Loggbok - juli 2013
onsdag 31 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Från Lubeck Till Hannover
Möte med pråm

Nu har vi tagit oss från Lubeck till Hannover och blivit  riktigt duktiga på att slussa. Svårare är det att komma åt Internet. McDonalds eller Internetcafe funkar, men inte gästhamnar.
Stilla natt vid sluss

De första slussningarna gick jättebra. Fick övernatta på s k liegeplatz längs kanalen när  det blev kväll. Se vilken härlig stämningsfylld  utsikt vi hade när vi åt pasta på mandagkvällen efter att vi lämnat Lübeck. Bluesette utanpå Fridag, för det var grunt.

Elbe-Lübeck-kanal mynnar ut i Elbe och strax innan ligger Lauenburg, där vi övernattade och träffade Lars och Yvonne fran Nynäshamn, som vi lärt känna i flera hamnar under resan; Gedser, Travemünde och Lübeck. De gör denna resa för andra gangen och har manga fina tips att dela med sig.

Efter Lauenburg svängde vi alltsa ut pa Elbe. Hade nog vantat oss en större kanalväg, men vi akte bara med en liten bit, sa vi sag inte allt. Fran Elbe tog vi babord in pa Elbe-Seiten-Kanal, som är en ganska modern raksträcka där inte alltför mycket händer. Landskapet är oändligt, odlade fält och en del vindmöllor. Vid ett tillfälle sag vi ett gäng far och lamm som slickade pa stenar vid kanalkanten, det var kul.

Vid rostig kaj i Scharnebeck

I Scharnebeck fick vi ligga flera nätter. Scharnebeck ligger utanför Lüneburg och har ett s k Hebewerk, en jättehiss för fartyg. När vi kom dit visade det sig att det var strejk och att en av hissarna behövde repareras. Vi fick lägga oss pa vant och det var bara att ta den plats som fanns, mellan tva motorbatar som ocksa vantade pa slussning.

Att stirra in i rostig kaj var ingen hit - och det var varmt - över 30 grader. Kajen var tre meter upp ochdet var inte bara att hoppa iland. Som tur var kunde vi få iland våra cyklar med hjälp av jollen. Vi hittade en mataffär, glassbar och dessutom ett jättefint bad (Inselsee) där vi somnade som tre Ferdinands under korkekar i den värsta värmen.

Den andra kvällen blev vi hembjudna till ett tyskt par som ville öva sig i svenska - mannen hade varit i Sverige -57 och talade vart sprak utmärkt.. De bjöd pa vin, kaffe och kakor i sin välskötta trädgård. En härlig kväll.

Morgonen därpa vaknade vi av att slussvakterna ropade att alla Sportbooten skulle slussa omgaende! Det var bara att släppa förtöjningarna och rätta in sig i ledet. Slussade med flera andra fritidsbatar i en bassäng, som lyftes 38 meter upp i luften till nästa kanalniva. Häftigt och lite läskigt, men helt problemfritt.

Cyklarna stod kvar pa kajen 38 meter ner, sa Lasse och Calle fick aka och hämta medan jag lagade frukost. Och sen fortsatte färden.

Fridag får vatten

Det finns ganska manga ställen längs kanalerna där man kan lägga till och stanna över natt utan kostnad. Men det är bara en kaj, oftast lite rostig, och det finns varken vatten eller el. Däremot soptunna, och det är ju bra.

Ibland finns vattenkran pa narbelägen campingplats. Här har kapten Calle hämtat dricksvatten i dunk.

Upp ytterligare 23 m

Här slussar vi i nästa sluss, 23 meter upp. Även denna slussning gick utan problem, den gula pallaren flyter med upp sa man behöver bara ha ett stadigt tag och följa med.

Efter Elbe-Seiten-Kanal gick vi ut i Mittellandkanal, där vi nu befinner oss. En slussning nedför - 15 meter - tog oss ned till den niva vi är nu. Har lagt till i Yachhafen Hannover och inväntar Daniel, som ska komma ikväll med flyg.

Fridag har fatt en genomgang av motorn av kunnig personal och vi har fixat en del bankärenden och annat nödvändigt. Samt nturligtvis svängt en och annan bägare.

