Just nu utanför Paris
Varför korsa Atlanten för att se en Kopia

Att färdas på kanalerna genom Paris är en upplevelse underbart vackert men man får passasig för alla sightseeingbåtar 3 dagar i hamnen Port De L arsenal perfeckt nära till allt  ( men allt är snordyrt i Paris Ca 14€ för en pizza 9€ för en öl )

Antwerpen
Belgien

Vet ej men det är ett fint hus i Antwepens hamn

Hamnen i Antwerpen, nu skulle vi bara hitta slussen som leder oss till floden Zeeschelde, vi hittade sluss Royers, som vanligt ropade vi upp slussen med namnet på båten & att vi kommer från Sverige, han svarar och frågar efter FD-Nummer, vilken tur att vi fick kopiera holländarens papper, när han hade fått numret undrade Slussvakten varför båten var svensk och hette Hanna o inte Carpe-Diem, Nu började det och regna också, snabbt fick vi hitta på en historia om att båten var såld till en svensk och att vi bara skulle transportera båten till Frankrike, Jag vet inte men vi fick slussa ut efter ett tag, nu hade vi i alla fall kommit till floden och skulle bara hitta båtkubben, det visade sig att hamnen bara öppnar portarna vid högvatten nu var klockan 19,30, så det var bara att leta efter ett ställe för göra kväll, vi hittade en liten fin flytbrygga som vi gjorde fast vid, Vi började laga mat för nu var vi hungriga , efter maten satt vi och tittade ut då såg vi att stranden var mycket längre, vi började räkna på tidvattnet, det skulle visa sig att vid lågvatten skulle vattendjupet bara vara 40 cm, vi startade, klockan var nu 21,55 och vi fortsatte till slussen Wintam slussvakten undrade vad ett par svenskar gjorde där så sent ,vi slussade & han erbjöd oss en plats bakom slussen vi betalade ett Waterwegen-Vignet för 40€ det räcker i 3 månader

Brygga EJ för tillägnig

sluss Wintam

Maas kanal
På Maas

båtklubb vid Hedel

Efter att ha lämnat Nijmegen

fortsatte vi på Rhen Ca 36 Km

till den lilla kanalen St-Andries & Maas kanal, den fortsatte vi på tills vi kom till staden Hedel där vi letade upp en båtplats i båtklubben, Senare på kvällen kom en båtägande kamrat & hälsade på, han var på väg till Portugal, kul att sitta & få höra lite skvaller!!

Willemstad

Vi fortsatte sedan till Willemstad där vi lade till i den västra hamnen den östra verkade mer vara en partyhamn, det visade sej att vi fick en fin promenad på Ca 5 min över den gamla stadsmuren välbehövligt

Den gamla muren i Willemstad

Stadsmuren som ligger mellan hamn & staden bjuder på en fin utsikt fördelen med Holland är att man inte behöver klättra så högt för att se långt

slussen Kreekrak

Dessa slussar kallar min fru för giliotinslussar vågar inte tänka på vad som kan hända om vajrarna går av!!!

Rhen
Båten Carpe-Diem

Strömt på Rhen

innan  vi skulle skulle slussa ut på Rhen så pratade vi med paret som hade båten Carpe-Diem och berättade att vi skulle åka till Antwerpen & passera stadshamnan innan vi åkte ut i floden St-Andries han berättade att man måste ha ett registrerings Nr för att få slussa, vilket vi inte hade & han erbjöd oss att kopiera det beviset som han hade, inga problem tyckte vi  vilket skulle bil lite pinsamt senare.

