Tuesday 22 October 2019 - Written by Per Forslin
Sammanfattning för resan 2015-2019
Vår favoritnamn i Alicante

Vi heter Kicki och Per Forslin. Vi köpte vår första båt 1974 och har sedan dess tillbringat i stort sett alla helger på sjön mellan 1/5-30/9. På sommaren har vi alltid varit ute 7-8 veckor. Detta är vår fjärde båt. Vi har idag haft ”Minenda” i 36 år.

Båten

Motorbåt Grand Banks 32 med en Ford motor på 80 hkr. Fart 6.5 - 7 knop.

Mått  9.60 * 3.50 * 1.15. Höjden är 3.60, utan rutor på flybridge 3.45.

Broarna är 3.50 på många kanaler.

Vår resa 2015 - 2019

År 1 - Stockholm - Bornholm - Stettin - Berlin - Maastricht - Paris

År 2 - Paris - Avignon - Sete - Barcelona - Tarragona - Alicante

År 3 - Alicante - Marbella - Gibraltar - Afrika (Ceuta) - Gibraltar - Puerto Banus - Alicante

År 4 - Alicante - Cap Agde - Marseille - St Tropez - Cannes - Nice - Monaco - San Remo - Marseille - Martigues

År 5 - Martigues - Rhone - Chalon - Epinal - Luxemburg - Moseldalen - Köln - Lubeck - Stockholm

Vi har totalt åkt 544 slussar.

Kicki har varit ombord 6 mån/år och Per 9 mån/år.

Länder vi varit längst i är Spanien och Frankrike.

I Frankrike fungerar allt till 95%, aldrig till100%. Det största problemet är att vi inte talar franska.

Kanalerna är många och fina. De fungerar förvånansvärt bra fastän de ser slitna ut. Slussningarna  är enkla.

Spanien är ett väl fungerande land. Allt är billigt utom hamnavgifterna. I Norra Spanien som högst 73€/natt och i södra Spanien runt 25€/natt.  Vi har varit i 55 olika hamnar. Hamnarna är kommersiella, inte ideella som i Sverige. Man ropar på VHF och får oftast svar direkt om anvisad plats. Där står då hamnpersonal och väntar, för att hjälpa till vid förtöjningen.

I Medelhavet har vi åkt båt mellan maj och september. Då vi inte tycker om att åka i vågor kan vi rekommendera Medelhavet. Mestadels har vi åkt på förmiddagarna, då det är i det närmsta stiltje, innan pålandsvinden ibland kommer efter kl.13.00. Då kan det vara 6-7m/s. I Östersjön är det mycket mer vågor.

Kanaler och floder

Att åka på floder och kanaler är väldigt trevligt. Man säger att man slipper vågor, men det stämmer inte jämt. På vägen ner till Medelhavet fick vi ligga stilla i 23 dagar för att det var för strömt pga att det regnat för mycket. Efter slussarna var det väldigt höga vågor. På hemresan var det tvärtom, för lite regn, så många kanaler fick stänga pga vattenbrist.

I Tyskland, Holland och Belgien har vi inte behövt betala någon kanalavgift. I Frankrike kostar det 2400 kr för ett år och 1200 kr för en månad, vilket vi tycker är jättebilligt. Floderna i Frankrike är gratis.

Slussarna är mellan 1 m och 32 m höga och väldigt lätta. På dom mindre kanalerna slussar man oftast själv. Man får en liten dosa som man öppnar slussporten med. Inne i slussen dra man i en metallstång. Då stängs slussporten och sen släpps vattnet på. Det är väldigt lite båtar på kanalerna och floderna.

Tekniken

Det som hänt är att det blev ett minihål på en avgasslang som vi fick byta 80 cm.

Varmvattenberedaren på saltvatten gick sönder.

När vi var långliggare i Alicante, kom en mycket kraftig hagelstorm och vårt soltak i tunn plast fick ca 100 hål pga haglet. Då fick vi beställa ett nytt.

