2007 - juni 2007
tisdag 26 juni 2007 - Skrivet av Christel
Hemma igen
Fjällbacka
Nu är jag hemma igen och jobbar. Harald ligger kvar i Fjällbacka och vilar sig efter allt firande och besök. Idag har jag dock hört att han varit i Smögen med Arne och Lilian och handlat. Det var inte så roligt att åka hem, men det är bara 8 arbetsdagar kvar nu. Jag har skrivit lite och lagt in bilder från midsommar under Aktuellt. Kommentera gärna här, jag tycker våra besökare är dåliga på det!
måndag 25 juni 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Midsommarfirande!
Söndagkväll sitter vi i sol i sittbrunnen med fri utsikt över Fjällbackafjorden. Det är bara dotter Mia som är kvar efter att Joel, Petra, Amanda, Ebba och Wille har åkt och sedan även Jonas. Vi har precis ätit en god middag och förbereder oss för att åka hem med buss imorgon. Annars går det ju inte att säga att vädret har varit särskilt fint. Midsommarafton fullständigt regnade bort och både dansen kring midsommarstången och kvällsdansen på bryggan blev inställda. Vi hade ändå en rolig midsommarafton
i bror Arnes och Lilians hyrda hus med traditionell mat där vår nye gäst Jonas bidrog med en ny tradition, champagne till jordgubbarna! Midsommardagen kunde vi segla och vi gick ut till en ö, Vedholmen, där vi grillade och hade trevligt. Det var roligt för barnen med en liten strand och det var härligt att ligga vid en ö igen. Jag återkommer med att skriva under Aktuell när jag är hemma igen.
torsdag 21 juni 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Fjällbacka
Hej
Idag har jag efter att ha tankat fullt och lämnat Nils-Åke på Styrsö så seglade jag norrut i hopp att kunna komma till Lysekil eller något liknade-
Vinden var svag på förmiddagen men ökade senare så jag fick en härlig segling.
Då det gick så bra att segla så siktade jag på Smögen och när jag kom till Smögen så kunde jag lika gärna segla till Fjällbacka så efter 61M och 11 timmar femtio minuter så ligger jag här nu.

Hälsningar Harald
tisdag 19 juni 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Fjordholmarna
Hej!
Vi kom iväg kl 0715 från Falkenberg .
När vi kom ut från hamnen så låg havet som en spegel så det var bara att sätta motorn på bra fart och sikta mot Nidingen
När vi väl kom ut så kom efter middagsbrisen så vi kund segla
Vi gjorde mellan 3 - 5 knop och kom fram till Fjordholmarna kl 1815.
När vi lagt till så åt vi en god middag med vin och tiitade på solnedgången
Nu är livet härligt.

Hälsningar från

Harald och Nils-Åke
måndag 18 juni 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Hälsning
Hej sitter nu i båten och är på väg till Bohuslän.
Vinden vill inte som jag och Nils-Åke (min gast) så vi får gå på motor vinden är svag och mitt i näsan.
Vi beräknar att vara iFalkenberg omkring kl 22.30 19 M kvar, så det får bli en tiding morgon imorgon.
Hälsningar från oss på havet.
söndag 17 juni 2007 - Skrivet av Christel
Avsegling
Hejdå!
Nu är Aurora  färdigpackad och imorgon seglar Harald iväg tillsammans med Nils-Åke, som kommer med buss från Göteborg. Det känns väldigt sorgligt för mig att inte kunna följa med. Det är första gången jag inte är med på starten av vår semestersegling, nu har jag bara varit med och planerat, lagat mat  osv också får jag inte vara med om den härliga känsla det är att ge sig iväg. Nu får även jag följa Aurora i positionsrapporterna under Aktuellt och antingen läsa bloggen eller lägga in efter rapport från Harald. På fredag morgon åker jag bil med Joel och familj upp till Fjällbacka för att fira midsommar. Då hoppas jag Harald har lagt till i hamnen.
måndag 11 juni 2007 - Skrivet av Christel
Tropisk värme
Aurora på svaj
Vilket sommarväder vi har! Trots en rejäl förkylning (sviter efter festen?) seglade vi i helgen. Först blev det mest motorgång till Rungsted där vi lämnade av syster Anita och fikade. Sedan en härlig segling till Ven där vi lade oss på svaj utanför Norreborg. Där fanns massor av båtar på svaj, det kändes verkligen inte som Sverige. Ariel låg också där och vi rodde in till stranden på kvällen och grillade. Det blev tidig kojning efter solnedgången som vi såg från Ariels sittbrunn. Helt underbart att vakna och äta frukost innan ett dopp i vattnet. Det blev motorgång tillbaka hem i stiljte efter en promenad på Ven. Vi skriver lite under Aktuellt med lite bilder så småningom.
måndag 4 juni 2007 - Skrivet av Christel
Fest!
Ja, jag vill leva La Dolce Vita.......
Festen har varit och det blev en lyckad och rolig fest som slutade först på morgontimmarna. Jag och Ellinor blev uppvaktade och firade av 105 personer. Vi dansade till Kahluás som spelade kanonbra ända till halv tre. Tack alla kära för att ni kom och gjorde vår fest minnesvärd på många olika sätt. Igår söndag seglade vi sedan tillbaka till Helsingborg och hade med oss Berit och Nils-Åke som är hemma från Malaysia där dom har sin båt. Syster Anita seglade också med och hon stannar hos oss en vecka till.
fredag 1 juni 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Festförberedelser
Det har varit massor av matlagning, förflyttningar av grejor och fixande inför vår fest imorgon. Min syster Anita har anlänt med buss från Stockholm och hjälpt till. Igår seglade vi till Höganäs i härligt väder och vi som arrangerar det hela samlades hos oss för att göra den sista planeringen. Min kusin Gun, som också seglat till Höganäs för festen skulle hjälpa oss med att fixa köpmat och snubblade på bryggan med en svullen näsa och allmänt blåslaget ansikte som följd. Det blev ett allmänt kaos,
som i och för sig inte är så ovanligt för oss. Idag har vi fortsatt med matlagning hos dotter Mia tillsammans med även Ellinor och Sandra. Vi ska fira min 60-årsdag tillsammans med barnbarnet Ellinor som fyller 20 och vi har lagat mat för strax över 100 personer. Vi har haft väldigt roligt och ikväll är vi så nöjda och skall koja tidigt innan stora dagen.