Slutet 2017
måndag 17 april 2017 - Skrivet av Christian
Sista incidenten och mina synpunkter på Navigare Yachting

Det tog tid för Navigare -Yachting att slutföra försäljningen av Freja. Försäljningsuppdrag gavs i slutet av 2015. På våren 2016 vfick jag gå ned i pris 5000€ eftersom intresset var mycket lågt. Därefter dök det upp några få intressenter, en la handpenning men den affären slutfördes aldrig. Slutliga köparen bestämde sig i september 2016 men först i april 2017 hade jag fått betalt. Informationen från Navigare var minst sagt dålig under den perioden, löften gavs om att snart, snart så skulle allt vara klart och sedan gick månad efter månad och jag fick ligga på för att få besked om läget. Frustrerande och även nervöst, skulle affären slutföras eller skulle det gå ett år till?
Trots det dålig ekonomiska utfallet av Frejaäventyret korkade vi upp en flaska skumpa och bara pustade i soffan när allt var klart och sedan dess har den känslan inte förändrats.

Skulle jag kunna tänka mig att köpa båt igen via Navigare - no way Jose!

Hyra en båt av Navigare? - absolut, personalen är trevlig och hjälpsam och båtarna för det mesta i bra skick men var noggrann vid incheckningen speciellt i slutet på säsongen!

Så vad är problemet med att investera/köpa båt i Navigare enligt min uppfattning?

- Överdrvna förspeglingar om framförallt framtida restvärde på båten. Vi typ utlovades 60-70% vid köpet 2009 (när begagnatmarknaden redan hade dykt kraftigt i Medelhavet men utan vår kännedom) och fick sedan mindre än 40%. Jag känner mig lurad eftersom Navigare absolut borde ha haft en bättre uppfattning om marknadsläget. Och dessutom fortsatte man i flera år efteråt att hävda att restvärdet skulle ligga högre än marknaden.

Men det är klart att om man köpte en ny båt av Navigare i samband med att den tidigare såldes då fick man bättre betalt. Var de extra pengarna kom ifrån vet jag inte med bestämdhet så jag avstår från att spekulera men så mycket torde ändå vara klart att när man till slut avslutar sin investering i Navigarebåtar så får man ett riktigt marknadspris vid försäljningen.

- En båtinvestering i ett charterbolag är en ömsesidig affär och Navigares affär står och faller med investerarna. Men Navigare ändrade villkoren gång efter annan på egen hand. Ibland till det bättre men även åt andra hållet. Det värsta var när man kraftfullt försämrade förlängningsvilkoren i slutet på säsongen 2015 och vi blev tvungna att investera 100 000SEK bara för att kunna få hjälp med försäljningen under 2016.
Man ska inte behandla den hand som föder en på detta sätt.

Du måste som investerare läsa och förstå det finstilta och inte låta dig förblindas av hur härligt det kommer bli att segla i varma vatten och skriva på hej och hå! Tex har Navigare rätt att flytta din båt till ett annat land om man vill. Det lär visserligen bara ha hänt en gång men rätten finns där.

- Ibland svårt att få problem fixade på ett bra sätt. Jag har 2 egna exempel.

1 -  Efter andra säsongen började motorn läcka olja. Det blev inte ett dugg bättre under de kommande säsongerna. Investeringen vi tvingades göra inför säsongen 2016 innefattade en stor motorgenomgång/fixning. Vid seglingen i oktober 2016 konstaterade jag att motorn inte bara läckte olja utan att jag också fick in vatten i motorrummet.

2 - 2013 noterade vi för första gången ett mycket kraftigt "bong"-ljud från bakre delen av båten i kraftig sjögång. Personal påstod att det måste vara reservankaret eller reservrorkulten i bb-stuven -no worrys mate" och vi åkte hem.

Nästa år är ljudet kvar och dessutom värre. Jag kryper in i utrymmet under styrsystemet och konstaterar att rodret slår fram och tillbaka i den övre infästningen. Filmar därefter hur rodret slår genom att skruva av locket för reservstyrningen i sittbrunnen. Påtalar kraftfullt felet  som gjort oss mycket oroliga i sambandet med utcheckningen.

2014 - felet inte åtgärdat. Systerbåten La Futura drabbas av samma fel i hårt väder efter att ha lämnat Navigare och ägarna fixar problemt på Mallorca. Seglar sedan till Väst-indien och hem utan problem.

Jag tillställer Navigare beskrivning och bild på den enkla reparationsmetoden. 2015 - felet inte åtgärdat men vid utcheckningen informeras jag om att samma dag skall reparationen genomföras och allt ska bli så bra så bra.

2016 - konstaterar att man gjort en fuskreparation och att det bara är en tidsfråga innan problemet är lika illa igen.

