torsdag 19 mars 2020 - Skrivet av Per Ole Harnes
Hjemreise fra Sicilia
Reiserute fra Sicilia

Vi reiser hjem fra Sicilia.                                                                                   Situasjonen  på Sicilia begynte etter hvert å bli spent, våre barn ba oss komme hjem. Til og med vår statsminister ba nordmenn i utlendighet om å reise.

Beslutningen om å reise hjem ble tatt, bilen pakket og båten må klare seg selv en lengre periode.

Avtalt opptak på verftet ble utsatt, fergebilletter bestilt og vi forlot vår kjære marina.

Innsjekkingen på fergen var ikke som før, lange skjemaer måtte fylles ut med formålet med reisen,hvor vi kom fra og om vi skulle hjem? Før ombordstigning ble vi intervjuet av politiet og nye underskrifter på flere dokumenter måtte til.                            Tynt med passasjerer ombord, et titall tyske og sveitsiske bobiler i tillegg til vår. Så ikke ut som noen italienere fikk bli med på den 22 timer lange turen fra Palermo til Genova.                                                                                                                   Våre barn holdt oss løpende underrettet ombord så vi fikk høre at grensen mellom Sveits og Italia var stengt, vår plan om å kjøre gjennom alpelandet måtte omgjøres. Etter avkjøring av den tynt belagte fergen satte vi kursen mot vest og den franske grensen som vi passerte etter 5 timers hurtig kjøring på nesten tomme veier midt på natten .Vi ble overrasket over at det var masse folk på restaurantene og i butikker -  så ut som "business as usual".  Det ble det fort slutt på i de nærmeste dager.  I Tyskland gikk også livet sin vante gang tilsynelatende - i Italia så man folk med munnbind nesten overalt.

Etter overnatting i en liten fjellandsby måtte vi kjøre rundt Sveits hvor vi ikke var velkomne, hørte på radioen at grensen  mellom Italia og Frankrike ble stengt samme morgen. Litt flaks må man ha.

Da vi kom til den tyske grensen ved Freiburg  litt nord for Sveits, ble vi betraktet av en tysk politimann som vinket oss forbi !  Andre norske som kom senere var ikke ikke så heldige, de ble nektet viderekjøring, noen klarte å argumentere seg inn i Tyskland og fikk kjøre videre. For oss var det to lange dagers kjøring til danskegrensen, den hadde vi hørt var åpen for nordmenn  i transitt og vi kunne begynne å slappe litt av.  Vi ble sjekket av dansk militærpoliti for riktig pass og ble ønsket god  tur hjem.

Hadde hørt at  Colorline tok trailere til Norge, men også norske passasjerer med mellom Hirtshals og Larvik .    Totalt 3 bobiler og 3 personbiler i tillegg til trailere var ombord.  Ankom Larvik 0230 om natten, har sjelden vært så glad over å komme hjem.                                                                                                      Gjennomsnittelig kjøring pr.dag ble 650 km på vår «Corona express» . Helt greit å komme hjem til karantene etter en så strevsom tur med konstant bekymring for om vi skulle komme gjennom stengte grenser.

Ser ut som vi hadde veldig flaks med timingen, hadde vi startet et døgn senere hadde vi ikke greid å komme hjem.

En annen sak er at vårt firbente familiemedlem må alltid ta en pille hos en veterinær før vi kommer til Norge etter utenlandsopphold.              Ikke enkelt med stengte veterinærkontorer i Tyskland og Danmark.

Rederinnen var i kontakt med Mattilsynet her hjemme og fikk  endret forskriftene  så alle hunder kan behandles etter hjemkomst - all ære til en statlig  organisasjon som kan snu seg rundt og gjøre en vanskelig situasjon lettere.

tisdag 10 mars 2020 - Skrivet av Per Ole Harnes
I karantene på Sicilia
Karanteneflagg

Karantene på Sicilia

Etter en liten slalåmtur med bil til Genova for å  unngå de smittete områdene i Nord Italia, rakk vi fergen til Palermo med god margin. Ombord var det « business as usual» , nyhetene de neste dagene ble urovekkende. Stadig flere steder i Italia ble røde soner , Sicilia med sine millioner av innbyggere så ut som skulle slippe unna lettere enn fastlandet. Våre båtnaboer fra mange land tok lett på de truende meldingene og fortsatte med sitt sosiale liv med restaurantbesøk og sosiale samvær . Men så ; Italienske myndigheter erklærte like godt hele landet som farlig område og alvoret innhentet oss. Seilturer over 6 timer ble uaktuelt , det gule og svarte karanteneflagget skal heises i så fall. Da kan det være en mulighet for at kystvakten ikke slipper båten inn i marinaer.

