Resa - september 2013
Vardagen i Lagos
Mäktiga klippor och grottor

30 sep

Nu har vi varit i Lagos i  två veckor och har bestämt oss för att lägga båten här över vintern. Här är trivsamt och nära till nästan allt man kan behöva. En dag tog vi cyklarna och undersökte yttersta fyren och dess grottor som var helt fantastiska. Vi hittade då en härlig strand som vi tänker ta oss till så fort vädret blivit bättre. De senaste tre dagarna har varit ostadiga med en del regn men temperaturen har hållit sig runt 24 grader. Vi har innan dess haft några riktigt fina dagar då vi badat och solat på stranden som ligger intill hamnen. Igår gick vi en riktigt lång promenad utmed stranden och tog oss till Alvor som ligger mellan Lagos och Portimao. Kvällen innan var vi och lyssnade på konsert med en symfoniorkester och två pianister vilket var riktigt mäktigt.

lördag 21 september 2013 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Capo de Sao Vincente

16 sep

Klockan är 0730 och vi lämnar Sines i soluppgången. Det ser ut att bli en fin dag. Tyvärr kommer dimman rullande och vi får hålla utkik båda två efter fiskebåtar och fiskegarn. Tiden går ganska långsamt i dimman men ca 1230 börjar den lätta och allt känns plötsligt mycket ljusare. Idag har vi ca 65 nm innan vi har rundat Portugals västra udde. Det börjar blåsa en hel del och vi seglar med god fart. Svället ökar och vi surfar på vågorna som ligger snett bakom oss. Vi äter några färdiga mackor under färden och ser en och annan delfin på vägen, alltid lika trevligt besök. När  vi närmar oss udden blåser det upp ordentligt och det blir en svår passage. Vi råkar ut för en oförutsedd jipp som slår sönder kicktaljan och gör att båten går sin egen väg. Motorn blir räddningen och vi kan med dess hjälp föra tillbaka seglet och ta oss förbi udden utan fler incidenter. När vi kommit i lite lä bakom första udden väljer vi att ta ner storen och segla enbart med förseglet. Nu blåser det upp till 15 m/s och vi tar oss vidare mot Baleeira där vi tänker ankra för natten. Tyvärr blir det en blåsig natt och först kl 0300 lugnar sig vinden så att vi kan få sova båda två.

lördag 21 september 2013 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Lagos, vårt mål inför vintern
Lagos

17 sep

Idag blev det en kort tur in mot Lagos och jippi vi klarade oss enda fram. Det är en lugn fin och välordnad hamn vi kommit till. Trötta som vi är sover vi några timmar innan vi utforskar de närmaste omgivningarna. Nästa dag tar vi oss med buss till Portimao ( vi orkar inte segla mer just nu) där vi besöker Hans och Agneta på Laya. Ett trevligt återseende med mycket prat och god mat. Vi passar på att titta oss omkring då valet av hamn inför vintern står mellan Lagos och Portimao. Närheten till det mesta är det som avgör och vi blir kvar i Lagos. När vi skriver detta har vi varit här i 4 dagar, vädret är toppen, stranden härlig med kristallklart 24 gradigt vatten.

Porto och Aveiro
Portvinsstaden från ovan

7 sep

Vi bestämmer oss för att gå till Porto som inte ligger mer än 25 Nm bort. När vi går in mot hamn får vi kryssa mellan alla fiskebåtar vilket gör att vi knappt ser utmärkningen. Porto är en trevlig hamn med bra bemötande och Porto stad visar sig vara ett toppställe. Vi tar turistbussen och ser oss omkring, äter gott och testar vinprovning av deras lokala portvin. Det är söndag och hela staden är full av människor som njuter av sensommaren. Efter två nätter går vi vidare för att ankra i Aveiro. Det såg ut att vara en bra plats men vi kände oss lite besvikna då det var fullt av små fiskebåtar som åkte fram och tillbaka hela kvällen, väldigt nära båten. Natten blev orolig och inte mycket sömn.

Dimmig tur till Figuera De Foz
Rätt in i dimman

10 sep

Seglingen till Figuera de Foz blir en färd i varierande dimma och slutade med tjocka. Vid angöringen av inloppet är dimman så tät att vi inte ser piren förrän den reser sig som ett berg framför oss.  Med andan i halsen går vi in och genast lättar dimman, en stor stad växer fram och man blir alltid lika förvånad. Hamnen är som vanligt stor, välskött och snygg men otroligt långt till dusch och toalett. Vi träffar åter ett hollänskt par som har en fin motorbåt i aluminium. De är på väg till Teneriffa och planerar att köra fiskechater.