Toalettslangen  blev igensatt av urinkristaller. Fick byta den efter 30 år.

Förbrukningsbatterierna la av på hemresan i Sverige.

En fender har gått sönder efter totalt 544 slussar.

Ekonomi

Vad som kostar är hamnavgifterna 0-73€/natt. Köper man månadsplats är det ca 10€/natt.

Båtförsäkringen Pantaenius är dyr.

Vi har även förlängt vår hemförsäkring med en extra som gäller efter 45 dagar. Inte pga vanlig sjukvård utan om något allvarligt händer. Det kan vara om man måste hem med sjuktransport/läkare  eller om man avlider. Då blir det väldigt dyrt.

Matpriserna i Spanien är billiga. Gäller både butiker och restauranger. Vi har varit på en del restauranger fast vi inte är restaurangmänniskor. I Spanien är maten jättegod, men i Frankrike tycker vi inte att det smakar någonting. Det berömda ”Franska köket” har vi ännu inte upptäckt.

Vi har åkt 1150 tim, tankat ca 7050 l, dvs ca 6 liter/tim i 6,5-7 knop. Dieseln var billig i Gibraltar, 4.80 kr/l.

Platser vi minns extra mycket

Paris (Port Arsenal) mitt i stan.

Chalon i floden Saone, där det var för strömt, så vi fick inte åka på 10 dagar. I Condrieu var det också för strömt pga av allt regnande i norra Frankrike. Där låg vi stilla i 13 dagar.

Barcelona, Alicante, Cartagena, Gibraltar, Ceuta (spansk enklav i Marocko), Franska Rivieran, San Remo (Italien) där Alfred Nobel levde sina sista år, samt Moseldalen.

Bra att ta med

Soltak. Det är väldigt mycket sol i Medelhavet mellan maj- september. Temperaturen kryper ibland upp mot 40 gr.

Fläkt att använda på natten när man ska sova.

Värmefläkt är bra att ha om man är nere nov-mars.

Extra kylbox att förvara vatten i. Man dricker väldigt mycket.

Svenskt internet. Vi har Telenor och det fungerade utmärkt i alla länder.

Cyklarna har vi mest använt när vi legat stilla länge på samma plats. Spanien och Frankrike är inte cykelvänliga.

Gasolen har olika system i olika länder. De blå tuberna som heter campinggaz fungerar bäst.

Vattnet som vi druckit kommer från bryggorna. Totalt under våra båtår har vi varit i 16 länder och alltid använt det lokala vattnet. Någon enstaka gång har det smakat illa. Inga andra problem.

Vädersajterna vi använt har varit Klart.se, Windfinder och Windy. De har stämt till 95 %.

Tack till alla som har besökt oss från Sverige. Det gjorde resan extra trevlig. Besöken fick vi oftast när vi var ”långliggare” på något trevligt ställe. Det var svårt att boka besök när vi nästan alltid var på resande fot. Vi visste aldrig var vi var ett exakt datum.

Det här blir det sista vi skriver om vår resa.

Resan får 10 poäng av 10 möjliga!

Saturday 17 August 2019 - Written by Per Forslin
Till Sverige
Första naturhamnen på flera år

Sedan  fortsatte vi från Rhen in på de mindre kanalerna norrut. Vi är bortskämda med vackra kanaler. Men kanalerna i norra Tyskland är inte så vackra. Det beror mycket på att de är relativt nybyggda och effektiva för pråmtrafik. Mittellandkanal som går från Berlin till västra Tyskland blev klar 1938 och en av dom sista kanalerna vi åkte på, var färdig 1976.  Nyare kanaler är oftast spikrak. Resans högsta sluss var 38 meter. Där åker man in i en stor bassäng med många båtar och hissas ned med 270 stålvajrar som sänker bassängen nedåt.