- Gissa om man blir frustrerad och förbannad! Ytterligare ett starkt skäl till varför vi är glada att Freja är såld.

Slutet 2017
fredag 24 mars 2017 - Skrivet av Christian
Slutet på drömmen
Lyckliga nyblivna båtägare 2010

Idag skriver vi mars 2017 och Freja är såld efter 7 säsonger i Grekland. De första 5 åren var fantastiska men efter att vi hade bestämt oss för att lägga längeseglaplanerna på hyllan och sälja Freja så försvann mycket av glädjen. Det berodde i huvudsak på bekymmer med att få Freja såld, Navigares förmåga att sälja begagnade båtar lämnade vid den tidpunkten mycket i övrigt att önska och priserna på begagnade båtar visade sig vara mycket lägre, knappt 40% jämfört med de 60-70% av inköpsvärdet som vi förespeglats när Freja köptes. Dessutom ändrade Navigare på förlängnings och försäljningvilkoren på ett synnerligen ofördelaktigt sätt för oss. Vi blev tvungna att investera över 100 000SEK för att få ha kvar Freja i Navigares flotta under den nödvändiga försäljningsperioden dvs den 7:e säsongen. Och som lök på laxen kände vi oss tvungna att sänka priset med ytterligare 50 000:- när försäljningansträngningarna inte gav något resultat under första halvan av 2016. Surt! Men Navigares rekrytering av Emelie som begagnad båtförsäljare 2016 gav till slut resultat för oss och många andra båtägare i flottan. Det ekonomiska slutresultatet blev dock att det hade varit billigare för oss att hyra Freja än att själva äga henne.
Men vi hade aldrig seglat så många veckor som vi har gjort och särskilt inte själva utan gäster ombord om vi varit tvungna att betala hyra varje gång. Så slutomdömet av åren med Freja blir trots allt positivt och nu kommer vi inledningsvis återgå till att hyra mindre motor och segelbåtar i svenska vatten och sedan får vi se.

Vill du också segla?
onsdag 22 februari 2017 - Skrivet av Christian
Här hittar du rätt seglingsbeskrivning

Några av tankarna bakom att skriva denna blogg har varit att släkt och vänner på hemmaplan skulle kunna följa oss och våra besättningar under seglingarna, att vi själva skulle få ett minne att kunna gå tillbaka till i framtiden samt inte minst att andra som skall segla i samma område skulle få tips och hjälp inför sina egna seglingar.

Men kapitelbeteckningarna i vänstermarginalen säger ingenting om var vi varit så här följer nu en förteckning över de olika områdena och var du hittar informationen.

Beskrivet   seglingsområde

Mest   omfattande information

Ytterligare   information

Saroniska havet - området närmast väster om Lavrion; Egina, Peleponnesos   nordöstra kust, Hydra, Poros

Grekland 2010: Lugn vecka i Saroniska viken

Grekland 2011: hela familjen ombord

Grekland 2014 oktober

Saroniska havet och Peleponnesos östra kust; Ermioni, Nafplio, Portoheli,   Poros, Spetses

Grekland 2014

Korintkanalen, Korintviken och Joniska öarna – t o r till Greklands   västra sida

Grekland 2014 oktober

Evia runt och Sporaderna norr om Lavrion

Grekland 2012

Närmaste delarna av Kykladerna sydost om Lavrion

Grekland 2010: en tuff start i Kykladerna

Grekland juni 2015

Grekland 2011; Kykladerna runt vecka 3. Grekland 2013.

Kykladerna: Tinos, Mykonos, Paros, Sikinos,   Santorini, Naxos, Serifos

Grekland 2011: Kykladerna runt v1, 2 och 3

Grekland 2013

Kykladerna: Paros, Folegandros

Småkykladerna och Amorgos

Grekland 2015 höst

Karibien från Puerto   Rico via Turks and Caicos, Bahamas till Ft. Lauderdale/Florida

Jennifer Karibien   2013

tisdag 21 februari 2017 - Skrivet av Christian
Sista seglingen
Seglad väg vecka 43 2016

I oktober hade vi bokat 3 veckor som från början var tänkta åt nästa ägare av Freja men eftersom den tilltänkte köparen inte var intresserad av att disponera Freja då så tog jag sista chansen att få segla. Vi hade just fått ett barnbarn och Lisa ville bl a därför inte komma med så med lite tur fick jag ihop en besättning med nödvändig nautisk kompetens för att få segla.

måndag 20 februari 2017 - Skrivet av Christian
Starten
Ankarsup i Perdika söndag kväll. Eva, Hans, Rosie-Marie och Peter

Väl koordinerade flyg innebar att vi landade i Aten med bara några minuters mellanrum och snart bar det av i 2 taxi till Lavrion där en mindre crew från Navigare-Yachting mötte. Endast ett mindre antal båtar skulle ut nu i säsongens sista skälvande dagar.
Min besättning bestod av Hans och Eva som ingår i bioklubben som tittar på film och äter middag ett antal onsdagar på året samt Peter och Rosie-Marie som är deras goda vänner. Hans och Peter är båda sjöofficerare, minörer, så bättre kompetens kunde jag knappast få ombord. Dessutom gillar alla fyra att laga mat så jag fick en service ombord som var helt fantastisk under veckan.

