Till Medelhavet Etapp 3
torsdag 24 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ria de Muros – Ria de Aurosa/Caraminãl (ES) 35 Nm
En tur med jollen till stranden är aldrig fel

Andra natten på ankring i Ria de Muros blev en stökig då det blåste ca 10 m/s och det skvalpade i båten. Båtmeken och jag flyttade runt till akterkabinen och salongen för att få lite lugn sömn. På morgonen rök det fortfarande på berget efter skogsbranden. Musselplockarna var tillbaka och plockade för fullt i vattnet vid stranden.

Musselodling i Ria de AurosaVi bestämde oss för att lätta ankar och åka vidare till Ria de Aurosa. Vi skulle till hamnen i byn Riberia. Idag var det fin vind och vi fick en härlig slörsegling till Riberia. Överallt i viken var det musselodlingar som vi fick hålla undan för.

Vi avstod från platsen i Riberia pga av fågelskitTyvärr fanns det dock ingen bra plats för oss i hamnen när vi kom fram till Riberia. Den enda plats som fanns var på den yttre bryggan som var full med måsar och fågelskit. Det gillade inte båtmeken så vi fick gå vidare ytterligare 3 Nm till hamnen i Caraminãl.

Stranden i CaraminalHär fick vi en bra plats i hamnen. Det fanns en fin strand inte långt från hamnen och vi tog jollen som vi nu hade pumpat upp, till stranden. Vi puttrade sakta med den lilla motorn och båtmeken tyckte att det gick alldeles för sakta. Jag tyckte dock att det var alldeles tillräckligt.

Mysig innergård på restaurangen i CaraminãlPå kvällen gick vi ut och åt på en av byns restauranger. Ett riktigt mysigt ställe (NOJIRA) med en vacker innegård med fikonträd. Tyvärr öppnar inte restaurangerna här i Spanien som serverar middag, förrän kl 20:30-21 och maten serveras inte förrän kl 21:30-22. När vi går hem så kommer de flesta spanjorer för att äta.