2016 - oktober 2016
söndag 30 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Mercado Central

Vi cyklade till Mercado central som ligger i den gamla staden. Det är en av de största marknaderna i Europa byggd 1914 och en mycket vacker byggnad. Här snurrade vi runt bland frukter, grönsaker, fiskar och skinkor m m. Vi smakade av allt som såg gott ut tills vi var mätta. Vi köpte också en paella panna som vi bara måste ha i båten. Sen cyklade vi vidare i den gamla stadsdelen här finns mycket att se. Vi avslutade med att gå upp i Torres de Serranos därifrån hade vi fin utsikt över staden. Det var en mycket varm dag och efter detta var det skönt med ett svalkande dopp i havet.

lördag 29 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Valencia
Konst och vetenskapsstaden

I fredags kom vi till Valencia en stad med ca 800 000 invånare, Spaniens tredje stad. Här stannade vi i två nätter, vi tog cyklarna runt det var mycket trafik men det fanns ganska bra cykelbanor att ta sig fram på. Vi var till Ciudad de las Artes y las Ciencias en stor park med många häftiga byggnader som inrymmer olika museer och ett stort akvarium. Denna parkanläggning ligger där floden Turia tidigare hade sitt utlopp men på 1950-talet leddes flodens utlopp om efter att man hade haft stora översvämningar som drabbat Valencia mycket hårt. Nu går Turiaflodens utlopp strax söder om staden och den uttorkade delen är ombyggd till ett stort rekreationsområde som går runt den gamla stadsdelen. Här finns fina gång och cykelbanor, motionsspår, stora grönområden och fina lekplatser.

Från Valencia kommer också nationalrätten Paella så det var ett måste att äta paella här. Vi hittade en trevlig krog nere vid strandpromenaden.

tisdag 25 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Äntligen napp

Solen skiner och vi lämnar Barcelona men innan vi hunnit ut förbi hamnpiren har dimman lagt sig tät. Hur gör vi nu? Ska vi avvakta? Vi sätter på radarn tuffar sen ut så sakta och småningom lättar det mer och mer så vi fortsätter. Det blåser ca 2 m/s från ost och det är ganska stora böljor. Solen tittar nu fram igen och Ove blir sugen på att fiska. När vi var i Barcelona hittade vi en affär med fiskegrejer och Ove köpte ett nytt drag till sitt fiskespö. Och tänka sig det blev napp ganska snart så det var nog en bra investering.

Vi tuffar vidare och efter ca 40 nM kommer vi till Torredembarra som ligger på Costa Dorada kusten. I marinan känns det lite ödsligt så vi promenerar in till stan där är det mycket folk ute affärer, restauranger och barer är öppna men här är det nog bara vi som är turister.

Nästa dag ser det ut som det ska regna hela dagen och vi beslutar oss för att ta det lugnt och ligga kvar i Torredembarra. Bredvid oss har vi en fransk båt med ett par som vi pratar en del med och vi får mkt info av dem om flera bra hamnar söderöver. Senare på kvällen träffar vi Peter från Ljungskile som också ska ha sin båt kvar i Torredembarra över vintern. Han är på väg hem nästa dag så vi går till restaurangen i hamnen och äter en bit mat ihop och får en trevlig pratstund. Dan därpå lämnar vi Torredembarra vid 7 tiden vi har en lång dag framför oss och vill hinna fram innan det blir mörkt. Efter 65 nM lägger vi till i Benicarló, vi är nu på Costa Azahar kusten.

måndag 24 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Stora vågor i Barcelona

De två första dagarna i Barcelona var det mulet och en och annan regnskur men det var fortfarande varmt ändå. Den sista dan tittade solen fram och det blev genast mycket varmare. På fm tog vi en promenad upp till kastellet vid Montjuic därifrån hade vi en fin utsikt över staden och hamnen. När vi var tillbaka vid båten igen hämtade vi badkläderna nu var vi tvungna att svalka av oss med ett dopp vid stranden. Det är fortfarande varmt i vattnet drygt 20 grader.

