2013 Karibien - maj 2013
fredag 31 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mer Bermuda
Gibbs Hill längst i söder på Bermuda

Igår kom vi iväg på båtturen som vi missade häromdagen. Det var kul att susa fram i 40 knop innanför revet och i helt smult vatten. Efter 40 min anlände vi till Dockyard. Det är det område som en gång var Englands största örlogsbas utanför de Brittiska öarna. Bygget påbörjades 1809 och sysselsatte under många år mer än 1000 man. Det var så stort att mer 15 % av Bermudas totala inkomster genererades av detta projekt.
1982 investerades 60 miljoner dollar i att göra området till Bermudas största turistattraktion.
Mycket riktigt har också Dockyard blivit en destination för cruise-ships. Just den dag när vi var där låg två stora fartyg inne.

Att det är en plats dit cruise-lines tar sina gäster har naturligtvis gjort det till en stor turistfälla. På området finns otaliga butiker och restauranger. Allt som finns att köpa är minst sagt svindyrt.
Vi stannade inte så länge innan vi hoppade på en buss som tog oss ner till sydkusten. Där gjorde vi ett stopp och besökte den sydligaste fyren på ön. Samtidigt åt vi vår lunch som var medhavda smörgåsar.

Sedan fortsatte vi upp till Hamilton för att handla lite mat i den fina livsmedelsaffären som finns där. Men vi försöker att att handla så lite som möjligt. Prisnivån här är minst sagt ansträngande för budgeten. Detta är utan tvekan det dyraste ställe vi hittills besökt.

Länkar
Övrigt Dockyard
onsdag 29 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Tidsförvirring
RBYC

Den svenska båten Chesnock med Imbi och Carsten ligger ankrade strax intill oss här på Bermuda. Igår hade vi bestämt oss för att göra en utflykt tillsammans med dem.
På Bermuda kan man för strax under 100-lappen köpa ett dagpass som gäller för alla allmänna kommunikationsmedel. Det är färjor, snabbfärjor samt alla bussar.

Vi hade bestämt oss för att starta med snabbfärjan ner till Dockyard som är en gammal engelsk örlogsbas. Färden skulle ta 45 min.
Sedan skulle vi med olika bussar ta oss via huvudstaden Hamilton tillbaka till St George.

Det blev ingen båttur för oss eftersom vi missade avgången. Hur kunde vi göra det?
Vi seglade 900 sjömil från St Martin på rakt nordlig kurs utan ändra vår longitud. Alltså borde vi befinna oss i samma tidszon som St Martin. Men det gjorde vi inte.

Vi har lyckats med bedriften att vara 3 dagar på Bermuda utan att upptäcka de här har anpassat sig till amerikansk östkusttid. Följaktligen stod våra klockor och vi kom en timma för sent till avgången. Imbi och Carsten hade koll på tiden och kom med färjan.

Det var 3 timmars väntetid till nästa färja så istället tog vi en buss in till Hamilton för att strosa runt i staden. Bland annat besökte vi också den exklusiva Royal Bermuda Yacht Club. Fast den verkade vara mer en social sammanslutning än båtklubb.

måndag 27 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Bermuda 2

Tyvärr kom inte varken text eller bild med på inlägget igår. Det berodde på internet gick ned och inget fungerade. Jag gör ett nytt försök idag istället.

Som jag skrev om förra gången slutade laddningen från den ena generatorn fungera. Det är den, av de två vi har, som laddar förbrukningsbatterierna. Den andra laddar startbatteri samt driver watermakern.

Felet visade vara ganska enkelt åtgärdat. Det var pluskabeln som helt enkelt hade gått av jäms med kabelskon som fäster den till generatorn. Det var bara att skala den en bit och sedan crimpa på en ny kabelsko. Så var det problemet löst.

När vi kom hit var vi lite oroliga för att inklareringen skulle bli omständlig. Speciellt som vi hade Morris med oss. För att ta med sig ens husdjur måste man ha ett temporärt importtillstånd. För att få det krävs en omfattande dokumentation som handlar om vaccineringar, det krävs speciellt veterinärutlåtande, det krävs friskhetsintyg, det krävs bevis för att djuret är försett med microchip av en viss typ. Utöver detta fyllde vi en hel rad med blanketter med allmänna upplysningar. Allt detta skulle faxas till hälsovårdsmyndigheterna på Bermuda.