Vet att manga snart har slut pa sin semester hemma i Sverige. Vi tänker pa er alla hela tiden och önskar er en fin höst. Själva fortsätter vi var färd söderut och njuter av att inte behöva ga upp pa morgnarna och sätta sig pa T-banan.

Nästa stopp för oss blir troligtvis Minden. Sa snart det funkar kommer ytterligare rapport. Tack än en gang för att ni läser och hör av er!

måndag 22 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Kanalfarare i värmen
Här ligger vi parkerade mitt i stan

En snabblunch på McDonald's i Lubeck gör att vi får tillgång till internet och kan kolla mail och blogga lite. på bilden ser ni hur vi ligger parkerade vid Lubecker Motorboot Club mitt inne i stan. Det är varmt, igår var det över 30 grader i båten. Vi tog en cykeltur och konstaterade att här är söndag verkligen vilodag. Inga affärer är öppna, så inköp av frukt, grönsaker och yoghurt fick vänta tills idag.

Kapten Calle har fått kämpa med motorn i Fridag, nåt gjorde att båten stannade strax efter att vi lämnade Travemunde och tog oss uppför Trave. Förutom denna incident gick färden utmärkt och vi stormtrivs verkligen.

Bluesette och Fridag på väg in i Lubeck

Det är kul att åka i kanalen, som kanske inte är den renaste, men folk badar ändå.

Idag far vi vidare och ska slussa för första gången.

fredag 19 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Från och med nu kör vi motorbåt!
Det sista vi ser av Östersjön

Överfarten från Danmark blev okomplicerad när vi väl kom iväg. Vi lämnade Gedser efter fyra blåsiga nätter, men sen var det härlig segling. Första etappen gick till den tyska ön Fehmarn, som visade sig vara en riktig liten pärla. Igår tog vi "skuttet" över till Travemunde, och därmed gjorde vi vår sista segling. Det kändes märkligt och spännande att lämna Östersjön och vi var många som trängdes i inloppet - fritidsbåtar, passagerarfärjor och skutor.

Vi fick plats på Marina Baltica

Det var ganska fullbelagt på gästbryggorna, men vi fick två platser bredvid varandra strax nedanför en servicebrygga.

Där sov vi gott inatt, men vi vaknade ibland av ljudet från färjorna som passerade med jämna mellanrum.

Lasse börjar förbereda avmastning

I morse tog vi kontakt med Böps-Werf och ordnade med avmastning och lagring av mast. Vi fick också kontakt med Wolfgang Graf, som kommer att transportera masterna till Port St Louis i Frankrike.

Därefter satte vi igång med att ta bort segel, bom och skot och allt annat som hör till innan vi klockan 13 fick hjälp av duktiga varvsmedarebetare som snyggt och tryggt såg till att Bluesette fr o m nu är motorbåt

I morgon börjar vårt nya liv som kanalfarare. Det känns jättekul att veta att så många följer oss på bloggen och era kommentarer är välkomna inputs från hemlandet.

tisdag 16 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
I väntan på förlig vind
Strandfynd från Gedser

I väntan på att vinden ska lugna ned sig och vrida mot NV går vi promenader och tar för oss av naturens gåvor. Den underbart vackra strandvialen växer i revor längs strandkanten på Danmarks sydspets. Under gårdagens kvällspromenad hittade jag det lilla Gedserspöket, som nu mönstrat på och ska följa med på resan genom Europas kanaler.

Röda vinbär

Vi har också hittat en liten anlagd park där det växer både vinbär och krusbär - något som vi inte kan motstå.

Förhoppningsvis kan vi segla vidare i morgon. Och hissa tyska gästflaggan.

söndag 14 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Inblåsta i Gedser
Vi äter inomhus medan vinden viner i masttopparna

Seglingen från Klintholm på Mön var till en början okomplicerad och härlig och vi såg fram emot att komma fram till Gedser på eftermiddagen. Vi höll mycket god fart, mellan 6 och 7 knop. I höjd med sundet mellan Mön och Falster började det blåsa upp och dessutom vred vinden mer mot V, vilket var betydligt jobbigare. Mätaren visade 10-12m/sek och båten stampade i motsjö, när vi så småningom startade motorn.  Det är väldigt grunt runt näset på södra Falster så det gäller att hålla sig i leden.