På kvällen återvände vi till vår favoritkrog och efter det var vi både mätta och ganska så trötta efter allt promenerande. Vi har nu varit i Barcelona i tre dagar och hunnit med att se en del det är en härlig stad att vara i och vi skulle gärna återvända dit igen.

söndag 23 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
På marknad i Barcelona
Mercat de la Boqueria, marknad intill La Rambla

Det är en sån kontrast att komma in från havet och dimpa ner i en stor stad som Barcelona med ca 1,5 milj inv. Men efter ett par dagar hade man vant sig. Barcelona är en riktig turiststad mycket folk från när och fjärran trots att det är sent på året. Det kändes lite för stökigt att ta cykeln så vi promenerade runt i staden istället. Vi fick många bra tips på vart vi kunde gå av flera vi känner som varit här tidigare. Vi promenerade på La Rambla och var inne på La Mercat de la Boqueria, marknaden som ligger intill La Rambla. Vi såg många häftiga byggnader, Casa de Batllo och Gaudi's La Pedrera och vi var förbi den stora kyrkan La Sagrada Familia. På vägen tillbaka hittade vi en trevlig vinbar "La Vinya del Senor" där vi provade cava och hamnade sen på en stor matmarknad mitt i gamla stan. Där köpte vi vinglas och kunde sedan gå runt och provsmaka olika sorters vin och det fanns fullt av små stånd där man kunde köpa olika små maträtter och tilltugg. Sen var vi mätta och belåtna för ett tag i alla fall. Vi hann också in på Picassomuseet innan de stängde. Många timmars promenerande blev det men det kan behövas efter så mycket stillasittande under långa seglingar.

fredag 21 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Barcelona
Port Well Barcelona

I går kväll kom vi till Barcelona. Vi fick en bra plats längst in i hamnen endast 50 euro/natt och då är det lågsäsongspris. Men hamnen är välbevakad dygnet runt och här kommer ingen in som inte har båt i hamnen. Många jättestora båtar är det här. Vi blir kvar några dagar, det finns så mycket att se igår hann vi med en kvällspromenad bort till stranden och runt kvarteren intill, hamnade till slut på en trevlig krog där vi åt tapas och paella.

tisdag 18 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Härlig segling mot Port Roses

Innan vi lämnar hamnen fick vi besök av tullen det gick bra sen kunde vi segla vidare. Idag har vi haft en riktigt härlig segling det har blåst 7-8 m/s hela dagen och vi har haft vinden med oss. Mitt på dan passerade vi gränsen till Spanien och rundade Cap Crues, vi seglar nu på Costa Brava kusten. Efter 7 tim la vi till i Port Roses och nu blev vi sugna på Paella så vi gick upp o hittade en trevlig liten krog som serverade en riktigt god Paella.

måndag 17 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Blå blå Medelhav
På väg mot Perpignan

Igår lämnade vi Sète och seglade vidare mot Cap d'Agde. Det blåste ganska friskt när vi kom ut och det var stora böljor. Småningom avtog vinden men det gungade fortfarande en hel del så det fick bli en kortare sträcka bara 15nM. Här fanns tyvärr ingen riktigt bra hamnplats för oss så det blev en gungig natt också. Senare på kvällen kom också Fortuna in i hamn, de hade varit tvungna att ta natthamn tidigare dagen innan p g a sjösjuka. Så nu är vi tre båtar igen.

Nästa dag blåser det inte så mycket och vi får gå för motor. Det är mkt disigt och efter ett tag avtar vinden helt. Vi får sällskap av en rödhake som flyger runt båten och sätter sig på mantåget för att vila med jämna mellanrum. Efter en bit på havet börjar det också röra sig i vattnet, vi har kört in i ett helt stim med delfiner som hoppar och leker runt båten. Det blev en lång dag på havet efter 8 timmar tog vi natthamn i Canet en Roussillon. Vi fick en bra hamnplats och kunde sova gott.

lördag 15 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Sète
På väg in i hamnen

Vi lämnar Port St Louis efter en vecka med mycket fixande och förberedelser inför vår segling vidare söderut. De senaste två dagarna har vi haft mycket regn och hårda vindar så pass mycket att skolorna var stängda och busstrafiken inställd. På capitainerian var de tveksamma till att vi skulle segla vidare men vi hade kollat väderrapporter som visade att det skulle vara lugnt och så blev det. Vi lämnade hamnen tillsammans med Bojan och Fortuna vid 7 tiden på morgonen det var helt stilla och fortfarande mörkt och när vi gått ca en timme gick solen upp och det blev  en riktigt härlig dag på havet även om det var en hel del dyning kvar efter ovädret. Eftersom det knappt blåste ngt fick vi gå för motor i stort sett hela vägen. Vi bestämde oss så småningom för att köra på så långt det var möjligt innan det blev mörkt så vi satte kurs mot Sète. Efter 10 timmar och 56 nM var vi framme.