Restaurantene har dårlige tider, i vår marina er det normalt mye folk ute om kvelden for å kose seg, nå er det ganske tomt og stille og folk holder seg ombord.

Mat og drikke må man jo ha så det blir noen nødvendige butikkbesøk, kundene slippes inn i små grupper så det ikke skal bli trengsel i butikken. Også veldig uitaliensk at kundene holder flere meters avstand i kassakøen! Betjeningen med munnbind virker også uvant og dramatisk.

Situasjonen snur også opp ned på planene til mange av våre seilervenner -og oss selv, mange var godt inne i forberedelsene til å seile mot vest eller øst, nå er alt satt på vent.

Marecat skal snart på land for nytt bunnstoff og polering- karantenen er foreløpig satt til 3 uker frem- ingen vet om den blir avblåst da ?

Rederinnen er lykkelig for at hun har med mye strikketøy, vårt firbente mannskapsmedlem er også godt fornøyd med å slippe å være på åpne havet, trygt og godt å ligge inne i marinaen.

fredag 25 oktober 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Vulcano og Salina
vulcano

Øyene Vulcano  og Salina.

Etter hvert har vi besøkt flere av de Eoliske øyene, to skiller seg ut og blir destinasjoner som vi stadig seiler til: Vulkano er den nærmeste- vi seiler vanligvis ut på  ca 3 timer fra Capo D Orlando som er hjemmehavnen vår.

Med vinden imot så kan vi kjenne på lukten når vi nærmer oss Vulkano - svovellukten river i nesen. Dette skyldes åpne svoveldampende sprekker i fjellet og gir området denne spesielle lukten. Det kommer også gass opp i sjøen og gir varmt «boblebad» På en av øyas gode ankringsplasser kan man svømme inn til en av de boblende kildene like ved hvor båten er ankret opp. På land er det et stort gjørmebad med svovelholdig innhold.Populært hos turister og øyas innbyggere. Koster noen få euro og du er garantert babyhud og heftig kroppslukt i flere dager.

Populært å gå til toppen av vulkanen for et fantastisk utsyn over de andre øyene, øyas kjærestepar klatrer ned i vulkankrateret og skriver navnene til hverandre med kjempebokstaver i støvet. Dette kan tydelig sees på Google earth.

Det bor noen få hundre personer på øya fordelt på et større og et mindre tettsted - de fleste er sysselsatt med turisme.

Fargene og vegetasjonen på øya er fantastisk og gjør dette til et fantastisk sted å ankre opp, massevis av naturlige lavaskulpturer gjør  ankringsplassene spektakulære.Tette fergeanløp til Sicilia og de andre øyene gjør at det er enkelt å reise dit.

Salina:

Denne øya ligger litt lengre ut i havet, men godt innenfor en dagstur en vei.

Etter Lipari er Salina den nest største av øyene i gruppen. Det er seks vulkaner som har dannet denne øya.Ingen er aktive nå.

Næringsgrunnlaget i dag som i tidligere tider er turisme, vinproduksjon og saltutvinning fra en saltsjø på dem sydlige delen av øya. Dette har også gitt øya sitt navn Det er også stor produksjon av kapers og oliven her.                                                                                                                Den berømte Malvasivinen kommer fra Salina .                                                   Havnen hvor vi pleier å ligge gir god beskyttelse mot de fleste vindretninger og er et populært stoppested for de mange charterbåter i området.

Salina er meget frodig grunnet de mange ferskvannskildene på øya - dette i motsetning til flere av de andre eoliske øyer som er ganske karrige.

Mannskapet på Marecat reiser snart bort fra vakre Sicilia for vinteren,vi er tilbake i April nest3 år.

lördag 5 oktober 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Hva drikkes på Sicilia?
Saltøl fra Messina.

Hva drikker man på Sicilia?

I tidligere tider ble det dyrket store mengder druer på Sicilia som ble eksportert til andre deler av Italia for å produseres til vin.

De siste årene har dette forandret seg - nå produseres mengder av «egne « viner. De mest brukte sicilianske røde druesortene er: Nero d Avola, Frappato, Nerello Mascalese og Perricone.

Av de hvite brukes mest Grillo,Inzolla og Cataratto.

Mange utenlandske produsenter lager kvalitetsviner med druer fra Etnaområdet.