Det visade sig att Morris vaccin mot fästingar inte godkändes här på Bermuda varför vi fick ta honom till veterinären en gång till innan vi lämnade St Martin. Vi faxade in den nya kopian men hann inte vänta på svaret innan vi lämnade St Martin. Vi hade ett väderfönster som vi inte ville missa.
När jag via SSB-radion tog mailkontakt med myndigheterna så hävdade de att de aldrig fått de kompletterande uppgifterna. Därför var vi en aning nervösa när vi kom fram.

-Vad hände då? När vi fyllde i ankomstformulären uppgav vi att vi hade Morris. Tullaren frågade då var vi tänkte lägga Unicorn under vår vistelse på Bermuda.
Jag svarde då att vi tänkte ankra bland de andra båtarna strax utanför stan.
-Bra, sa han då behöver ni inte göra någonting så länge inte katten går iland.

Vi kunde alltså besparat oss allt besvär med all pappersexcersis. Vi hade inte behövt göra något alls. Men det var ju inte lätt att veta.

När vi själva var klara med vår inklarering fick Anna-Karin göra ett tillfälligt inhopp som biträdande tull- och immigrationsofficer.
En ensamseglade fransman stod på tur för inklarering och det visade sig att han inte kunde ett endaste ord engelska. Anna-Karin fick rycka in som tolk och hjälpa till. Tjänstemännen på kontoret var mycket tacksamma för hennes hjälp.

lördag 25 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Bermuda
Läckande slang

I morse kom vi fram till Bermuda. Efter en mycket orolig natt. Vädret var egentligen inte dåligt men vinden vred mot syd vilket gjorde att vi fick plattläns de sist 12 timmarna. Unicorn rullade som aldrig förr och det blev inte mycket sömn under natten. Vi hade dessutom lite för lite segel uppe. Anledningen var att vi ville minska farten för att inte komma fram i mörker.

Vid niotiden kunde vi segla in in St Georges. Eftersom vi hade problem med motorkylningen väntade vi med att starta motorn till sista minuten. Allt gick bra och vi kunde ankra inne i den väl skyddade viken. Efter incheckning började jag omedelbart felsöka var det läckte kylvatten.

-Nu vet jag svaret. En slang som legat mot värmeväxlaren hade sakta men säkert nötts så mycket att det efter 20 år helt enkelt blev ett litet hål. Slangen har inte legat mot någon vass kant, utan det är åratal av vibrationer som fått slangen att till slut nötas så mycket att det började läcka.
Tur att det bara var en slang och inte värmeväxlaren som läckte. Vi har mycket reservslang ombord med det visade sig att det bara finns en enda slang på motorn som har innerdiameter 19 mm. All annan slang är diameter 16 mm. 16 mm slang har jag minst 10 m ombord men jag visste faktiskt inte att det fanns en enda slang på 40 cm i annan dimension.

Som tur är har har vi många kompisar som också ligger här på Bermuda. Det tog bara några få timmar innan vi hade fått en slang i passande dimension från Mark från den Schweiziska båten Habibi.

Men vi hade mer bekymmer, laddningen från den ena generatorn hade upphört att fungera. Återkommer om det i morgon.

fredag 24 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Rapport 6
Seglingen går fortsatt bra och vi beräknar att anlända till Bermuda lördag förmiddag.
Däremot har vi fått lite problem med vår motor. När vi körde den igår för att göra vatten upptäckte jag en vattenläcka. Det är värmeväxlaren som läcker i sötvattenkretsen. Vi kan köra motorn men för hela tiden hålla koll på vattennivån i expansionskärlet. Hur allvarligt felet är kan jag inte i nuläget avgöra. Det är svårt att komma åt och se samtidigt som båten rullar i vågorna. Närmare inspektion får ske när vi anlänt till Bermuda.
torsdag 23 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Rapport 5
Vi seglar på som vanligt. Igår ökade vinden och vi fick rulla in några extra varv på genuan. Sedan tidigare har vi redan revat storen. Under natten minskade vinden igen och vi har nu släppt ut genuan igen. Sjön är inte hög men ganska stökig. Det gör att vi rullar med korta obekväma rörelser.

