söndag 30 april 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Hemresa börjar att närma sig
En snart nio månader lång resa börjar närma sig sitt slut. Detta blir sista blogginlägget för Bojan, för denna gången iaf! Vem vet, Bojan ligger kvar på Gran Canaria så kanske blir det nya äventyr framöver ;-)

På lördag eftermiddag åker jag och barnen hem. Christofer stannar sju veckor till, så är det någon som vill ner till Las Palmas och värmen så finns det en hytt ledig i Bojan ;-). Vill man veta vad han pysslar med är det FB som gäller!

Veckan som gått har varit lugn och skön. Varmt väder, uppemot 30 grader varje dag, bortsätt från igår när det faktiskt kom lite regn. Precis som vanligt har det varit lite skola på  förmiddagarna och promenader till div ställen på eftermiddagarna.

Vi är mycket nöjda mer vår seglats! Det har varit ett härligt äventyr med några prövningar, fantastiska upplever, lite vila och många härliga skratt :-) Är man sugen på en långresa rekommenderar vi det varmt! De problem som uppstår löser man på vägen! Det är bara att åka ;-)

Vi vill tacka alla som läst bloggen för trevliga kommentarer! Alltid kul att läsa :-) Men framförallt vill vi tacka våra föräldrar Gunilla och Sven samt Birgitta och Hans som gjort denna resa möjlig för oss att genomföra :-)

Nu hoppas vi på att våren blir lite varmare där hemma! Under 25 grader fixar vi inte ;-)

Bilderna på FB denna vecka blir en liten återblick över vår tid här på på Bojan. Först lite från seglingen i Danmark och Tyskland, sedan från kanalfärden genom Europa innan vi ger oss ut i Medelhavet för att avsluta med lite segling i Atlanten mellan Kanarieöarna!

Vi ses snart! :-)
söndag 23 april 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Las Palmas

Ännu en slapp vecka har passerat! Vi har jobbat med skoluppgifter på förmiddagarna och varit ute och grejat lite på eftermiddagarna. Lite lek i parken, jumpa, roller blades gummibåtsåkande och lekplatahäng närmare bestämt har eftermiddagarna bjudit på!

Ha det gott :-)

söndag 16 april 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Tillbaka på Las Palmas

I måndags hade vi en fin dag på havet och la till i Las Palmas hamn på eftermiddagen.

Vi har haft en mycket lugn vecka med lite förkylningar och påskfirande. Promenader och lekplatshäng har vi sysselsatt oss med. Vädret har varit strålande fint med 25 grader eller mer varje dag, idag hade vi 33 grader mitt på dagen!

Vi kommer nu att stanna här tills det är dax för hemfärd. Jag och barnen åker hem 6:e maj. Vi har lite grejer att fixa med hemma innan vårterminen avslutas. Christofer kommer efter lagom till midsommar.

måndag 10 april 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
För ankar utanför Anfi

En härlig vecka på Teneriffa tillsammans med Christofers mamma, brorsa och brorsdotter har vi haft.

I måndags och tisdags inledde vi veckan med två härliga pooldagar vid hotellet! Våra busungar tyckte att det var super att de fick vara med och bada fast att vi inte bodde på hotellet. Riktigt lata och härliga dagar!

På onsdagen skulle Christofer och Tobban montera en radar på båten. Jag och farmor tog med oss alla barnen på en bussresa till Los Cristianos. Det blev en rätt lång bussresa med fin sigtsing, dock fick vi ta taxi för att komma fram dit vi tänkt ;-) Det blev en heldag. Vi startade med lek på en "hoppark" därefter blev det glassfika och stranden. När vi badat klart var det dax för restaurangmiddag. Innan vi tog bussen hem hann vi även med lite flätning av tjejernas hår samt shopping, en mysig dag!

På torsdagen hade barnen önskat vattenpark. Farmor tog en vilodag på hotellet och vi övriga gav oss iväg till Siam park. Ett riktigt bra vattenland för de äldre barnen. Gustav tyckte det var lite tråkigt att han var för kort för de snabba attraktionerna, men han hade kul ändå! Bad hela dagen lång blev det :-)

På fredagen åkte vi på utflykt till Teide. Vi hyrde bil och körde på de slingriga bergsvägarna fram till linbanan för att sedan hoppa på den upp till bergstoppen! Fin utsikt hade vi. Det kändes av att luften var annorlunda. Tog man några raska steg blev man ganska snabbt andfådd. Christofer, Tobban och William tog en lite längre promenad uppe på toppen för att kunna se flertalet av Kanarieöarna. Väl nere från Teide körde vi till Los Cristianos för att avsluta dagen med god middag och glass.