Vi stannade flera dagar i Lubeck som är en charmig stad. Därifrån till Travemunde och då är man i Östersjön. Det blev några långa etapper mot Sverige ( 8 timmar). Så vi låg endast en natt i Danmark. Första stad i Sverige blev Ystad, sedan Simrishamn, Karlskrona där vi hade några trevliga dagar med andra Grand Banks vänner som bor i Karlskrona. Sedan Kalmar, Oskarshamn och nu ligger vi i den första naturhamnen på många år utanför Loftahammar ( Småland). Där har vi hittat lite kantareller. Mums! När detta skrivs har vi kommit över Bråviken och ligger i Nyköpings SSK klubbnamn som är väldigt fin. Nära till våra hemmavatten runt Trosa.

Som vi längtat!Nästa blogg och den sista kommer senare med en sammanfattning av resan.

Friday 12 July 2019 - Written by Per Forslin
Mosel
Vinodlingar i Mosel

Vi fortsatte i norra Frankrike. Där kom vi till en jättetrevlig stad, som heter Metz. Man ligger i en insjö nära stadens centrum. Där var det folkfest, för på fredagen började något liknande Stockholms vattenfestival. Det var väldigt mycket folk ute på gatorna både fredag och lördag, med flera fina ljusspel. Festen skulle hålla på i 2,5 månader! Kanske en av dom trevligaste hamnar vi legat i på denna resa. Endast ett fåtal gästande båtar i hamnen.

Resan fortsatte sedan norrut på Mosel. Det blev en mindre chock när vi kom till Luxemburg. På många ställen i Frankrike är hus i väldigt dåligt skick. I Luxemburg är det tvärtom, samtliga hus är nymålade och har fina trädgårdar. Det märkes att Luxemburg är ett av världens rikaste länder. Vi var där i 7 dagar i landets enda marina och vi tankade diesel där för den är väldigt billig. Fransmän och tyskar åker dit och tankar sina bilar. Vid ”vår” lilla stad ( 3000 inv) fanns det 8 st stora bensinmackar på 250 meter!

I Luxemburg fick vi besök av vår son Jonas och hans Freja. Då blev det ett helt annat tempo. Han organiserade en taxi som hämtade oss i hamnen. Den körde oss till en vingård i tyska Moseldalen. Vi var där en onsdag och gården skulle invigas på lördagen, så det var byggarbetare överallt. Stället var extremt lyxigt. Hur som helst så fick vi prova 7 olika viner, så stämningen var hög när vi åkte därifrån kl 12.30 på dagen.

Sedan fortsatte vi på Moselfloden, som har massor med vinodlingar och allt är mycket vackert och fortfarande väldigt få båtar. Nästa större ort var Koblenz, vi kom till en liten båtklubb och där var det fest, fast det var måndag. Så vi blev bjudna på grillad mat och sallad och även en hel del öl. Veckan innan hade en medlem fyllt 70 år, så nu bjöd killarna i klubb honom på fest. Klubben har ca 30 båtar, så det är en liten klubb, men som alla båtklubbar har dom en fin klubbstuga med en väldigt fin ölbar. Där träffas man kl 17 varje dag och tar en öl.

I Koblenz tar Mosel slut och går ihop med den större floden Rhen. Den har inga slussar och det har tydligen regnat mycket i Schweiz, vilket innebär att det var ganska strömt. Istället för att åka i 12 km i timmen åkte vi stundtals i 20 km. En viss skillnad mot att åka i 6 km som man får göra på dom mindre kanalerna. På Rhen är det mycket yrkestrafik med stora lastpråmar. Tyskland satsar stort på sin floder och kanaler som transport alternativ till lastbilar.

Just nu ligger vi Köln som har 1 million inv. Har idag shoppat en del, för här är det gott om affärer i centrum. Nästa större stad blir Düsseldorf, där har Per varit på båtmässa 10 ggr. Det är världens största inomhusmässa, med 17 stora hallar och mycket välorganiserad. Den är i januari varje år. Troligen blir det en resa dit i januari.

Sunday 16 June 2019 - Written by Per Forslin
Mot Luxenburg
Tunnelåkande

Nu är det nedförsbacke mot Sverige. Vi har varit 360 meter över havet, men nu går vi nedåt.