Morris har varit ute på däck och hittat några flygfiskar som han sedan burit tillbaka till sittbrunnen. Men han är lite missnöjd med att de redan är döda.

Vi räknar med att vara framme på Bermuda någon gång på lördag.
onsdag 22 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Rapport 4
Fortfarande väldigt fin segling upp mot Bermuda. Vi snittar 140 sjömil/dygn i halvvind. Det verkar också som om vinden kommer att hålla i sig ända fram, även om den vrider lite mer mot SE.

I morse försökte Morris i ett obevakat ögonblick rymma upp på biminin. Han är ju van att kunna hoppa och springa precis som han vill. Han har alltid sin livsele på sig när vi är ute på havet men lyckades trots detta smitta iväg.
Jag fick göra en utryckning och fånga in honom igen. Han klarar annars seglingen utmärkt och visar inga tecken på sjösjuka. Lika gluppskt som vanlig tuggar han i sig sitt torrfoder.

Just nu sover Morris ute i sittbrunnen och Anna-Karin sover i sin koj. Morris är dock fastkopplad i sin sele och kan inte komma så långt.
tisdag 21 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Rapport 3
Inte mycket att rapportera idag heller. Vi har ostlig vind på 6-8 m/s vilket ger oss i det närmaste perfekta förhållanden. Vi seglar på upp mot Bermuda och har efter 2,5 dygns segling avverkat 360 sjömil. Vinden skall sakta vrida mot syd vilket kommer att ge oss ännu bättre vinkel. Det är just nu 510 sjömil kvar.
måndag 20 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Rapport 2
Nu är det morgon den tredje seglingsdagen. Det finns inte mycket att rapportera mer än att vinden minskat en del. Det blåser nu 5-6 m/s. Men vi kan fortfarande göra 5 knop vilket är OK. Sjön har också lagt sig en del och det är mycket behaglig och bekväm segling.
På dagarna brukar vi fördriva tiden med att lyssna på talböcker. Just nu lyssnar vi på en som heter "Men inte om det gäller din dotter" av Jan Guillo.
söndag 19 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Dag 1
Vår plan var att vi skulle lämna lagunen i St Martin när bron öppnade klockan 11.00. Vi stressade in i det sista för att bli klara, och det sista jag gjorde var att dyka ner och göra rent propeller och paddelhjul till loggen. 10.30 tog vi upp ankaret och tuffade iväg mot bron. Innan vi kom fram måste vi passera den nya väg/bro som håller på att att byggas över lagunen. Där tog det stopp. Den nya svängbron var stängd och man höll som bäst på med installationer. Det var inte mycket att göra utan vi fick snällt ankra och vänta. Inte förrän klockan 15.00 öppnades den nya bron och vi kunde köra igenom. På andra sidan fick vi ankra igen och vänta på broöppning 16.30.
Hade vi vetat detta hade vi kunnat ta det lite lugnare och sluppit stressa halvt ihjäl oss.

Hela natten har vi haft fin ostlig seglingsvind på 6-8 m/s. Det innebär halvvind för vår del. Vi seglar med revad stor och full genua. Unicorn gör med denna segelsättning drygt 6 knop.

Skickat via SSB-radio
torsdag 16 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Den störtsa någonsin

Kolla in videon ovan. Den störta båt som någonsin passerat in i lagunen St Martin.

tisdag 14 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
Ny väg/bro
När vi kommer till St Martin ankrar vi alltid på den franska sidan i lagunen. Dels är det mycket enklare att klarera in och dessutom mycket billigare. På den holländska sida tar man ut avgift för både klarering och ankring.
Vi brukar dock normalt gå in genom den öppningsbara bron på den holländska sidan. Där är det mycket djupare än vid den franska bron.
Just nu håller man på att bygga en ny väg som går tvärs över lagunen. Den kommer att ha en öppningsbar bro så att man kan passera med båt som vanligt från ena sidan till den andra. Just nu håller man på att färdigställa just denna svängbro. Rättare sagt så har svängbron med mekanism tillverkats i Holland och fraktats hit på ett fartyg.
Att få in det stora fartyget i lagunen var ett riktigt precisionsarbete. Det kunde passera med bara några få cm tillgodo på varje sida genom broöppningen. Det finns ett klipp som jag skall lägga ut så fort det finns internet.
Flera av farledsbojarna var borttagna på grund av det stora fartyget och dessutom har farleden fått en annan sträckning. Man håller som bäst på och muddrar för att få allt färdigt. Alla dessa pågående arbeten gjorde det minst sagt svårt att veta hur man skulle styra. Flera gånger visade ekolodet minst sagt oroväckande lite vatten under kölen. Till slut hittade vi alla fall rätt och kunde ankra på vår vanliga plats i Nettle Bay.

