MY Minenda - augusti 2015
söndag 30 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Framme i vinterhamnen
Riggad för hamnfest

Efter tre dagar i Paris slussade vi ut på Seine och åkte tre timmar söderut till vår vinterhamn Port Cerise. Eftersom vi kom fyra dagar för tidigt och inte hade meddelat det blev hamnkaptenen inte särskilt glad. Lyckades i alla fall få en provisorisk plats innan vi får vår ordinarie. En marina med ca 106 båtar. Toan har ingen ändring att sitta på vilket Kicki tycker är hårt och kallt, men börjar så smått vänja sig.

Håller som mest på att utforska omgivningarna. Vi var här förra hösten och hälsade på Bo och Ann från Hägerstens båtklubb som då låg i hamnen, så lite känner vi igen.

Dagarna ägnas åt att promenera runt. Det finns ett fantastiskt stort friluftsområde. Något mellan Djurgården och Hellasgården. Igår upptäckte vi ett jättefint utomhusbad några km härifrån.

Igår var vi bjudna på stor hamnfest. Festen började kl 19.30. Rosevin, bål och snacks kom fram runt 20.30. Maten var klar 22.45. Gissa om vi var hungriga! För övrigt trevlig stämning. Träffade flera engelsktalande som tur var.

Just nu ser fram emot några besök från Sverige. Nästa söndag kommer kompisen Gunilla från Svartsö och veckan efter Pers syster och svåger. Ska bli sååååååå roligt!

tisdag 25 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Paris, nu är vi här!
Paris, här kommer vi!

Kom igår till Paris efter ett års försening. Vi hade en fin och lång infart till staden. Vi åkte från Cergy till Paris direkt pga att det inte finns några gästhamnar på vägen. Resan tog 8 timmar och vi mötte ingen fritidsbåt. Helt otroligt, men vi har vant oss sen tidigare. Det är lite fritidsbåtar ute och åker. Firade förstås med champagne.

Vi kom till Europas kanske mest kända gästhamnar som heter Port Arsenal, därför  att den ligger mitt i stan. Där fick vi slussa in på en höjd av drygt 3 meter.

Vi har promenerat väldigt mycket och sett det som är mest populärt. Tyvärr var Louvren stängd på tisdagar. Hade siktat in oss på Mona Lisa. Det är ett myller av människor och de flesta verkar vara turister som vi.

Fortsätter i morgon två timmar söderut till vår vinterhamn Port Cerise. Är bjuden på en hamnfest på lördag. Det ser vi fram emot.

lördag 22 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Åker i långsam takt mot slutmålet
Hamnen i staden Cergy

Har nu dragit ner tempot mot Paris eftersom vi har haft gott om tid. Ligger nu för andra natten i denna lilla charmiga hamn, en dagsresa från Paris. Har blivit erbjuden vinterplats här till en mycket billig penning. Fortsätter ändå till den hamn som vi tidigare har bestämt oss för. Den ligger 2 mil söder om Paris.

Roar oss med långa promenader, cykelturer om man orkar i värmen. Försöker röra på oss ordentligt varje dag. Just nu kl. 18.00 är det 32gr, men de har lovat sämre väder några dagar.  Det vi saknar mycket är att inte kunna bada. Vi har ändå doppat oss i kanalerna när vi nästan fått värmeslag. Det som gäller är att ha huvudet ovanför vattenytan. Vattnet är inte rent. Det flyter omkring  allt möjligt.

Språket är ett dilemma, men på något sätt gör vi oss förstådda. Ibland frågar vi ungdomar men de ser mycket frågande ut. Ändå lär de sig engelska från tidig ålder. Konstigt! Vi tror att filmerna här på TV är dubbade.  Det kan ju var en anledning.

tisdag 18 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Slottsutflykt
Chateau Pierrefonds

När vi kom till staden Compiegne som ligger vid kanalen Oise och som är en biflod till  Rhen, bestämde vi oss för att göra en längre cykelutflykt till ett vad vi förstår känt slott. Det var en mycket välordnad och fin cykelväg, bara genom skogar. Massor av folk i stad/byn. Det visade sig vara Medeltidvecka. Där kunde man köpa allt från den tiden, mat, kläder, smycken etc. Totalt cyklade vi 4 mil vilket är precis vad vi behöver efter allt stillasittande och goda viner. ??

Ligger kvar i samma hamn nu på tredje dagen. För oss lite lyxig eftersom de har tvättmaskin. Eftersom vi har gott om tid, gör vi oss ingen brådska. Det är få hamnar nu värda namnet innan Parisankomsten.

Har hittills slussat 113 slussar och har minst 10 kvar. Fortfarande gör vi dock lite missar här och där. ??

fredag 14 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Vi tuffar på i kanalen.
Smal kanal.

Nu har vi kommit en bit längre in i Frankrike. De små byarna vi  besöker är ganska slitna. Många hus är till salu. Trevligt med alla bagerier och köttaffärer. Finns mycket gott att handla. Igår gjorde vi en miss och köpte korv som var svart. Det visade sig efter en koll i parlören att det var blodkorv. Inte gott!

Idag ligger vi vid en gräsmatta där man får slå ner pinnar för att kunna binda. På sjökorten står det att det att det är pollare. Här i Frankrike stämmer det inte alltid har vi förstått. I morgon går vi ut på kanalen Oise, som är Seines största biflod. Då kan vi sätta på rutorna igen på flybridge eftersom broarna bli lite högre. I morgon  har vi ca 8 mil fågelvägen och ca 16 mil fågelvägen till vårt slutmål.

måndag 10 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Viva la France
Brohjälm obligatoriskt.

Som högst har vi varit uppe på 199 m över havet. Nu är vi på väg utför och då är det mycket enklare att slussa.

Frankrike har 800 mil kanaler och floder. Helt otroligt! Vi fortsätter sakta resan på canal de Ardennes i 6 km/Tim och därför går det väldigt sakta.

Nu har vi fått upp tekniken på broarna och därför använder Per cykelhjälm. Ofta är det väldigt nervöst när vi ska under de flesta broar.

Just idag har vi 17 mil till Paris fågelvägen.

Ligger just nu i staden Rethel vilken var större än vi förväntat oss.

söndag 9 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Frankrike, nu kommer vi.
Champagne förstås

Viva la France! Äntligen är vi här!

En längre tid har vi haft GPS:en inställd på Paris (fågelvägen). Vi läste av den häromdagen och då hade vi 20,5 mil kvar. Efter 2 dagar, 14 tim restid och 18 slussar har vi 20,1 mil kvar. Så kanalerna går inte raka vägen. Just nu åker vi på landsbygden som verkar vara ett avfolkningsområde.

Idag åker vi i ett slusstätt område. Vi har avverkat 21 slussar på 17 km. Kanalerna är mycket mindre och primitiva. Även broarna är mycket lägre så nu har vi plockat ner vindrutorna på flybridge för att komma under broarna. Vi är 3,45m utan rutor och broarna är 3,50.

Vi har även åkt i 3 tunnlar, varav den längsta var  nästan 600 m. Lite läskigt!

Vädret är mer än över förväntan för oss svenskar. Dagarna fantastiska och kvällarna helt underbara.

torsdag 6 augusti 2015 - Skrivet av Per Forslin
Belgien
Staden Dinant

Har nu åkt genom Belgien. Första delen var inte vacker, bara industriområden. Men efter ungefär halva vägen ändrades allt. Landskapet blev kuperat med enormt mycket skog. Gamla fästningar och vackra hus dök upp överallt. Dinant är en otroligt charmig liten stad med mängder av småbutiker. Idag åker vi in i Frankrike vid staden Givet.