2006 Kanalerna - juli 2006
fredag 7 juli 2006 - Skrivet av Mats Nilsson
Avgång Krossholmen
Avsked från Krossen

Den 7 juli lämnade vi krossholmen med sikte på Medelhavet.

Första etappen blev till Vrångö där Coctail och Vavalangi mötte upp ( Tufft kämpat Monica som jobbat kväll) Efter en trevlig grillkväll vinkade vi adjö av våra vänner dagen därpå med kurs Anholt.
Tänkte gå vidare på söndag, men vädrets makter tyckte inte detsamma
Vi blev kvar till onsdag morgon då vi kom väg till Sejerö. Dagarna på Anholt blev ändå väldigt trevliga då vår båtgranne S/Y Kathjan med Birgitta o Jan ombord blev ett väldigt tervligt sällskap. Det visade sig att vi hade gemensama bekanta på båda sidor. Jan har seglat tillsamans med arbetskolegor till Lisbet samt att vi genom våra arbeten hade gemensamma bekanta. (“liten värld...)
Från Sejerö gick vi sedan till Kerteminde, en lite kortare etapp på 33 dm ( till Sejerö blev det 55 dm)
Både från Anholt och Sejerö hade vi otur med vind. Start med 5-8 m/s sid/kryss som sedan avtog till 2-3 m/s och rakt i näsan. En del motorgång blev det.
Från Kerteminde gick vi till Rudköping på Langeland. Efter övernattning bar det sedan av till Kiel. Start med hyfsad läns 6-8 m/s. Efter några timmar dog vinden ut så det blev motorgång. Kom fram till Kiel 18:00 och la oss i Holtenau hamnen. Ingen höjdare men ok för en natt.
Söndag morgon slussade vi in i Kielkanalen tillsammans med en segelskuta, två polisbåter och ett 20-tal semesterbåtar. Nästa stopp blev Rendsburg. God lunch/middag på Riverside.
Imorgon går vi vidare till Brunsbüttel. Därefter till Cuxhaven
Från Cuxhaven gick vi till W---ooge. Lite knepigt med insegling då vi kom med lågvatten. Men med lite trixande kom vi in med 10 cm under kölen. Den 20/7 lämnade vi med kurs på Norderney som vi kom fram till kl14:00 Även då strax efter lågvatten, men här var det djupare i inseglingsrännan. Vi hittade en bra plats med 10Cm under kölen. Temperaturen är rena medelhavet, 32 grader!!!!
Går vidare mot Borkum
2006-08-03
Nu är vi i Husden i Nederländerna. En liten stad med anor frÅn 800 talet, och som plundradets av vikingar c:a 857. En mycket idyllisk stad inom skyddsmurar.
FrÅn Borkum kom vi hit via Delfzijl, Gronningen, Leuwarden, Harlingen, Einkusen. Därifrån gick vi till Amsterdam där vi fick plats i en fullpackad Sixhaven. En dag på stan var ju ett måste. Tyvärr regnade det, men vi han med både city och red light distrikt!!!
Från Amsterdam bar det av på Amsterdam-Rein kanal. En hel del pråmar forsade förbi samt möttes, men allt gick bra. Nästa hamn träffade vi en sympatisk hamnkapten som dels tippsade om vägval och dessutom tyckte att vår båt var 9.5 m lång. Det blev billigare så. Det var denne HK som tipsade oss om Heusden. Vi beräknar gå härifrån imorgon, fredag och siktar på att nå Maastricht inom några dagar.
4/8 Går från Heusden till en liten stad som heter Grave. På vägen möte vi en Norsk och en Svensk båt. Det blev signaler och vinkningar.
5/8 Går till Venlo kommer fram på kvällen och lägger till i en ganska tråkig hamn. Hittar ingen hamnkapten så det blev en gratisnatt.
6/8 Fortsätter söderut och beslutar att stanna för natten i en vik ,norr slussen Born, avsedd för i första hand "pråmar" Men vi changsade och kund ligga ostört.
7/7 Går vidare till Maastricht och slussade in i hamnen som ligger mitt i staden.
8/8 Ligger kvar för bl.a. underhåll. Byte olja o filter. Vi har hitintills i år gått 125 tim motor, har sedan resans början avverkat 700 distans. Befinner oss nu 45 m ovan NAP ( Medelvattenstånd i Amsterdam)
Vi mår brar bra och har det göööttt! Inga problem med vare sig båt/slussar eller kanalpråmar. Alla är vänliga och vinkar glatt när dem ser vår Svenska flagga.
16/8 Kommer till Charleville-Lezieres. Här möter vi en svensk båt, Cayenne från Vreta Kloster, med Ulf O Eira ombord.
20/8 Ligger i Verdun. Cayenne kommer på eftermiddagen. Senare kommer ytterligare en svensk Taifun med Matte ombord. Ensamseglare som skall till östra medelhavet.
26/8 Nu har vi kommit till Epinal i Frankrike Har inte kommit åt internet sedan Mastricht. Allt har gått bra hit.
Vi har avverkat ett antal slussar, små och stora, manuella och automatiska, upp o ner, så vi är ganska haja på detta nu.
29/8 Lämnar Epinal och går de sissta 13 uppslussarna. Nu bär det bara utför. Vi följer kanalen tillsammans med en Engelsk båt, Claras Girl? som även servade oss med bra tips om gästhamnar.
1/9 Port Sur Saöne. Här mötte vi de andra 2 svenska båtarna igen, Cayenne o Taifun.
7/9 Ligger i Charlon och gör en cyckelutflyckt till Buxy, där Mats blir firad på sin födelsedag, med vinprovning och middag.
9/9 Vi har nu avverkat 225 slussar och 4 tunnlar!!
10/9 Framme i Lyon. Stannar här 2 Nätter och passar på att titta på den vackra staden.
18/9 Kom till Avingon. En mycket trevlig stad med massor av små gränder och ett gammalt Påvepalats