2014 Bahamas - januari 2014
onsdag 29 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Simmande grisar
Nu har vi sett de simmande grisarna. Direkt när man närmar sig med jollen kommer grisarna i full fart. De har lärt sig att de då oftast får någon godsak. Vi hade med oss lite sallad och morötter som blivit gammalt. Men det gäller att släppa i tid. Grisarna har ett skräckinjagande stort gap med vassa tänder. De är nästan lite otäcka för de är ganska aggressiva och försöker ta sig upp i jollen om man kommer för nära. Det är imponerande med vilken hastighet de simmar, det går undan värre.

Efter avslutad grisskådning fortsatte vi med jollen till Thunderballgrottan. Där spelades en del scener i en av de första James Bond filmerna in, året var 1964.
Man kan simma in i grottan vid lågvatten utan att behöva dyka. Inne i grottan lyser solen in genom ett hål i taket. Det är fullt med fisk som också de är lite aggressiva. De är vana att bli matade ock kommer i stora stim emot en när man kommer simmande. En fisk bet faktiskt Jalle i armen. Förra gången vi var där var det Anna-Karin som blev biten.

tisdag 28 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Rockor och hajar
Från Warderick Wells seglade vi en kort bit ner till Bell Island. Där finns något som kallas Sea Aqarium. Som hörs på namnet är det en plats där det finns mycket fisk att titta på. När vi ankrat tog vi därför jollen och körde dit. Tyvärr var det ganska molnigt och det gör att färgerna inte blir alls de samma som vid solsken. Men det fanns mycket fisk.

Natten blev sedan något obekväm eftersom det slutade att blåsa. När vinden var borta la sig Unicorn tvärs vågorna och började rulla. Det var tidvis ganska obekvämt, men fram på morgonen lugnade det ner sig igen.

På morgonen tog vi jollen över till grannön Camebrige Cay. Där gick vi en promenad som tog oss över till södra sidan och en fantastisk strand. På väg över till Camebrige Cay fick Anna-Karin syn på två stora rockor. Det var två ?Spotted Eagle Rays? Jag vet inte om de heter fläckiga örnrockor på svenska eller något helt annat. Vår fiskbok är skriven på engelska.

Jag hoppade snabbt i vattnet med mitt cyklop och undervattenskamera för att försöka få en bild. De två rockorna var helt magnifika där de sakta svävade fram över botten. Den ena rockan hade två små hajar i släptåg. Jag tror att det var sandhajar, eller möjligen revhajar. Tyvärr var djupet lite för stort för att bilderna skulle bli riktigt bra, men så fort vi får internet skall jag lägga ut dem.

Efter avslutad promenad drog vi upp ankaret och körde för motor ner till Rocky Dundas. Där gjorde vi ett kort snorkelstopp. Hjalle och jag gjorde en driftsnorkling. Anna-Karin skjutsade oss med jollen en bit motströms och sedan hoppade vi i och lät strömmen föra oss tillbaka till båtarna.
Vid Rocky Dundas finns det en grotta som man kan dyka ner och simma in i. Väl inne kan man sedan stiga upp till ytan och få luft. En hål i taket på grottan låter ljuset komma in. Förra gången vi var här låg en stor barracuda och vaktade öppningen och vi vågade inte störa den. Barracudan är ganska revirbevakande och kan bli aggressiv om försöker jaga bort dem. De sylvassa tänderna är inte att leka med, det har vi sett de gånger vi fått en barracuda på kroken.

Denna gång var barracudan borta och jag kunde simma in i grottan.

Efter detta korta stopp fortsatte vi för motor i den obefintliga vinden ner till Big Major Cay. Där skall vi titta på simmande grisar.

söndag 26 januari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Snorkling och reparationer

Nu har jag, åtminstone tillfälligt, lyckats reparera watermakern. Det är troligen ingen reparation som kommer att hålla permanent, men just nu kan vi köra den utan läckage.
Vad jag gjort är att applicera silikontätningsmedel på de o-ringar som inte höll tätt. Sedan har jag monterat tillbaka alla delar och låtit tätningsmedlet härda. På så sätt har jag fått stopp på läckaget.

