Grekland 2015 höst - oktober 2015
torsdag 22 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Sammanfattning av hösten 2015
Faktiskt seglad sträcka hösten 2015

Första veckan stördes av mycket reparationer på båten och dåligt väder som kostade tid och vi blev tvungna att korta av den planerade rutten för att komma fram till Naxos i tid.

Andra veckan följde vi planen förutom att vi inte hann med att gå till Ios pga att vi låg inblåsta en dag på Schinousa. Vi besökt småkykladerna söder om Naxos och Amorgos där vi hyrde bil och allt var mycket lyckat och kan rekommenderas.

Tredje veckan varnade väderprognoserna för mycket hårt väder fr o m tisdag em t o m lördag och därför vågade vi inte gå från Naxos söder ut till Ios, Sikinos, Folgeandros och Sifnos som det var tänkt. Istället drog vi direkt till Serifos. Efterhand under veckan blev väder mycket lugnare men då var det för sent att lägga om planen igen.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta blev vår sämsta höstsegling under 6 år och det gör det lättare att avsluta kapitlet Freja om hon nu blir såld förstås.

lördag 10 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Inbrott
Inbrott på gång

Ett litet missöde hann vi med även på torsdagen. Vi beslöt att ta en promenad före middagen och då jag låste nedgångsluckan så gick nyckeln av - när luckan var låst. Naturligtvis hade vi säkrat alla luckor och större fönster, jag funderade på att försöka krypa in genom toafönstret men Lisa hejdade mig som tur var. Tänk om jag blivit hängande med halva kroppen ute/ inne? Det hade inte varit bra.

Lånade verktyg på grannbåten och lyckades få in en hand innanför luckan men det var omöjligt att låsa upp innifrån för halva nyckeln satt kvar inne i låset. Efter en stund tog jag en smal tamp som höll fast lampan till frälsarkransen och lyckades med den få upp skjutregeln som låser fast dörren i golvet och då fick vi upp den ena dörrhalvan. Kröp in och skruvade bort låsbygeln från takluckan och nu var inbrottet i den egna båten fullbordat.
Trots detta intermezzo blev det en promenad innan vi lagade middag på den sista reservmaten, burkköttbullar i förbättrad sås med skruvmakaroner mm.
Nästa dag (fredag) kom vi iväg i god tid och valde som enda båt att gå via Makronisos nordspets till Lavrion. Sista timmen fick vi en fin slör in till hamnen där vi kom in som en av de första Navigarebåtarna vilka var precis enligt plan. Eftermiddagen ägnades åt packning och utsortering av våra förrådsförvarade saker i Lavrion som skulle med hem och de som vi var beredda att bli av med dvs som kunde lämnas kvar och gå ett osäkert öde till mötes.
Matts och Angelo kom och gjorde en mycket grundlig utcheckning av Freja, det blev en  ganska lång lista. Även motormekanikern gjorde en besiktning och kunde lugna mig med att inget allvarligt fel förelåg och när sedan Toni informerade om att problemet med hjärtstocken skulle repareras grundligt under lördagen, alla nödvändiga förberedelser var vidtagna med ersättningsdetaljer etc så kändes det till slut riktigt bra. Freja kommer att vara i bra skick inför den kommande försäljningen.
God middag på en av våra favoritrestauranger nära fiskmarknaden avslutade kvällen och nästa dag hade vi en lugn förmiddag i solen fram till kl 11:00 när vår transferbuss avgick. Men när planet lyfte från Aten vid halv fyratiden hade ovädret med regn och blåst dragit in från norr och vi tyckte synd om alla som startade sin segling i detta väder som enligt prognosen skulle pågå hela söndagen också. För egen del var vi nöjda och glada med att åka hem, vi hade haft för mycket båtstrul och exceptionellt dåligt väder plus Chris halsont som negativa faktorer denna gång men gladde oss samtidigt åt att det allvarligaste problemet på Freja nu äntligen höll på att repareras.
torsdag 8 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Slutet närmar sig och cirkeln sluts
Korissia, Kea

När vi vaknade imorse efter nattens regn och åska var det helt knökafullt i hamnen. Som vanligt tog vi det lugnt och snart var vi inte många båtar kvar men då kommer det in en seglare och lägger sig bredvid oss. Samma båt som låg bredvid oss i Naxos i söndags och som då lagt sitt ankare över vårt. Men det slapp vi denna gång. Glatt återseende blev det, no hard feelings!

