Vår resa - juni 2015
Cuxhaven_ Den Helder
Nattseglats i sommarvärmen

torsdagen 25 juni

Äntligen lämnade vi Cuxhafen efter en långtids väntan.

Vi lämnade hamnen vid åtta på morgonen och var framme i den Helder 32 timmar senare , och 195 sjömil. Den Helder är en Flottstation för Holländska flottan, med mycket krigsfatyg i hamnen. Det är ett militärt område.

Vår lilla utflykt till centrum för att handla lite mat, blev också ett besök på en utställning med en massa gamla fina bilar som Saab V4 och Volvo Amazon Bl.a. Även gamla jänkare, allt var i väldigt fint skick. Så gick denna dagen, imorgon ska vi segla vidare till Ijmuiden. Om allt nu går som det ska. Vi har tänkt oss att dra nytta av tidvattenströmmar, och slippa motström.

måndag 22 juni 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
inblåst

2015-06-22

Ligger inblåst i Cuxhaven , nu sedan 1 vecka tillbaka, så frustrerande, men det ser ut som där är bättre väder på väg Torsdag -Fredag , så vi väntar, det har vi övat en hel del på nu .

Kiel-kanalen dag 1
Det gick ju som en dans..............

2015-06-14

Upp tidigt och iväg till slussen , slussningen gick hur bra som helst, mest p.g.a. fördäcksgasten ,förstås ,sen vidare för motor , man får inte segla i kanalen. Framåt eftermiddagen lägger vi till i Rendsburg , upp och handla lite och sen tillbaka till båten för att övernatta

Mot Brunnsbyttel
Är besättningen på en sådan farkost sjömän eller linbaneskötare?

2015-06-15

Vidare från Rendsburg och mot Brunnsbyttel, dagens händelse : En båt som går fram & tillbaka över kanalen , men som aldrig rör vattnet.

Framme i brunnsbyttel tidigt på em

Brunnsbyttel - Cuxhafen

2015-06-16

Efter en natt i Brunnsbyttel , alldeles intill slussen (som går dygnet runt) med en hel del oljud utifrån p.g.a. att fartygen som ska genom kanalen passerar mindre än 10 meter från vår båt och manövrerar mycket med propellern , så det var som att försöka sova i en mekanisk verkstad.

Jaja , men på morgonen är det ju så första gång som vi ska segla i tidvatten , med strömmar och sånt, så vi samarbetar med ett par från huvudstaden (Sveriges)och kommer fram till att vi ska kunna gå ut vid 8-tiden på morgon och sen gå de15 sjömil till Cuxhaven och vara framme innan tidvattnet vände.

I våra beräkningar ingick att vi skulle ha 4-5 m / sek motvind så det skulle bli motorgång , när vi kom ut från slussen blåste det 10-13 m/sek, vi hade bägge kollat NAVTEXén för att få vindriktning och hastighet, det är bara det att vindhastighet som i NAVTEXén beskrivs som 4-5 i verkligheten är 4-5 beaufort ( 5,5 -10,7 m/sek) så vi kom inte fram innan tidvattnet vände så de 15 sjömilen blev till 20 sjömil genom vattnet.

Nu ligger vi , och många andra och väntar på att vädret ska bli bättre, det blåser kraftigt,undet tiden håller Ylva på att utveckla en förkylning så vi får kanske vänta ut den också.

Vi har redan lärt stan att känna rätt så bra , detta på grund av våra cyklar

lördag 13 juni 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
AIS ´en

Så ska AIS én fungera igen

Idag blev det en cykeltur till slusserna för attkolla hur det går till där, det ser ju ut att vara busenkelt

fredag 12 juni 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Kiel

Hej

Ja ja vi trodde att felet med AIS ´en var fixat, men icke....

Vi har iaf kommit till Kiel idag vid 16 - tiden efter en härlig seglats från Heiligenhafen,

kom in till hamnfogden och frågade på vår bästa skolengelska om han möjligen kunde tänkas veta var man kunde få tag på koax-kabel(till AIS ´en) så drog han ca 6 m koax-kabel från skrivbordalådan, ibland har man tur.

Kiel verkar vara en trevlig stad , imorgon ska vi ta fram cyklarna och ut att se på byn.

onsdag 10 juni 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Alting som kan gå sönder.....

Ja . Allting somkan gå sönder , går sönder.

Igår : fukt i odörfiltret , troligen regn, då blir det tvärstopp för lufttillförsel till septitanken och går då inte att tömma ut till sjön, tagit bort filtret så går det att tömma.

Idag: AIS´en funkar inte , p.g.a. dålig skarv på antennkabeln, ska vara åtgädat nu.

Ligger stilla idag i Gedser , absolut ingen vind att segla på, går väl till Heiligenhaven imorgon.

söndag 7 juni 2015 - Skrivet av Filip.Schiött
Dragör

Skullevarit vidarer idag , men vi hade ett litet missöde med flänsen till bränslemätaren, den varotät , så vi hade diesel under hela durken i morse , så det var bara till att göra om tätningen och städa under durken, ja så gick den dagen