När jag skulle provköra gick det inte så bra till att börja med. Jag hade missat att montera tillbaka en slang som matar pumpen med sjövatten. Därför sprutade vattnet som en fontän inne rummet bakom toaletten. Det tog några sekunder innan jag fick stängt av igen, men det hann ändå spruta ut några liter saltvatten. Det var bara att börja torka och sanera.

Igår fick vi också lite efterlängtad bra snorkling. Vid slackvatten tog vi jollen till något som kallas för Rangers Garden och hoppade i vattnet. Det var fantastiskt mycket att se. Mycket fiskrikt och vi räknade till inte mindre än fem stora hummrar. Vi såg också haj, en Nurseshark. Men trots att vi använder våtdräkter blir det ganska snart kallt. En halvtimma är max vad man klarar av att ligga i vattnet.

lördag 25 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Ingen snorkling, bara reparationer.
Tyvärr har det inte blivit någon snorkling i Warderick Wells ännu. Vädret var igår ganska mulet och dessutom blåsigt. Då är det inget kul att snorkla. Det är faktiskt så kallt att vi går i tjocka långärmade tröjor på dagarna. Vi hoppas på bättre lycka idag.

Istället för att snorkla ägnade jag därför större delen av gårdagen åt reparationer. Den stora solpanelen laddade inte och jag fick börja mäta. Det visade sig vara en skarvarna på kabeln som hade ärgat ihop. Det var så illa att kortslutning hade uppstått och kontakten hade börjat smälta. Jag fick klippa kablarna och göra en helt ny skarv. Sedan fungerade laddningen igen.

Ett annat problem vi har är att watermakern som börjat läcka. Det är vid högtryckssidan på osmosismembranet som en koppling läcker. Vi hade läckage på samma ställe redan uppe Maine, men jag lyckades då få stopp på det. Nu verkar samma problem ha uppstått igen, fast värre. Jag höll på större delen av gårdagen utan någon lösning.

Att det händer i Bahamas är naturligtvis maximal otur. Just här behöver vi watermakern som mest, och just här är det omöjligt att få tag i reservdelar. Vi har hört skräckhistorier om folk som beställt hit delar från USA som fastnat i tullen. Det har sedan tagit flera veckor att få loss dem. Jag har fortfarande några idéer som jag skall testa innan jag ger upp. Fortsättning följer.

fredag 24 januari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Exuma Land and Sea Park

Nu har fronten dragit förbi och det är lugnt igen. Vi har tänkt att flytta oss ner till Warderick Wells som ligger i "The Exuma Land and Sea Park". En förutsättning är dock att vi kan få oss en boj tilldelad av parkvakterna. Ankring är förbjudet utom på vissa platser i parken. Warderick Wells tillhör de förbjudna områdena.

Igår ropade vi upp parkhögkvarteret via radio och satte upp oss på väntelista. Vid niotiden får vi besked om hur det går med bojen. Inne i parken är allt fiske och jakt dessutom förbjudet. Det gör att djurlivet är oerhört rikt. Snorklingen är på en del platser helt fantastisk. Men man får vara uppmärksam på tidvattnet. Strömmarna kan bli starka och svåra att orka simma mot. Den bästa tiden att snorkla är vid slackvatten.

torsdag 23 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Norman Cay
Vi flyttade oss igår från Highborne Cay till Norman Cay. Anledningen var att en ny kallfront var på intågande med friska västliga vindar. På Norman Cay har vi bra skydd och det är också mycket bra ankarbotten. Vi har varit här ett par gånger förut och känner väl till platsen.

Jag har i tidigare inlägg skrivit om knarkkungen Carlos Ledher som en gång hade ön som sin bas. En rest från den tiden är den DC-3 som står på botten i ankarviken. Man kan snorkla på planet, men det börjar förfalla allt mer. Många år i saltvatten kräver sin tribut. Carlos Ledher sitter numer i fängelse USA. Han fick livstid + 135 år.

