fredag 31 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Franska rivieran

Det är en härlig känsla att vara ute till havs igen:-)

efter 23 distanser i från port saint Louis kom vi fram till iles du Frioul ca två distanser i fran Marseille och här  kommer vi att stanna tills på söndag när Wille våran son kommer ombord imorgon Lördag i från Sverige :-)

vädret ser lovande ut dom närmaste dagarna så vi siktar på måndag att göra översegling till Calvi i Korsika på ca 25 timmar det ska bli kul .

ofelia med Akropolis i bakgrunden

Vacker vik

Ofelia med Marseille i bakgrunden

Isles du Frioul

Skönt att vara ute till havs igen

onsdag 29 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Iles du Frioul
Segel- och badpremiär i Medelhavet idag. Vi ligger nu förtöjda på en ö utanför Marseille.
måndag 27 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Inblåsta i Port St Louis
Mistralen har slagit till och beräknas pågå i 3 dagar
lördag 25 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Påmastning av Ofelia
Masten snart på plats med hjälp av Navyservice
torsdag 23 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Valence till Avignon och Port St Louis

Skepp o Hoj alla vänner som följer oss!

Nu har vi anlänt till Medelhavet (Port St Louis).

Här kommer en liten sammanfattning av vår resa genom Europas kanaler och floder:

Vi har seglat på 6 floder och 9 kanaler, gjort 58 förtöjningar vid olika städer, mindre byar och ibland ute på landsbygden efter någon kaj. Vi har gjort 279 slussar och åkt genom 6 tunnlar. Vår motor har kört 450 timmar i en hastighet av 10 km/timme och Peter har bytt olja och filter på motorn 5 gånger.

Det har varit en fantastisk upplevelse men även varit kämpigt emellanåt, krävt mycket planering, p g a djupgående på vår båt, slussning med stora pråmar p g a strömt vatten, resan i medströms på Rhen, med masten som gungade hit och dit p g a svall från alla pråmar.

Våra favoritstäder är Maastricht och Lyon som vi gärna återvänder till.

Nu ser vi fram emot att börja äventyret på Medelhavet och få Segla ut på böljan den blå. Imorgon blir Ofelia segelbåt igen:-)

Sluss Cháteauneuf, 16,50 meterEnsamma i SlussenSluss Bollène, 22,50 meterHöga slussväggar, vad liten man känner sigAvignon, en väldigt vacker stadThe Saint-Bénézet BridgeArtfestival i AvignonSista Slussen i Port St Loius

måndag 20 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Lyon till Valence

Vingårdar efter RhoneReklamÄntligen fick vi se vingårdar på bergssluttningarna och de är många efter Floden Rhone. Har nu seglat 112 km på Rhone och ligger nu i Valence.ReklamVackre vyer efter RhoneGott vin till hösten!

söndag 19 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Macon till Lyon

Efter att vi lämnade  Macon  fortsatte vi att passera de vackra städerna Montmerle sur-Seône, Beauregard, Villefranche Sur Seône ,Trévoux och målet idag  var att vi skulle nå Lyon.

Redan när vi kom in i Lyons förorter Fontaines sur Seône Saint-Cyr au-Mont-d Or visade det sig vara annorlunda än det man hade föreställt sig, det var vackra byggnaden längst floden, miniatyren av Eifelltornet, det vackra Castellet och den fina gamla stan som  är värt ett återbesök  i framtiden.

Imorgon blir det ett långt pass med en ny flod att segla på som heter Rhône.

Är mycket nyfiken på Rhônedalen med alla vingårdar :-)
Lyon
LyonVackert slott vid flodkantenLe BarbeMontmerle-sur -Saône

lördag 18 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Maxilly sur Saône till Macon

Nu är alla kanaler på vår färd mot Medelhavet avlutade.När sista slussen var klar fick vi lämna tillbaka fjärrkontrollen som vi använt för att slussa. Det blev direkt ett miljöombyte med flera båtar, djupare vatten under kölen och vackra vyer. Efter några timmar kom vi fram till st Jean de Losne där vi tankades Diesel och  handlade mat för att segla sedan vidare via Chalons sur Seône och Tournus till Mácon.

Sista Slussen i Canal entré ChampagneUte på floden SeôneSeôneSt Jean de Losne ligger som båt nr tre efter en engelsk båt och Ronja i från DanmarkFint hus vid Chalons sur SeôneNu blir det slussar som är lite störreChalons Sur SeôneLångseglare

torsdag 16 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Chaumont till Maxilly sur Saone

Jean Paul bjuder på aperitifSlussningTunneln BalesmesInne i tunnelnTunneln avklaradFyrverkeri på Frankrikes nationaldagHej, alla läsare som följer oss!

P g a dålig internetuppkoppling har vi svårt att ladda upp bilder så vi skriver några rader istället. Bilder kommer så fort bättre uppkoppling finns.  AIs:en som visar vår position fungerar inte här i inlandet i Frankrike.

I Chaumont mönstrade våra vänner, Carina, Magnus, Susanne och Tommy på under två dagar.  Många slussar, både  automatiska och manuella med hjälp av  ungdomar från VNF och framför allt Magnus och Tommy blev det. Vi träffade också ett trevligt par från Schweiz, Jean-Paul och Franscesca, som bjöd på aperitif i Rolampont. Denna kväll var fantastiskt då den avslutades med fyrverkeri, då man firade Frankrikes nationaldagen, första parkett  på Ofelia.

I Langres mönstrade gänget av efter två trevliga dagar, för att ha en bra dag i Paris innan hemfärd.

Vi fortsatte vår resa söderut genom att passera den långa och fantastiskt fina tunneln vid Balesmes, som är 4 820 meter lång och som tog 1 timme och 10 minuter att passera.

En sammanfattning av kanalen, som är 224 km lång med 114 slussar,  är att det är mycket vackra vyer, men också mycket skräp och igenväxt så ibland var det svårt att ta sig fram, även om vi har en ny motor:-).

Vi har nu nått T-kosningen ut till Saone som vi kommer att resa vidare på imorgon.

tisdag 14 juli 2015 - Skrivet av Peter Peltekis
Från Chaumont till Langres
Trevligt besök av vänner från Sala och Runhällen

Gästinlägg: från familjerna Hedlund och Olsson.

Tack för dessa fantastiska dagarna på kanalen, inte ens i fantasin kunde man föreställa sig hur det skulle vara. Vi fick uppleva 22 slussningar och det var häftigt.

Magnus och Tommy vart riktigt vassa på att kasta tamparna.

Carina och Susannne var med som barlast.

God mat och dryck och trevligt umgänge har vi haft.

Nu önskar vi er en riktigt trevlig fortsatt färd och vi drar till Paris.

Stort tack för att ni lät oss komma och dela en tur av livsresa.