Jennifer Karibien 2013 - april 2013
tisdag 30 april 2013 - Skrivet av Lisa
30 april. Fiske med oväntat besök
Stefan och fisken

Sista april seglade vi till Highbourne Cay ca 6h. På vägen fångade vi eller snarare Stefan W en ganska stor Guldmakrill. När vi slängde i den sista stora delen av fiskresten efter rensningen tog det bara 30 sek innen en ganska stor haj tog resterna och strax efter började en sting rocka leta efter resterna under badbryggan. Inte direkt läge för ett dopp....

måndag 29 april 2013 - Skrivet av Lisa
29 april

Vi låg kvar i Staniel Cay hela dagen i väntan på den nye besättningsmedlemmen John från Arizona, USA. Chris hade fått ett rejält ryggskott och var oförmögen till det mesta. Övriga snorklade i Thunderball grottan, och matade simmande grisar från jollen. Se bilder på Facebook.

söndag 28 april 2013 - Skrivet av Lisa
28/4 i Staniel Cay

Efter drygt 3h snabb segling nådde vi Staniel Cay där det låg 5-6 andra seglare på redden där vi lade ankar. På em åkte vi in till yachtklubben med jollen för att utforska ön. En sportfiskebåt höll precis på att landa sin fångst av 10-talet stora guldmakrillar och under bryggorna simmade redan ett stim av Nursing sharks i väntan på rensresterna. De fick sedan sällskap av 4 Sting Ray och massor med skriande sjöfågel. Resterna kastades ut på grunt vatten vid stranden och vi stod under lång tid i kanten och tittade på medan hajarna m.fl åt middag. Några bl a Stefan och Katarina vadade ut för att försöka klappa de helt ofarliga hajarna men de fick passa sig för Sting Rayornas svansar. Därefter blev det Rum Punch, promenad och en god middag i Yachtklubbens bar, troligen åt vi också av Guldmakrillarna men fick bättre bitar än hajarna. Chris rygg började oväntat krångla så efterrätten kom att bestå av diverse piller. Hoppas på bättring till måndagen.

lördag 27 april 2013 - Skrivet av Lisa
Lördag 27 april

Seglade från George Town till Cave Cay med en privat marina som var helt tom och där vi inte kände oss välkomna. Ankrade istället utanför och tog jollen till en av stränderna där vi mötes av skylten Private - beware of the dogs! Det struntade vi dock i och hade en skön och trevlig stund och Lisa fick en bra lektion i snorkling av Katarina. Kvällen avslutades med Martins Asiatiska kycklinggryta ackompanjerade av Chris nostalgiska spellista på Spotify över båtstereon.

fredag 26 april 2013 - Skrivet av Lisa
Länge- & Långseglarna i Georg Town, Bahamas. Här levde vi som de under 1 dygn med sol o bad, öl och mat på strandbaren Chill & Chat, levande musik på kvällen och sedan åkte vi alla tillbaka till våra
torsdag 25 april 2013 - Skrivet av Lisa
Vaktrapport 25 april

Kl är 02:15. Lisa och jag har vakten sedan 00:00 och fram till 03:00. Vi seglar i månskenet mot Georgetown i mellersta Bahamas för att klarera in i Bahamas. Vi hoppas komma fram innan det blir mörkt igen i kväll. Med undantag för 2 kortare uppehåll för dykning, bad och mat så har vi seglat sedan i tisdags morse från Turks & Caicos. Vi har en stadig ljum vind som driver oss framåt i 5-6 knop. Klädsel shorts, linne och vindtät jacka. Jennifer gungar i dyningen och ljudet från vinden och vågorna mot båten är ständigt med oss. Vi har nyss haft ett långt samtal om livet ombord på en långseglare.
I öronen har vi favoritmusik och livet är ganska bra.

tisdag 23 april 2013 - Skrivet av Lisa
Provos, Turks&Caicos
Idag har vi utforskat vår ö. Innan vi kom hit hade vi ingen aning om var Turks&Caicos låg. Bara ett land vi sett passera förbi på sommar olympiadens invigning. Här finns ett fantastiskt skärgårdsland med underbart klimat men tydligen även korruption på högsta nivå och brottslighet.
Provos är en ca 20x5km liten ö med mycket fina hotell mm. Att huvudstaden ligger på Turks är svårt att förstå.
Prisläget ungefär som hemma. Här skulle man nog kunna stå ut en vecka!
måndag 22 april 2013 - Skrivet av Lisa
Vi seglade nästan 50 sjömil med spirade segel i 6-7 knop och mindre än 3 m djup. Mycket märklig upplevelse! Skönt att allt gick bra.
söndag 21 april 2013 - Skrivet av Lisa
20 april
Lisa förstärker försegelskoten

