Vår resa - oktober 2015
måndag 26 oktober 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Sines till Lagos

15/10-15

Lämnade Sines kl. 7:20 för att gå till Lagos . Kom ut ur hamnen i gryningen och rätt klart väder , strax efter blev det tjock dimma och utanför hamnen var det en massa båtar som var på väg ut eller in i hamnen så det blev en spännande avfärd, och ännu en gång med radarn som det enda som kunde se . Här är det inte många av fiskebåtarna som har AIS så radarn har visat sig värdefull för oss under hela vår resa , faktiskt. Fram på förmiddagen lättade dimman så vi kunde öka farten och njuta av sol och hav , faktiskt fick vi se en stor del av kusten också , vi har ju gått så mycket i dimma att vi har inte sett mycket av Portugals kust , inte Spaniens heller för den delen, med alla sin natursköna rior (flodmynningar)

Efter några timmar med klar sikt fick vi syn på Cabo Sao Vincenta , Portugals sydvästra hörna , vi tog några bilder på avstånd och det var tur det för snart var vi mitt i en till tjock dimbank , samtidigt började det att bli mörkt så sikten var återigen obefintlig , så vi rundade "hörnan" och hade 20 sjömil utan sikt och naturligtvis så skulle vi trassla in oss i en massa fiskegrejor som vi inte kunde se förrän det var för sent , men vi kom ut därifrån utan att fastna i något . Vid 9-tiden kom vi oskadda i hamn i Lagos efter 83 sjömil.

Lagos är en trevlig liten by med massor av gamla hus och miljöer i portugisk stil, men som alla andra ställen på Algarve-kusten så är det många turister också. men det håller på att minska då hösten börjar märkas även i södra Portugal.

I torsdag fick vi besök av Lars-Erik och Inger Sylvin , de hade seglat från Vilamoura till Lagos för att besöka oss, säkert också för att få en segeltur ,tror jag. Vi hade en trevlig kväll tillsammans, gick på restaurant och åt och vi fick pratat mycket om segling och Portugal och mycket annat.

lördag 17 oktober 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Sesimbra till Sines
Hissen som går till stan , Sines

13/10

Lämnade Sesimbra vid halv tio och fick en fin östlig vind på ca.10 m/sek vi gick bara på förseglet då några timmar sen fick vi sätta storan oxå och till slut dog vinden , men vi fick några timmar med segling  sen fick vi starta motorn, kom in i Sines kl. fyra på em. När vi lade till så var det en annan svensk båt som också nyligen kommit in så de föreslog att vi skulle ta en " ankardram " i deras sittbrunn och så blev det och det blev många ankardrammar.

Dagen efter gick vi på "upptäcktsfärd" i Sines , När man ska till stan där så tar man inte bilen eller bussen , nä man tar hissen för Sines ligger 30m uppe på en klippa, fin gammal stad , men med många övergedda hus , ser det ut som sen så är det i Sines som det är i nästan alla andra byar som vi har besökt; det finns massor med restauranger , och då menar jag massor, men nästan inga matvaruaffärar så vi brukar få gå rätt så långt innan vi hittar en affär där det går att köpa mat.

Det verkar som om att ena halva befolkningen lagar mat till den andra halvan.

Vasco Da Gama är född i Sines , Vasco Da Gama var en stor upptäcktsresande och kolonisatör så han är en folkhjälte i Portugal , Här uppkallar man nästan allt efter honom; Skolor , broar , gator ,torg , bilverkstäder ja you name it allt, allt.

söndag 11 oktober 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Lissabon till Sesimbra
Sesimbra & Ylva

Vi lämnade Lissabon i Torsdags 8/10 , det är bara ca. 37 sjömil och vi hade bokat plats i Sesimbra via mailkontakt.Det var ca. 12 sjömil att gå i floden Tejo innan  vi kom ut i Atlanten , det började bra med ca. 7m/sek i nordlig vind och 3m höga vågor , precis som väderutsikten hade lovat , men ganska snart ökade vinden till 15m/sek och vi loggade 7-8 knob , härligt , fast vågorna tycktes bli större och större och sen gå in i en liten och okänd hamn när det blåser 15m/sek det är inget man så gärna vill, som tur var så lade sig vinden lite inne i hamnen till ca. 10m/sek och , som vanligt, så står hamnfogden och tar emot och hjälper till med att lägga till , så allt gick som det skulle.

Sesimbra ser ut att vara ett semesterställe med en massa hotell och en gata längs med stranden som bara är full med restauranger och souvinirbutiker, men vädret är inte så himla bra för tillfället , vi har fått en rest av ett busväder ute från Atlanten som har kommit in till kusten med regn , dimma och blåst , men det är fortfarande varmt och gott , 22-24 grader så det är shortsväder.

Sesimbra är också en stor fiskerihamn , ser det ut till , det är många fiskebåtar som kommer in och lossar sin last , så marinan är trängt ut i en hörna av hamnen så det är en bra bit att gå in till "stan" , men men det gör inget vi har ju tid och motion är ju så bra , sägs det.

På tisdag ser det ut som vi ska kunna fortsätta , då ska solen komma tillbaka och det ska bli svaga nordliga vindar så då går vi till Sines (cinch , uttalas det) och om väderprofeterna har rätt så ska det bli seglingsbart även onsdag och i så fall fortsätter vi ned runt hörnan och gå då till Lagos på sydkusten.

Cool

tisdag 6 oktober 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Kvar i Lissabon

Hallå igen.

Nu var det länge sen sist , men det har inte hänt så mycket, men så här i Torsdags så kom Jessica och Patrick på besök , det blev ett par bråda dagar , med turistbesök i Lissabon och vi hann med en segeltur på Rio Tejo och ut till Alanten och in i hamn igen tot. ca 15 sjömil. Annars så har det inte hänt så mycket , vi har tagit det lungt och har fått den paus i resandet som vi ville ha , så nu börjar det bli dags att fortsätta att segla söderut , förhåbningsvis så ska vi kunna fortsätta nu på torsdag då det ska bli nordliga vindar och halvsoligt, nästa mål är då Sines ca. 50-60 sjömil söder om oss och halvvägs till sydkusten , där vi tänker tillbringa vintern.