Till Medelhavet Etapp 2
Kvar i Arzon

Fredag 26 augusti

Sanden på stranden vid Port du Crouesty, Arzon

Idag var det varmt och skönt. Vi tog fram cyklarna och tog en cykeltur på förmiddagen. Sonen kom på eftermiddagen i hyrbil från flygplatsen i Nantes. Vi gick till stranden ett par hundra meter bort från hamnen och badade. Stranden bestod av små stenar ca 5-10 mm stora som fastnade mellan tårna. Vattnet var härligt svalkande och väldigt salt och jag flöt som en kork.

Lördag 27 augusti

Mucatdruvan i Loire AtlantiqueVi tog hyrbilen och åkte mot Nantes och floden Loire för att beskåda vinodlingarna i Loire Atlantique området. Här odlas i huvudsak Muskatdruvan men även en del andra druvor. Vi hittade först ingen vingård som var öppen för besökare men efter lunch i byn Chãteauthébaud fick vi tips av restaurangägaren om öppna gårdar i trakten. Nu fick vi prova och köpa fina muscatviner. Temperaturen i bilen visade 34 grader ute. När vi närmade oss kusten igen sjönk temperaturen till 26 grader.

Söndag 28 augusti

Oljebyte i Volvo Penta motornSonen lämnade oss tidigt på morgonen då han hade ett flyg att passa från Nantes. Idag var det dags för byte av olja och oljefilter enligt båtmeken. 10 liter olja hade inhandlats i fredags på Volvo verkstaden inte långt från hamnen. Ett antal tomma PET-flaskor hade vi sparat till den gamla oljan. Vi tog en cykeltur i den stora hamnen för tusentals båtar. Här förvarar man båtar på höjden för att få plats! Till kvällen började det regna och vi kröp ner i ruffen.