Väl ute ur hamnen kunde vi segla på en hyfsad kryssbog upp mot Keas SV spets. Kul att se många segel samtidigt, det är vi inte bortskämda med men nu var många på väg mot hamnar utanför Aten dvs kurs söder om Souniontemplet. Efter ett tag vred vinden mot nord och vi fick en ogynnsam kurs mot väster. Vi slog och seglade upp mot Keas västra sida och gick sedan för motor längs ön upp till Korissia och lade till på samma plats som vår första natt på denna seglats. Cirkeln sluten!
Nu ska vi ta det lugnt, Chris har fortfarande ont i halsen och är lite slak. I morgon skall vi in tidigt till Lavrion för vi har en del att stå i, skall framförallt sortera ut det som vi förvarat i förrådet i Lavrion och som skall tas med hem och vi har begränsat med plats och vikt. Vi vet ju inte om vi kommer komma tillbaka i framtiden då det är avhängigt av om Freja blir såld som vi önskar.
Men det är blandade känslor, vi har fäst oss vid Freja, vi trivs väldigt bra ombord för hon är verkligen en bra  och mysig "bobåt" och vi har alltid med stolthet sagt att visserligen är hon en charterbåt men hon är också vår båt!
21 veckor har vi seglat med Freja under 6 år och vi har hunnit med mycket tycker vi, Sporaderna i norr, Kykladerna i alla riktningar, Saroniska havet och Peleponnesos östra kust, Korintkanalen och Korintviken samt Joniska havet.
Framförallt Chris har fått förverkliga sin gamla dröm att segla som skeppare på en med svenska mått mätt stor och bekväm båt i varma vatten. Mycket planering och drömmar har det blivit under dessa år och det har nog varit en nästan lika viktig del som själva seglingen. Och nu är det kanske snart slut och det känns vemodigt men samtidigt rätt. Allt har sin tid och det finns annat vi vill göra innan vi lägger näsan i vädret.
Jag vill passa på att tacka alla som visat intresse för vad vi har haft för oss under åren och kanske fått sig några tips för sin egen segling, över 116 000 besök på bloggen är ju helt otroligt.
onsdag 7 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Bryggsegling i Merikas
Merikas, Kythnos

Idag stannade vi i hamnen. Tog en promenad, handlade, badade, läste, tog en tupplur, lyssnade på Det som inte dödar oss, och följde livet i hamnen med båtar som kom och gick. Dagens värstingar var en båt med engelsk besättning som tappade propellern när de skulle ge sig av och fick hjälpas tillbaka till en pir. De lyckades hitta och ta upp propellern och väntar nu på en dykare från den grekiska uthyrningsfirman. Under tiden gör de sitt bästa att få tiden att gå på badstranden med en massa öl. Det verkar de lyckas ganska bra med i alla fall att döma av berusningsnivån.

Nr 2 är våra nya tyska grannar som behövde 4 försök för att lägga sig någotsånär vinkelrätt mot kajen i en vindstilla hamn. Hamnkaptenen som tog emot förtöjningslinorna varje gång tröttnade märkbart på slutet.
För övrigt konstaterar vi att det är väldigt många båtar vilkas besättningar pratar slaviska språk eller tyska samt att besättningarnas nationsflaggor lyser med sin frånvaro på nästan alla båtar. Tråkigt! Själva för vi både vår blågula och Medelhavsseglarnas flagga. Ikväll äter vi ute och imorgon går vi till Kea för att ha nära till Lavrion på fredag.
tisdag 6 oktober 2015 - Skrivet av Christian
En verkligt lugn dag
Livadhi, Serifos. Yachthamnen är under långsam utbyggnad men då går bra att ligga långsides på nya kajen redan nu

Vi vaknade till en fin dag på Serifos. Efter två nätter i hamnen var vi redo att segla vidare trots att hamnen i Livadhi är en av de vackraste.

