2007 - juli 2007
måndag 30 juli 2007 - Skrivet av Christel
Hemma
Ankfnatt
Vilken chock att komma hem till festivalen i stan efter tre veckor i Bohusläns skärgård. Ett enormt festande överallt och massor av människor! Jag klarade av fredagskvällen och en dagspromenad på lördagen, det var glatt umgänge, Kaspers Orkester, Champagne Safari, Joddla med Siv, langos och vin. Harald var hemma hos Mats, en seglarvän i Göteborg, det blåste så vi hade inte kunnat segla ändå. Söndag var det sedan anledningen till att jag åkte hem, födelsedagsuppvaktning hos min kusin Gun och hennes man Göran i Ängelholm. God mat och trevligt, tack ska ni ha! Nu åker jag strax upp till Aurora igen med Swebuss Express, längtar efter Harald och skall försöka njuta av min sista semestevecka.
fredag 27 juli 2007 - Skrivet av Christel
Regn och kuling
Långedrag

Ja, det regnar som vanligt och är dessutom kuling! Sedan sist har vii legat på svaj i Härterösund i en underbar miljö, men vad hjälper det när regnet smattrar och det ljudet har en tendens att ta över hela hjärnverksamheten. Vi har ändå haft två ganska fina seglingar ner till Långedrag i Göteborg.  Sommar på P1 kan stundtals distrahera tankarna på vädret till andra vettigare, mer livslärorika tankar. På nätterna har min nya ljudkänslighet resulterat i nattvandring, Haralds snarkningar och tandgnissel liksom studsar i skotten i akterhytten och pang in i min hjärna som gör att jag inte kan värja mig utan måste ut och byta hytt. När vi låg i Hjärterösund var vi ändå glada för Harald lyckades få igång vår dieselvarmare och den gjorde underverk på flera sätt, bl a fick vi en underbar morgon i sol med frukost i sittbrunnen! Vi trodde att vi skulle komma hem till helgen, men efter en trevlig kväll hemma hos Berit och Nils-Åke i Göteborg var prognosen SW kuling i helgen och det kändes inte lockande. Nu är jag hemma över helgen medan Harald är kvar i Aurora.