Besättningen drog iväg för att proviantera på My Market och jag for iväg till förrådet för att hämta våra grejor. Det var inte kul att upptäcka att båda skåpen märkta" Freja" var olåsta och tomma och att det rådde ganska stor oordning i hela Navigares förråd. Efter en stunds letande hittade jag några plastpåsar som innehöll en del av utrustningen men egentliga all vår extra köksutrustning var borta. Åter på båten forsatte incheckningen med en ordentlig genomgång. Båten var i bra skick men det saknades som vanligt en del grejor som fick kompletteras från förrådet eller grannbåtarna som inte skulle ut denna vecka. I sista ögonblicket precis innan Navigares crew skulle dra upptäckta jag att högen med sängkläder saknade det mesta inklusive handdukar.

Middag avåts på en trevlig familjekrog invid fiskmarknaden som jag besökt flera gånger tidigare. Väldigt lite folk ute på stan jämfört med vad jag har sett vid tidigare seglingar. Men så här sent på året har vi aldrig startat en segling.

söndag 19 februari 2017 - Skrivet av Christian
Till Perdika

Fortsättning följer....

torsdag 22 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Sammanfattning av hösten 2015
Faktiskt seglad sträcka hösten 2015

Första veckan stördes av mycket reparationer på båten och dåligt väder som kostade tid och vi blev tvungna att korta av den planerade rutten för att komma fram till Naxos i tid.

Andra veckan följde vi planen förutom att vi inte hann med att gå till Ios pga att vi låg inblåsta en dag på Schinousa. Vi besökt småkykladerna söder om Naxos och Amorgos där vi hyrde bil och allt var mycket lyckat och kan rekommenderas.

Tredje veckan varnade väderprognoserna för mycket hårt väder fr o m tisdag em t o m lördag och därför vågade vi inte gå från Naxos söder ut till Ios, Sikinos, Folgeandros och Sifnos som det var tänkt. Istället drog vi direkt till Serifos. Efterhand under veckan blev väder mycket lugnare men då var det för sent att lägga om planen igen.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta blev vår sämsta höstsegling under 6 år och det gör det lättare att avsluta kapitlet Freja om hon nu blir såld förstås.

lördag 10 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Inbrott
Inbrott på gång

Ett litet missöde hann vi med även på torsdagen. Vi beslöt att ta en promenad före middagen och då jag låste nedgångsluckan så gick nyckeln av - när luckan var låst. Naturligtvis hade vi säkrat alla luckor och större fönster, jag funderade på att försöka krypa in genom toafönstret men Lisa hejdade mig som tur var. Tänk om jag blivit hängande med halva kroppen ute/ inne? Det hade inte varit bra.

Lånade verktyg på grannbåten och lyckades få in en hand innanför luckan men det var omöjligt att låsa upp innifrån för halva nyckeln satt kvar inne i låset. Efter en stund tog jag en smal tamp som höll fast lampan till frälsarkransen och lyckades med den få upp skjutregeln som låser fast dörren i golvet och då fick vi upp den ena dörrhalvan. Kröp in och skruvade bort låsbygeln från takluckan och nu var inbrottet i den egna båten fullbordat.
Trots detta intermezzo blev det en promenad innan vi lagade middag på den sista reservmaten, burkköttbullar i förbättrad sås med skruvmakaroner mm.
Nästa dag (fredag) kom vi iväg i god tid och valde som enda båt att gå via Makronisos nordspets till Lavrion. Sista timmen fick vi en fin slör in till hamnen där vi kom in som en av de första Navigarebåtarna vilka var precis enligt plan. Eftermiddagen ägnades åt packning och utsortering av våra förrådsförvarade saker i Lavrion som skulle med hem och de som vi var beredda att bli av med dvs som kunde lämnas kvar och gå ett osäkert öde till mötes.
Matts och Angelo kom och gjorde en mycket grundlig utcheckning av Freja, det blev en  ganska lång lista. Även motormekanikern gjorde en besiktning och kunde lugna mig med att inget allvarligt fel förelåg och när sedan Toni informerade om att problemet med hjärtstocken skulle repareras grundligt under lördagen, alla nödvändiga förberedelser var vidtagna med ersättningsdetaljer etc så kändes det till slut riktigt bra. Freja kommer att vara i bra skick inför den kommande försäljningen.
God middag på en av våra favoritrestauranger nära fiskmarknaden avslutade kvällen och nästa dag hade vi en lugn förmiddag i solen fram till kl 11:00 när vår transferbuss avgick. Men när planet lyfte från Aten vid halv fyratiden hade ovädret med regn och blåst dragit in från norr och vi tyckte synd om alla som startade sin segling i detta väder som enligt prognosen skulle pågå hela söndagen också. För egen del var vi nöjda och glada med att åka hem, vi hade haft för mycket båtstrul och exceptionellt dåligt väder plus Chris halsont som negativa faktorer denna gång men gladde oss samtidigt åt att det allvarligaste problemet på Freja nu äntligen höll på att repareras.
torsdag 8 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Slutet närmar sig och cirkeln sluts
Korissia, Kea