Området kalles «det nye Bourgogne»  grunnet likheten i jordsmonnet til sin franske fetter.                                                                                                                         .Blant dessertvinene er det først og fremst Marsala og Malvedia som er best kjent.

De overnevnte brukes mye til å dyppe mandelkjeks i.

Andre typiske alkoholholdige drikker er den berømte Limoncella som de fleste vet er laget av sitroner.

Amara Siciliano er laget av urter og nytes vanligvis etter et stort måltid.

Rederinnen har også blitt en smule overrasket over pistasjlikør,kanellikør og rarest av alt: Fenikkellikør!

Populært er også mange forskjellige kaffedrikker - ofte med Granita som er den lokale varianten av iskrem. Serveres vanligvis med en søt slags bolle.

Til større måltider brukes også iskaldt vann med mynteblader. Isbiterer  er ikke like vanlig!

I marinaen hvor vi bor er også et lokalt vinutsalg rett i nærheten. Der må vi ha med egen emballasje - kvaliteten er ofte så som så men man kan vel ikke vente alt for en pris av € 1,8 pr.liter!

Mange familierestauranter(Osteria) lager sin egen vin, den drikkes  av høy og lav, ser ofte ut som den er utblandet til lunch så også  de helt unge får et glass til maten!

Øl er også populært- Messina har et bryggeri som lager øl med tilsatt salt. Det smaker faktisk ganske godt.

Det kryr også av mikrobryggerier som hjemme med overprisete lokale spesialiteter.

Det brukes også mye juice, den deilige blodappelsinjuicen er ganske spesiell, men Sicilia er verdens største produsent av blodappelsiner.

Granateplejuice er også populært , granatepletrærne vokser vilt så det er en populær frukt.

lördag 1 juni 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Ny tur til Albania
Stor søyle reist av Mussolini for å feire ferdigstillelse av akvadukt til området.

Årets Albaniatur.

Ny Albaniatur gjennomført.På grunn av at bl.a norskflaggete båter må ut av EU hver 18.måned har vi valget mellom Montenegro,Albania og Tunis for oss som har base på Sicilia.Nok en gang gikk turen til Sarande  som ligger nær Korfu i Hellas.

Seilasen er på ca 300 nautiske mil hver vei og bringer oss  nederst langs den italienske støvelen.

Siste havn i Italia er Santa Maria di Leuca  i regionen Puglia.Dette er en eldgammel handelsby som ligger sentralt til ved inngangen til Adriaterhavet og med kort vei til Hellas og Albania. Masse gamle ærverdige villaer og ruiner fra romertiden vitner  om fordums storhet.  Nå er det en viktig fiskerihavn og turistmagnet.

Før siste verdenskrig fikk Mussolini ideen om å lage en enorm søyle for å feire åpningen av en akvadukt til byen. Bilde ovenfor.

Et tyvetalls forlatte store seil og motorbåter ligger til spott og spe i havnen, noen har lidd skipbrudd og andre er tatt av myndighetene for menneskesmugling.

Turen fra Sarande og tilbake til Italia gikk ikke uten problemer, vi overnattet på den greske øya Erikonoussa og havnevakten  greide å lede en fortøyningsline inn i høyre propellen vår. Skipperen måtte på med våtdrakt og dykkermaske å få løs tauet igjen. Da vi to dager etter skulle forlate samme havnen gikk vi inn i et umerket fiskegarn rett utenfor og nå fikk  propellen en stor fotball av garn rundt seg.

Vi resignerte og seilte til Italia med fiskegarnsrestene hengende i propellen!

Der måtte vi ha en lokal dykker til å skjære oss løs når vi var tilbake på støvelhælen.

Det blir noen lange dager i sjøen med opptil 70 nautiske mil av gangen.

Marinaene ligger ikke akkurat tett på denne kysten og ankringsplassene er begrenset.

Regionen heter Calabria og er narurskjønn , men fattig.

Til forskjell fra i fjor så er tydelig jakten på ulovlige immigranter intensivert, før var det en og annen kystvaktkutter og tollerbåt som patruljerte, nå er det også store krigsskip som anroper lystbåter. Den nye regjeringen i Italia har virkelig tatt fatt i kystovervåkningen.

Mannskapet på Marecat reiser nå til Norge for sommeren og vi takker alle som følger oss.  Vi kommer tilbake i september.

onsdag 22 maj 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Langtur- møte med spennende mennesker og skjebner.
How to sail

Stor forskjell på hvem man møter på Atlanterhavssiden og i Middelhavet. Mange barnefamilier som tok et friår møtte vi langs Atlanterhavet, de var nesten uten unntak på vei til Karibien

og hadde stramt tidsskjema for å rekke passaten fra Kanariøyene.