Väl ute på floden Rhen som är full av stora pråmar & strömmande vatten, här gäller det att ha ögon i nacken & uppsikt på dom fartyg som kommer bakifrån det går fort när det är medströmt ibland upp till 20 Km/h

Xanten

En stund senare kom vi till staden Rees och det finns en konstgjord sjö som är bra för där kan man ligga på svaj, men det dröjde inte länge förrän himlen blev svart av moln och vi fick åka in till båtklubben Xanten det dröjde inte länge förrän regnet & blåsten kom

Kryssningsfartyg

En av många kryssningsfartyg som trafikerar floden

Nijmegen

Nijmegen-Vluchthaven är alltid värt ett besök

Det är alltid välkommet med en stunds vila i hamnen

Kapten pustar ut

Mitterland-kanal

Fuestrup

Vid båtklubben Fuestrup stannade vi för natten, det är en väldigt fin hamn & lite annorlunda en kul grej är att dom har en färja som går över den lilla kanalen som delar klubben, en färja som man själv får veva över till andra sidan Dover eller Calais beroende på vilken sida man befinner sig

Vi har legat vid den östra sidan 2 gånger Kan bero på att den västra sidan är svalare o alltid fullbokad

Vy från färjan

Vi har tur med vädret det har varit sol & 30 grader

Tankpråm

Här sitter jag & väntar på att få tanka från en tankpråm som ligger strax innan Munster 1,75 € dyrt men man får riktig diesel utan tillsatser av rapps

Mellan Munster & Datteln höll dom på att bredda kanalen

Kanalarbete

Elbe-Seitekanal
Schiffshebewerk

I hissen

Slussen eller hissen som det igentligen är skall nu ta oss 38m upp man kör in båten i en bassäng

Oj va högt

Dit upp ska vi!!!

Snart uppe

Lite otäckt är det men vilken utsikt,det här är ett läge där man måste lita på den tyska ingenjörskonsten

Schleuse Uelzen

Nu börjar slussarna att bli stora

Stora slussar är oftast mycket lättare att slussa i speciellt om det finns flyt pollare

Slussteknik

Elbe-Lubeck-Kanal
Mot Lubeck

Lubeck

Äntligen Lubeck nu är det slut på att vänta ut hårda vindar & hög sjö platt vatten & solsken är ialla fall vad vi hoppas på

På Kanalen

Kanaler det är härligt med kanaler

Smulan

Till och med att vår skeppskatt (Smulan) börjar tycka att det är intressant

Möter första pråmen

Pråmar det är bara att börja gilla läget för det kommer fler & större

Strömt på Elbe

på Elbe var det strömt 3,6 Km/h Ca 2 Knop

Tyskland
Överfart till Tyskland

StrandbarenElskåp i Travemunde

På överfarten till Tyskland var det dimma så alla instrument plockades fram, AIS:en var än en gång värd sin vikt i guld.

Strandbaren i Travemunde

Ett Elskåp kan användas till mycket, I våran båtklubb är detta inte tillåtet

Våran båt i mitten utanför Restaurang "Acappella". Där vi tittade på fotbolls VM Tyskland-Brasilien (7-1)Travemunde

Danmark
Vordingborg

Den 26/6  Kl 22,30 startade vi från Ystad för att åka till Danmark & Rödvig

det blåste ganska mycket i Ysta så vi tog en rövare o stack på natten då det brukar vara lite lungnare och det vad det, lite läskigt att åka på natten men med AIS:en kändes det ganska bra man hade lite bättre koll på dom stora fartygen. att vi sedan höll oss ordentligt utanför separeringssonerna & bara korsade dom snabbt så va vi inte ivägen för yrkessjöfarten vi kom fram till Rödvig Kl 06,30. Det var bara att krypa till kojs o sova några timmar. den 29/6 kom vi till Vordingborg. Sedan 27/7 till Nyköbing.

nyköbing

Mot EUs Kanaler igen
Att Rosenbom ger tur är det väll ingen som tvivlar på

Förra gången 2010 stoppade vi en slant till Rosenbom o den resan hände inget, så peppar-peppar!!!! för när man åker båt behöver man all tur man kan få o lite till

Här finns många lockande resmål att välja på (vi siktar mot travemynde & Lybeck)Den här vägskylten står i Karlskrona hamn inte vet jag men den kanske fyller en funktion

På Hanö känns det som om det är på gång Den där härliga känslan av vara fri & bara kunna åka iväg