Vår resa - februari 2016
onsdag 17 februari 2016 - Skrivet av Filip.Schiött
Vardag i Gibraltar
Så här nära en flygplats

Här i Gibraltar är det vinter det vill säga 12-25 grader på dagen och ned till ca.8 grader på natten , ofta  blåser det sen stunden efter är det shortsväder och sola i sittbrunnen med en kall öl. Idag gick vi tvärs över  den lilla halvön som Gibraltar utgör och då gick vi och tittade på Medelhavet, det ser ut ungefär som Atlanten.

Den 25 febr ska vi flyga hem till Sverige för att Ylva ska flytta in i lägenhet i Ängelholm och börja jobba , trots att vi ligger förtöjda mindre än 100 m från en landningsbana  så ska vi upp tidigt den morgon och åka buss i 3 timmar för att komma till Malaga och hoppa på ett flyg därifrån.

Från Gibraltar flygplats kan man flyga enbart till England och så får man då byta till ett annat plan, men där är det lång väntetid så resan kommer att ta 20 ca. timmar

onsdag 10 februari 2016 - Skrivet av Filip.Schiött
Blåsigt I Gibraltar

Onsdag 10 feb.

Nu har det blåst sen vi kom hit , det blåser mellan 10 till 22 m/sek , idag är det "gale warning" igen på Navtexen, men så fort man kommer upp i stan så blåser det inte, Gibraltar stad är så lite till ytan med så mycket människor att det är bebyggd precis överallt , så husen står ganska tätt intill varandra så när man kommer upp i stan och det inte blåser ja då är det sommervarmt och gött.

Idag har jag varit och köppt nytt oljefilter, dieselfilter, impeller och olja till motorn så imorgon blir det motorservice

That´s all folks , det händer inte så mycket om dagarna , vi ligger bara här och vänter på bättre tider. Går en tur i stan , tar en fika . Det ligger en annan dansk här i hamnen, han har legat här över vintern , så det händer att vi träffas och löser världssituationen över en kopp kaffe.

Om man nu ska tro väderprognosen så ska det sluta blåsa på Tisdag och bli soligt igen

torsdag 4 februari 2016 - Skrivet av Filip.Schiött
Cadiz till Gibraltar
Inseglingen till Gibraltar

1 feb.

Lämnade Cadiz tidigt på morgonen för att segla till Barbate, framme kl.15 efter ca. 36sjömil. Det får bli korta distanser här i dessa farvatten , vi vågar inte segla på natten då det finns väldigt mycket fisknät och allt möjligt annat konstigt i vattnet.

Barbate verkar att vara en liten sömnig by och vi går bara upp på närmaste bar som har wi-fi och får en färsk väderprognos för morgondagen och handla lite i närmaste affär, i hamnen är där ingen aktivitet alls , det varken kommer eller avgår någon båt, men det finns i alla fall 3 personer på kontoret som vänder några papper samt en manlig kontorchef samt en gubbe vid bensin/dieselpumpen , en städerska samt en gubbe till som verkar vara reparatör, så i allt 6-7 personer i en hamn något större än Landskrona småbåtshamn, så ser det ut i alla hamnar som vi har varit i , och det är en del, men alltid ett vänligt och hjälpsamt bemötande .

2 feb.

Lämnar Barbate 9.15 , vi fick vänta på bensin/dieselgubben , han börjar inte för än kl.9 så vi fick tanka 30 liter diesel , det ska inte blåsa idag,(enligt väderprognosen från igår) efter ett par timmar börjar det att blåsa upp , vind 14-15 m/sek rakt framifrån och vågorna också framifrån de växer så att vi drar in i den ena stoppklossen efter den andra , stäven lyftar och lander med ett brak , detta håller på i några timmar , vi rundar Tarifa och seglar i stort sett rakt öst och så som om någon går och stänger en dörr så lugnnar det ner sig och sjön lägger sig , vinden går ned till ca. 10m/sek och minskar så att när vi kommer i hamn så är det lungt , förtöjer båten ca. kl.15.30.

Tur att vi bokade en plats i hamnen innan vi lämnade Cadiz för här är det fullt i hamnen.

Igår var vi och handlade och bara slappade vädret var okej , soligt och 22-25 grader , inatt har det kommit in en kuling så det blåser som f.. så idag blir det nog inte så mycket heller , men imorgon och i helgen ska det åtegå till soligt och varmt väder så då får vi ut och se på stan