Nu pågår ett projekt att rusta upp den gamla landningsbanan och dessutom bygga ett resort. Egentligen skulle det sedan länga varit klart men det har blivit många år försenat.

tisdag 21 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Davis Channel
Vårt sista stopp på Eluthera blev Rock Sound. Vi hade fin segling dit ner även om det bitvis var lite rulligt. För att ta sig ut till Exuma Sound därifrån var vi tvungna att gå igenom något som kallas för Davis Channel. Det är en nästa 5 sjömil lång sträcka kantad av grundbankar på båda sidor. Själva kanalen är inte så djup och vår guidebok sa att minsta djup skulle vara 2,9 m.
Dessutom finns det korallhuvuden som man måste undvika och köra runt. Enda sättet att att göra det är att hålla noggrann utkik och läsa av färgen i vattnet. Korallhuvudena finns nämligen inte utsatta på sjökortet. Det står bara angivet att de finns i ett visst område.

Alternativet att ta sig ut till Exuma Sound hade varit att gå tillbaka samma väg vi kommit, men det hade blivit en lång omväg.

Vi var faktiskt lite nervösa inför den här passagen och valde noga en dag med lagom vind och bra solljus. Solljuset behövs för att man skall kunna läsa vattnet.

Nu visade det sig att i verkligheten var det inte alls så farligt. Kanalen var mycket bredare än vi hade förväntat oss. Det minsta djup vi såg på ekolodet var 3,6 m, men mest låg det på 4-5 m. Korallhuvudena var dessutom få, och de som fanns var lätta att upptäcka.

Vi körde ganska sakta igenom kanalen eftersom vi ju inte visste hur det skulle bli. Skulle vi gå igenom den en gång till skulle vi nog våga köra på i vanlig marschfart.

Väl ute i Exuma Sound hade vi 27 sjömils segling över till Highborne Cay där vi kunde droppa ankaret bara en halvtimma inne mörkret föll.

torsdag 16 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Frontpassage
I natt drog fronten in över oss. Det blev inte alls så mycket vind som prognosen sagt, men däremot mycket regn. Vi hörde av en annan båt som inte ligger så långt ifrån oss att de hade haft 15-20 m/s och det verkar som om vinden varierat ganska mycket. Nu på morgonen är det helt stilla och grått. Då och då kommer en regnskur och det är bara 17 C ute. Men bättre väder är utlovat till i eftermiddag.

På dagen igår var vi inne i Alicetown och besökte ett internetcafé. Vi har inte hittat något nät som når ut till båten. Vi såg också att några fiskare kom in med sin fångst och vi skyndade dit för att se vad det var. Det visade sig vara "Stonecrabs". Jag har ingen aning om de på svenska kort och gott heter stenkrabbor eller något annat. I vilket fall som helst köpte vi 1 kg krabbklor. Big John, som vi handlade av, var så pratsam att han råkade slänga med dubbelt så mycket som vi beställt. Det tog vi gärna emot.

Hemma ombord kokte vi sedan alla klorna. Det var så mycket att det precis fick plats i vår största kastrull. Sedan åt vi så mycket vi orkade tillsammans med hemlagad aoli.
Kanske har krabborna fått sitt namn av sitt skal. De var nämligen stenhårt. Bara med nöd och näppe lyckades jag knäcka klorna med den största polygriptången vi har ombord. Och jag garanterar att den verkligen är av modell större. Men när vi väl fått ut krabbköttet var det mycket välsmakande.

tisdag 14 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Pelican Cay
Igår körde vi motor några timmar ner till Pelican Cay. Där finns ett litet resort som heter CocoDiMama. Vi hade hoppats på att eventuellt kunna plocka upp lite wifi. Men av det blev det intet. Stället var stängt. Vi träffade på en trädgårdsarbetare som gick och krattade mellan husen och allt såg mycket välvårdat ut. Tyvärr kunde killen inte tala engelska. Bara någon sorts kreolskt språk som vi inte kunde förstå. Därför fick vi aldrig reda på varför det var stängt.

Vi har tyvärr kommit in i ett besvärligt väderläge där en kallfront drar förbi var 48:de timme. Det gör det svårt att planera seglingen eftersom man behöver söka skydd för västliga vindar vid frontpassagerna. Vikar som har skydd mot det är det ont om i det här området. Vi blir nog tvungna att senare idag segla tillbaka till Alicetown där vi vet att vi kan få skydd. Som tur är har vi inte mer än 10 sjömil dit.
Conchsallad
Igår när vi tog en promenad på förmiddagen var det mesta stängt i Alicetown eftersom det var söndag. Vi blev förvånade över att se så många kyrkor i det lilla samhället, minst fem stycken. Den kan inte bo mer än några hundra personer i Alicetown så det var verkligen kyrkotätt.

