Skrivet av Christian
5 okt Sammanfattning av seglingen hösten 2013
Så här seglade vi hösten 2013

Seglingen gick denna gång till kända och okända platser i Kykladerna. Vi hade normalt varmt skönt väder i 2½ vecka och sedan blev det onormalt kallt, och mycket moln de sista dagarna men ordentlig segling, kryss i 7-10 m/s.

Vi startade med Carl & Lena samt Bengt & Gunilla som lite ovan men entusiastisk besättning. Startade som vanligt med att gå till viken ca 1N norr om Lavrion för vårt första dopp och sedan till Vourkari på Kea där vi varit förr. Vidare till lilla mysiga Loutra på Kythnos och därefter till den inre viken ca 8N S om Loutra. Dit kommer vi gå tillbaka i framtiden, synd bara att tavernan redan hade stängt för säsongen.

Sedan blev det Finikas på Siros som vi denna gång utforskade lite mer med positivt resultat. Bengt & Gunilla hade varit där förrut och det hjäpte till. Därefter alltid lika trevliga Naoussa på Paros med en bra men något dyrare servicen i hamnen, ca 20€ per dygn och den kanske bästa restaurangen i Kykladerna som vi känner till - Yemini. Första veckan avslutades i Pariokia, Paros som är mer genuint än Naoussa och en positiv upplevelse. OK service på kajen och bra shopping tvärs över gatan men undvik hamnpolisen om möjligt. Detta är en bra plats att byta besättning på pga. färjeförbindelserna med Pireus.

Andra veckan hade vi Louise och Pablo ombord. Den startade med att vi seglade norr och väster om Anti-Paros och Despotiko till "Piratviken". Den är ganska öppen och mindre lämplig om det blåser hårt från NV eller S för det blir lite svalt men vattnet är fantastiskt klart och det är vackert. Folegandros blev nästa nya och mycket positiva plats. Där låg vi i 2 nätter och hade det bra. Choran är ett måste, gärna för en middag!

Sedan vidare till lilla hamnen på södra Sikinos för lunchstopp på väg till Ios hade vi tänkt oss, men vi blev kvar till nästa dag. Vattnet är jättefint och man kan bada direkt från båten i hamnen eller från sandstranden som ligger nära. Hamnen är mycket grund och därför skall man smita in mycket nära den steniga änden på kajen och lägga sig långsides på den inre sidan av den stora kajen. Där får 2 båtar plats.
 Veckan avslutades med ett nytt besök i Naoussa och Pariokia. När Louise & Pablo åkte hem fick vi ett dygn för oss själva som förutom sedvanlig städning och shopping ägnades åt att åka runt Paros i en liten halvöppen jeep. Ön är vacker och vi hittade flera mysiga miljöer där man även skulle kunna semestra utan båt. Med båt vill jag särskilt rekommendera Piso Levadi i sundet mot Naxos, bara det inte blåser starka sydliga vindar. Litet gulligt ställe med vatten och el på kajen.

Lördag kväll anlände Bennet & Mari Anne samt Anders & Barbara med färjan och sista veckan inledes med att vi i lugnt väder gick för motor genom det grunda sundet mellan Paros och Anti-Paros. Vi valde den västra sidan av ön Remmatonisi och det gick utmärkt trots att vi hade solblänket i vattnet emot oss. Fin natthamn i den mest södra lilla viken längst ned i SO på Anti-Paros.

Nästa dag fick vi en fin kryss till Faros-viken på Sifnos där vi gjorde lunchstopp. Också en plats att återkomma till. Natthamn valdes i Vahti-viken på andra sidan ön och nu började problemen. Viken är fin men de SO vindarna drev in en dyning i viken som gjorde livet lite obekvämt. Dessutom svårt att få bra fäste för ankaret och till råga på allt slutade ankarspelet fungera. Ringde Navigare Emergency Service och fick hjälp att hitta och trycka på spelets huvudsäkring - den informationen saknades i Skippers handbook! Vädret hade nu också blivit sämre med kyliga vindar och moln, det blev sedan nästan bara sämre hela veckan utom vid några timmar mitt på dagarna. Nästa morgon fortsatte vi till huvudorten Kamares men när vi skulle lägga till fungerade inte ankarvinschen igen. Kunde dock lägga till bra långsides på insidan av färjekajen. Felsökning visade att en lödning släppt till kontakten i ankarboxen. Vi lånade lödkolv men fick inte lagningen att hålla men reservmetoden att hålla kabeln på plats med en skruvmejsel fungerade bra, inget problem när man är många ombord. Vi hyrde bilar och besökt huvudorten Apolonia samt framför allt Castro som verkligen är värt ett besök gärna kombinerat med fika eller mat. Sifnos blev en klart positiv upplevelse. Nästa dag fortsatte vi till Livadi på Serifos där en elektriker till slut fixade elsladden under tiden som besättningen tog bussen upp till den fantastiska utsikten från Choran. Kvällens middag blev 3 gånger dyrare än normalt - det var nog inte helt rätt så till den restaurangen (blå stolar 75m till höger på strandgatan) går vi inte igen. Följande dag hade vi tänkt oss till Dubbelviken på NV Kythnos men vi tyckte det var för kallt och gick istället till Merikhas som vi aldrig besökt tidigare. Lite annorlunda med en "modernare" liten stad men helt OK. Restaurangen Arapis i hamnens NO hörn rekommenderas! Sista dagen fick vi en tuff men härlig kryss till Kea där vi lunchade i Pisa viken och sedan en halvvind/kryss hem till Lavrion. Fin segling men svalt. Favo restaurangen var fullbokad vilket var bra för vi hittade en annan bredvid fiskmarknaden som var helt OK. Lördag morgon var det fortsatt kallt och blåsigt och havet svart när vi satt i transferbussen. Då var det helt OK att åka hem. Nu dröjer det till början av juni innan vi är tillbaka igen.