Vi har haft en mycket vacker resa från Lyon på floden Saone. Sedan kom vi till kanalen Vosges som har mindre slussar och väldigt få båtar. Dock har den många slussar på en kort bit, 91 slussar på 12 mil. Vi har nästan alltid varit ensamma i slussarna, vilket har fungerat bra. Naturen har varit mycket vacker, med mycket fågelkvitter och kossor runt oss. Massor av rovfågel. Vi kommer från Hägersten och då har det varit extra roligt att se alla hägrar som står vid kanalkanten! Det har varit glest mellan hamnarna och väldigt få samhällen. De samhällen vi har sett, har det varit ganska stora skillnader på. En har haft många övergivna hus och andra har haft nybyggda hus. Så skillnaden har varit stor. Vi har åkt i tunnlar och några akvedukter. Dagstemperaturen har varit mellan 15 grader och 35 grader.

Nu ligger vi en större stad (120.000 inv) som heter Nancy. Här stannar vi minst i 4 dagar. Sedan fortsätter vi på floden Mosel till Luxemburg och sedan till Moseldalen i Tyskland som skall vara så vacker.

Tuesday 21 May 2019 - Written by Per Forslin
Vi åker norrut år 2019
Sluss som är 23m hög.

Efter många diskussioner är vi nu överens om att åka norrut:

På bilden slussar vi i en sluss som är 23 m hög. Väldigt enkelt för de har flytpollare.

Per kom ned till båten i början av april, Kicki en månad senare. Lämnade Martigues den 9 maj. Vi åkte till floden Rhone. Det är den vägen man åker mot Östersjön. Längre norrut i Frankrike kan man välja flera olika kanaler att åka på. Förutom vackert landskap och gott vin är Rhonedalen känd för sina starka vindar (Mistralen). Det gjorde att vi var inblåsta på flera ställen, bla i Avignon som är en vacker stad.

Vi var också oroliga på hur strömt det skulle vara i floden ( motströms). Dom första timmarna var det endast 2km emot, men det ökade sen till drygt 6 km, så det innebar att farten endast blev 5,5 km per timme. Senare har dock strömmen minskat igen, så vissa sträckor har vi hållit den svindlande farten av 10 km i timmen.

Nu ligger vi i Lyon, som är Frankrikes tredje stad efter Paris och Marseille. Den känns fin med en del gamla hus, men framför allt extrema nybyggda hus. Vi tycker de gamla är vackrast. Lyon är känd som en resturangstad, men vi mycket tveksamma till det franska köket, så det är tveksamt om vi gör något resturang besök. Bredvid hamnen går en förarlös buss, den kommer vi att prova. Då den går nära vattnet skall vi ha flytvästar på oss.

Idag har vi tvättdag, en tvätt och en torkmaskin finns i hamnen, fast maskinerna är ej synkade.  Tvättmaskinen tar 25 min och torken tar 120 min! ??

Floden Rhone svänger här av till Schweiz, men den inte farbar. Så nu kommer vi fortsätta på floden Saone. Den skall  vi åka ca 200 km på. Sen har vi har flera mindre kanaler att välja på.

På nerresan blev det 344 slussar plus Södertälje. Nu tar vi kanske en annan väg och då blir det ca 170 slussar. Att slussa är ofta trevligt, ett teamwork som ibland funkar.

Sunday 30 September 2018 - Written by Per Forslin
Vi har hittat vår vinterhamn
Ön Porquerolles

Vår hamnplats

Vi har hittat Vinterhamnen år 2018

I italienska San Remo vände vi tillbaka mot väster igen. San Remo var en trevlig upplevelse. Hade  tankar att fortsätta i Italien, men vi beslutade oss att vända där. Vi hade redan åkt mycket längre än vi tänkt oss.

