MY Minenda - juni 2016
söndag 26 juni 2016 - Skrivet av Per Forslin
Rekord
Utsikt från vårt akterdäck i Condrieu

Firade nästan traditionell midsommarafton förutom dansen runt stången i Condreu, där vi var i 11 dagar pga åkförbud på Rhone. Underbart där, för det fanns en insjö med sandstrand som man FICK bada i. Första gången faktiskt, annars är det alltid förbjudet. Det är nytt rekord för oss att ligga stilla så länge på ett ställe. Sist var det i Burgsvik på Gotland - 89. Där låg vi 8 dagar pga blåst. Ska aldrig mer åka dit!
Nästa rekord är att vi aldrig firat en så varm midsommarafton med Minenda, 36 gr kl 17.
Sen kommer tredje rekordet och det bästa enligt Per. På vår brygga låg 20 båtar varav 5 st Grand Banksbåtar. Ja, vi var minst!
Åkte dagen efter 7 mil till staden Valence och det gick ganska fort i strömmen även om den nu är hanterbar. En jättestor hamn med flera nationaliteter.
Per har idag träningsvärk i benen, då han har prövat en äkta fransk toalett.

måndag 20 juni 2016 - Skrivet av Per Forslin
vatten, Vatten, VATTEN
Mycket strömt

Efter tre jättetrevliga dagar i Lyon åkte vi vidare söderut. När vi hade åkt 40 km på floden Rhone kom vi till en väldigt vacker gästhamn med massor av höga berg och djupa dalar med många vinodlingar. Byn heter Condrieu, som har två samhällen på var sida om floden Rhone.
Hamnen är stor med 207 båtplatser och nästan alla är åretruntliggare. Det är ca 6 gästande båtar, varav vi är 2 svenskar. Väldigt trevligt att umgås och att prata svenska.
Vi har nu legat här 7 nätter och det kan bli många fler, därför att vattnet är så strömt.
Det är väldigt svårt att förstå hur strömt det är, men floden stänger för fritidsbåtar när vattenflödet är 2,400 m3/sek. Nu har det i en vecka legat över 3000 m3/sek. Det vill säga 3.000000 liter/sek.
Just nu vet vi inte hur länge vi blir liggande här. Troligen firar vi midsommarafton här. Prognosen nu ser ut så i alla fall. Vem vet!
Väderprognosen nu hela juni och in i juli ser mycket lovande ut med mycket värme och framför allt inget regn. Det innebär att vattnet kommer att minska.
Vi promenerar och cyklar på dagarna och vissa dagar går vi på marknader, så det går ingen större nöd på oss, samt att vi har trevligt svenskt sällskap. Har även vågat oss ut och gjort cykelutflykter, fast bara på cykelvägarna vid Rhone. Det är fullständigt livsfarligt att cykla här på vanliga vägar, för bilisterna nästan snuddar oss. Ingen hänsyn alls.

måndag 13 juni 2016 - Skrivet av Per Forslin
Lyon
Fotbollssupporter

Efter 4 tim resa kom vi fram tilll Lyon som är Frankrike andra stad. Inloppet till Lyon var mycket vackert, med massor av vackra hus, men väldigt vågigt och strömt pga att floden blev smalare. Per måste ha tungan rätt i mun.
Vi har promenerat mycket och allt är finare än vi trodde.
Här är fotbollsfeber, pga EM i fotboll, med de flesta nationaliteter. Mitt i stan finns Fan Zone där alla matcher visas på storbilds-tv. I dag gick vi naturligtvis dit med full svensk mundering. Tröja, flaggor och hejarop. Där träffade vi bara sju svenskar. Trodde att det skulle vara flera. För att komma in kollade vakter först ryggsäcken och sen gick man igenom en vanlig säkerhetskontroll. Det kändes tryggt att gå in där.
Gästhamnen är ny. Husen runt hamnen påminner och Hammarby sjöstad i Stockholm, fast mycket modernare. Ligger granne med ett stort shoppingcentrum.

tisdag 7 juni 2016 - Skrivet av Per Forslin
Beslutsångest
Vårt firande av Sveriges Nationaldag

Det är mycket vatten i floden Saone just nu för det har kommit regn under en längre tid. Vi har nu legat en vecka i Chalon sur Saone och väntat på att vattnet ska sluta stiga och att det ska bli mindre strömt.
Som tur var så tankade vi diesel i måndags den 30/5. Idag finns det ingen tankstation kvar p.g.a översvämning. Vattnet här har stigit ca 3 m, men hittills bara sjunkit 15 cm.
Det är väldigt svårt att åka ifrån bryggan och framför allt att lägga till. Det är stor show i hamnen när båtar kommer och går. I stället för att glida sidledes in till bryggan, så styr vissa. Då går det åt pipan direkt.
Har varit på en jättestor marknad i stan. Alla verkar gå man ur huse för det är ett riktigt folkmyller på gatorna.
Vi hade planerat att gå en bit söderut i morgon, men hamnkaptenen ringde dit och de sa att det inte går att komma in pga översvämning. Man ska nämligen under en bro först. Vet ej i dagsläget när vi ska åka.
Roade oss igår den 6/6 med att fira Sveriges Nationaldag med sedvanlig sillunch. Upp med flaggspelet och massor med flaggor på fönstren. Flera i hamnen undrade förstås varför.
Tisdag den 8/6 - Har nu tagit mod till oss dagen efter Nationaldagen att fortsätta söderut. Efter mycket om en men kom vi iväg. I hamnen var det väldigt strömt. När vi åkte därifrån hjälpte hamnkaptenen oss på ett perfekt sätt fast tvärtemot vad vi är vana vid. Är nu i Pont de Vaux.
Det är 10 mil norr om Lyon är Frankrikes näst största stad. Idag har det varit väldigt varmt, 32gr.

torsdag 2 juni 2016 - Skrivet av Per Forslin
En mindre chock
Från en lugn kanal till en virvlande flod

Efter lugna kanaler med spegelblankt vatten slussade vi ut på floden Saone med en sluss som var 10,56 m. Den hade naturligtvis flytpollare, så det var helt bekymmersfritt. När vi kom ut på floden Saone var det mycket eller t.o.m väldigt mycket strömt p.g.a allt regn som har varit. Det är inget problem att köra i det strömma vattnet, men problemet kommer när man ska lägga till. Åkte till staden Chalon-sur-Saone. Det är en trevlig större stad med mycket butiker. Som tur var tankade vi båten när vi kom fram, för dagen efter stängde de tankstationen p.g.a översvämning. I hamnen är det show varje dag när gästande båtar ska lägga till. Som tur är finns två otroligt duktiga hamnkillar som gör allt för att hjälpa till. Idag kom en hyrbåt med sex ryssar. De gjorde allting fel och dunkade in i både träden på den lilla ön på andra sidan infarten hamnen och i bl.a vår båt. Inga skador blev dock. Det är väldigt svårt att komma in till bryggan utan att köra på andra båtar. En av hamnpersonalen försökte hålla emot den ryska hyrbåten, men det slutade med att han bröt armen och fick åka till sjukhus.
Att ta sig härifrån ska vi inte tala om. Per har föreslagit att vi stannar nog några dagar till!!!!! Stockar, faktiskt träd och massor av annat dunkar i båten hela tiden. I fören låter det hela tiden av vattnet som strömmar. Det har vi aldrig upplevt förut. Där vi tankade häromdagen finns inte en chans att se kajen. Vattnet har stigit flera meter.
Det är en charmig större stad som vi promenerar en del i.
I morgon får vi fint besök av HBK vänner som är på genomfart med bil.