Planer för 2015
Saturday 28 February 2015 - Written by Thomas Heimer
Planer för år 2015

I dag är det sista februari. En månad kvar till jag reser ned till båten.

Biljett är bokad till 29 mars

Planen för i år är att fortsätta mot Grekland där maten är god och språket lätt.

Från Rom till Kerkyra (Corfu) ska Thomas och Johan segla med mej.

Fartygschefen och hundarna reser senare under maj ned till Grekland

Comment Earlier Comments (1)
Mot Medelhavet
Thursday 26 February 2015 - Written by Thomas Heimer
Alla vägar bar till Rom

Hej allihop

Nu har vi nått målet för i år,  Fiumicino i floden Tibern utanför Rom efter att vi:

Tagit oss genom Europa på stora floder och små kanaler, knappt bredare än båten.

Slussat genom 227 slussar, från  0,3m till 38 meter höga.

Betalat 13568 kr i hamnavgifter .

Tankat diesel för 8732 kr.

När vi gått genom sista och lägsta(c:a 20 cm) slussen i Port S:t Louis  hamnade vi mitt i en jättefest i hamnen

Med fyrverkeri i klass med de som var på vattenfestivalerna hemma. Bra tajming av fransmännen.

Vi fick på masten och fick äntligen segla igen. Fast ofta är det ont om vind.

Eftersom vi har 2 hundar som behöver iland har vi sedan följt kusten via franska och italienska rivieran , runt Genuabukten , vidare via öarna Elba och Giglio till Rom.

Allt har funkat utan större motgångar. Bara små som på bilderna,Funderade på Fika.Men de va stängt!             Funderade på Fika.                                             Men de va stängt

Tänkte Tanka Tänkte Tanka men det var tomt

Brödet tog slut så vi gick in i San Remo men den Glade Bagarn hade lagt ner och satt i skuggan och jäste.San Remo

SvängkransvängkranSkulle ta en bild på båten i hamnen i Leici. Masten syns men mycket skymmer utsikten.

Otroligt många ”motorbåtar” i mångamiljonerklass trängs i hamnarna.

Den här heter "Diamonds are for ever "

Jag hade nog blivit tvungen att sälja diamanterna för att köpa båten

Vi passerade Grand Blue, en båt som skulle passa bra i alla väder.

På styrbordsidan har man en 43 fots motorbåt och på barbord en 67 fots segelbåt.

Vi gick in till Marina de Pisa på floden Arno. Tog bussen till stan för att titta på ett torn.Var`e bilden tagen?De lutar mot Pisa!

Som seglare tycker jag det lutet inte är så mycket att snacka om.

I Civitavecchia ,Roms hamnstad, låg vi i Darsena Romana, en riktigt gammal hamn med ringmur runt,

bara en smal passage in. Michelangelo var med och ritade på den.

Nu ska vi sätta fart och städa och fixa båten så vi hinner in till Rom innan det är dags för hemfärd.Svängkran

Hälsningar från Thomas o Lisbeth på

s/y Honey Pie

Comment
Mot Medelhavet
Monday 21 April 2014 - Written by Thomas Heimer
Ombyggnad av sittbrunnskapellbågar till biminibågar

Test av slussbrädorFörberedelserna år nu inne i slutspurten.Avseglingsdatumet 17 maj tror vi fortfarande på.Men långa arbetsdagar blir det....Bockar man av en sak på Attgöralistan kommer man på två nya !

Så nu har vi ändrat avsegling till Söndag 18 maj 14:30

Det som återstår är bl.annat  färdigställande av Biminitop,installation av AIS,fixa kanalplankor och förstås den vanliga vårrustningen.

Sjösatte Lördag 3 maj.Tog upp 7 maj. Läckage vid propellerhylsan, Nu är det fixat och sjösatt igen.

Den planerade vägen är: Segling till Lübeck,Sedan kanaler till Rhein som vi går söderut till Koblenz,sedan Mosel. Därefter Saar,Marne .Rhin canal till Strasbourg.

Ut på Rhein igen och till Basel i Schweiz .Tillbaka till Rhône-Rhine canal som tar oss mot Saône och vidare Rhône till Port St Louis vid medelhavet

Avseglingen blev Måndag 19 maj. Om man sett alla billass som körts till båten förstår man förseningen. Det finns ett spel som heter "Sänka Skepp". Lite så kändes det.

Nu har vi i alla fall tagit oss ned efter ostkusten mest i svinkall motvind .

Igår 3 juni gick vi från Gislövs Läge över till Klintholm på Mön .Där ligger vi nu bredvid Åva-båten Westanvind med Gunnar o Katarina Westman som är på väg mot Holland

Från Klintholm satte vi nästa dag kurs mot Darsser Ort i Tyskland.Dit kom vi sen eftermiddag efter blandad segling o motorgång.

