Till Medelhavet Etapp 1 - juni 2015
söndag 21 juni 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Sjötorp - Trollhättan
Midsommar vid Läckö slott

På onsdagen var det dags att lämna jobbet och åka till båten i Sjötorp. Vi tog tåget från Linköpung 14:08 och var framme i Sjötorp efter 3 byten, tåg - buss - buss, ca kl 21. Då hade vi också hunnit handla mat i Mariestad mellan bussbytet.Väl framme i Sjötorp stod det somspön i backen men strax fick vi upp väremen i båten.

På torsdagsmorgonen tog vi sista slussen ut ur Göta kanal och in i Vänern. Det var sista gången vi lämnade Göta kanal! Vi donerade våra bildäck, som fungerat som sjunkande fendrar, under alla år till ett par behövande danskar. Extra fendrar donerarde vi till kanalbolaget för kommande behövande resenärer.

Strax ute på Vänern började regnet strila och styrman fick stå ensam vid rodret och blev allt blötare. Nu tog vi sikte på Spiken och när regnet upphörde och solen tittade fram såg vi tydligt Läckö slott framför oss. I Spiken var det gott om plats och vi angjorde intill rökeriet på Spikens brygga.

På midsommarafton blev det fullt hus i Spiken och midsommarfirandet på Läckö slott lika fantastiskt som vi minndes det sedan tidigare. Tidigt på midsommardagen gav vi oss iväg för att ta oss vidare till Vänersborg och Trollhättan som var helgens mål.

På midsommardagen gav vi oss iväg tidigt då vinden skulle avta under dagen. Nu kom seglen uppför första gången i år. Bättre sent än aldrig. Seglingen blev inte långvarig då vinden mojnade och vi fick gå med motor igen för att nå Vänersborg. Vi fick en fin kväll i Vänersborg.

På söndagen var det dags att ta sig an första slussen in i Trollhättekanal för vidare färd.

Länk till fotoalbum: Sjötorp - Trollhättan
söndag 14 juni 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Motala - Sjötorp
På väg under Motalabron

Fredagen den 12 juni var det dags att åka vidare. I Motala laddade man för Vätterrundan och stan var redan full med folk tidigt på eftermiddagen.

Vi lämnade Motala på eftermiddagen för att hinna med sista broöppningen i Karlsborg kl 18.Ett fantastiskt sommarväder men tyvärr ingen vind. Ingen segling över Vättern alltså utan motorgång mot Karlsborg. Efter broöppning i Karlsborg gick vi vidare till Forsvik där vi tog natthamn. Det lär vi sent glömma då festande motorbåtsåkare levde rövare hela kvällen!

På lördagen stannade vi i Hajstorp. Här lyste solen och värmde oss på eftermiddagen och kolgrillen kom fram. Då kom också regnet!.
I Hajstorp var det spelmansstämma och det spelades lite varstans i tälten, husvagnarna och husbilarna natten lång.

Vi fick en blåsig men solig söndag i kanalen fram till Sjötorp. Ett mindre missöde uppstod i en av slussarna då aktertampen saknade bemanning och båten blev hängande i tampen när vattnet sjönk i slussen! Kaffekokning på gång i ruffen! Allt gick dock bra .

Vi tog land i Sjötorp på bryggan innan sista slussen i Göta Kanal och därutanför väntar Vänern. Den får vänta några dagar då stora sonen kommer för att hämta oss. Dags att åka hem för några dagars jobb.

Länk till fotoalbum: Motala - Sjötorp
söndag 7 juni 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Linköping - Motala
Dags för slusstrappan i Berg

Vi lämnade hamnen i Linköping på eftermiddagen och gick över Roxen till Bergs slussar. Vant slussade vi snabbt de 11 slussarna uppför till Berg. Första stoppet blev i Malfors där vi bjudit in till avskedsmingel tillsammans med några vänner och släktingar. Första fina sommarkvällen. Vilken tur!

Nästa dag gick vi vidare till Motala där vi passade på att tanka fullt med diesel så att vi klarar ev motorgång resten av kanalen och inte minst hålla värmen med dieselvärmaren i båten.

Väl i Motala hamn blev det avskedsmingel med Sven-Eriks fd arbetskompisar från Motala. Det blåste kuling i hamnen och efter lite mingel (inklusive rasat sittbrunnsbord med kras av glas och vinfläckiga kläder) gick vi iväg för en trevlig middag tillsammans på en av stadens restauranger.

Vinden höll i sig hela natten och över söndagen. Då var det tid över för lite småfix i båten innan vi tog pendeltåget till Linköping för en jobbarvecka.

Länk till fotoalbum: Linköping - Motala
fredag 5 juni 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Äntligen på väg
S/Y Maron Sweden klar för avfärd från Linköpings båthamn

Idag den 5 juni startar vi vår resa till Medelhavet! Äntligen! Efter flera års förberedelser är vi nu klara att ge  oss iväg. Vi startade med att byta båt då vi 2011 köpte Maron, en Dufour Gib Sea 41, av en holländare i Breskens. Det året seglade vi hem Maron och har därefter rustat för att nu ge oss iväg.

Vi kommer att gå en etapp varje sommar för att så småningom passera Gibraltar och in i Medelhavet. Väl där får vi se vart vindarna bär! Någonstans drömmer vi om Mallorca, Menorca, Sardinien, Sicilien, Grekland och Turkiet.

Årets etapp går till Holland, lite utanför Amsterdam, där vi kommer att ta upp båten när hösten kommer. Vi lämnar Linköping och går Göta Kanal direkt till Västkusten på helgerna för att snabbt kunna segla iväg när semestern börjar.