Resan fortsatte sedan i långsam takt mot floden Rhone, där man måste åka för att ta kanalerna mot Sverige. Vi gjorde flera längre stopp i Nice, Antibes ( en riktigt charmig stad), Cannes, Saint Maxime (där kungen ärvde prins Bertils hus). Något som var nytt för oss var att stanna på öar i Medelhavet. Där låg vi många nätter på den större ön Porquerolles och ön Embiez som var mycket trevliga. Sedan låg vi några nätter på ön Frioul utanför Marseille, men den hade ingen charmfaktor alls. Även Marseille är i våra ögon mycket tråkig, mycket pga att den är extremt nedklottrad med graffiti.

Sedan fortsatte vi mot Martigues, som är en mindre ”fransk” gammal  stad. Vi har sett många syntetiska städer i Spanien och Frankrike som är nybyggda för turister. Detta känns mer som en äkta fransk stad. Nu har vi varit 2 veckor i Martigues och har promenerat mycket och gjort bussutflykter. Staden är kanske inte lika charmig som vi upplevde Alicante i Spanien, där vi låg 2 vintrar. Just nu känns det som vi är de ända utländska vinterliggarna här i Martigues.

Vår målsättning har varit att se mycket och att inte stressa och vi har lyckats till 100%. Den genomsnittstid för denna sommar har varit att vi åkt båt 1 timme per dag. Låter tokigt, men vi har legat stilla mycket på trevliga orter.

Europas största flyttande båtmässa har vi även besökt i Cannes. Det fanns 750 båtar och nästa bara större båtar. För att komma dit fick vi åka tåg i drygt 20 mil.

Vädret nu början i oktober, är att det blivit kallare på nätterna ca 15 grader, men på dagarna är det runt 30 grader. Hela sommaren har det varit väldigt lite regn.

I vår räknar vi med att åka floden Rhone norrut mot Sverige. Vinterhamnen är 1,5 timme från Rhone. Lite spännande blir det att åka motströms norrut. Troligen kommer vi till Sverige 2019, men vi kan även stanna i kanalerna ett år till, vi trivs där.

Kicki åker hem nu i början av oktober och Per åker hem senare. Flygbussen stannar 50 m från båten. Dock finns det inga direktflyg från Marseille airport, men flyger man med Brussel Airlines via Bryssel så landar man på Bromma. Känns lite exklusivt.

Äntligen!!!! Äntligen har vi ätit god mat i Frankrike, igår var vi på en italiensk resturang!!! I Frankrike smakar restaurangmaten inte bra. Den är smaklös, dom vet inte vad kryddor och god sås är för något.

Nästa blogginlägg kommer i maj 2019.

Tuesday 14 August 2018 - Written by Per Forslin
Det blev ändrade planer
Vår hamn bredvid i Monaco

Monacos hamn

Det blev ändrade planer. Vi hade tänkt att åka in i floden Rhone, norrut för att sakta åka mot Sverige, men när vi var så nära Marseille ville vi åka dit och sen var det inte så långt till St Tropez. Sen blev det lockande att åka till Cannes och sedan till Monaco. När vi ändå var så nära Italien ville vi åka dit. Så nu ligger vi i italienska San Remo som vi nu varit i en vecka.

San Remo är för oss svenskar känt för att här levde Alfred Nobel sina sista 6 år. Villan är nu ett museum som vi besökt. San Remo skänker massor av blommor till Nobelfesten varje år. Evert Taube sjunger även om Den glade bagaren i San Remo.

Resorna hit har hittills varit helt vindstilla, men det har ibland ändå varit mycket vågor pga alla 100 fots båtar som kör kors och tvärs. Hela franska rivieran är full av nyrika människor som köper allt för att synas t.ex kläder till fantasipriser, bilar och båtar. Här ligger även världens dyraste villa som för 10 års sedan såldes till en nyrik ryss för 3 miljarder !!!