Noen soloseilere var også på havet, ofte var grunnen skilsmisse eller tap  av jobb. Tidligpensjonister var i flertall , noen hadde knapp inntekt og unnet seg lite luksus som restaurantbesøk og nytt båtutstyr.

Langs  Algarvekysten i Portugal var det mange som hadde grodd fast og tok kortere turer i « nærområdet»  Tannlegen « M» fra Belgia  seilte rundt omkring til han trengte penger, da fløy han hjem og jobbet på en tannklinikk til han hadde nok penger å leve for noen måneder.

Gambleren «T» fra London holdt seg rundt byene i Portugal som hadde kasino, etter en spillekveld  hadde han vanligvis vunnet såpass at han kunne leve ombord noen uker. Han hadde et flytende bibliotek med minimum 300 bøker ombord - han ville ikke snakke med folk som ikke leste bøker! Han ble litt satt ut da vi forklarte at ombord hos oss  brukte vi den flotte norske bibliotektjenesten Ebib med nedlasting av bøker elektronisk. Vedkommende hadde også en stor samling med eksklusive whiskyflasker ombord, han ble lettere sjokkert da han hørte hva vi nedlot oss til å drikke av for oss»normale» whiskymerker.

En trist opplevelse hadde vi også med møte med far og sønn i en eldre sliten trebåt , de hadde flyktet fra skolemobbing og barnevernet i Norge. Med sin Israelske bakgrunn var de på vei til et nytt liv i Israel, hadde seilt fra Norge uten selvstyring på båten og minimalt med kart og hjelpemidler. Sønnen var tatt ut av skolen for lang tid siden.

Vi hjalp de å skaffe en enkel variant av en autopilot så de kunne komme seg videre.

I Gibraltar møtte vi den norske fiskeren»W» , han hadde flyttet fra N.Norge og fått seg både båt og kjæreste i fra sydøstAsia.  De seilte rundt på kryss og tvers og hadde lange turer helt inn til Svartehavet.

I Middelhavet møter vi mange pensjonistektepar som har solgt alt hjemme  og bor permanent i båten, noen har bodd ombord i mange år og oppholder seg mye i havn.Det kan bli tungt etterhvert

med gammeldagse store « kjellerbåter» å kravle opp og ned mange ganger om dagen. Det er vanskelig å selge eldre kjølbåter og mange er tvunget til å bli boende ombord.

De fleste skandinaviske seilere har også en bolig i hjemlandet og veksler på hvor de oppholder seg.

Det er forbløffende mange båter fra Australia og New Zealand i området - de er ofte hjemme om vinteren da det er varmt i hjemlandet og flytter til Middelhavet i mai.

Engelskmannen «J» som vi var sammen med i sydItalia livnærte seg i Grekenland med å dyrke og tørke fiken på sin lille gård , hvor han bodde med  gresk kjæreste. Han fartet rundt mellom Grekenland og Italia med en knøttliten katamaran og levde av nøtter og fiken fra egen gård som han hadde med ombord.

Vi er invitert til å besøke han på hans egen øy.

Amerikanske «J» som vi møtte langs kysten var en av de få kvinnelige soloseilerene vi har møtt. Hadde fått seg seilrelatert jobb og giftet seg med en italiensk vindyrker i Toscana , mannen likte ikke sjølivet og de møtes nå når hun ikke tok med seg betalende passasjerer på ukesturer.

Vanligvis er det den kvinnelige ektefellen som ikke vil være ombord,men i dette tilfellet var det mannen som ble uhelbredelig sjøsyk.

Uutslettelig inntrykk gjorde det når det flyttet inn et herlig norsk par ved siden av oss i hjemmehavnen på Sicilia. «G» og «H» inviterte nemlig på middag med fondue ombord. Det var litt utfordrende ombord en båt i bevegelse. Senere spanderte de også rakfisk som var sendt fra hjemlandet.Den ble liggende lenge i den italienske tollen for det var tydeligvis ikke noe tolleren behandlet daglig. Uansett så smakte rakfisken fortreffelig.

En av våre båtnaboer i havnen arrangerer uke og weekendturer til de Eoliske øyer, «Mr I» tar kun kvinnelige kunder som passasjerer. Ringer det en mann som skal bestille er det alltid «fullbooket « Vi vet at han er gift så konen må være en tilgivende sjel?