Sète såg ut att vara en mysig liten stad så vi tog en promenad upp på stan innan solen gick ner. Det var lördag kväll och mycket folk ute här fanns också många små fina fiskrestauranger.

tisdag 11 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Äntligen är masten på

I söndags mastade vi på Bojan och MarieRos. Och idag mastade också Fortuna på, de hade skickat sin mast med lastbil till Port Napoleon 6nM från Port St Louis så de gick dit för att masta på.

När vi äntligen fått på masten och MarieRos ser ut som en segelbåt igen behöver vi städa båten både in och utvändigt. Båten har blivit mycket smutsig f f a utvändigt då vi gått genom alla slussar. Vi behöver också tvätta, tanka vatten och diesel och göra en rejäl mathandling sen kan vi segla igen. Vi blir kvar i Port St Louis några dagar det passerar dessutom ett lågtryck som för med sig mycket vind och regn mer än vad vi önskar så nu inväntar vi bättre väder.

Vi hade tänkt hyra bil när vi ändå ligger still några dagar men det visade sig vara svårt att få tag på en hyrbil. Så vi har gjort cykelturer en liten bit in i Camargue då vi fått se vita vilda hästar, tjurar och rosa flamingo. Vi tog också en busstur österut bort till Martigues ca 5 mil härifrån, en fin liten stad att promenera runt i. Det har också kommit ett par danska båtar till och inom hamnanläggningen finns en fin gemensamhetslokal där vi kan samlas och äta en bit mat tillsammans.

lördag 8 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Port St Louis

Vi hann gott och väl fram till Port St Louis innan sista broöppning strax före 7. När vi lagt till firade vi med bubbel tillsammans med Fortuna och Bojan ombord på MarieRos.

Vi har nu gått från Travemünde till Port St Louis det har tagit oss 6 veckor och då har vi också legat still ca en vecka av den tiden. Vi har gått 11 olika kanaler och vi har gjort sammanlagt 179 slussar varav 93 på Canal des Vosges. Det blev inte så många slussar som vi tänkt från början, vi hade planerat att gå medströms på Rhen och sen vidare in i Holland och Belgien. Men innan vi kom ut på Rhen ändrade vi oss och gick istället motströms på Rhen för att sen gå vidare in på Mosel. Det var det värt och vi fick inte så mycket motström ändå.

Det har varit en fantastisk resa vi har sett så många vackra landskap och fina små samhällen, upplevt mycket kultur, historia och ett rikt djurliv utmed kanalerna. Och vi har träffat många trevliga, hjälpsamma och roliga människor under resans gång. Alla kanaler har sin charm men Mosel, Canal des Vosges och delar av Saone har varit rena idyllen. Vi har ju också haft en sagolik tur med vädret vilket naturligtvis gjort sitt till. Vi har heller inte behövt ligga still extra p g a stängda slussar vilket kan hända ibland, det enda vi har behövt bekymra oss om är djupgåendet men vi har ju trots allt tagit oss fram även om det varit lite trögt ibland.

fredag 7 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Tidig slussning
Idag vaknade vi strax före 7 av att högtalarrösten som återigen dånar på franska, tyska och engelska uppmanar oss att gå in i slussen. Sagt och gjort upp i nattskjortan på med motorn och in i slussen det gick smidigt och snart var vi ute ur slussen igen. Vi hann med att göra morgontoaletten under slussningen och nu var det dags för frukost. Vi tuffar på snart är det dags för nästa sluss och efter det passerar vi Avignon. Sen gör vi sista slussen på Rhone invid Beaucaire och ett par mil senare passerar vi Arles. Därifrån kan man ta sig in i Camargue den stora nationalparken. Både Avignon, Arles och Camargue skulle vi vilja se så vi får hyra en bil när vi kommer fram till Port St Louis och ta oss dit. Sen har vi bara 4 mil kvar vi har en dryg knops medström så nu går det undan och vi har goda chanser att hinna fram för att komma med sista broöppningen och slussa in till Port St Louis du Rhone.
torsdag 6 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Tidig morgon