4 okt åter till Lavrion
Bennet o Marianne, Chris samt Anders och Barbara

Sista dagen med segling för denna gången. Lämnade Merikha i tid kl. 9 och gick för motor till Dubbelviken som vi talat om under veckan och därför ville visa upp. Endast ett fåtal båtar inne och några barn som badade, inget för oss denna kalla morgon.
Satte revade segel och mötte en stark nordan när vi rundade NV hörnet på Kythnos men det gick att segla rakt på SV spetsen av Kea. Mycket lut och god fart, i snitt över 7knop.
I den tilltänkta lunchviken eldades det för fullt så vi fortsatte till Pisa viken där vi fick bra lä för elementen. Denna viken har en speciell plats i familjehistorien eftersom det var här som Pablo knuffade sin blivande svärmor i sjön med badhandduk och glasögon på för att strax därefter dyka till havets botten och hämta upp blivande svärfars glasögon.
Efter en god lunch med vin tog vi alla en liten lunchnappi, Chris snarkade så det dånade i förpiken. Kaffe och sedan iväg igen med fortsatt revade segel. Lite lugnar nu så även min k. hustru tog en törn vid ratten. Vi seglade i princip ända in i hamnen, knuffade bara på med järngenuan på sista slaget för att inte komma in för sent men vi var troligen sista båt in i Navigares flotta denna fredag. Trots det fick vi en plats (den sista) vid kajen, skönt att slippa hoppa över andra båtar. Möttes av Anton som informerade att han sagt upp sig och flyttar till Lysekil och nytt jobb om 2 veckor. Grattis till honom men oroande för oss båtägare!
Det är fler som slutat/slutar nu, undrar hur Navigare skall klara detta?
Kvällen avslutades på en ny bra restaurang eftersom vårt stamlokus var bokat av ett stort seglargäng. Till slut kröp vi ned i våra kojer för sista gången medan den friska vinden tjöt i riggen och musiken från något ställe på andra sidan hamnen försökte tränga in i hytten. Somnade in till We are all the winners som trots vädret de sista dagarna lät passande.

3 okt Arapis restaurang i Merikhas
Arapis restaurang i Merikhas, Kythnos kan rekommenderas. Mycket god mat, rikligt, bra priser och service!
3 okt till Merikhas på Kythnos
Merikhas

Under över alla under, elektrikern kom, lödde och lagade ankarvinschen!
Onsdagens middag blev den klart dyraste hittills i Grekland 3 gånger normal pris. Den var ganska bra dock klart slagen av torsdagskvällens utmärkt goda och mycket rikliga anrättning.
Dagens segling gick från Livadhi på Serifos till Merikha på Kythnos. Det började lugnt så länge vi hade lä av Serifos men sedan blev det en jobbig kryss till Kythnos.

Nu fick vi vårt enda möte med delfiner på hela seglingsperioden. På allt för långt håll såg vi en delfin hoppa högt ett antal gånger i vågorna.

Vi gick in i den första tillgängliga viken och tog lunchpaus. Sedan fick det bli motorgång de återstående 5N till Merikhas där vi aldrig varit tidigare. Alla i besättningen sov utom autopiloten och Lisa.
Vädret var molnigt och lätt regnigt på morgonen och först på em kom solen fram. Nog en av våra allra kallaste dagar hittills i Grekland och i morgon ska det bli ännu kallare, burr.

