onsdag 20 juli 2016 - Skrivet av Bosse Brunnqvist

Vi är nu i St-Gilles

Vi har träffat våra vänner Per & Kicki

Saknad

Vi väntar på att vattnet ska lugna ner sig så att vi kan fortsätta vår färd upp på floden Rhone, vi har en mätstation vid staden Givors där var det den 7/7 912 m3 /sekund nu den 20/7 har det sänks till 604 m3 /sekund

vi har legat här nästan 14 dagar förutom en liten avstickare till Beaucaire på ett par dagar

men vi har varit i stan så länge att vi har lärt känna en dam som bor straxs utanför stan på en liten gård med Hästar Tjurar och Lamm vi är ditbjudna på middag i dag ska bli väldigt roligt att se hur hon har det även att äta hemlagad Fransk mat

bilden med båten förtöjd i HBK har jag lagt in för här har vi runt 35 utan vind och bad så det är inte utan att man längtar till snö och vinter ibland!?!?!?

onsdag 13 juli 2016 - Skrivet av Bosse Brunnqvist
Frankrike
En fransk fiskeby

Delfiner3/6 På vägen mellan Estratit - Selva hade vi besök av 3 Delfiner det hade varit frånlandsvind i ett par dagar så Medelhavet var spegelblankt en härlig dag för oss som åker motor båt det brukar nästan alltid vara dynigar som får våran bår att rulla inge kul!!!

Flagbyte vid gräns5/6 får vi hissa den Franska flaggan när vi passerade gränsen kl 12,30 på väg mot St-Cyprien, fortfarande lungt vatten. Vad vi har märkt är att det ofta börjar att blåsa vid 12 tiden på dagarna så för oss passar det att åka tidigt ( tidigt för oss är inte samma sak som för folk som arbetar ) Tidigt kan vara vid kl 8

Snö i bergen7/6 När vi åker mellan S-t Cyprien och Gruissan så ser vi snö i Pyrenèerna ganska ovanligt för oss båtfolk som legat i spanien hela vintern utan minusgrader, när vi passerar bergen så har vi 25-30 grader på sjön

Ett svalkande dopp i hamnen7/6 Efter att vi passerat dom snöklädda bergen så var det skönt med ett dopp i hamnen i Gruissan, en fin hamn med mycket att titta på en stor marknad och en kanal som det nästan alltid är folk som åker Kiting i för av någon anledning så blåser det nästan alltid i stan, vi mätte med våran vindmätare upp 84 K/h cirka 23 m/s i byarna

Marknad i Gruissan 1

Att gå på marknader är alltid kul vilket vi även gorde i Gruissan en stor marknad med det mesta som man kan behöva i mat kläder och allt annat

Marknad i Gruissan 2Det är inte utan att man blir hungrig även om man nyss har ätit

Vänner från Norge Egil & Usa Jean17/6 vi har kommit till den största hamnen på vår resa Cap Agde med ca 3000 båtplatser( något för våran hamnkapten i HBK att eftersträva)

vi sitter och väntar på att fotbollen ska börja mellan Sverige & Italien vi tog med våra vänner från Norge & Usa Egil och Jean som hade sin båt brevid oss

Frontignan22/6 kommer vi till kanalerna efter att vi stannade en natt i Sete, denna gång skulle vi stanna i hamnen mellan broarna ,först är det väldigt krångligt att få en tid för när man ska passera alla broar varav en är en järnvägsbro som man ska meddela i förväg om man ska få den öppnad helst dagen innan. Vi kom in till den lilla hamnen kl 19,30 efter mycket om o men fick vi en plats men hamnen var stängd så ingen nyckel gick att få, ej heller så kom ingen och tog emot hamnavgiften så vi låg gratis utan att ta oss till stan vi la oss där för att kunna titta och äta på stan men det är sånt här man får räkna med

