Medelhavet - september 2014
torsdag 18 september 2014 - Skrivet av Petter Mogenfelt
På östra sidan om Adriatiska havet
Jacob är snygg i Kroatien

Motorn går och vi glider fram längs Hvar, en ö utanför Split i Kroatien. Nu har vi varit i Kroatien ett tag, 4 dagar kanske? Vägen hit sen sista inlägget har varit väldigt lugn med pinsamt mycket motorgång. Att ta sig runt södra Italien innebar bara 2 dygns stiltje. Jacob och Anders mönstrade därefter på i Otranto på Italiens sydöstra spets, där väntade vi ut åska innan överfarten till Kroatien.

Fram tills igår så låg vi gratis vid en kaj nära Dubrovnik. På dagarna åkte vi in till stan med buss och gjorde skoluppgifter på caféer, strosade runt i gamla stan och var helt vanliga turister. Kroatien har hittills gett en bra bild, plötsligt kan människor engelska igen (det var Holland senast). Sen är det såklart härligt att ha kommit till en skärgård med lugn segling och ständiga möjligheter att stanna upp för bad (eller klättrande på klippor).
Klippklättring - titta noga

Tanken är att vara i Split imorgon kväll och upptäcka staden tills något annat lockar mer.

Budgetseglare duschar utomhus

Kroatsten

Simfotspetter i kristallbad

lördag 6 september 2014 - Skrivet av Petter Mogenfelt
Tyrrenska havet bjuder på äventyr!
Ännu är humöret på topp!

"Det här var den längsta natten i mitt liv" sa Kalle efter vår andra natt på vägen från Ponza. Vi (Kalle och Petter) var äntligen på väg in i hamn på Stromboli, en aktiv vulkan i södra Italien. De senaste 10 timmarna hade spenderats i mörker, mullrande åskmåln och kuling. Omkring midnatt - några timmar innan Stromboli dök upp som en naturligt glödande fyr - fick vi kontakt med ett närgående fartyg som rapporterade force 8 (17-20,5 m/s). Det här var första gången för oss som vi verkligen kände att vi genomfört en jobbig segling på öppet hav, vågor som väller in i sittbrunnen och ständiga "squalls" (åskbyar med starka vindar).

Det var ett lågtryck som hade tagit en annan bana än vad tidigare rapporter angett. Nu har vi verkligen fått lära oss hur svårberäkneliga de kan vara, nästa gång håller

Scilla, vid mynningen till messinasundetvi oss i hamn när instabilt väder är på gång!

Efter att ha en spenderat en hel dag med att sova gav vi oss vidare, nu till Scilla där vi spenderade två nätter. Trevlig stad med otroligt hjälpsamma människor.

Vi är nu i Reggio Calabria mittemot Messina, vi har haft och har fortfarande några saker som måste ordnas vilket håller oss kvar här. Men imorgon är det söndag och då står Italien stilla, så vi kollar in Sicilien med buss!

tisdag 2 september 2014 - Skrivet av Jacob Romano
Drömmen om Ponza
Gänget med Khaled i Ponza, bryggägaren till La Fenicia, där vi låg första natten i Ponza.

Återförenade i Palau, hade vi bara 150 sjömil segling kvar till Ponza, en ö som står mig särskilt kär. Denna sträckan var en av de vi oroat oss mest för, och var lite av vår sista chans att få oss ett redigt äventyr.

Men det kunde inte blivit en bättre segling, och vi flög mot Ponza i sådana otänkbara hastigeter som 7 till 10 knop! Ja, otänkbara för en Vega så klart.

Väl framme togs vi emot av skumpa, personliga T-shirts och bakelser. Folk  jublade för oss och kom fram för att skaka hand. Det kändes lite som om vi seglat jorden runt.

Under dagarna i Ponza har vi intet annat än kännt oss som konungar. Vi har ätit god mat, badat på förtrollande platser och hängt mycket med de lokala, både min familj och gamla bekanta. Man känner sig aldrig som en turist eller främling här, utan får intrycket att folk behandlar en som om man alltid funnits där och var en självklarhet i deras vardag.

Som tack för den fantastiska gästvänligheten tog vi med oss mina föräldrar, familjen Romano, till grannön Palmarola, en synnerligen vacker ö med glasklart hav och en av väldigt få platser i världen där ren obsidian förekommer.

Men även det absolut finaste måste ta slut, och nu har Kalle och Petter givit sig ut till havs igen. Nu ligger de i vulkanön Stromboli och skådar magnifika lavautsikter. Jag misstänker att otroliga bilder kommer dyka upp på bloggen så småningom. Den tionde kommer besättningen återförenas i Bari, och äventyret fortsätter tillsammans mot Dubrovnik, Kroatien!