Loggbok
söndag 3 juni 2018 - Skrivet av Christine Landstedt
Vår allra sista vecka i Medelhavet
Utsikt från terrassen framför Picasso-museet i Antibes

Bluesette tillbaka på GÅIdag på eftermiddagen lade vi till i Port Saint Louis du Rhone, nästan exakt på samma bryggplats som för 5 år, 8 månader och 3 dagar sedan, då vi gick genom den sista slussen efter att ha färdats på Europas kanaler och lade till här. Nu kan vi sätta en bock vid Medelhavet i vår egen historiebok.

Vi har haft en jättefin sista vecka. Efter Menton gick vi 22Nm till Antibes, där vi efter lite väntan fick en säker plats i Port Vaubin, gamla hamnen, som visade sig vara knökfull. Det skulle bli regatta "Les Voiles d'Antibes" som genomförs under fyra dagar varje år med riktigt fina stora träsegelbåtar.

Picasso-målningVi hann med ett besök hos Picasso, det fina museet hade massor av foton, skisser, målningar och skulpturer av mästaren.

Vem bor här?Museet-byggnaden-borgen i sig var värt ett besök. Att sen få se alla fina konstverk var i allra högsta grad värt de 3€ (!) det kostade i inträde

Rivierans badstrand AntibesDet var varmt och fint och rent. Folk badade på stranden, båtar kom och gick på det blå havet, vindarna var mjuka. Ankarliggarna hade det lugnt - inte alls som de vi såg i Monaco, där det blåste betydligt mer för några dagar sedan.

Vi lämnade Antibes tidigt på onsdagsmorgonen - inte för att vi egentligen ville, utan för att passa på i en lucka mellan blåsväder. Sista etappen längs franska Rivieran går nästan rakt västerut och vi ville inte vinden rakt i nosen.

Årets första och enda medelhavsdoppEfter en etapp på 39 Nm gick vi in i en bukt, som heter Baie de Cavalance och där vi sett att det gick att ankra. Vinden skulle vara svag nordlig, så vi beslöt chansa. Det var varmt, jag var svettig efter 7,5 timmes resa så jag hoppade i spat och tog årets första - och sista -dopp i Medelhavet från Bluesette. Vår termometer har gått sönder, så jag vet inte, men det kändes svalt.

Natten blev sådär. Det rullade när det inte blåste, och det blåste utifrån, d v s från syd, när det blåste. Visst är det bra att spara in en hamnavgift då och då, men nattsömn är också viktig...Vi stack iväg kl 6 på morgonen när vinden började gå upp mot 7 meter och ankarkättingen spändes.

CiotatVi skippade St Tropez. Klockan 16 - efter 50 Nm -gick vi in i Ciotat och insåg att vi hamnat i omslagsbilden på Heikells Mediterranean France and Corsica Pilot! Vi lade till vid kajen nedanför receptionen, där vi fick stanna. Priset var förvånansvärt lågt - 15€.

Stor katamaran i CiotatVid kajen där vi låg var ett flertal stora skutor och katamaraner parkerade, de flesta med personal ombord som jobbade med att putsa och stuva och städa och styra och köra. En stort inhängnat område med scen var uppbyggd på kajen och där innanför pågick dans-uppträdande till dånande diskomusik till 02 på natten.

Grönt ljus vid inloppet till CiotatVästan 10m/s gjorde att vi stannade en extra natt. Fast då kostade det 27€, eftersom det blivit juni och högsäsongsprislistan började gälla! Vi gick flera promenader längs kaféerna, restaurangerna och barerna. Gröna och röda ljus leder in sjöfarare på natten och blandar sig med diskodunket.

Imponerande klippaLördag morgon klockan 8 lämnade vi Ciotat och seglade ut förbi den alldeles speciella klippan som ligger utanför hamnen. Vindarna var vänliga och dyningarna inte alls svåra så det blev en fin avslutningsseglats på vårt långa medelhavsäventyr.

Vi närmar oss Port de BoucEfter 34 Nm passerade vi skorstenarna och lastfartygen vid Port de Bouc, som är det sista ställe där man kan tanka diesel innan Rhone. Konstigt nog finns inte den möjligheten i Port Saint Louis - om man inte vill bära dunkar från bensinstation utanför stormarknaden förstås. Tankbryggan vid Port du Bouc är jättedumt placerad - på utsidan av vågbrytaren - och naturligtvis tryckte den envisa eftermiddagsbrisen på med sina modiga 8 m/s. Efter tankning beslöt vi stanna en natt inne i hamnen och fick en plats längst ut på bryggan.

Insegling Port Saint LouisI morse tog vi så det sista skuttet! Med försegel seglade vi de allra sista 8 distanserna. Det var med nyfikenhet vi gick in i rännan mot den gamla staden. Trodde det skulle förändrats på drygt 5 år - men det mesta är sig likt. Det ligger många båtar i hamnen, flera med masten på ställning på båten. Vi träffade några danskar som just kommit genom kanalerna och ska vidare till Mallorca.

I morgon ska vi ta tag i det praktiska för nästa etapp - kanalfarare norrut. Men än så länge är det söndag och vilodag.