2015 Karibien - augusti 2015
onsdag 26 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Lunchbestyr
Se så gott det ser ut!

Anna-Karin ägnar en del av sommaren åt att gå en utbildning i kostrådgivning. Det innebär hon tar bussen in till Göteborg varje morgon för att vara med på föreläsningar.
Jag får sköta mig själv under dagen och bland annat laga min egen lunch. Jag passar då på att laga sådant som vi normalt inte äter ombord på Unicorn. Man kan säga att den röda tråden är traditionell svensk husmanskost. Vissa saker är sådant som Anna-Karin inte alls vill äta och det passar ju då bra att jag lagar det till mig själv.

Jag undrar vad lärarna på kostrådgivningskursen skulle säga om dagens lunch?
Knaperstekt fläsk med blodpudding och rårörda lingon.

Visst är det gott!

tisdag 25 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Ny cirkulationspump
Nya cirkulationspumpen.

Nu har jag cirkulationspumpen till motorn i min hand. Kom igår eftermiddag. 3.000:- inkl frakt för en ny pump, inte illa. Skall bli skönt att bli av med den gamla svårt läckande.Tack vare facebooksidan "Båtar & båttillbehör köp o sälj" fick jag napp. Kan varmt rekommenderas. Tack för tipset Eva.

Arbetet fortgår annars med att pricka av sak efter sak på listan av saker som skall införskaffas i Sverige.

Jag blir nog tvungen att skaffa mig ett nytt pass även om det är över ett år kvar på det som jag har. Problemet är att de är förtjusta i stämplar i Karibien. Det finns bara ett fåtal sidor tomma och jag är rädd att de kommer att ta slut. En sådan sak kan vara skäl till att neka inresa i landet.

lördag 22 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Öppet Varv
Skall vi slå till på en personlig livflotte till Morris?

Igår gjorde vi vårt traditionsenliga besök på ”Öppet Varv” på Orust. Är vi i Sverige försöker vi alltid åka upp och besöka Ellös och Henån. I år var det rekord med 170 båtar utställda. Dessutom massor av montrar med tillbehör.

Som vanligt måste jag erkänna att vi faktiskt inte tittade närmare på en enda båt. Vi hann helt enkelt inte. Vi gick också ganska snabbt igenom gångarna med tillbehörsmontrar bara för att kolla läget.

- Vad gör vi då?

Vart vi oss på mässan vänder träffar vi på seglarkompisar. Arrangemanget har för oss blivit en mer en social tillställning än ett forum för att köpa båt eller tillbehör. Men det är just därför vi passar på att åka dit. Det är jättekul att träffa alla. Jag fick t.o.m. Tillfälle att växla några ord med vår kompis som vi lärde känna när vi seglade i Turkiet, Christoff Rassy.

Det enda inköp som gjordes var ett par Pelle Petterson shorts till mig. De såldes ut för halva priset.

När vi kom tillbaka till Skene väntade Anna-Karins föräldrar med surströmming, mandelpotatis och tillbehör. Det är inte min favoriträtt, men jag äter alltid ett par strömmingar när det bjuds.

onsdag 19 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Gårdagens runda

Gårdagens motionsrunda gick runt Hedgärdessjön i Skene. 9 km blev det.
Det fina vädret håller i sig och solen skiner varje dag. Tur för mig som kom från heta Trinidad för drygt en vecka sedan.

Det verkar som det löser sig med en ny cirkulationspump till motorn. Jag har hittat en kille i Västerås som har en helt ny pump liggandes. Den är till salu för hälften av vad Volvo Penta ville ha om de kunnat fixa någon. Jag håller som bäst på att ordna så att den kommer hit.

Nu är det AIS:en kvar att fixa. Den har senaste tiden fungerat lite när den vill. True Heading tar 900:- + moms i timmen för felsökning. Det är nästan så jag funderar på att köpa en ny istället.

måndag 17 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Framme i Sverige
Cirkulationspump

Nu har jag anlänt till Sverige. Det var en ganska lång och seg resa på 32 timmar. Jag började med taxi från Chaguaramas till flygplatsen i Port of Spain. Sedan flyg till Tobago. Nästa stopp var Barbados. Därifrån gick det vidare till Frankfurt. Tyvärr hade jag lång väntetid där, 7 timmar, innan flyget till Göteborg gick.