När vi vaknade imorse efter nattens regn och åska var det helt knökafullt i hamnen. Som vanligt tog vi det lugnt och snart var vi inte många båtar kvar men då kommer det in en seglare och lägger sig bredvid oss. Samma båt som låg bredvid oss i Naxos i söndags och som då lagt sitt ankare över vårt. Men det slapp vi denna gång. Glatt återseende blev det, no hard feelings!

Väl ute ur hamnen kunde vi segla på en hyfsad kryssbog upp mot Keas SV spets. Kul att se många segel samtidigt, det är vi inte bortskämda med men nu var många på väg mot hamnar utanför Aten dvs kurs söder om Souniontemplet. Efter ett tag vred vinden mot nord och vi fick en ogynnsam kurs mot väster. Vi slog och seglade upp mot Keas västra sida och gick sedan för motor längs ön upp till Korissia och lade till på samma plats som vår första natt på denna seglats. Cirkeln sluten!
Nu ska vi ta det lugnt, Chris har fortfarande ont i halsen och är lite slak. I morgon skall vi in tidigt till Lavrion för vi har en del att stå i, skall framförallt sortera ut det som vi förvarat i förrådet i Lavrion och som skall tas med hem och vi har begränsat med plats och vikt. Vi vet ju inte om vi kommer komma tillbaka i framtiden då det är avhängigt av om Freja blir såld som vi önskar.
Men det är blandade känslor, vi har fäst oss vid Freja, vi trivs väldigt bra ombord för hon är verkligen en bra  och mysig "bobåt" och vi har alltid med stolthet sagt att visserligen är hon en charterbåt men hon är också vår båt!
21 veckor har vi seglat med Freja under 6 år och vi har hunnit med mycket tycker vi, Sporaderna i norr, Kykladerna i alla riktningar, Saroniska havet och Peleponnesos östra kust, Korintkanalen och Korintviken samt Joniska havet.
Framförallt Chris har fått förverkliga sin gamla dröm att segla som skeppare på en med svenska mått mätt stor och bekväm båt i varma vatten. Mycket planering och drömmar har det blivit under dessa år och det har nog varit en nästan lika viktig del som själva seglingen. Och nu är det kanske snart slut och det känns vemodigt men samtidigt rätt. Allt har sin tid och det finns annat vi vill göra innan vi lägger näsan i vädret.
Jag vill passa på att tacka alla som visat intresse för vad vi har haft för oss under åren och kanske fått sig några tips för sin egen segling, över 116 000 besök på bloggen är ju helt otroligt.
onsdag 7 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Bryggsegling i Merikas
Merikas, Kythnos

Idag stannade vi i hamnen. Tog en promenad, handlade, badade, läste, tog en tupplur, lyssnade på Det som inte dödar oss, och följde livet i hamnen med båtar som kom och gick. Dagens värstingar var en båt med engelsk besättning som tappade propellern när de skulle ge sig av och fick hjälpas tillbaka till en pir. De lyckades hitta och ta upp propellern och väntar nu på en dykare från den grekiska uthyrningsfirman. Under tiden gör de sitt bästa att få tiden att gå på badstranden med en massa öl. Det verkar de lyckas ganska bra med i alla fall att döma av berusningsnivån.

Nr 2 är våra nya tyska grannar som behövde 4 försök för att lägga sig någotsånär vinkelrätt mot kajen i en vindstilla hamn. Hamnkaptenen som tog emot förtöjningslinorna varje gång tröttnade märkbart på slutet.
För övrigt konstaterar vi att det är väldigt många båtar vilkas besättningar pratar slaviska språk eller tyska samt att besättningarnas nationsflaggor lyser med sin frånvaro på nästan alla båtar. Tråkigt! Själva för vi både vår blågula och Medelhavsseglarnas flagga. Ikväll äter vi ute och imorgon går vi till Kea för att ha nära till Lavrion på fredag.