Vi passerade också förbi en liten bar som också hade stängt, men vi fick veta att den skulle öppna under eftermiddagen. Därför åkte Anna-Karin och jag in i land senare på dagen. Vi ville dricka en Kalik som är det lokala ölet i Bahamas.
När vi kom fram stod en dam utanför och sålde conchsallad från bakluckan på sin bil. Det kunde vi naturligtvis inte motstå. Vi köpte en bägare som vi tog med oss till baren där vi kunde avnjuta den tillsammans med en iskall Kalik.

Conchsallad görs på havssnigel och tillagas genom att man låter köttet marinera en stund i limejuice. Man blander det också mer hackad tomat, lök, pepparfrukter både starka och söta. Resultatet blir en utsökt god sallad.

När vi kom tillbaka ner till bryggan pågick ett födelsedagsparty. Vi blev inbjudna på både romdrinkar, tårta men framför allt på en jättegod grillad kyckling. Mycket mätta och belåtna återvände vi sedan hem till Unicorn.
Alicetown
Tyvärr kunde vi inte stanna mer än två nätter på den fina ankringsplatsen vid Glass Window. En front drog in och gjorde att det blåste rakt in i viken. Visserligen inte så hårt, men det blev i alla fall rulligt och obekvämt. Det finns inte mer än två platser på hela Eluthera som har skydd mot västlig vind. Den förhärskande vindrikningen är ju ost.
Det märks att vi kommit till Bahamas en månad tidigare än förra gången vi seglade söder ut från USA. Vädret är mycket mera ostadigt i januari. Men det blir förhoppningsvis bättre snart.

Efter att ha avnjutit en sillunch tillsammans med Brittis och Hjalle på Flying Penguin tog vi därför upp ankaret och gick för motor i sex sjömil ner till Hatchet Pond. Från början har det varit en insjö, men man har sprängt upp en öppning i klippan och på så sätt fått en mycket skyddad hamn. Inloppet är inte brett och det kändes nästan konstigt att med full fart styra rakt in mot berget.
När man väl är igenom passagen öppnar viken upp sig och det är gott om plats för många båtar.

Alldeles strax skall vi ta jollen in i land och försöka bli av med lite sopor. Det kan vara ganska svårt att hitta ställen att bli av med skräpet på.
Conchsallad

fredag 10 januari 2014 - Skrivet av Unicorn2
Spanish Wells
Efter två nätter ute vid Royal Island gick vi tillbaka in till Spanish Wells. Anledningen var att en ovanligt stark kallfront var på intågande. Det är inte helt ovanligt att så sker på vintern, och det gäller att kolla vädret noga varje dag. När en front drar förbi vrider vinden medurs ett helt varv innan den går tillbaka till normala riktningen som är NO-SO. Nästan alla vikar i Bahamas är öppna åt väster så det svårt att hitta skyddade ankringsplatser vid västlig vind.

Vi blev kvar två nätter inne i marinan innan kulingen hade blåst förbi. Det var fortfarande ganska blåsigt när vi lämnade, men det frestar på skeppskassan att ligga vid kaj. Vi ankrade strax utanför i lä av en liten ö med en sandstrand och några palmer. Med vårt stora 25 kg Rocnaankare var det inte svårt att få bra fäste trots frisk vind.

Dagen efter hade vinden minskat ytterligare och vi bestämde oss för att segla över till Eluthera. Vi vågade inte gå den närmsta vägen som gick genom ett smalt sund som heter Current Cut. Anledningen var att det var både lågvatten och molnigt. Det är ingen bra kombination i grunda farvatten där strömmen kan vara så stark som 5-6 knop. Istället tog vi en liten omväg som kostade oss 20 sjömil extra i distans.

