tisdag 8 september 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Imorgon lämnar vi båten

8 sept. Efter att ha gjort slut på nödprovianten och fixat med båten under några dagar är det nu dags att påbörja resan hemåt. I morgon bitti blir vi skjutsade från Lagarde till en järnvägsstation för vidare färd till Paris och flyget till Stockholm. Nu har vi härliga 23 grader varmt här!

Kalops med rödbetor och Bullens och ett gott vin

tisdag 1 september 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Målet är nått
Vinterhamn

1 sept. Idag regnar det och temperaturen har sjunkit till 20 grader. Nyss var en av marinans mekaniker på besök och kollade vad de ska hjälpa oss med inför vinterförvaringen i vattnet. Mekanikern Bill är skotte så vi kunde tala bra med varandra. Alternativ kanalkryssare

31 aug. Lagarde. Hyrde marinans häftiga retrobil Citroen 2CV och knattrade iväg på utflykt till Saverne och Sarrebourg. Bara bilen i sig var en upplevelse.

Häftig bil

Utflykt

30 aug. Cyklade runt i 35 graders värme och tittade i den lilla byn Lagarde som är utan affär men har en fin restaurang.

29 aug. Vi fick ett överraskande uppvaknande på morgonen i hamnen i Einville au Jard. Alla fem övernattande båtar låg och drev i hamnbassängen. Någon hade roat sig med att släppa alla förtöjningar. Det var spegelblankt vatten så inget hände.

Efter omförtöjning och frukost fortsatte vi sista biten mot vår vinterhamn Lagarde. Fem slussar senare, i den grundaste kanalbiten hitintills, i 30 graders värme var vi framme. Vi blev väl mottagna av Jacques som är bossen och talar hyfsad engelska.

Här är det inte mycket tillgodo

Kanalbild

fredag 28 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Mot vinterhamnen
Eget "smultronställe"!!

28 aug. Start i regn som varade hela förmiddagen. Efter att några dagar gått genom mestadels industriområden gled vi idag fram på en grön lummig kanal till Einville au Jard som har en fin kommunal gratishamn. Liten ödslig by. Varm och fin kväll. Dock se mer 29 aug!

27 aug. Nu har vi fått en fjärrkontroll så att vi kan sköta slussarna själva. Slussarna är 38x5 och nu slipper vi pråmar. Efter ett par slussar hade vi lärt oss tekniken och stannade i Varangeville. Trist ställe men funkade för övernattning.

26 aug. Kvar i Nancy. Promenerade i stan och tittade på sevärdheter som Stanislas torget som är med på världsarvslistan. Besökte ett par resebyråer och kollade möjligheterna för hemresan. Sol och mycket varmt.

25 aug. Slussade upp till Nancy och är nu på Rhein Marne Kanal. Hamnen som vi läst en del negativt om tyckte vi var bra. Många hyrda kanalbåtar i hamnen.

24 aug. Även denna dag tillbringade vi i Pont a Mousson. Lunchade på McDonalds!

23 aug. Kvar i Pont a Mousson. Stor häftig träff med amerikanska bilar och mc som körde i kortege genom stan, kul att titta på.

lördag 22 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Nya länder

22 aug. Klarblå himmel och över 30 grader. Ligger i Port de Plaisance i Ville de Pont a Mousson. 4 meter djup hamn. Har just varit på stora torget i "stan" där det var rock konsert.

Rock konsert

21 aug. ibland får man inte vara så kräsen med hamnplats. Det var i alla fall lugnt och vi kunde grilla.

Såväl pråmtrafik som nöjesbåtar har minskat kraftigt och ofta är vi ensamma i slussarna.

20 aug. Idag kom vi till Frankrike och övernattade i Thionville där vi även köpte en biljett för färd på kanalerna i 30 dagar för 1100 kr.

19 aug. Nu är vi i skatteparadiset Luxemburg. Där kan vi tanka diesel för 10 kr litern. Stor modern hamn.

Natthamn

tisdag 18 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Vin- och gatufest
Snart mogna

18 aug. Mulet men inget regn och betydligt svalare väder. Sista dagarna har det varit väldigt lite båtar på kanalen. Nu ligger vi i en fin klubbhamn i Konz. Varje båtklubb med lite självaktning har en egen pub/barservering där man kan ta ett glas på kvällskvisten. Provianterade i stan.

17 aug. Iväg trots ihållande regn. Slussade 2 gånger tillsammans med en pråm och stannade vid Moselherz. Inga människor i båtarna och ett ganska trist ställe för övrigt.

16 aug. Låg kvar i Bernkastel, det var dimma och regn. På em blev det lite bättre och vi cyklade in till byn där det var vin- och gatufest. Moselvin

15 aug. Slussade en gång idag tillsammans med 1 rundtursbåt och 3 motorbåtar till Bernkastel Kues där vi hade bokat plats. Tvättade en maskin lakan på den närbelägna campingplatsen. På kvällen barbeque med ortens Moselvin på det flytande klubbhuset, allt för 17 euro för oss två.

14 aug. Till sportboothafen Traben-trabach. Cyklade till staden som var jättefin.

torsdag 13 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Bland vinodlingar och slott

13 aug Strålande sol och varmt, till Senheim. Bra plats i fin hamn. I Mosel badar man och även vi svalkar oss titt som tätt.

12 aug Gick till Treisa sporthafen men där var fullt så vi fortsatte till Cochem och fick en bra plats på piren. Vackert ställe med mycket turister och sagoslott på berget. Lika varmt idag.