Lördagens segling förde oss till South Caicos. För blåsigt för dykning så em ägnades bl a åt rep. Och förstärkning av skoten till förseglen som slits hårt när de spiras dvs hålls ut av en bom

lördag 20 april 2013 - Skrivet av Lisa
Grand Turk
Ankom tors em och kastade ankar på redden. Fre morgon tog vi jollen till den gamla hamnpiren och fick lift med en liten lastbil till Tullen för inklarering. Därefter åkte vi till öns fina lilla museum och fick lite insikt i öarnas historia. Lång promenad längs strandgatan till lunchställe, därefter shopping och åter till Jennifer för bad och avslappnad samvaro. En god GT följs snart av fiskmiddag. I morgon ska vi dyka på den fina väggen som stupar brant ned drygt 200m. Hoppas få se någon LITEN haj
fredag 19 april 2013 - Skrivet av Lisa
19 april Änligen för ankar vid Grand Turk

Efter 2,5 ganska ansträngande dygns segling ligger vi nu på en boj utanför Grand Turk. 8-9 m/s slör och ganska höga vågor kombinerat med en autopilot som inte gått att lita gjorde det till en ganska tuff segling men det har gått bra.
I morgon klarerar vi in i Turks & Caicos och stannar hela dygnet på denna ö.

tisdag 16 april 2013 - Skrivet av Lisa
15 april Vi mönstrar på och segling startar med förhinder

kl. 21:00 styrde vi ut på havet med kurs mot Caicos &Turks ca 2½ dygn bort bara för att återvända några timmar senare med en svårt  sjösjuk besättningsmedlem. Efter en enda natt ombord för ankar var det sedan nödvändigt för det unga paret att gå iland i San Juan och planera en alternativ semester vilket de verkar ha lyckats bra med. Mycket tråkigt men helt nödvändigt.

måndag 15 april 2013 - Skrivet av Lisa
Äntligen ombord, Lasse läser på om Bahamas
Utsikt från fortet El Morro mot den tungt försvarade kustlinjen i San Juans gamla stad nästan 500år gammal
söndag 14 april 2013 - Skrivet av Lisa
San Juan, Puerto Rico
Stranden i San Juan, varmt i vattnet och på land. Skönt!
Efter 2 dygns resande kunde vi äntligen stoppa fötterna i den varma sanden och bada i karibiens salta sköna vågor. På kvällen tänkte vi äta middag med Katarina och Stefan men det var ett sånt traffikkaos i vår stadsdel att vi insåg att vi inte skulle kunna ta oss till den avtalade platsen i tid eller till en rimlig kostnad. Vi hittade en trevlig restaurang med musikunderhållning och åt gott och tittade på alla människor som gick förbi. En liten regnskur kom det också men vad gjorde det i värmen, bara skönt.
lördag 13 april 2013 - Skrivet av Lisa
13 april resan startar
Så här ser det ut på tomten när vi reser iväg

Vi åkte tåg till Arlanda och övernattade och flög sedan till Newark, New York och därefter vidare med tåg och tunnelbana till stadsdelen Jamaica för ny övernattning. På söndag 14 april flyger vi till San Juan på Puerto Rico dvs inrikesflyg

torsdag 4 april 2013 - Skrivet av Christian
Betalande besättning på Jennifer i Karibien
Planerad segling under 3 veckor

Nu bär det snart iväg på vår spännande segling från Puerto Rico till Fort Lauderdale i Florida. Vi seglar som betalande besättning tillsammans med 5 andra personer och skepparen Lars Hässler. Vi är minst 6 svenskar, de övriga 2 vet vi inget om och vi har aldrig träffat någon av personerna ombord.

Lasse har seglat med Jennifer sedan 1989 och kommer i höst hem till Stockholm för första gången på flera år efter att då ha seglat via amerikanska ostkusten, Grönland, Island och Färöarna.

Det ska bli mycket intressant att få uppleva Karibien, segling dygnet runt, läsa på radarn, dykning på riktigt i fantastiska vatten och lära oss hur en långfärdsbåt skall vara utrustad.

Vi har inga illusioner om att det inte kommer att bli jobbigt stundtals, med värmen, en rullande båt, dåligt med sömn, kanske sjösjuka, 3 timmars vaktpass följt av 6 timmars vila dygnet runt, matlagningsansvar vart 3 dygn  mm. men vi vill pröva på detta för att skaffa oss kunskap och erfarenhet inför framtiden med vår egen Freja. Sannolikheten att vi blir avskräckta eller förtjusta framtida långfärdsseglare bedömer jag till fifty - fifty just nu.

Lasse har en blogg med vackra foton och även en facebooksida. Vi ska försöka lägga in egna bloggposter på Freja bloggen under resan. Glad