Vi fick en lugn och fin motorsegling till Merika på Kythnos men tyvärr räckte inte vinden till för att segla.
Efter ca 5 timmar på havet gled vi lugnt och fint in i Merika som hade gott om plats men strax efter kom det in en rad av båtar. Just nu har vi en norsk båt till granne som vi låg bredvid på Skhinousa i förra veckan. Det var trevligt att ses igen.
Just nu kl 16:30 har vi 26 graderi skuggan, detta är vår varmaste dag hittills.
måndag 5 oktober 2015 - Skrivet av Christian
En händelserik lugn dag
En besättning jobbar med att lyfta av grannbåtens ankare från sin egen ankarkätting. Livahdi, Serifos

Vi valde att ligga kvar i Livadhi på Serifos. Chris lite hängig pga halsont och det är skönt att bara ta det lugnt ibland. Båtarna började  ge sig av och ett litet drama spelades upp när en avgående båt fick upp grannbåtens ankare. Jolle sattes i sjön och 2 man tog sig fram till fören och lyckades lyfta av ankaret men släppte det omedelbart över nästa båts ankarkätting. Skickligt! Så när nästa båt skulle gå så upprepades dramat igen dock utan att behöva sätta jollen i sjön. Nu hade snart alla andra båtar get sig av och vi tog en promenad i makligt tempo under drygt en timme. När vi kom tillbaka hade vinden ökat ordentligt och Freja låg inte längre bra. Försökte sträcka upp henne med ankaret men det var tydligt att vi tappat fästet och bara låg på tyngden av ankaret och ca 40 m kätting och tryckte akterfendrarna mot kajen. Inte accetabelt.
I samma ögonblick kom nya båtar in som behövde hjälp. Deras försök till tilläggning på vindsidan av kajen där vi låg blev inte heller bra. Vi beslöt att byta sida på piren men samtidigt som vi lämnade kajen och började ta upp ankaret kom 2 nya båtar in och började lägga till på läsidan av kajen. Vi fick vackert vänta tills de var klara och sedan var det vår tur. Vid första försöket fick vi inget grepp för ankaret och fick därför göra om och denna gång med bra resultat. Strax därefter lämnade alla båtar på lovartsidan sina platser och lade till på vår sida som nu snabbt började bli fullbelagd.
Så fick vi äntligen tid att äta en mycket försenad lunch till vilken vi drack ett gott vitt vin som vi fått av Macavas ägare i Naxos. Tack!
Sedan blev det en rejäl tupplur och när vi vaknade till hade vinden mojnat något och nu vara kajen nästan fylld med båtar. Vi fikade i sittbrunnen och hjälpte till när ytterligare båtar försökte lägga till. Till slut var kajen helt fylld och de sista båtarna blev tvungna att lägga sig på svaj ute i viken.
Korv och bacongryta tillagades ombord och avnjöts i sittbrunnen och kvällen avslutades med skrivande av loggbok (Lisa) och Frejabloggen (Chris) samt lite bokläsning. I morgon seglar vi till Merikas på Kythnos om vinden inte blir för hård.
söndag 4 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Lång dag till sjöss
Freja förtöjd på yttre sidan av kajen i Livadi

Lång segling till Serifos

Väckning kl 7, frukost och iväg 08:30. Tyska grannbåten var på hugget  och gick ut först och vi kom iväg utan problem. Motorseglade en dryg timme till Paros NO spets (Naoussa viken) och sedan kunde vi segla på rätt kurs. För första gången provade vi att lyssna till en talbok "Det som inte dödar oss" dvs 4:e boken i Milleniumserien genom att lägga ut ljudet via båtens radiosystem.
Cirka halvägs vred sig den nu ganska svaga vind och det fick bli någon timmes motorgång för sedan kom vinden tillbaka från rätt håll och 8-10m/s. Nu gick det fort, över 7 knop mest hela tiden. Vinden tog oss ända fram till inloppet till Livadi. Denna gång valde vi att lägga oss på utsidan av piren för att slippa vind i sittbrunnen. Tyvärr fastnade inte ankaret ordentligt så vi blev tvungna att gå ut igen och nu släppte vi ankaret nästan på maxavstånd och fick bra grepp. Klockan var nu 17:00 dvs drygt 8 timmar tog dagens etapp på ca 45 sjömil.
Strax efter att vi kommit tillro upptäckte vi en svenskflaggad båt Street Legal tvärs över piren. Vi hejade när de kom förbi och strax satt de i vår sittbrunn och tog en öl.  Annika var från Göteborg och Guy från London så nu blev det konversation på engelska.
Trevlig människor som bor på sin båt nästan hela året. Vi fick oss några intressant båthistorier till livs.
Nu skall vi gå iland och äta middag på en restaurang som vi inte prövat tidigare och i morgon får vi se om vi ligger kvar eller seglar vidare till Kythnos.

lördag 3 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Extra dag i Naxos
Naxos hamn