Vi är klara för slussning kl 7 men då det är en del pråmtrafik kommer vi inte in i sluss Beauchastel förrän kl 8. Efter slussningen kör vi vidare mil efter mil passerar många fina små samhällen la Voulte, Cruas, Viviers, slott och borgar och ett och annat kärnkraftverk. Vi slussar två slussar till den sista är Bollèneslussen vilken är den största slussen på Rhone hela 23m djup. Efter den slussen kom vi till St Etienne des Sorts, där hade vi tänkt lägga till för natten men pontonbryggorna var borta och det fanns heller ingen kaj att lägga till vid. Vi får fortsätta till nästa sluss bryggorna vid slussarna är ju bra och vi hinner nog innan det blir mörkt.

Väl framme vid sluss Caderousse som inte ligger långt ifrån Chateauneuf du Pape lägger vi till. Vi lagar mat av det vi har kvar ombord nu ryker de sista konserverna och det smakar hur gott som helst. När vi som bäst njuter av en stilla kväll på Rhone dånar en högtalare på både franska, tyska och engelska om och om igen, vi uppmanas att omedelbart slussa vidare. Oj vad gör vi nu? Ombord på den danska båten kan de franska de ropar upp slussvakten och det går bra att ligga kvar över natten. Vi pustar ut, märkligt helt plötsligt pratar slussvakten både tyska och engelska flytande men vi förstår senare att det var ett inspelat band. Så nattsömnen blev god trots en liten råtta som sprang omkring på bryggan innan vi skulle krypa till kojs. Men vi har ju Wilma ombord hon håller säkert råttorna borta.

tisdag 4 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Saone möter Rhone

Vi lämnar Saone och kommer ut på Rhone där vi ska gå ca 32 mil och göra 14 slussar innan vi är ute i Medelhavet. Här möts nu alla båtar även om vi längre norrut gått lite olika kanaler så kommer alla så småningom ut i Medelhavet via Rhone. Här kan man nu se vinodlingar utmed bergssluttningarna igen och man ser alperna lite längre österut. Det är vackert och påminner bitvis om Mosel.

Slussarna på Rhone är mycket djupare mellan 7 och 23 meter, alla har flytande pollare så det är ganska enkelt att ta sig utför. Ganska snart efter att vi kommit ut på Rhone är det dags att slussa. Ove anropar slussen och vi får svar men förstår som vanligt inte vad slussvakten säger. Men det brukar alltid slå om till grönt efter ett tag ändå. Det lyser fortfarande rött vi anropar igen och förstår nu att slussvakten vill ha en massa uppgifter. En del lyckas vi lista ut men det är också ngt nr han vill ha. Vi chansar med alla möjliga nr och Ove klämmer till slut i med 144 men det lyser fortfarande rött. Nu kommer vi på att han kanske vill veta hur många vi är ombord och bingo nu lyser det grönt äntligen får vi slussa detta tog oss en hel timme. Efter ytterligare 4 mil och en sluss till kommer vi fram till Andancette där vi tar natthamn.

Nästa dag ligger dimman tät och vi får vänta tills den har lättat så vi kommer iväg ganska sent. När vi tittar på kartan inser vi att det inte finns så många hamnar att lägga till i utmed Rhone. De som finns är antingen för grunda eller så har man tagit bort de pontonbryggor som brukar finnas då det är sent på säsongen. Vi hittar en hamn som vi tror ska funka, Valence och väl där finns det en plats som räcker till för oss men där får vi inte ligga vi förstår inte varför men det är bara att köra vidare. Vi kommer till nästa sluss här finns en fin väntbrygga för småbåtar. Det är snart mörkt och vi är inte så sugna på att fortsätta i mörkret. Bojan den svenska båten vi har sällskap med ringer slussvakten och det är ok att vi stannar över natt. Efter en timme dyker Fortuna upp en dansk båt som vi också träffat ett par ggr under vår kanalfärd. Vi planerar morgondagen och bestämmer oss för att försöka slussa vid 7-tiden morgonen därpå och sedan köra tills det blir mörkt. Vi är alla sugna på att komma ner till Medelhavet och vi hoppas klara det på två dagar.