11 aug Till lilla bortglömda byn Brodenbach. Fin skyddad hamn. 35 grader på dagen.

10 aug Kvar i Koblenz och gjorde stan.

söndag 9 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Kanal igen
Nu börjar det likna det vi tänkt oss

9 aug Start 08.00 mot Koblenz. Varmt, närmare 30 grader. Alla pråmskeppare har tills idag varit mycket hjälpsamma och lämnat plats åt oss så gott de kan. Men idag var det en stor tysk pråm som minsann skulle visa att vi tagit hans ytterspår i flodkurvan och pressade upp oss mot flodbanken när han körde om oss. Inte så kul med en drygt 100 meterspråm 2 meter ifrån oss och flodbanken 2 meter på andra sidan. Tur att vi vant oss vid pråmarna så det gick bra. Under dagen mötte vi en svensk Mamba 33 med masten fälld på däck. Tyvärr kunde vi inte stanna och prata med varandra utan vi fick nöja oss med ivrigt vinkande från båda håll. Nu har vi slussat in på Mosel och ligger i en Yacht club i Koblenz. De känns härligt att vara på kanal igen och slippa den strömmande Rhein.

söndag 9 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Vidare mot strömmen
Insegling Köln

Sjömärke8 aug kraftig åska på natten, nattsömnen blev lite störd. Disig morgon, iväg tidigt mot Brohl. På vägen hjälpte vi en motorbåt som låg och drev med motorproblem. Gick det sakta förut blev det inte bättre med en 3 tons motorbåt på släp. Efter en timmes bogsering släppte vi dem i en hamn. Skepparen på motorbåten gick ut med varningar på VHF så att pråmarna försökte släppa fram oss men det var ändå obehagligt, knapp styrfart och många stora pråmar tätt intill. Brohl var ingen höjdare, men med lite fart i dyn tog vi oss in till en bra plats i hamnen.

7 aug Kvar i Mondorf eftersom vi inte ville komma till Koblenz under helgen då der skulle vara festligheter och trångt där. En solig varm och skön dag.

6 aug Vacker morgon, iväg kl 07.00. Framme vid målet Mondorf vid 12-tiden. Körde lite i dyn i infarten men inne i den mycket vackra och fina hamnen var det över 5 meter djupt och vi fick en jättebra plats. Över 35 grader och vi hade turen att ha en dusch på bryggan framför båten. På kvällskvisten kom ett svenskt par med deras 1 1/2 årige kille i en fransk 32 fotare och la sig i hamnen. Vi hade träffats på båtmässan i mars när medelhavsseglarna hade en infodag. De var på hemväg från Kroatien i sin nyinköpta båt, startade i mars och det var svinkallt.

5 aug Kvar i Köln.

4 aug Köln. Mulet och regn, cyklade till en optiker och sedan en ögonläkare eftersom Birgitta hade en kontaktlins ögat som fastnat. Mot uppvisande av F-kassans EU kort blev det snabbt och bra fixat utan kostnad. Vi får se om F kassan kommer att ta ut någon kostnad. Inga mer linser vid resa i utlandet.

3 aug Tidig start och framme i Köln vid 11-tiden. Slöade en stund i värmen, tog en tur i stan och hittade en bra guidebok för Mosel.

söndag 2 augusti 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Stora floden
Grillmiddag på däck

2 augusti. Vidare till Hitdorf Leverkusen i motströmmen där vi idag snittade 3 knop. Fick en bra plats i en båtklubb. Vi har nu i ett par dagar haft sol och över 30 grader varmt.

Vatten nivån i floden är låg och vi har problem att hitta tillräckligt djupa hamnar. Båtklubben i Dusseldorf gav oss lite tips som vi hoppas på.

Förtöjd vid klubbhuset

1 augusti. Låg kvar i Dusseldorf på lördagen och cyklade in till gamla stan där det var massor av vintält och vinprovning. På kvällen blev vi bjudna på grillmiddag på den fina pråmens däck. Alla var otroligt hjälpsamma och trevliga.

31 juli. Vidare mellan pråmarna till Dusseldorf. Där försökte vi komma in i den stora marinan mitt i stan men det var för grunt. Fick vända tillbaka till en båtklubb och gjorde 10 knop i medströmmen! Där förtöjde vi vid deras klubbhus, en stor fint inredd pråm.

27 juli. Efter tre slussar kom vi till Marina Oberhausen, en stor, fin och djup hamn. Vi blev kvar i två dagar pga dåligt väder. Som tur var kunde vi roa oss på en jättestor galleria i anslutning till marinan.

Middag på lokal

26 juli. Från Munster till Datteln där vi fick leta en stund innan vi hittade ett hyggligt ställe att ligga på. Cykeltur och god middag på restaurang. Regn på kvällen.

lördag 25 juli 2015 - Skrivet av Ove och Birgitta Andersson
Elak geting, regn och kraftig blåst

25 juli. Igår slussade vi upp till Munster och la oss i Monasteria YC. Här har vi använt både tvättmaskin och dusch. Ove drack vin med en geting i och fick ett stick på tungan som svullnade upp och talet blev lite sluddrigt, helt säkert den dumma getingens fel och inte vinets.

Idag bestämde vi oss för att ligga stilla eftersom det både regnade och blåste kraftigt. Vi lyckades ändå ta en cykeltur i stan mellan skurarna.

Det regnar och blåser fortfarande, är bara 14,2 grader men vi har det varmt och skönt med cupevärmaren på.