Nu har kroppen äntligen ställt om till svensk tid och det känns bra. Som tur är har vädret varit fint ända sedan jag kom för en vecka sedan. Rapporterna har annars sagt att sommaren i Sverige varit ganska usel.

I fredags var jag ute och seglade. Min kompis Eddie har köpt en Maxi 999 och den tog vi en tur med. Vi seglade upp till Utkäften som är en naturhamn strax söder om Marstrand. Jag vågade mig till och med på ett bad, mitt första dopp i svenska vatten på många år. Men usch vad kallt det var. Jag blev inte kvar i vattnet speciellt länge.

Nu börjar jakten på delar och utrustning som behöver inhandlas till Unicorn. En sak som vållar oss lite bekymmer är att vi skulle behöva en ny cirkulationspump till motorkylningen. Tyvärr finns den inte att få tag på hos Volvo Penta och de kan inte ge något besked om den eventuellt kommer att finnas senare.
Vi har funderat på en ny motor, men det är ett stort och dyrt jobb. Nästan alla motorer med samma effekt som den vi har är 4-cylindriga. Vår motor är 3-cylindrig. En extra cylinder gör motorn längre och då får den inte plats. Vår motor har också en ganska grund oljesump vilket de flesta nya motorer inte har. Platsen i kölsvinet under motorn är mycket begränsad och också detta är ett bekymmer.

Om någon vet var det går att få tag på en cirkulationspump till en VP 2003T så hör gärna av er.

tisdag 4 augusti 2015 - Skrivet av Håkan Börjesson
Chaguaramas Trinidad
Dags för "Bake'n Shark" igen.

Nu har jag seglat ner till Chaguaramas och Trinidad. Jag lämnade Grenada vi 4-tiden på eftermiddagen för en nattsegling ner till Trinidad. Vinden var ostlig 6-8 m/s, alltså fina förhållanden. Men det blev ändå en seg segling. Mit i natten dog vinden ut helt och hållet under en timme och jag tvingades starta motorn en stund. Strömmen var stark och drog ner farten över grund rejält. Fram på morgonen när jag hade 10 sjömil kvar dog vinden helt och jag fick återigen gå för motor. Stundtals i 3-3,5 knops motström.

Men allt gick trots detta bra. När jag hade 2 sjömil kvar ropade jag upp min vän Mark från Liahona för att be om hjälp med tamparna när jag kom in i marinan. Mark var snäll nog att att möta mig i sin jolle en bit ut. Med sig hade han Dave från Persphone som hoppade ombord på Unicorn för att skicka iland förtamparna. Allt gick bra ända tills vi var nästan klara. Unicorn låg säkert förtöjd och Dave skulle bara hoppa över till kajen. Tyvärr tog han avstamp från vårt ankare som kan vicka lite från sida till sida när det är uppe. Han missade kajen och landade med bröstkorgen mot den hårda betongkanten. Jag höll på att justera aktertamparna och såg inte vad som hände, men jag hörde plasket.

Dave trodde att han brutit några revben och uppsökte därför läkare. Röntgen visade sig turligt nog att så inte var fallet. Men han hade rejält ont och hade ordentliga blåmärken.

Nu jobbar jag hårt med att klargöra Unicorn för en period på land. Allt ifrån oljebyte i motor och backslag, nedtagning av segel till konservering av watermaker m.m. Som tur är är jag omgiven av många goda vänner som alltid ger mig ett handtag när det behövs.

Det är betydligt varmare och fuktigare här jämfört med Grenada och mitt på dagen orkar man inte göra så mycket. Igår var det 42 grader varmt. Idag lite mer drägligt med moln och bara 35 grader.

Morris har tagit semester ombord hos Diane ombord på Jaubulani. Hon rapporterar att han varit lite orolig de första dagarna. Det blir han alltid när han förflyttas från sin trygga miljö ombord på Unicorn. Men vi vet att det går ganska snart över.