Nazaré och Peniche

11 sep

Nazaré blir nästa hamn där fiskebåtarna lastar av sin fångst precis intill marinan. Aldrig har vi sett så många fåglar på en och samma gång. De flyger över alla fina båtar och släpper ett och annat. Ingen tilltalande marina med staden en bra bit bort vilken vi aldrig besökte. Nästa dag vidare till Peniche som var en stor hamn med en stad som liknade flera andra städer. Deras gamla stadsdel bestod även den av trånga gränder med trevliga små hus och butiker.

Cascais och Sines
På svaj i Cascais

13 sep

Vi seglar och seglar och seglar, idag blir det Cascais som ligger i inloppet till Lissabon. Här kastar vi ankare bland många andra båtar och ligger och guppar under natten. Det är fredagskväll och fullt ös runt om hamnen. Vi hör olika sorters musik allt från disco till klassiskt. Kanske borde vi stanna men går nästa dag vidare till Sines då det gäller att passa på när vädret är gynnsamt. Det blir en lång dag på havet men helt ok bara man slapp hålla ständig utkik efter fiskegarn. Framme blir vi trevligt bemötta av två marineros som hjälper oss att lägga till. I Portugal kan de flesta engelska och det är lätt att kommunicera med alla. Idag har vi legat på stranden och även tagit oss ett dopp i nästan 20 gradigt vatten. Här i Sines föddes Vasco da Gama och det är ett fint turistställe.

torsdag 5 september 2013 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Muros och Baiona, sista hamnen i Spanien
Baiona

2 sep

Fiesta i all ära men den började sent och slutade tidig morgon vilket vi inte riktigt orkar med. Idag ger vi oss av och havet är lungt med rätt vind och perfekt segling. Ria de Muros blir vårt nästa mål där vi tänker ligga för ankare. När vi kommer in testar vi första viken men där blåser det runt och inget lä så vi går vidare längre in i stan där vi hittar en bra ankringsplats. Vi glömde dock räkna med tidvattnet så efter vi lagt i ankaret får vi ta upp det igen och gå ut en bit för djupets skull. Vi vill ju inte stå på botten när det blir lågvatten. En svensk båt från Göteborg med ett gäng trevliga killar ligger också där men ska precis lämna för att gå vidare. De tar en runda runt vår båt och frågar lite vart vi ska och berätta att de ska vidare med Karibien som mål. Natten blir lugn och vi har en underbart vacker utsikt med alla ljusen från staden som ligger uppåt bergen. Efter den vanliga kontrollen av motorn går vi nästa dag vidare mot Baiona som blir den sista hamnen i Spanien. Havet ligger som en spegel och det blir motorgång hela vägen. En lätt dimma ligger över oss och det är nästan kusligt, som att köra i olja. Lite synd att det är så mycket skräp i vattnet. Fiskegarn är något som ständigt dyker upp och man får alltid vara på sin vakt. In till Baiona är det några sjömil och vi är där ca 1800. Hamnen är stor och vi försöker vara fräcka och gå in lite längre men blir förpassade till de bakre bryggorna vilket funkar bra. Elkontakten är dock av den större sorten så vi får hyra en på hamnkontoret innan vi kan koppla in oss. Det är mest för kylens skull som vi vill ha el. Vi tar oss direkt in i staden som visar sig vara en vacker plats där man säkert kunde tillbringat några dagar. Vi bestämt oss för att gå vidare redan nästa dag utnyttja det fina vädret. Vi bunkrar upp en del mat ochköper ett kort att skicka till barnens farmor.

torsdag 5 september 2013 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Povoa de Varzim, första hamnen i Portugal
Fikatime i Varzim

4 sep

Dagens seglats har varit både motorgång och under segel. Vi hade tänkt oss en tur på ca 35 nm till Viana de Castello men när vi precis ska gå in dit ändrar vi oss och går vidare till Povoa de Varzim vilket är ytterligare 20 nm. Precis då börjar det blåsa och vi kan segla den sista delen. Här verkar det fint och är väldigt billigt att ligga men mycket större än vad vi trodde.  Nu har vi bytt till vår sista gästflagga och hissat Portugals. Vi ser flera båtar som har lagt sig här för vintern. På natten blir det åska med starka vindar som tjuter i masterna. En del båtar har segel som är på väg att lossna men rådiga grannar fixar det. Här ska vi nu ligga några dagar och invänta bra seglingsväder, kanske blir det playan imorgon.