måndag 3 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Lyon

Det är mycket vackert att komma in i Lyon norrifrån. Det grönskar i kanalen och det finns en del små öar mitt i Saone med gammal bebyggelse. Vi passerar också många vackra broar allteftersom Saone slingrar sig in i staden. Längre in i staden kan vi se att det är fullt med pråmar utmed kajerna och vi inser att det inte är möjligt för oss att lägga till någonstans så vi fortsätter till en relativt ny gästhamn som man gjort iordning i det gamla industriområdet som tidigare fanns här. Nu är här fullt med ultramoderna hus runtomkring och utmed kajen kör små förarlösa bussar som man kan hoppa på för en rundtur.. Hamnen är egentligen stängd men vi får ligga där gratis med tillgång till både ström och vatten.

När vi lagt till tar vi cyklarna och cyklar bort till Viuex Lyon, många gamla hus är det och fullt med små trevliga caféer och krogar. Därifrån tar vi metron upp till Fourvier som ligger högt över stan. Härifrån har man fin utsikt över Lyon som ligger mellan två floder Rhone och Saone och långt bort i öster kan man se snöklädda alptoppar det känns genast lite kyligare. Men än så länge skiner solen och värmer gott även om det är lite kyliga nätter. Vi går in i den fina basilikan La Basilique Notre Dame de Fourviere. Sedan promenerar vi utför och på vägen ner ser vi resterna av en gammal amfiteater. Vi cyklar sen vidare in mot de lite nyare delarna av staden, fram till Bellcoure och sen vidare tillbaka till hamnen igen. Senare på kvällen när vi sitter i båten  kommer en segelbåt in och letar hamnplats vi hör att de pratar svenska och vinkar in dem bredvid oss. Det är tre ungdomar från Falun som också är på väg söderut.

Egentligen skulle vi stanna ett par dgr i Lyon för det finns så mycket mer att se det är en fantastisk stad. Men det har blivit kyligare och vi har en bit att göra innan vi är i Spanien, så nu vill vi iväg.

söndag 2 oktober 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Marknad i Tournus

Vi passerar många små fina samhällen utmed kanalen. Vi stannade i Auxonne och sen i Seurre där vi åt gott på burgundisk krog, sen vidare till Tournus där kom vi inte ända in till kaj men fick ligga utanpå en holländsk charterpråm. Tournus är ett charmigt litet samhälle med mycket gammal bebyggelse som också är väl bevarad. Vi promenerade upp i samhället i den fina kvällssolen. Vi besökte klosteranläggningen Saint Philibert från 1100-talet, gick vidare till cykelmuseet, tog ett glas vin på en trevlig bar där ägaren förklarade att han bara pratar Burgundiska. Oj tänkte vi som knappt kan någon franska alls och frågade honom hur stor skillnad det är - petite svarade han och log. Väl nere i hamnen igen såg vi en trevlig krog och föll för frestelsen att äta en bit mat på Le Parisienne.

Nästa dag öser regnet ner det är lördag och marknad. Det var mycket folk ute trots regnet och vi handlade på oss en hel del av bröd, ost, frukt, grönt, grillad kyckling, vin och bubbel så nu har reskassan minskat rejält men det smakade mycket gott. Framemot kvällen klarnade det upp och då kom Bojan den svenska båten vi träffat på lite då och då under vår kanalfärd. De la till vid kajen strax bakom oss.

I Tournus stannade vi två nätter innan vi tuffade vidare mot Lyon, på vägen passerade vi Macon och Villefranche sur Saone som också är huvudorten i Beaujolaisregionen. Vi ser också många som fiskar utmed kanalen och en hel del fågel f f a är det mycket häger. På den här sträckan av Saone är slussarna större 185x12m och de är nu bemannade. Vi möter många pråmar och kryssningsfartyg.