Skickat via SSB-radio
onsdag 8 maj 2013 - Skrivet av Unicorn2
St Martin
Vi lämnade Jolly Harbour vid tovltiden efter att ha checkat ut. Det var vi glada för. Det rullade något alldeles förfärligt och var allmänt obekvämt att ligga ankrade på denna plats. Så fort vi kom ut på havet blev det genast bättre. En härlig bris fyllde våra segel och vi kunde skota för slör upp mot St Martin. Det var 93 sjömil och vi hoppades att komma fram till broöppningen 09.30. Det blev så fin segling så vi anlände till Simson Bay redan vid halv sex på morgonen. Vi slängde i ankaret och sov några timmar innan det var dags att gå in i lagunen.

Inne i lagunen blev det spännande värre eftersom det byggs en ny bro. Vi var mycket nära att gå på grund eftersom flera av bojar som normalt finns och visar farleden var borta. Mer om det i nästa inlägg.
lördag 4 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Green Island
Innan vi lämnade Flmoth hann vi med en Hash med våra kompisar. Inte så ambitiöst som på Grenada, men kul i alla fall. Efteråt äter vi en välförtjänt Roti.

Som jag sa igår så blev det bara en liten kort sväng runt hörnet. Men inte till Jolly Harbour utan öster ut till Green Island en favorit på Antigua. Som jag förutspådde blev det motorgång. Vinden blåste bara med 0-2 m/s och då går det ju inte att segla. Men å andra sidan är det ju desto lättare att gå för motor. En del gammal sjö låg kvar och gjorde färden lite rullig.
En som inte gillade det var Morris. Efter tre veckor i Falmouth, dit inte en enda våg når, hade han förlorat sina sjöben. Vi märker det på honom när han intensivt börjar slicka sig om nosen och bli lite orolig. Sedan brukar han börja flämta och pulsen ökar. Ibland jamar han också olyckligt. Men igår klarade han sig utan att kräkas.
Så fort vi kom in på lugnare vatten kvicknade han omedelbart till.

Nu stannar vi här några dagar och väntar på vind.

fredag 3 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Mot nya mål
Här seglar Anna-Karin på Wild Horses (Foto Chuck Shipley)

Idag skall vi äntligen försöka komma iväg från Falmouth Harbour. Vi har blivit liggande här ganska länge. Det har varit än det ena och än det andra som behövts fixas. Nu senast var det den stora gasolflaskan som tog slut. Det var bara att ta med sig den in iland och lämna den för fyllning. Det gick visserligen ganska fort men plussade på ytterligare en dag på vår vistelse här. 33 US dollar kostade det att fylla en 11 kg flaska.

Innan vi lämnar måste vi också fylla diesel. Det försökte vi göra redan i St Martin men macken hade slut på diesel.
Det blir nog bara en kort bit för motor som vi kommer förflytta oss. Det blåser nämligen inget.  Kanske går vi till Jolly Harbour runt hörnet. Vi får se.
Passadvinden beräknas inte vara tillbaka förrän på tisdag i nästa vecka.

onsdag 1 maj 2013 - Skrivet av Håkan Börjesson
Jordbävning
Stjärnan visar epicentrum

Natten mellan måndag och tisdag var det en jordbävning strax norr om Antigua. Den inträffade vid tretiden på morgonen. Magnituden var 5,3 och epicentrum låg 38 km västsydväst om Barbuda på 48 km djup.
Starkast kändes skakningarna på St Kitts och Nevis. På Anntiga och St Martin var det endast måttliga skakningar.

Jordbävningen rapporteras inte ha orsakat några skador, varken fysiska eller materiella. Själva märkte vi ingenting.