Vi har varit oroliga för att få platser i hamnarna under högsäsong, men det har fungerat bra. Vi har varit i hamn mitt på dagen för att vara först. Vi fick dock ingen plats i Nice så vi fick ligga i grannviken, som anses vara en av världens vackraste vikar. Därifrån tog vi bussen in till Monaco för att boka hamnplats till nästa dag. Vi fick inte plats i stora hamnen, men plats i den  lilla hamnen som ligger väldigt nära stora hamnen. Monaco är världens näst minsta land, endast Vatikanstaten är mindre. Monacos landområde är drygt 4 km gånger 1km. Vi hade tänkt att köpa med oss något i klädesväg därifrån som minne, men allt var för dyrt, ja t.o.m svindyrt.

Nu ligger vi  i Sanremo som är ett trevligt ställe med vänliga människor. Dom har dragit om järnvägsspåret här och man har gjort om gamla banvallen till en mycket fin cykelväg. Eftersom vi har cyklar med oss har vi gjort en heldagsutflykt med cyklarna. Mycket vackert då cykelvägen går nära Medelhavet.

Framtida resväg är inte bestämt, men troligen vänder vi här för att åka mot floden Rhone, kanske!!

Saturday 7 July 2018 - Written by Per Forslin
Adios Espana
Saturday 7 July 2018 - Written by Per Forslin
Adios Espana

Adios Espania

Har nu lämnat Spanien. Båten har legat där i 2 år och vi har bott i båten i 1,5 år. Spanien har varit ett fantastisk bra land och vi har stortrivts där. Allt har fungerat mycket bra i Spanien. Vi har legat i 55 olika hamnar, plus att vi legat i ganska många hamnar 2 ggr. Spanien är ett väl fungerande land i våra ögon. Nu när vi är i Frankrike är det mycket som fungerar mindre bra. Det som fungerar sämst i Frankrike, är att man inte vill prata engelska. De tycker att franskan är världsspråket och det stämmer så där. Franska var världsspråket några år på 1700 talet!!! Man har glömt att det var länge sedan.

Ligger nu i en av Frankrikes största marinor Cap Agde med plats för 3500 båtar. Här skall vi ligga i 14 dagar för Kicki skall flyga hem till Sverige för att titta på vårt nya barnbarn som heter Tyra. Cap Agde är en extrem turiststad med massor av franska turister , många restauranger och affärer. Vi förstår fortfarande inte att Medelhavet är så lugnt. I det närmsta spegelblankt fram till kl. 12.00. Då kommer ofta sjöbrisen med 5-6 m/s.

Framtida resväg är ej bestämd.

Sunday 17 June 2018 - Written by Per Forslin
Sakta norrut
En Bougainvillea som trivs mer i norra Spanien därför att det regnar mer här.

Vi har åkt sakta norrut från Alicante och hamnade i Barcelona. Där blev vi liggande i 3 veckor i samma hamn som vi låg i på nerresan. Hamnen heter Port Olympic. Där gick seglingstävlingarna i Olympiska spelen 1992. Den ligger 2,5 km från Rambla, men strandpromenad hela vägen. Mängder av folk och inne i stan ska vi inte tala om. Från hamnen går flera busslinjer och vi har tagit många till ändstationen och sedan gått tillbaka. Så vi gick drygt 100 km varje vecka. Även några utflykter med tåg och bergbana bl.a. till Montserrat som vi tyckte var sevärt. Ett Benidektinekloster från 800-talet som ligger 1230 m.ö.h.

Sedan fick vi beslutsångest om vi skulle stanna i Barcelona och fortsätta resan hemåt nästa år. Vi bestämde oss för att åka vidare norrut. Det hade kanske blivit för länge att stanna ett år. Barcelona har ett mycket tempo. Vi hade även som förslag att åka till Mallorca för ett år, så vi kontaktade 10 marinor där, 5 svarade att det var fullt och de andra svarade inte. Mallorca är känt för höga hamnavgifter, 1000kr per natt är inte ovanligt.

Nu åker vi alltså norrut och det varit en trevlig resa med många stopp. Vädret har varit mycket motorbåtsvänligt ( dvs inga vågor). Räknar med att stanna i Spanien över midsommar, då även de har fest den helgen. De firar då Johannes Döparens dag med bl.a. eldar på stränderna.