Naxos, Grekland. Idag på morgonen mönstrade Martin Frenning av och begav sig mot Sverige. Vi var klara att ge oss iväg, startade motorn och fick ett larm. Kollade att kylningen fungerade liksom laddningen till batterierna. Väldigt lite olja i motorn, vi fyllde på med det som fanns ombord vilket inte var mer än 1/4L, det fanns dessutom 2 tomma oljeburkar men det var inte till mycket nytta. Det fick bli en promenad till närmaste bensinstation vilket tog en timme. Fyllde på och startade motorn igen. Men larmet var kvar. Snackade med Navigare igen som efter en stund återkom med lugnande besked, larmet skulle indikera ett mindre elektriskt fel i alternatorn men inget att oroa sig för, bara att stänga av larmet. I samma veva dök tankbilen upp och vi behövde fylla på men efter en stund fick vi reda på att den blivit tom och en annan tankbil skall komma inom 10 minuter. Det har nu gått 30 minuter men ingen tankbil i sikte! Allt detta strul innebär att vi inte kan segla dit vi tänkt oss idag eftersom det är för långt bort, ca 45sjömil. Funderar nu på att flytta över till Naoussa på Paros för att ha det något kortare i morgon och för att få se något annat i hamnen.

Men så kom en katta in som gått från Ios och sa att det var hemskt därute och då ångrade vi oss och stannade kvar. Bekymret inför morgondagens avgång är att tysken som kom in vid lunchtid har lagt sitt ankare över vårt. Först ville han inte riktigt tillstå att så kunde vara fallet och sedan skulle han ha det till att det var vårt fel!

Han har nu lovat att gå ut före oss och senast 08:30 imorgon. Fan trot men det måste han göra för vi två klarar inte att att lyfta av hans ankare utan lyftkroken som inte finns ombord och med uppenbar risk att driva in i andra båtar eller på grunt vatten under processen.

I kväll äter vi middag ombord och njuter av musik och bokläsning mm.

fredag 2 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Småtufft
Hamnen i Skhinousa

Startade från Skhinousa 09:45 vilket inte sker varje dag! Satte ett revat storsegel i lä av ön och körde sedan på för motor upp till SV hörnet av Naxos. Konstaterade där att om vi skulle börja segla så skulle första kryssbenet ta oss bort från målet Naxos stad. Kändes måttligt roligt och med tanke på att "gentlemen kryssar inte" så fortsatte vi motorsegla upp i sundet mellan Naxos och Paros. Efterhand blev det lite jobbigt att gå rätt in i vinden och vågorna och se hur Freja gång på gång tappade rejält med fart efter möte med en större våg. Men fattat beslut gäller och skall genomföras. Vi fortsatte.
Cirka halv 3 gick vi in i marinan och tog den sista platsen på yttersta piren där man måste ligga på eget ankare. Det var verkligen fullt i marinan, det låg 2 båtar längst ut på alla pirarmarna dvs utanför ordinarie platser och vi fick en ordinarie plats med el och vatten. Toppen!
Nu kopplar vi av på olika sätt inför sista middagen med Martin, vi tänker gå på Flamingo igen där vi vet att maten är bra.
I morgon får långtidsprognosen avgöra om vi måste tillbaka till Lavrion före fredag. Tidigare rapporter har talat om nordlig styv kuling till halv storm i området utanför Lavrion i slutet av vecka och det vill vi inte segla i.
torsdag 1 oktober 2015 - Skrivet av Christian
Lugn dag på Skhinousa
Ungarna leker med "paddor" även på Skhinousa

Oktobers första dag valde vi att tillbringa på Skhinousa. Det hände inte mycket, vi pysslade ombord, läste, kollade in färjan några gånger, gick lite promenader, badade på stranden och handlade mat i Choran som ligger ca 10-15 min gångväg från hamnen. Till natten var vi bara 4 båtar kvar, Freja och en fransman på kajen, en kata med amrisar på den andra kajen och en annan fransman på svaj i viken. Det kändes lite ovant att inte skrubba Freja mot grannbåtar.
Det mest dramatiska som hände var en båt som med massor av plats ändå inte kunde låta bli att lägga sitt ankare över vårt och dessutom lyfte upp vårt ankare och flyttade det en bit så vi fick mindre kätting att ligga på, men det har klarat sig ändå. En norsk båt som kom in på morgonen hade stora besvär med att komma in till kajen. Efter några timmar tog sig samma båt ut och lade sig på svaj och när den senare skulle dra iväg satt ankaret fast. Till slut fick någon dyka ned till ankaret för att det skulle komma låss. Hoppas vi slipper sådana övningar i år.