Grekland 2013
Skrivet av Christian
5 okt Sammanfattning av seglingen hösten 2013
Så här seglade vi hösten 2013

Seglingen gick denna gång till kända och okända platser i Kykladerna. Vi hade normalt varmt skönt väder i 2½ vecka och sedan blev det onormalt kallt, och mycket moln de sista dagarna men ordentlig segling, kryss i 7-10 m/s.

Vi startade med Carl & Lena samt Bengt & Gunilla som lite ovan men entusiastisk besättning. Startade som vanligt med att gå till viken ca 1N norr om Lavrion för vårt första dopp och sedan till Vourkari på Kea där vi varit förr. Vidare till lilla mysiga Loutra på Kythnos och därefter till den inre viken ca 8N S om Loutra. Dit kommer vi gå tillbaka i framtiden, synd bara att tavernan redan hade stängt för säsongen.

Sedan blev det Finikas på Siros som vi denna gång utforskade lite mer med positivt resultat. Bengt & Gunilla hade varit där förrut och det hjäpte till. Därefter alltid lika trevliga Naoussa på Paros med en bra men något dyrare servicen i hamnen, ca 20€ per dygn och den kanske bästa restaurangen i Kykladerna som vi känner till - Yemini. Första veckan avslutades i Pariokia, Paros som är mer genuint än Naoussa och en positiv upplevelse. OK service på kajen och bra shopping tvärs över gatan men undvik hamnpolisen om möjligt. Detta är en bra plats att byta besättning på pga. färjeförbindelserna med Pireus.

Andra veckan hade vi Louise och Pablo ombord. Den startade med att vi seglade norr och väster om Anti-Paros och Despotiko till "Piratviken". Den är ganska öppen och mindre lämplig om det blåser hårt från NV eller S för det blir lite svalt men vattnet är fantastiskt klart och det är vackert. Folegandros blev nästa nya och mycket positiva plats. Där låg vi i 2 nätter och hade det bra. Choran är ett måste, gärna för en middag!

Sedan vidare till lilla hamnen på södra Sikinos för lunchstopp på väg till Ios hade vi tänkt oss, men vi blev kvar till nästa dag. Vattnet är jättefint och man kan bada direkt från båten i hamnen eller från sandstranden som ligger nära. Hamnen är mycket grund och därför skall man smita in mycket nära den steniga änden på kajen och lägga sig långsides på den inre sidan av den stora kajen. Där får 2 båtar plats.
 Veckan avslutades med ett nytt besök i Naoussa och Pariokia. När Louise & Pablo åkte hem fick vi ett dygn för oss själva som förutom sedvanlig städning och shopping ägnades åt att åka runt Paros i en liten halvöppen jeep. Ön är vacker och vi hittade flera mysiga miljöer där man även skulle kunna semestra utan båt. Med båt vill jag särskilt rekommendera Piso Levadi i sundet mot Naxos, bara det inte blåser starka sydliga vindar. Litet gulligt ställe med vatten och el på kajen.

Lördag kväll anlände Bennet & Mari Anne samt Anders & Barbara med färjan och sista veckan inledes med att vi i lugnt väder gick för motor genom det grunda sundet mellan Paros och Anti-Paros. Vi valde den västra sidan av ön Remmatonisi och det gick utmärkt trots att vi hade solblänket i vattnet emot oss. Fin natthamn i den mest södra lilla viken längst ned i SO på Anti-Paros.

Nästa dag fick vi en fin kryss till Faros-viken på Sifnos där vi gjorde lunchstopp. Också en plats att återkomma till. Natthamn valdes i Vahti-viken på andra sidan ön och nu började problemen. Viken är fin men de SO vindarna drev in en dyning i viken som gjorde livet lite obekvämt. Dessutom svårt att få bra fäste för ankaret och till råga på allt slutade ankarspelet fungera. Ringde Navigare Emergency Service och fick hjälp att hitta och trycka på spelets huvudsäkring - den informationen saknades i Skippers handbook! Vädret hade nu också blivit sämre med kyliga vindar och moln, det blev sedan nästan bara sämre hela veckan utom vid några timmar mitt på dagarna. Nästa morgon fortsatte vi till huvudorten Kamares men när vi skulle lägga till fungerade inte ankarvinschen igen. Kunde dock lägga till bra långsides på insidan av färjekajen. Felsökning visade att en lödning släppt till kontakten i ankarboxen. Vi lånade lödkolv men fick inte lagningen att hålla men reservmetoden att hålla kabeln på plats med en skruvmejsel fungerade bra, inget problem när man är många ombord. Vi hyrde bilar och besökt huvudorten Apolonia samt framför allt Castro som verkligen är värt ett besök gärna kombinerat med fika eller mat. Sifnos blev en klart positiv upplevelse. Nästa dag fortsatte vi till Livadi på Serifos där en elektriker till slut fixade elsladden under tiden som besättningen tog bussen upp till den fantastiska utsikten från Choran. Kvällens middag blev 3 gånger dyrare än normalt - det var nog inte helt rätt så till den restaurangen (blå stolar 75m till höger på strandgatan) går vi inte igen. Följande dag hade vi tänkt oss till Dubbelviken på NV Kythnos men vi tyckte det var för kallt och gick istället till Merikhas som vi aldrig besökt tidigare. Lite annorlunda med en "modernare" liten stad men helt OK. Restaurangen Arapis i hamnens NO hörn rekommenderas! Sista dagen fick vi en tuff men härlig kryss till Kea där vi lunchade i Pisa viken och sedan en halvvind/kryss hem till Lavrion. Fin segling men svalt. Favo restaurangen var fullbokad vilket var bra för vi hittade en annan bredvid fiskmarknaden som var helt OK. Lördag morgon var det fortsatt kallt och blåsigt och havet svart när vi satt i transferbussen. Då var det helt OK att åka hem. Nu dröjer det till början av juni innan vi är tillbaka igen.