När vi äntligen kom fram hade vi att göra en bra stund med att lägga fast båtarna. Tack och lov fanns det gott om hjälpsamma seglare på kajen som hjälpte till. Vi firade med en god middag på hamnrestaurangen och hade tur att få träffa ett par vana kanalfarare som gör samma resa som vi för andra gången. Kul att få tips och information.

Den envisa vinden håller i sig och vi har beslutat vänta tills vindarna blir mer gynnsamma för vårt nästa skutt  - till den tyska ön Fehmarn.

fredag 12 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Sista stoppet före Danmark
Bunkringskaj i Höllviken

Här ligger vi vid bunkringskaj i Höllviken precis efter Falsterbo kanal, dit vi tog oss på förmiddagen för att bunkra diesel och gasol. Lasse fixar gasol

Lasse fick låna en cykel av den bussiga hamnvärden, för gasol fanns inte i hamnen utan vid Q8-mack 3 km österut.

Han kom tillbaka med både gasol och lunchmat, så nu är vi mätta och belåtna Och kan påbörja överfarten till Mön.

Snart hissar vi Dannebrogen under styrbords spridare och därmed kommer uppdateringen av bloggen bli lite mindre frekvent, men vi återkommer så ofta vi kan.

Andra kanalen på denna resa

Avslutar med en bild av Falsterbo kanal.   Det känns som om cirkeln därmed är sluten - vi började med Dragets och slutade med Falsterbos. I Sverige alltså. Nu väntar Danmark och därefter floder och kanaler i Europa från Travemunde till Marseille.

Hoppas ni fortsätter följa med oss!!

fredag 12 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
På väg!

Ja, det er dejligt!

Längsta trippen hittills
Lasse gillar segling

Så här härligt såg det ut i när vi gav oss iväg söderut mot Klintholms Hamn på Mön i Danmark. Solen sken och vi gjorde god fart över det glittrande havet. Käkade mackor och drack kaffe, och framåt 18-tiden slängde vi ihop en omelett och åt med god aptit - gjorde inte så mycket att det lutade lite.

Vi fick slå in mot Möns klint, och då avtog vinden så pass att vi startade motorn. När solen gick ner över klinten var det andlöst vackert. Möns klint i solnedgång

Men vilken tid det tog! Det hann bli riktigt mörkt innan vi äntligen lade till som tredje och fjärde båt utanför två andra. Då hade vi avverkat 50 distans och efter lite eftersnack somnade vi ovaggade (!).

torsdag 11 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Sista natten i Sverige?
Södra Östersjön ligger still efter dagens blåst

Ännu en gång överträffade verkligheten prognosen! 4-7 blev i verkligheten 8-13 m/sek. På sätt och vis var det tur att vi inte lyckades hissa storseglet ända upp, eftersom revlinorna fastnat i bomuthalsvajern inne i bommen (ja det visste vi inte förrän vi kom i hamn och kunde göra en grundlig undersökning). Vi blev "tvungna"  att ta ett rev och det var ju bra. Från Kåseberga till Smygehuk gick seglingen som på räls, men när vi rundade Sveriges sydligaste spets fick vi återigen uppleva ett kraftigt och starkt  Östersjön.

Hade tänkt gå till Skanör, men det blev Skåre hamn som ligger halvvägs mellan Trelleborg och Falsterbokanalen. Efter att äntligen kommit i hamn efter den jobbiga färden satte jag igång att laga mat medan Lasse tog itu med problemet med revlinorna som fastnat. Lasse fixar revlinorna i bommen

Då tog gasolen slut! Typiskt! Varför händer det alltid när man lagar mat? Som tur var kunde vi laga klart på köket i Fridag. Efter gemensam måltid i Bluesette fortsatte vi med bommen och lyckades till sist fixa problemet.

Vi hoppas kunna gå över till Danmark i morgon. Detta kan i såfall vara sista natten i Sverige på ett tag.

Nu ligger Östersjön lugn utanför piren i Skåre.

onsdag 10 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Från Skillinge till Kåseberga och Ystad
Fridag seglar längs Skånes kust

Efter att ha besökt den fantastiskt välsorterade Skeppshandeln i Skillinge (där vi för övrigt fyndade - mkt humana priser) gjorde vi loss förtöjningarna och seglade vidare söderut. Vi höll jämn fart med Fridag, som syns på bilden.

