2012 Karibien - mars 2012
tisdag 13 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
En spännade passage
Sjökort som inte stämmer
Strax norr om Great Bird Islad finns ett smalt revpass som leder ut till öppna Atlanten. Alla guideböcker vi har ombord avråder bestämt från att försöka sig på passagen utan lokalkännedom.
Vi tog jollen för att reka lite grann och tyckte inte att det såg allt för besvärligt ut. Vad vi inte gjorde var att gå igenom hela passagen eftersom sjön var lite väl grov för vår lilla jolle. Därför blev det en riktig rysare när vi försökte följa sjökorten och allt vi såg omkring oss var våldsamma Atlantvågor som bröt på de grunda reven. Vattnet formligen kokade i bränningarna omkring oss. Men vi drog ner på farten och tog  oss en god titt runt omkring för att hitta utfarten. Det gjorde vi, men det känns alltid lite otäckt att lämna sjökortets rutt, även om vi vet att det enda säkra är god "eyeball" navigation. Vi kom till sist igenom och var ute i öppen sjö. Då kunde vi rulla ut, falla av och segla längs Antiguas ostkust ner mot Green Island.
söndag 11 mars 2012 - Skrivet av Unicorn
Great Bird Island
Efter mer än två veckor i Falmouth Harbour med hårda vindar har det äntligen lugnat ner sig. Vi hade inte alls planerat att stanna så länge där, utan hade tänkt besöka de många fina vikar som finns på östra sidan av Antigua. Det är öns lovartsida (vindsida), men det finns rev utanför som skyddar mot vågorna. Vinden har däremot fritt spelrum. Problemet är att det är väl spännande ta sig in genom, ofta smala, revöppningar när det går grov sjö. Det är inte bara spännande utan kan vara rent farligt.
Nu har vi i alla fall lyckats ta oss till Great Bird Island. Där ligger vi ankrade bakom den lilla ön. Norr och söder ut sträcker sig stora områden med farliga rev. Utanför finns inget land förrän Europas kuster.
Vi har uppdaterat positionen på kartan så att det går att se exakt var vi är.

Vi hade också tänkt segla 25 sjömil norr ut och besöka Barbuda. Det är en av de mest orörda öarna i Karibien. Mycket beroende på att också där finns det många lömska rev och korallhuvuden. Barbuda anses också vara svårnavigerat. Många fartyg har förlist när de kommit för nära ön i dåligt väder.
Nu är vi inte helt ovana vid att navigera efter det vi ser med ögonen i vattnet. Det har vi lärt oss efter två säsonger i Bahamas farvatten som är grunda och revfyllda. Men trots allt vill man inte att det skall blåsa allt för mycket eftersom sikten i vattnet blir sämre då. Det ger problem vid navigeringen, men också snorklingen blir betydligt sämre.
Barbuda får vänta till nästa gång eftersom vi måste ge oss iväg till St Maarten om några dagar. På fredag kommer våra föräldrar dit och besöker oss.

Här ute finns inget internet och därför skickar vi denna uppdatering via kortvågsradion. Det gör att vi inte kan få med någon bild.

fredag 9 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Kyla
Frusen Anna-Karin
Kan det vara kallt i Karibien?
Ja, ibland kan det faktiskt kännas kyligt. Men det är ju relativt, vi kan tycka att det känns riktigt kallt om temperaturen närmar 22 C.
Det verkar som det har varit ovanligt kyligt med Karibiska mått mätt hitintills under den här säsongen. Nattemperaturen ligger oftast mellan 22-24 C och det gör att vi gärna drar på oss ett lakan eller täcke när vi sover.
Igår, när Anna-Karin hade duschat, kände hon sig så frusen att hon faktiskt drog på sig en fleacejacka.
Vad tror termometern visade? Jo, 27 C.

onsdag 7 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Pompa och ståt
LEANDER g
Igår skulle vi promenera över till Nelson Dockyard för att hämta en karta över hikes på Antigua. Vi hade hört att det skulle finnas en sådan där. När vi kommer ut på vägen förvånas vi över det stora antalet bilar och bussar.
Aha, tänker vi, det är ett par stora cruisships inne i St John, och nu skall alla turisterna bussas hit för att se det berömda området. Ju närmare vi kommer desto värre blir det. Det verkar också vara en hel del säkerhetspersonal närvarande. Det brukar det ju inte vara.
Vi ser också många personer som är uppklädda i sina bästa klänningar och kostymer.
Aha, tänker vi, det är någon högt uppsatt person från Antiguas parlament som antagligen är på besök.
Vi banar oss i alla fall väg fram till museets shop där kartan skall finnas. Där är det plötsligt alldeles fullt av män i mörka kostymer, mörka solglasögon och små hörsnäckor i öronen. En av dem knackar på axeln och frågar -How do you do Sir?
Vi vänder oss om och står plötsligt mitt emot prins Edward, earl av Wessex.

Tro det eller ej, men vi har helt aningslöst promenerat rakt igenom det stora pådraget av livvakter och säkerhetspersonal och hamnat alldeles intill , konstigt att vi inte blivit stoppade tidigare.
Vi kan väl nämna att prinsen var korrekt klädd i kostym, slips och vit skjorta, Vi däremot hade solblekta t-shirts, shorts och flip-flops. Men något i prinsens blick sa att han  nog inte skulle haft något emot att byta hela spektaklet mot att kunna gå obemärkt i just solblekt t-shirt, shorts och flip-flops.