måndag 23 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Gnäll
Kallt, kallt, blött, jävla skitväder! Söndagkväll sammanstrålade vi med Tommy och Birgitta på Missette, Eric och Birgitta på Ariel med deras vänner Marie och Jörgen på Gluppö. Vi hade då lämnat av Maria med familj i Fjällbacka och de fick ändå några fina dagar i Bohuslän. I Gluppöbassängen lade vi oss längs med berget framför Ariel och de hade sett ut en fin grillplats för kvällen. Vi samlades där, en av de finaste grillplatser man kan ha med en fin utsikt över området. Vi var glada över att träffas
igen och hade verkligen trevligt. När vi precis börjat äta började det regna, först försökte vi inte låtsas om det, lyckades äta klart och tom grilla efterlängtade marsmallows innan vi snabbt fick packa ihop. Vi fortsatte dock den trevliga kvällen i Ariels sittbrunn under kapellet. Vi vaknade till det fortsatta regnet och nu var inte beslutet att segla söderut svårt att fatta. Det har varit kallt idag och vi har seglat till BohusMalmön och lades oss i hamnen för att få el och värme i båten.
söndag 22 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Fjällbacka
Nu har vi haft en sommardag, en sådan och livet känns härligt! Vi seglade ut till Väderöarna och lade till i Strömsund som tillhör en av favoriterna här. Det blev en dag med promenader på öarna, flera bad från båten, glass på caféet på Storön och tom en klättring uppför en brant stege i lotsutkiken. Det var roligt att Maria med familj lyckades pricka in denna dag. Idag är vi tillbaka i Fjällbacka och dom mönstrar av imorgon. Vi har lyssnat på väderrapporten och nya regn är på väg in över Sverige,
fy fasen vilken sommar det blivit i år. Vi kommer troligen att börja segling söderut på måndag och kommer isåfall hem tidigare än tänkt.
torsdag 19 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Gluppö
Så är vi här igen och ligger på svaj för natten. Haralds dotter Maria med familj anlände igår och det fick bli till Långsjö eftersom vindarna satte stopp för att ligga i Fjällbacka. Natten före i Långsjö draggade vi i kulingen, men på morgonen kunde vi gå in till en brygga och lägga oss istället. Vi fick låna Lasses bil och körde till Grebbestad för att handla. Där låg ostindienfararen Gothenborg och det var packat med folk och bilar. Vi var glada när vi kom därifrån ut till Aurora igen. Idag har
vi varit på Långeskär och badat, härligt att äntligen få en fin dag.
tisdag 17 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Långsjö
Nu sitter vi och trycker i salongen medan vi ligger på svaj i Långsjö. Det har regnat och åskat hela dagen, men vi har ändå lyckats kasa oss runt Veddö, en promenad på ca 2 timmar. Det är en oerhört vacker natur här, men det börjar kännas något trist. Vi enades oss just över att nu är vi extra laddade för långsegling nästa år och helst ner till värmen, för den är väl där? Igår hade vi ändå en fin dag med sol då vi gick mestadels för motor från Nordkoster och hit. Jag premiärbadade, för Harald är
det mera en vana, innan vi tillsammans med Johan och Karina rodde in till bror Lasse som bor på campingen. Vi hade en trevlig kväll med myggkrig, diskussioner och faktiskt en ljummen natt. Nu är det kulingvarning igen och vi ligger kvar här, Eric och Birgitta på Ariel kommer hit så vi väntar på dom nu.
måndag 16 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Kosteröarna
Nordkoster i ösregn och nu är det också kulingvarning, hur kul är det egentligen? Jo, vi har det bra ändå och igår var det sol hela dagen. Vi hade en kanonfin segling upp till Strömstad där vi träffade bror Johan och Karina som nu avlöste den övriga besättningen. Det blev tom krogen på kvällen, men där höll vi på att frysa ihjäl oss trots att Johan gjorde sitt bästa med att försöka övertala servitrisen om att vi måste ha extra värme där vi skulle sitta. Han spelade ut hela sitt charmregister och
ändå fungerade det inte riktigt....., kan det vara åldern? Idag har vi plumsat runt bland vattenpölarna på Nordkoster iklädda full regnmundering och vinchat ankaret för att inte platta till båtarna innanför oss när vinden nu ökar. Imorgon skall det iallafall sluta regna.
torsdag 12 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Havsten
En dag till i Gluppö i regn och kyla, vi hade det bra, låg och läste nere i båten, tittade upp ibland och på kvällen blev det uppehåll. En god middag i sittbrunnen med efterföljande kortspel och nu gäller det att tränga bort tankarna på "vad ska vi göra alla de följande dagarna?" och istället njuta av sysslolösheten som jag drömt om och längtat till. Idag blev det så lite bättre väder och vi hade en fin segling norrut. Efter telefonsamtal med bror Johan beslutade vi oss för att lägga oss i naturhamn
tillsammans med dom strax norr om Havstenssund och nu har vi haft en skön kväll i deras sittbrunn med gitarrspel och samvaro. Imorgon fortsätter vi till Strömstad och Kosteröarna, kramar till alla kära!
tisdag 10 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Gluppö
Idag har vi sagt hejdå med våra vänner Lisbeth och Ove. De åkte hem från Fjällbacka efter fyra roliga trivsamma dagar. De har fått göra en massa "nya" saker: krångla sig ut och in genom kapell och presenning, pumpa och flytta spakar på båttoaletten, vandra på öar i ojämn terräng, vara "skitiga" utan dusch och säkert mycket mera. Igår seglade vi från Väderöarna runt Hamburgerö med stopp i Hamburgersund där vi sammanstrålade med Haralds bror Johan med besättning. Vi fortsatte tillsammans till Gluppö
och fick en fin kväll även vädermässigt med god mat och tom sång och gitarrspel. Innan vi kojade denna sista kväll tillsammans avslutade vi med ytterligare ett kortspel, tack för många goda matcher! Vi seglade tillbaka till Gluppö och ligger nu bredvid Johan och njuter av naturhamnen trots en isande kall vind.
söndag 8 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Väderöarna
Regnet har förföljt oss, ja iallafall mig Christel och idag har det regnat ordentligt. Innan dess gick vi för motor i motvind ut till Väderöarna. Vi hade då tillbringat en natt i Fjällbacka bland festande norrmän och sömnen blev inte så lång. Lisbeth, Ove och jag kom till Fjällbacka vid lunchtid och sedan visade vi dom runt där. Det var jätteskönt att komma upp och äntligen vara tillsammans igen. Här på Väderöarna blev vi fint mottagna av hamnvärdarna i den lilla hamnen och efter hjälp med tilläggningen
gick de danska ölen runt innan regnet startade ordentligt. Nu ikväll blåser det också rejält, men vi har gått runt på ön, ätit gott och sedan spelat kort och tärning. Vi har det alltså utomordentligt bra trots allt.
fredag 6 juli 2007 - Skrivet av Christel
Semester