Darsser Ort är en nödhamn,en vik in mellan sanddyner.Den är gjord för sjöräddningen men numera får även fritidsbåtar gå in där.Sjöräddningssällskapet finansieras även här i Tyskland av frivilliga och frivilliga bidrag,

Hamnen är väl så nära en naturhamn man kan komma i Tyskland.Området är nationalpark och man får bara gå på stigarna.

När vi gick in rännan in fastnade vi i sanden,en mjuk men bestämd inbromsning.

Med hjälp av bogpropeller och mycket back kom vi dock loss.

Nästa dag gick vi ut och satte kurs mot Warnemûnde i en lagom slör.Denna ändrades snart till rak motvind .Snabbt ökade den sedan till 17m/sek.Så vi beslöt att gå tillbaka till Darsser Ort.

Vi har sedan,mycket med hjälp av motorn tagit oss till Travemûnde i iskall motvind.

Fick sedan en solig o varm segling i medvind på floden Trave till Trave Werft där vi bokat avmastning.Avmastningen och "packning" av mast o tillbehör blev ett svettigt jobb i 30 graders värme.

Vi har sedan via Lûbeck,Hannover,Minden och Mûnster nu tagit oss till Heinrichenburg på Dortmund-Ems kanalen.Natthamnar har omväxlande blivit i Yachthafen och liegeplätzen.Klubbhamnarna (Yachtlub) är alla fint anornade med bra service.Liegeplatz är oftast en bit järnskodd kaj i ena änden av pråmarnas långa kajer som Sportbootar tillåts ligga vid.Det bästa med dom är att det är Gratis!

Här i Heinrichenburg har vi idag varit och beskådat ett schiffshebewerk från 1899.Byggt på den tiden man tyckte det var viktigt att det var vackert gjort också.

Fartygshissen fungerade efter Arkimedes princip med 5 flottörer som lyfte ett tråg med fartyget.

Nu har vi inte långt kvar till Rhen där det ska bli spännande att se om vi fixar att gå mot strömmen men man är ju van att alltid segla mot vinden.....

Comment Earlier Comments (3)
Southamton
Saturday 2 April 2011 - Written by Thomas Heimer
Honey Pie´s Resor

Paus i Klart Skepp görandet vid Shamrock QuayDenna blogg är tänkt att handla om Skepparns och Fartygschefens resa till Medelhavet.

Resan är ännu bara på planerings och förberedelsestadiet.Inte så bara känns det som. För att komma ur förberedelse stadiet måste resan startas och vi har därför bestämt avgång från bryggan i Åva till 17 maj 2014 kl. 10:30.

Paus i Klart Skepp görandet,Shamrock Quay

En viktig förberedelse var anskaffning av båt. Att hitta en i hemtrakten(Stockholm )hade varit för enkelt. Lite mer äventyr måste det vara så vi hittade en Jeanneau SO 35 i Southampton i december 2010.

Hemseglingen planerades till april 2011. Den 3 april startade så Carina ,som båten hette,från ett vårvarmt Southampton

Besättningen utgjordes av Skepparn,sonen Mikael och kollegorna Johan och Thomas. Lite spända var vi förstås inför det helt oprövade med tidvatten och strömmar. Allt förlöpte dock väl och mitt i natten förtöjde vi bakom Brightons bastanta betongvågbrytare.Resten av resan gick också helt enligt planen. Lite väl sena ankomster till bl.a Dover,Ostende,Scheveningen och Den Helder

Vi kostade även på oss en avstickare till Helgoland för att sedan via Kielkanalen så småningom efter precis 2 veckor komma till Ystad.

På grund av isläget i Stockholm hade vi planerat att lämna båten där till mitten av maj då förhoppningsvis våren även nått Sverige.

Så den 15 maj startades etappen Ystad --Stockholm (Åva) med Skepparn och Fartygschefen.

Väl hemma togs båten upp för bl.a.bottenkontroll.Vi hade tyckt att båten rörde sig lite segt i vattnet. Detta fick sin förklaring. Hela botten var täckt av "bromsrör".

Efter rengörning och finputsning av botten blev det som en helt annan båt.

Det sägs ju att man inte ska byta namn på båtar.Jag fann dock en beskrivning på hur man skulle blidka havsguden Poseidon för att kunna göra detta..

Bland annat fick vi offra en hel del av dopchampagnen till honom och dagen efter även ett par magnesyl.

Så namnbytet fungerade och båten heter nu "Honey Pie"

Comment Earlier Comments (1)