24/6 Midsommar 1Midsommar. vi hade en fin midsommar i Frontignan en fin hamn för ca 15 båtar gratis med el i 3 daga,r vi lånade ut en vattenslangs adapter till hamnkaptenen som sedan lånade ut den till hytbåtar så vi fick ligga gratis i 7 dagar

Midsommar 2

Flamingo28/6 vi åker mot Carnon på dom så kallade saltvatten canalerna där är det gått om Flamingos och det går även halvvilda hästar efter stränderna

30/6Minenda Selebert besök i staden St-Gilles 2 båtar från HBK

När vi kom till staden så hade vi pratat med Per & Kicki som är på väg söderut om att mötas någon stans på vägen ,det visade sig att dom kom till hamnen 5 min före oss och vi hade inte bestämt vilken dag  vi skulle mötas

Tjurfäktning !!!!Ett efterlängtat möte med Per & Kicki resulterade i att det blev god mat på båtarna och mycket att tala om medans Tjejerna satt och pratade på båten tog Per och jag en tur på stan (ca 100 m )  och tittade på tjurfäcktning LIGHT

Minenda mot Beaucaire10/7 Per och Kicki lämnar oss och fortsätter söderut vi stannar och väntar på att vattenflödet ska minska i floden så vi kan fortsätta uppåt i Rhone
måndag 6 juni 2016 - Skrivet av Bosse Brunnqvist
Mot Frankrike
Nu åker hon upp efter 10 månader i Medelhavets vatten

Olika kontakter som kan vara bra att ha 16A 32A 63ALogg FöreAnod EfterNy hylsa till propelleraxelnNu har vi fortsatt färden mot frankrike men när vi kom till Port De Blanes räckte inte kontakterna som vi hade, vi fick låna mot deposition på 100€ en kontakt på 63A OBS fortfarande bara 3 pinnar i kontakten

När vi lämnade Badalona så kändes det att båten gick väldigt trögt och det var vibrationer så vi bestämde att vi skulle ta upp båten, det var ett bra beslut för så mycket växtlighet har jag aldrig sett det var som en ryamatta under båten

Detta ska vara våran mekaniska Logg som är bevuxen

Nu är bilderna linte i ordning men detta är den nya anoden på samma plats som den senare

Detta är den nya propellerhylsan

rengjord och målad propeller

loggen nymålad och fin funkar väl så där men den är rolig att ha på floderna för man kan se hur långt man åker när man ligger still i strömt vatten

Nästa bild under är anoden vid upptagning

Sedan anoderna eller det som är kvar av dom

Och äntligen tillbaka i vattnet

Logg EfterAnod FöreGamla AnoderTillbaka till sitt rätta element

Propp & Botten efter 10 mån i medelhavet

söndag 15 maj 2016 - Skrivet av Bosse Brunnqvist
Lämnar Badalona

VÅR BÅT!! nej det va bara vår båtgranne som lämnade hamnen i Mataro efter att han sett Formula 1 loppet i BarcelonaNu lämnar vi Badalona

Vi kom hit den 10/7 2015

Och åker den 15/5 2016

Det har varit spännande & kul vi har lärt känna många båtägare och en del (bofasta). Det är lite tråkigt för vi har trivts väldigt bra, men har man en båt så är det ju lite av meningen att man ska kunna flytta till andra platser,

Men nu är det meningen att vi ska röra oss uppåt mot Frankrike det ska bli kul och lite bekvämare (inga dyningar) att komma in på kanalerna igen mycket plattvatten

Lunch vänner Av våra Canadensiska båt grannar lärde vi skänna en del (bofasta) Amerikanska personer (ALLA ej med på bilden) som vi åt lunch med varje torsdag kl 13,30

Vi kommer att sakna er

Piren i Badalona en blåsig dagPå piren i hamnen en dag med gamla dyningar det är något som vi alltid såg även om det hade varit vindstilla i 3 dagar så nog var det dyningar på vattnet

Vi har nu åkt till El Balis                                                          ska nu fortsätta att skriva så ofta vi har ett bra WiFi

Tack för att ni tittade på våran sida