Nu är dagen här och fyra härliga veckor väntar! Harald ligger vid bryggan i Fjällbacka och väntar.... Cyklingen hem från jobbet var som en forsränning, hur mycket kan det regna egentligen? Genomblöt korsade jag gångarna på OJ i jakt efter semestermat, ganska ogenomtänkt så mycket gott hamnade i varuvagnen. Backen upp mot Eneborg knäckte mig totalt och det blev att gå, flämtande efter luft och vattnet rinnande över glasögonen. Jag tror inte att en semester kan börja bättre för det kan ju bara bli bättre! Nu ska det packas och sedan skall semestern firas med dottern och hennes väninna. Imorgon tidigt hämtar vännerna Lisbeth och Ove mig för att köra upp till Fjällbacka och sedan skall de vara med några dagar eller hur länge de tycker det är roligt.

tisdag 3 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
På svaj
Hej
Nu har min bror och fru åkt hem för det bara regnar.
Jag tog båten in till Fjällbacka och handlade på Konsum det finns inte så mycket att välja på men jag fick ihop lite mat.
Nu har jag tagit båten iregnet och kört ut till Gluppö där jag nu ligger på svaj och regnet har slutat så det kan bli en fin kväll

Hälsningar

Harald
måndag 2 juli 2007 - Skrivet av Christel och Harald
Hej i regnet
Hej här kommer en hälsning från Fjällback.
Vädret är vart annan dagsväder sol regn sol regn.
Jag har haft tur och kunnat segla ut till Väderöarna med mina två bröder och Liljan där vi hade en toppen dag och Liljan fick äta sin efterlängtade räksmörgås på serveringen.
Efte ratt promernerat runt på ön åkte vi hem.
Nu strilar regnet ned så det blir inte någon segling idag så jag hoppas på morgon dagen.
Hälsningar

Harald
söndag 1 juli 2007 - Skrivet av Christel
Längtan
Kusin Gun i Helsingör
När sekreteraren inte är med blir det inte mycket skrivet. Jag får rapportera istället att Harald har det oförskämt bra. Han har varit ute varje dag på öar med sin bror och svägerska och badat. I helgen har han även haft besök av sin bror Johan och allihop har de seglat till Väderöarna. Jag vill också vara på Väderöarna! Nåja, jag har haft besök av barnbarnet Sanna och vi har scrappat, shoppat och fikat på Ebbas fik. Idag har jag åkt Sundsbuss till Helsingör, vad ska jag göra när jag inte har egen båt?, det blir att sätta sig på soldäck och njuta. Jag blev bjuden på lunch i kusin Guns båt i hamnen och vi hade trevliga timmar i sittbrunnen i strålande sol. Nu är det fem arbetsdagar kvar innan jag får åka upp till Harald.