Det seiler også en del Israelske båter i området, samtlige har amerikansk flagg!!!

Vi utveksler adresser og AIS koder hvor vi kan følge båtene til mange bekjente, noen har vi fått som gode venner og noen mister vi kontakten med. Vi følger med hverandre på AIS og kanskje møter vi igjen mange vi har hatt sporadisk kontakt med.

måndag 6 maj 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Ferger i Middelhavet.
Moss- Horten fergen "Vestfold" har fått et nytt liv i Messinastredet.

Middelhavet har fergeruter på kryss og tvers- delvis grunnet kronglete dårlige veier og dyre bompengesatser, dels at de største øyene som Balearene,Korsika,Sicilia og Sardinia har store innbyggertall og mye turisme.  Det er også en rekke fergeruter fra Europa til Nordafrika. De lengste innenlands fergerutene i Italia tar ca 22 timer - dermed sparer man lange dager på landeveien.

Mannskapet på Marecat har tatt en rekke fergeturer også i Adriaterhavet. Opplevelsene har vært mange ,  som den gangen vi tok fergen fra Bastia på Korsika til Livorno i Italia. Vi ble dirigert inn på bildekket tett inntil ytterskroget- vips kom det en trailer på andre siden. Skvalpeskott kom opp foran og trailer bak. Dermed satt vi innesperret i nesten 5 timer, litt skremmende opplevelse!

Vårt firbente mannskapsmedlem har det ganske greit ombord i ferger, mange tilbyr lugarer med adgang for kjæledyr. På fergen mellom Civitavecchia(Roma) og Barcelona som vi har tatt 4 ganger er det kun kennel som tilbys. På mystisk vis så er det aldri hunder i kennelen, men det kryr av hunder ombord når  båten kommer til land. Vi skjønte tidlig at det var vanlig å smugle hunden med på lugaren.

Et nytt konsept på noen ferger er at det tilbys"camping onboard", dette er kun på båter hvor det er delvis åpent dekk. Bobilen brukes til overnatting og man har tilgang til skipets fasiliteter ,  noen tar ut campingbord og stoler og det ser ut som en flytende campingplass.

Mange ferger fra Nordeuropa har fått nytt liv i Middelhavet, stor var overraskelsen første gang vi skulle krysse Messinastredet og oppdaget at det var gamle "Vestfold" fra Moss-Horten ruten som hadde fått nytt liv i sydligere farvann.

Forrige høst tok vi fergen fra Ancona i Italia til Split i Kroatia- vi syntes det var mange skilt på norsk ombord i Marko Polo, et kvikt søk på Wikipedia viste at det var den første Peter Wessel fra 1973  som ble brukt Larvik - Fredrikshavnruten vi var ombord i.Fergen har  kun port akterut så vi måtte rygge bobilen ombord hele dekkets lengde - det gikk også bra!

Vi kommer nok til å fortsette å ta ferger i Middelhavet - dyrt om sommeren men billig utenom høysesongen. Deilig å slippe å kjøre langt med bil på korte dager  om vinteren. Vi som er vant med norske fergers effektive lossing og lasting blir litt frustrerte av den langsomme aktiviteten ombord. Ingen slipper ned på bildekket før fergen er godt fortøyd og det tar ofte mellom 1 og to timer før vi er ute av båten .

fredag 19 april 2019 - Skrivet av Per Ole Harnes
Mafiaen på Sicilia
Sicilias kjente symbol i mafiaversjon.

Mafiaen på Sicilia.

Merker vi noe til mafiaen på Sicilia?Svaret er et ubetinget nei.

Mafiaen ble dannet i midten av 1800 årene av bønder som forente seg i et vern mot sine fiender. En mafioso anser seg selv som en «mann av ære»

Cosa  nostra « vår sak « er betegnelsen på den sicilianske mafiaen.

Den må ikke forveksles med Ndragheta som holder til på fastlandet og er sterkt involvert i internasjonal narkotikahandel. Ikke heller den sterke amerikanske grenen.

Den Sicilianske mafiaen utviklet seg sterkt på 1950 tallet under den store byggeboomen hvor den tok kontroll over mye av virksomheten.

Vi som turister føler oss ganske trygge mot lokale bander, vanlige folk er avhengige av turistindustrien i større eller mindre grad og er veldig redde for å få et dårlig omdømme.                                                   Siciliansk mafia har spesialisert seg på politisk utpressing,våpenhandel og heroinsalg. Også bedragerier , væpnede ran  og forfalskninger er et kjennetegn.