Lördagen tillbringade vi vid poolen och avslutade även denna dag med god restaurangmiddag innan vi sa hej då till våra gäster.

Idag har vi seglat tillbaka till Grann canaria. En fin tur i strålande solsken har vi haft. Många besök av delfiner som leker med vågorna från båten.

Nu ligger vi för ankar utanför Anfi och imorgon seglar vi vidare mot Las Palmas.

Foroalbumet uppdateras under veckan. Tills dess finns bilder på FB.

måndag 3 april 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Teneriffa igen!
I måndags var vi kvar på La Gomera. Vi får nog säga att det är vår favorit ö. Inget turistställe, men skall man bara vara är det riktigt mysigt. Parken som ligger mitt i byn är perfekt för vila, lek och träning. Alla kan hänga med och sysselsätt sig med vad man känner för dagen. En liten fontän med en enkel men vacker plantering finns mitt i parken och om någon vecka är nog lekplatsen färdigbyggd. Det är lagom med folk som kommer och går och många söta vovvar finns att titta på. Denna plats kommer vi att sakna! Vi stannade på La Gomera fram till onsdag. När vi åkte fick vi vinka adjö till vår bryggvakt och kompis, en stor svart schäfer, som var hur snäll som helst och gillade äpplen!

På onsdag eftermiddag kom vi fram till Teneriffa. Vi la till i en liten hamn sydost om Los Cristianos, Las Galletas heter byn. Inte heller här är det speciellt turistit. Spanjorerna sitter och fikar på caféerna medan de spanska söta små barnen leker på lekplatserna. Inga direkta sandstränder finns, men vill man ta ett dopp går det fint att traska ner på de små svarta stenstränderna! Man får bara vara försiktig så man inte blir översköljd av en våg innan man hunnit doppa sig.

Idag kom Christofers mamma och bror med dotter hit. Vi stannar här med dem till på söndag nästa vecka. Vädret är soligt och fint så förhoppningsvis blir det både bad och massa glass denna vecka!

Har varit dåliga på att fotografera i veckan så inga bilder i fotoalbumet.
söndag 26 mars 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Slapp vecka på La Gomera

En hel vecka på La Gomera utan en enda aktivitet har vi haft. Förmiddagarna har vi sysselsatt oss med barnens skola och på eftermiddagarna har vi varit i parken och haft idrott eller bara lekt och busat. Lite handling, tvätt och andra nödvändigheter har vi också roat oss med. En vecka i lugnets tecken!

måndag 20 mars 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Tillbaka på Gomera
Vi startade upp veckan med födelsedagsfirande av världens finaste lilla 8-åring, Elisia. Hon hade förberett väl för denna stora dag. Det blev en tidig uppstigning för att dagen skulle bli så lång som möjligt. Paketöppning stod först på schemat följt av frukost med jordgubbar, ananas, vindruvor och småkakor. Därefter var det hög tid för att baka kladdkaka. Medans kladdkakan svalnade så var det tjejshopping. Jag och Elisia fick lite tid för oss själva att spatsera runt på den mysiga gågatan i Santa Cruz på La Palma. Solen strålade på oss och födelsedagspengarna gick lätt att göra slut på. När pengarna var slut köpte vi jordgubbar och grädde och gick sedan tillbaka till båten med killarna för att fika! Nästa aktivitet var glasstest. Fem glassar var trodde våra söta små barn att de skulle orka, kör på tänkte vi. Efter en och en halv var det ingen som ville ha mer glass. Det blev en födelsedagsmiddag på restaurang och sedan filmmys i båten innan läggdags. En mysig dag!

På tisdag morgon blev det tidig uppstigning igen. Äntligen skulle vi få utforska ön La Palma på riktigt. Första turen gick till hamnen och den lilla byn på andra sidan ön. Var lite mer turistkänsla här, men inte i närheten jämfört med Teneriffa. Vi fortsatte vår biltur genom alla bananplantage och upp i bergen. La Palma är ön med den brantaste lutningen. Vi körde på de smala, slingriga vägarna genom molnen och var tillslut uppe på Roque de los Muchachos, dryga 2400 möh. Fantastisk utsikt! Söta små ödlor såg vi också. Det kändes på luften att vi var högt upp, den var lite tunnare och man blev fortare trött när man vandrade omkring. Körningen tillbaka till båten gick fint och bjöd på många vackra vyer.