Där nere ligger BluesetteMålet för dagen var Kåseberga, dels för att äta en omtalad Kåseburgare (gjord på fyra sorters lax), dels för att se Ale stenar, som ligger högt uppe på toppen ovanför hamnen.

Eventuellt hade vi tänkt vidare till Ystad samma dag, men efter mat och kulturvandring var vi tvungna. Att ta en siesta och sen insåg vi att onsdagens vindar skulle bli så hårda att vi beslöt ligga kvar ett dygn.

Äkta äggakaka med bacon och lingonsylt

Idag onsdag tog vi bussen in till Ystad för att äta äkta skånsk äggakaka och andas lite stadsluft.

Jag träffade en f d arbetskamrat från Stockholm & Södertälje  - kul!

Mycket mätta sitter vi i skrivande stund på busstastionen och väntar på att 322:an ska komma in och plocka upp oss.

I morgon drar vi vidare.

måndag 8 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Skillinge
En turistbyrå värd namnet

I hamnen ligger båtarna långsides vid kaj, utanpå varandra, som på Bornholm och i andra danska hamnar. Fridag har parkerat bredvid oss. Solen är het, temperaturen stiger upp mot 30. På kajen står turisbyrån, där man kan få broschyrer och byta böcker. Vilket härligt initiativ!

Skillingetallrik

Till lunch väljer vi en skillingetallrik på rökeriet. Det är gott och passar bra i värmen. Till detta ett iskallt mineralvatten - oslagbart.En försmak av Medelhavet?

När vi senare kopplar av i sittbrunn får vi lov att sätta upp parasollet för att inte fullständigt smälta bort.

Visst ser det lite ut som Medlhavet?

söndag 7 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Och sen kom vi till Kivik
Bluesette i solnedgång i Kiviks hamn

Det är bara att erkänna - Kivik är speciellt! När vi kom hit på söndagseftermiddagen möttes vi av rena medelhavsvärmen. Vi åt glass och tog en inspektionsrunda på byn. Åh, vad fint det är!

Frithiof och jag

Fritiof Nilsson Piraten står staty på ett litet utrymme mellan några häckar.

Det är få gästande båtar, men många badgäster,som antingen kommit dit i husbilar eller helt enkelt har lyxiga, vackra sommarhus i denna idyll.

Gatorna kantas av rosor i alla tänkbara och otänkbara färger. Schersminerna sprider ljuvlig smultrondoft, stockrosorna blommar, bina surrar i den blå lavendeln och körsbären är mogna. Äpplena är redan stora som pingisbollar.

Vit sand

Sandstranden är oändlig och sanden är vit.

Vi promenerar ända bort till grannbyn Vitemölla och passerar tyska scouter som grillar på stranden, ser småfåglar och sjöfåglar och lär oss att här heter gångväg mellan hus "strädde".

Datum i sand

Skriver dagens datum i strandkanten och skyndar att fotografera innan vågorna från Hanöbukten slätar ut sanden igen .

Vi är en vecka för tidiga för att få uppleva den berömda Kiviks marknad men det gör inget. Det var härligt att få komma hit.

lördag 6 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Från Karlshamn till Åhus
Himmel hav och Hanö

Vi lämnar Karlshamn och seglar i härlig halvvind söderut. Målet för dagen är Åhus, dit vi aldrig tidigare seglat. Fridag beslutar sig för att gå till Hanö, men vi lockas av glass och vikingahistoria. Efter nära 29 distans lägger vi till inne i ån, på den södra sidan (Äspet) där CSS, Christianstads Segelsällskap, erbjuder gästplatser och tillgång till toalett och dusch. Det är lördag kväll och restaurangerna är fullbokade -vi får gå runt ett tag innan vi får mat.

Bostäder vid Helge å

Efter middagen går vi en promenad genom staden, som har anor ända tillbaka till vikingatiden. Låga hus, kullerstensgator och rosor, rosor, rosor - väl i klass med Visbys.

På bron över Helge å står en man och blåser "Sail along silvery moon"  i sin trumpet. Det är stilla och vackert - och vattnet likt en spegel.