Efter att prinsen besökt musset var det dagas att plantera några träd. Men just som han höll med det kom det en ordentlig squall och alla flydde undan regnet, så också vi.
Anledningen till prinsens besök var att man i år firar att drottningen suttit 60 år på den engelska tronen.

Under besöket bor prinsen med sin fru ombord på LEANDER g. En liten nätt motoryacht på 75 m ägd av Sir Donald Gosling. Båten ligger vid kaj inne i English Harbour.

lördag 3 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Caribben 600 prisutdelning
Det dignande prisbordet
Internet fungerar sporadiskt ombord, men under ett av de tillfällen då det gjorde det kunde vi kolla resultatlistan på Antigua Yacht Club's hemsida. Där kunde vi läsa att på korrigerad tid var RAN och Niklas Zennström totalvinnare av tävlingen.

Trots sina imponerande mått är RAN en ganska liten båt jämfört med konkurrenterna.

Längd: 21,91 m
Bredd: 5,75 m
Djupgång: 4,81 m
Vikt: 17,5 ton
Besättning: 21 man

Flera andra deltagande båtar hade mer än dubbla storleken mot detta.
T.ex. HETARIOS 66 m, P2 38 m, ADELA 55 m med flera.

När det var dags för pris utdelning tog vi jollen in till Antigua Yacht Club för att vara med på partyt. Utanför var det lång kö för att köpa sig drink eller matbiljetter. Den hade vi ingen lust att ställa oss i och gick därför direkt in. Vi stannade vid den första baren. Anna-Karin frågade lent om vi inte kunde få varsin drink. Självklart kunde inte bartendern säga nej utan försåg oss med varsin illröd drink med starkt innehåll.

Antigua Yacht Club är en öppen klubb som gärna tar emot gäster. Både i sällskapsutrymmen, bar och restaurang. Men det finns också en övervåning som är reserverad för medlemmar och speciellt inbjudna gäster. Med våra drinkar i hand styrde vi stegen upp mot denna övervåning. Ingen protesterade  och väl där uppe var de första vi sprang på Niklas Zennström med fru Cathrine. Självklart gratulerade vi till segern och en bra prestation. Vi pratade också  lite grann  om hur racet hade varit. Tyvärr blev inte pratstunden så lång eftersom själva prisutdelning startade och Niklas skulle ta emot förstapriset.
Uppe på andra våningen var det antagligen väldigt miljadärstätt med tanke på startfältet. Men vi är dåliga på känna igen vilka de är och oftast håller de en ganska låg profil.

Partyt fortsatte sedan till långt fram på natten men Niklas Zennström såg vi aldrig mer till, han hade antagligen redan dragit sig tillbaka.
fredag 2 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Caribbean 600
RAN, 22 m lång ser ändå liten ut.
När vi legat ankrade några dagar i Falmouth Harbour kom det in en efter en båt som såg ut att ha varit med någon kappsegling. Vi visste inte vad det var för ett race eller hur långt de hade seglat.
Båten på bilden ovan kände vi inte heller igen. Den hade segelbeteckningen GBR (Great Britain) som talar om var den är registrerad. Det som var lite speciellt var att den hade ett KSSS-märke i aktern (Kungliga Svenska Segel Sällskapet). Dessutom tyckte jag mig känna igen mannen vid ratten, även om jag inte just då kunde placera honom.
Båtens namn var RAN och efter ett tag slog det mig vem som är ägare. Det är Niklas Zennström.
Vem är då det? Jo, han ligger bakom KAZZA världen mest nedladdade program för fildelning. Men framför allt så är han grundare och hjärnan bakom SKYPE.
2006 sålda Niklas Zennström med sin kompanjon Janus Friis företaget till Ebay för 2,6 miljarder US-dollar.

När vi senare på dagen tittade förbi Antigua Yacht Club fick vi reda på att regattan heter "Caribbean 600". Regattan startar i Antigua och båtarna seglar sedan upp till St Maarten i norr för att vända söder ut mot Guadelope och sedan tillbaka till Antigua. Det blir som namnet antyder, en sträcka på 600 sjömil.

Vidare fick vi reda på att två dagar senare skulle det bli stort party med prisutdelning på Antigua Yacht Club.
Vi var där!

torsdag 1 mars 2012 - Skrivet av Håkan Börjesson
Prenumerera på uppdateringar
RSS-ikon
Det går att prenumerera på uppdateringar i den här bloggen. I övre högra hörnet på sidan finns en bild på en RSS-ikon, och det står i text "Prenumerera på RSS".
Om man klickar på denna text kan man välja att prenumerera på alla uppdateringar som görs. Man slipper då gå in på sidan för att kolla om något nytt lagts ut.
Det visas lite olika beroende på vilken webb-läsare man använder. I Windows Explorer hamnar det under fliken ""Feeds".

Det går också bra att klicka på länken "Prenumerera på Unicorn" som finns
nedan.

Det finns också en Facebook-ikon där man dela länken till bloggen med sina Facebook-vänner.