Dagen därpå hade vi en riktigt aktiv skoldag, men en tur till blomster och fruktmarknaden hann vi ändå med.

På torsdag morgon gav vi oss iväg mot El Hierro. Det blev en fin dag på havet, lagom med vind och vågor och solen som sken. När man läser om ön står det att det är lugnets ö, där man får uppleva den kanariska kulturen på riktigt. Ön har en sagolik natur och omges av kristallklart vatten. Vi instämmer i vad vi läst. Även på denna ö blev det en dag i bilen för att hinna se så mycket som möjligt. Det vi var mest fascinerade över var att klimatet var så skiftande. Allt från dimma och 8 grader till ösregn och 17 grader för att sedan bli 23 grader och strålande sol. Även landskapet skiftade. Ena stunden körde vi runt bland lavabergen för att sedan svänga in i de mest trollika barrskogar som avlöstes av en vacker blomsteräng. Det var nästan helt folktomt, och uppe bland bergen var den enda vi mötte en äldre man som var ute med sin vallhund och vallade får. Restauranger och shopping fanns i princip inget av. Vi lyckades hitta en restaurang uppe i bergen. När vi kom in visade det sig att det var mycket tjusigt där inne. Borden var dukade med vita sidendukar och utsikten över havet var helt magisk. Dock var det helt folktomt i restaurangen, vi bestämde oss ändå för att stanna där och äta. Medans vi satt där kom ett par till och tog en fika.

Lördagen blev en riktig slappdag. En kort promenad och lite strandhäng på en helt folktom strand hann vi med.

Idag har vi haft en fartfylld dag på havet på väg till La Gomera. Mycket vind, höga vågor och sol. Ett par sköldpaddor tittade förbi och lättade upp stämningen. Kul med sköldpaddor, första gången vi fått se dem. Nu stannar vi här ett par veckor för att vänta in Christofers mamma och brorsa med dotter som kommer ner till Teneriffa 2:a april.
söndag 12 mars 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Framme på La Palma
I måndags var det en glädjedag! Äntligen kom lagret till propelleraxeln som vi väntat så länge på! Arbetet för att få det på plats startade direkt på eftermiddagen och höll på långt in på natten.

På tisdag morgon var det fortsatt arbete för Christofer. Jag och barnen roade oss med lite inför Elisias födelsedagsshopping, matinförskaffande och avslutade eftermiddagen på en kul studsmattapark och Burger King.

På onsdag förmiddag var det äntligen dax för Bojan att få hoppa i vattnet igen! Allt gick bra och plums, så var hon i vattnet igen! Efter lite fix och trix för att få gummibåten i havet så seglade vi mot Galletas hamn som låg en timme bort från Los Cristianos. Ett mysigt litet ställe där vi ägnade eftermiddagen till storstädning av båten.

Dagen därpå spanade vi på byn. En liten pittoresk by där lugnet blev märkbart efter att vi bott på ett riktigt turistställe i två veckor. Varmt som bara den var det, över 30 grader, så Gustav passade på att ta ett dopp i havet. Här fanns det en ganska liten strand med kolsvarta stenar som övergick i kolsvart sand vid vattnet. Ovanför stranden fanns en kort strandpromenad med ett par restauranger.

Tidig uppgång på fredag morgon och åter till Los Cristianos för att låta eleverna på svenska skolan testa på att segla. Christofer var kapten på båten och bytte ut sin besättning för några timmar. Strandhäng och ännu lite mer matshopping roade jag och barnen oss med medan eleverna seglade. Ännu en varm dag var det som även bjöd på lite blåst. Det blev en fin förmiddag på havet för eleverna och vi möttes av glada och härliga barn som hoppade av båten när det var vår tur att stiga på igen! På eftermiddagen tog vi oss över till La Gomera, en varm och solig överfart, där vi sov över natten.

Direkt efter frukosten på lördag morgon gav vi oss vidare mot La Palma. En lite längre överfart på nio timmar. Solen strålade och det var lagom med vind och vågor. Det var en fin överfart, bortsätt från att det blev lite skavsår i öronen av kommentarerna: Hur långt är det kvar? Är vi framme snart? Det finns inget att göra!