Det anslås at det nå er kun FIAT som er større som organisasjon i Italia!

Fra vårt ståsted føler vi oss mye tryggere her enn i f.eks Spania hvor det er gitre på omtrent alle vinduer og alarmer overalt.

Kan ikke huske å ha sett et eneste gitter her på øya.

Sant å si har vi blitt forsøkt stoppet på en vei nord for Napoli i fjor, men vi ignorerte de signalene vi fikk og slapp med skrekken.

Palermo «anno una» er en stor italiensk organisasjon som kjenper mot mafiaens innflytelse over organisert kriminalitet, den har organisert store demonstrasjoner i Palermo etter flere drap på representanter for rettsvesenet.

torsdag 27 december 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Jul ombord på Sicilia
Voldsomt utbrudd fra Etna ikke langt unna.

Siciliansk jul.

Vi observerte allerede i oktober at julepynten ble hengt opp i gatene i byene rundt havnen. Syntes det var litt tidlig.  Butikkene  ble fylt opp av esker og gavepakninger med alskens godsaker , vin,pølser oster  og søtsaker. Kaker hører også med - i store mengder. Spesielt  store høye fruktkaker er viktige.

Ser ut som om svinekjøtt i forskjellige former er det som gjelder, også røkelaks fra Norge selges det mye av.

Julepynt er over alt , jo mer det blinker og lyser i alle  farger jo bedre.

Rederinnen skal lage silderetter og da måtte vi ty til nærmeste Ikea!!!! Vakte en smule oppsikt med 30 små sildeglass gjennom kassen.

Den norske nabobåten har bestilt rakørret fra hjemlandet, men den sitter fast i Italienske tollen,er nok ikke hver dag tollerene får noe sånt å behandle?

Her i byen hvor vi bor ved er det prosesjon i gatene og midnattsgudstjeneste.

Julegavesalget er omtrent som hjemme, de store butikkene har egne pakkedisker . Virker som om julegaver til voksne er mer av spiselige og drikkbare saker.

Noen av båtene i marinaen er også julepyntet- også Marecat med rader av lys  opp til mastetoppen. Et forbigående uvær reduserte julebelysningen til en av nabobåtene permanent!

Vulkanen Etna har fortalt at den er i høyeste grad  levende, jordskjelv på  5,1 styrkegrad på natt til 2. Juledag.Flytende  lava og glødende aske har ført til at flyplassen  i Catania stenger i perioder. Bygninger har rast sammen og folk er skadet.

Alt i alt har det vært en koselig jul med besøk av de unge - til og med ribbe og tyttebærsyltetøy har vært på menyen.

Juletre med masse pakker ble det også plass til i båten.

Største forskjellen er at det har vært bading i sjøen for de tøffeste og standup padlebrettet har vært i bruk for sightseeing i havnen.

söndag 2 december 2018 - Skrivet av Per Ole Harnes
Siciliansk nasjonalsymbol- Triscele
Triscele som er et eldgammelt Siciliansk nasjonalsymbol.

Sicilias «tre ben»

Triscele er selve symbolet på Sicilia.Senter i figuren symboliserer solen.          Figuren er i senter for Sicilias flagg og mange offentlige ansatte har et merke med motivet.Flagget ble  tatt i bruk så tidlig som i 1282., før ble det brukt som symbol i mange sammenhenger.Det røde i flagget er fargen til Palermo og det gule er Corleone som var og er et viktig jordbruksområde.                                                    De  tre bena symboliserer ytterpunktene på øya.Messina i nordøst,Siracusa i syd og Marsala i vest.Hodet er fra de tre søstrene Gorgons fra gresk mytologi. Døtre av sjøgudene Forco og Ceto.Slanger i håret,ører av hvete,hender med bronseklør og vinger av gull. Hveten i ørene symboliserer markens grøde.                                                                                                       Sagnet sier at hvis du så en Gorgon i øynene ble du forstenet!

Symbolet med bøyde ben symboliserte styrke og ble ofte malt på skjoldene til krigere fra forskjellige kulturer.

Normannerene som kom til Sicilia i 1072  rappet symbolet og eksporterte det til Isle of Man hvor det nå er i riksvåpenet.

Mannskapet på Marecat har vært på «ferie» i noen uker, mesteparten av tiden i Spania men også en lyntur til gamlelandet. Den flytende hytta har fått en velfortjent hvil, nå gleder vi oss til familien kommer til Sicilia i julen.