Nu ligger vi ankrade vid en plats som kallas Glass Window. Där möts Atlantens grova havssjö med det lugna fina vattnet inne på grundbanken. Vattnet har den där fantastisk turkosa färgen och man kan se vart enda korn på botten. Tyvärr fortsätter det att vara ganska ostadigt med moln och skurar.

Skickat vis SSB-radio
onsdag 8 januari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Inklarering

Dagen efter vi kommit fram till Bahamas hade fronten dragit förbi och vädret hade lugnat sig. Vi tog därför Unicorn in till tullkajen i Spanish Wells och la till där. Naturligtvis var det stängt. Men eftersom Anna-Karin var den som gått i land charmade hon direkt några lokala killar som ringde efter vederbörlig personal. Killen som skötte både tull och immigration anlände i minst sagt inofficiell klädsel. Shorts och T-shirt. Han bad så mycket om ursäkt för att han inte hade uniform, vilket vi naturligtvis accepterade. Han visade i alla fall upp sin legitimation så vi inte skulle tro att det var någon "fake".

Proceduren gick sedan som på räls, även om det är en faslig massa formulär att fylla i. Morris jamade hela tiden uppfordrande från sin bur nere i förpiken. Detta hörde naturligtvis killen som satt i sittbrunnen och fixade inklareringen. Det var tur att vi hade ett "import permit" för Morris, annars kunde vi ha fått problem. Morris fick t.o.m sitt pass stämplat. Det är första gången.

Efter avklarad inklarering lyckades Anna-Karin få tag på två hummrar för 4 dollar/st. Hummer har vi inte ätit sedan tiden uppe i Maine.
Vi gick sedan tillbaka till Royal Island och ankrade där.

tisdag 7 januari 2014 - Skrivet av Håkan Börjesson
Framme i Bahamas

Eftersom bloggen krånglar kommer detta inlägg senare än vad som var avsett.

Nu har vi lämnat USA för den här gången. Men innan vi gjorde det firade vi nyår hemma hos Helén och Bosse. Totalt var det ett 20-tal personer som samlats för att fira in år 2014.
Dagen efter, den första januari, drog vi upp ankaret och körde ner till Miami. Det var inte långt, bara sex sjömil så det tog inte mer än drygt en timma. I Miami ankrade vi bara över natten och redan morgonen därpå lättade vi ankare, fortfarande i mörker. Vi ville hinna ut på öppet vatten innan motströmmen satte in för starkt och då gällde tidig avgång.

Redan så här tidigt på morgonen var det fullt med trafik i den stora hamnen. Allt ifrån containerfartyg, kryssningsfartyg, fiskebåtar och andra seglare. Det blev en ganska skumpig resa innan vi var ute på öppet vatten och flera gånger blev vi rejält översköljda. Men så fort vi var ute lugnade det ner sig och vi kunde börja segla.

Vi siktade på att ta oss till Spanish Wells i Bahamas som låg 190 sjömil öster ut. Vi seglade hela dagen och natten i en fin S-SV vind på 6-8 m/s. Helt perfekta förhållanden. Men vi visste att en front med nordlig vind skulle komma, frågan var bara när. Den kom inte förrän på förmiddagen nästa dag och då hade vi inte mer än 25 sjömil kvar.
Vi såg fronten på långt håll och förberedde oss genom att ta ner storseglet och rulla in lite på genuan. När den väl slog till ökade vinden till 15-18 m/s på bara 30 sekunder. Dessutom vred vinden till NV. Den enda vi behövde göra var att gippa över förseglet och fortsätta slöra för babords hals istället för styrbord.

Vid tvåtiden på eftermiddagen var vi framme och kunde ankra i den skyddade viken på Royal Island. Incheckning fick anstå till dagen efter. Vi hade ingen lust att gå in på det grunda området framför Spanish Wells och sedan in i den trånga kanalen i den hårda vinden. Dessutom var det på eftermiddagen lågvatten.

Så länge vi befinner oss i Bahamas kommer internet att vara en bristvara. Vi kan inte, som i USA, köra mobilt internet då vi inte har något SIM-kort för Bahamas. För kommunikation är vi därför beroende av vår kortvågsradio. Vi kan göra inlägg på bloggen via den, men inte ladda upp några bilder.