Väl framme på La Palma tog vi en snabb titt i byn innan läggdags.

Idag har vi sett oss omkring i staden lite till. En söndag i La Palma är raka motsatsen till en tur på strandpromenaden i Los Cristianos. Här är det fridfullt, nästan inga människor och nästan alla affärer var stängda. En bra plats för den som vill filosofera lite och njuta av den vackra naturen.

Det blir spännande att se hur det är här imorgon när alla affärer öppnar! Vi hoppas på tillräckligt med håll i gång för att fira vår åttaåriga tjej med lite födelsedagsshopping! :-)
söndag 5 mars 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Fortfarande på land!
En vecka när vi har ätit på tok för många glassar, inte haft en enda idrottsövning och jobbat alldeles för lite med skolan börjar lida mot sitt slut. Matten och svenskan är vi dock duktiga med!

Vi ligger kvar på land i Los Cristianos fiskehamn. Det visade sig att det inte var så enkelt att få tag i rätt reservdelar här på öarna. I måndags hyrde vi bil och åkte runt på Teneriffa hela dagen. Besökte många reservdelsaffärer men ingen kunde hjälpa oss. Vi fick istället beställa grejerna från Sverige. Med lite besvärlig postgång så hoppas vi ha grejerna här på tisdag.

I övrigt har vi inte gjort så mycket i veckan. Jag och barnen försöker hålla oss undan verkstaden som är i båten. Det har blivit mycket bad på de fina stränderna och promenader längs den härliga strandpromenaden. Christofer tillbringar mestadels av tiden i sin båtverkstad.

Vi brottas fortfarande med problemet att vi inte har någon toalett, tur att BK finns en bit bort! Vattenpumpen har även den lagt av så varje gång någon skall tvätta händerna eller annat, behöver den sig en smäll för att komma igång!

För att skoja till det lite extra så tappade jag min mobil ner i ett hål i båten, den landade i en härlig blandning av olja och saltvatten, stendöd när vi fiskade upp den!

Men miljön runt omkring är härlig! Oftast är det soligt och runt 25 grader! Så vi är fortfarande i gott mod trots lite motgångar!

Inga bilder i albumet denna vecka! Lägger ut några på FB!
måndag 27 februari 2017 - Skrivet av Caroline&Christofer
Teneriffa, Los Cristianos
Veckan började med några slappa och härliga dagar på La Gomera. På onsdagen styrde vi kosan mot Teneriffa och Los Cristianos. Vi hade ett inbokat besök på svenska skolan på torsdagen så trots ganska mycket vind valde vi att ge oss av. Solen sken så det blev en härlig dag på havet i de höga vågorna. Efter att vi kommit halvvägs försvann vågorna och byttes ut mot ett delfinstim. Underhållning hade vi i minst en halvtimme innan de lekt klart och valde att simma vidare.

Då blåsten avtagit valde vi att ankra utanför Los Cristianos. Barnen ville bada från båten, Christofer hoppade också i för att ta en titt på propellern som krånglat lite veckan innan. Till sin förskräckelse upptäckte han att propellern inte alls fungerade som den skulle.

Det blev till att dra upp ankaret och med hjälp av gummibåten bogsera Bojan in i närmaste fiskehamn. Hamnpolisen var vänlig och hjälpte oss att lägga till.

Vi blev förvånade över hur fiskebåtarna låg och pumpsde ut dieselavgaser hela eftermiddagen, kvällen och natten. Vi somnade till en mindre trevlig odör av fiskbil och dieselavgaser.

Väl på morgonen gjorde jag, William och Elisia ett trevligt och givande besök på svenska skolan. Härlig, positiv stämning! Christofer och Gustav sysselsatte sig med att ta upp båten på land.

Sedan i torsdags har vi legat här på land och gör det fortfarande. Christofer har tillbringar mesta tiden i båten, han har fått besök från en och annan svensk turist som är nyfiken på vad han grejar med. En dag dök mannen som ritat Brofjordbåtsrna upp. Kul! Jag och barnen har badat och solat på stranden samt strosat omkring på den mysiga strandpromenaden. Los Cristianos är en mysig liten turisthåla men vårt boende i veckan kunde varit bättre! Just nu känns dusch och toalett som riktig lyx! Ännu en natt väntar där vi håller alla tummar för att ingen blir kissnödig!