2 okt till Serifos
Ruffhäxorna lagar en mycket god lunch

Idag har en försmak av hösten kommit till Grekland, vi har nordan, en del moln och det är ganska svalt. Inget bad idag tror jag. Dagens segling gick från Kamares på Sifnos till Livadhi på Serifos. En 2,5h jättefin kryss i 7-8m/s och sol. Vår reservåtgärd för ankarspelet fungerade klanderfritt och vi fick en fin tilläggning på läsidan av kajen. Enda nackdelen är att det blåser rätt in i sittbrunnen men hellre det än att oroas i natt när vinden kommer att öka. Ankarsup redan kl 13:30 idag.
Våra damer lagade en jättegod 3 rätters lunch på diverse rester och sådant som behövde gå åt.
Till kaffet fick vi dessutom en mycket god sockerkaka från bageriet i Kamares, mums!
Även vinet behöver drickas upp......
Alla är på upptäcksfärd kanske till Choran med den fantastiska utsikten men Chris väntar hitills förgäves ombord på den utlovade elektrikern. Navigare säger att han inte svarar i telefon och att man nu jagar en annan, tur att vi kan få ankaret att fungera ändå även om det kräver en person extra.
Ikväll blir det middag iland.

1 okt Inre delen av Kamares viken, Sifnos

Övrigt Castro Sifnos
1okt en dag på Sifnos med ankarstrul
Castro

I går kväll började ankarvinschen krångla men efter hjälp från Navigares Emergency Service trodde vi oss ha hittat och fixat problem och vi somnade in för natten utan att drabbas av den befarade vindökningen. Nästa morgon fick vi upp ankaret efter att än en gång ha tryckt på automatsäkringen. Gick tvärs över viken för att om möjligt fylla på vatten vid kajen men vinden som nu börjat blåsa ordentligt samt vågorna låg på så hårt så vi avstod. Gick istället ut genom sundet och mötte vågor i 2,5 m klassen samt 8-10m/s vind rakt i nosen. Freja stampade på och vi åkte berg och dalbana i sittbrunnen förstärkt av lite regn. Inte helt bekvämt och njuttningsgraden varierade kraftigt i besättningen.
Fortsatte ut till havs för att få en säkerhetsmarginal till den tvärbranta klippkusten och gick sedan snett mot och sedan snett med vågorna in i Kamares, huvudhamnen på Sifnos. Vi tilläggningen vägrade ankarvinschen att fungera men som tur var kunde vi då lägga till långsides på insidan av färjekajen. Felsökning av vinschen visade på ett elektriskt kabelbrott som behövde lödas. Ringde Navigare som påstod att ingen elektriker fanns på ön utan skulle möta på nästa ö dvs. I Livadhi på Serifos. Vi beslöt oss för att stanna för dagen, hyrde 2 bilar och körde till huvudorten Appolonia och den urmysiga och vackert belägna Castro dvs gamla försvarsanläggningen på öns östra sida. Verkligen värt ett besök.
Vid återkomsten fick vi låna lödningsutrustning av biluthyraren men fick aldrig lödningen att hålla när kontakten skulle skruvas tillbaka. Att ha en kontakt på en oceanklassad båt där den elektriska kabeln endast är fäst vid kontakten med 3 fastlödda kablar är otroligt!
Efter lite testning kom vi fram till att det borde vara möjligt för en person att hålla kabeln på plats under tiden som någon annan kör vinschen, vi får se om det fungerar vid tilläggningen i morgon. Ut får vi alltid ankaret men att spänna upp det eller dra upp det för handen är ingen lämplig övning för oss 60plusare med dåliga ryggar och knän mm.
I natt kommer vi att vaggas till sömns. Vi ligger på insidan av färjekajen och det är fullt blås rätt i sidan från andra sidan kajen men Freja ligger och gungar mjukt och fint i förtöjningarna så det blir säkert ganska skönt.

30 sept till Sifnos

Efter en lugn fin natt på svaj på S Antiparos fick vi en fin sträckbog i 7-9 m/s på 15N till fina viken Faros på SO Sifnos. Fortsatte sedan efter lunch mm runt sydspetsen till Vahtiviken på V sidan. Det trodde vi skulle bli bra i förhållande till vädret men icke! Vi har visserligen lä en så länge, men rullar mycket i dyningen som arbetar sig in i viken. Vi ligger inte heller särskilt bra och väntar 12m/s i natt så vi har förberett för ankarvakt. Nu är det bara att vänta och se vad som händer, kanske blir det pjamassegling i natt?

29 sept till vik på Andiparu

Strax efter 11 kom vi iväg från Paros efter att besättningen tagit en promenad i Pariokia. Stannade för ett första dopp efter ca 30min och gick sedan med låg fart igenom västra delen av det grunda Stenon Andiparou dvs sundet mellan Paros och AntiParos utan problem. Lunchpaus med bad utanför en badstrand med grekisk musik på lagom nivå från stranden och sedan en kortare instruktionssegling till sydligaste viken på AndiParos där vi inledningsvis hade sällskap av några motorbåtar, bl. a. en megayacht i 100milles klassen och någon liten 10-15 millioners båt. Ligger på svaj för natten, det är helt lugnt och varmt och förvånansvärt tort i luften.
Korvgryta med rödvin och liten ostbricka smakade mycket bra. Stjärnhimlen är fantastisk.