(Ja, vi prövade glassen. God!)

fredag 5 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Att sakta glida förbi

Det finns de som ibland undrar hur man kan tillbringa flera veckor "instängd" på en båt. Kanske kan denna vy ge en bild av hur fantastiskt avkopplande det är att sakta glida förbi öar, kobbar och skär.

Fridags kapten anländer till KarlshamnVi tankade i Vägga och gick därefter till Karlshamn, där vi äntligen träffar Kapten Calle på Fridag Igen.

torsdag 4 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Kontrasternas skärgård
Underbart vacker skärgårdsö i Blekinge

Den vackra sommarkvällen övergick i natt och lagom till slutet av reprisen av "Sommar"  började himlen lysas upp av blixtar från Havet. Det höll på i drygt en timme, och stundtals var det inte mer än 5-10 sek mellan blixtkaskaderna. Mullret hördes dock inte så mycket, så trots de intensiva ljusexplosionerna var nog Tor en bit bort med sin hammare. Blixtar, regn och blåst gjorde att det var lite svårt att somna, men så småningom lugnade det ned sig och på morgonen låg havet lugnt som en spegel igen. Det känns som om vi är på besök i kontrasternas skärgård - underbart vacker, men stundtals ganska ilsken.

Broöppning vid Hasslö

Efter frukost drog vi upp ankaret och tuffade för motor in till en gästhamn utanför Ronneby. Sjömacken i Karlskrona var tillfälligt ur funktion när vi var där och nu börjar det bli dags att tanka. vid Hasslö finns en bro som öppnas 1 g i timmen, och vi passerade tillsammans med två andra seglare.

Tyvärr visade det sig att det inte heller i Ronneby gick att få tag på bränsle. Nästa möjlighet blir vid Vägga fiskehamn utanför Karlshamn.

Vi går dit i morgon. Ikväll ligger vi på svaj vid Bockö.

onsdag 3 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
På svaj utanför Långaskär
4 sjömil sydväst om Karlskrona mellan öarna Norra Bollö Mellanören och Långaskär

Inatt ligger vi på svaj utanför Långaskär, sydväst om Karlskrona. Det finns inte så många naturhamnar här, men detta är en som vi valt att prova tillsammans med två andra seglare.

Vi lämnade Sandhamn vid 12-tiden igår och gick för motor " runt hörnet och in i leden under Möcklösundsbron och in till gästhamnen - Tallebryggan- i Karlskrona. Åt oss proppmätta på restaurang uppe stan och kompletterade livsmedelsförrådet. Godnatt

Vi handlade ytterligare lite på förmiddagen idag innan vi kastade loss och styrde förbi det speciella tornet på skäret Godnatt och vidare ut i farleden till vår svajplats.

Lasse lyssnar på sjörapporten kl 21.50

SMHI lovar ostlig vind inatt, det blir perfekt att prova vårt nya ankare. Lasse lyssnar på sjörapporten i P1 kl 22.50.

måndag 1 juli 2013 - Skrivet av Christine Landstedt
Lugnet före sydvästen
Lasse ger överbyggnaden en välbehövlig uppfräschning

Vi lämnade Bergkvara i skön nordvästlig vind - så skönt att få åka med för en gångs skull! Funderade på att sätta upp gennakern, men eftersom vi visste att vinden skulle vrida och öka avstod vi. Det dröjde inte länge förrän havet låg blankt och vi fick rulla in förseglet och starta motorn. Lasse passade på att tvätta och putsa överbyggnaden medan vi körde vidare. Och väntade på vind. Den kom! Med besked... Snart kryssade vi - som vanligt- i sydvästlig vind som bara ökade. -Jag tycker vi tar ett rev, sa Lasse när mätaren började visa på 9 m/sek. Det var klokt, 5 minuter senare blåste det 11, 12, 13. (rapporten sa 6-9). Skönt att ha en säker båt - Bluesette seglar tryggt och håller snittfart på 6 knop när det blåser.Vi turades om att styra och hjälptes åt vid slagen. Blev lite blöta när det stänkte, men det ingår.

Efter 34 distans lade vi till i Sandhamn strax öster om Torhamn, där vi möttes av goda vänner som ordnade middag. Skönt att komma i land efter att ha tampats med havet. När klockan blir 22 är vi trötta.