Tuesday 19 September 2017 - Written by Per Ole Harnes
Til det Tyrrhenske hav.
Nansen liker ikke lyn og torden

Nansen stakk av på Portoferrairo, hun møtte en annen hund da mannskapet var på en restaurant kvelden før. Etter et kjempehopp var hun i land og borte var hun. Halve byen lette etter henne og hun ble etterlyst av politi og havnemyndigheter, ble funnet etter noen timer , kom tilbake møkkete og flau.

I området vi har vært i det siste har det vært underholdning med lyn og torden daglig, Nansen liker det svært dårlig og prøver å gjemme seg så godt som mulig.

Området syd i Toscana hvor vi  er i i er tydeligvis av liten interesse fra turistenes side, ser stort sett bare italienere og restaurantprisene er merkbart lavere.Vi beveger oss gjennom mange små idylliske områder med pittoreiske landsbyer og generelt flott natur.

Dagene under seil er også kortere, har med amerikansk mannskap som også vil være turister og oppleve området vi beveger oss gjennom, så det blir mye landligge.

Vanntemperaturen  synker jevnt og trutt, men det er fremdeles akseptabelt for den tøffeste ombord, lufttemperaturen gjør også at vi må bruke dyne om natten.Planen videre er å gå mot Roma for å slippe av våre gjester som ønsker å se mer av innlandet i Italia. Vi gleder oss til besøk av barn og barnebarn om kort tid.

Comment Earlier Comments (3)
Sunday 10 September 2017 - Written by Per Ole Harnes
Portoferraio og andre flotte steder på Elba.
Tidlig morgenstund fra Porto Azzuro, Italienske fastlandet skimtes i bakgrunnen.

Vårt firbente mannskapsmedlem har løpetid og starter gjerne dagen med intens uling kl 0400 om morgenen. Ikke greit å komme på land i en fei når vi er ankret flere hundre meter ute.Alle de firbente gutta på land er veldig kjekke om dagen. Det blir mange tidlige morgener, dermed kan vi ta bilder som dette når himmelen står i full fyr.

Det har vært tørt i Italia, dette fikk vi dokumentert med en skogbrann i nærheten, helikopter   med en enorm bøtte hentet vann rett ved siden av vår ankringsplass og ga  oss en saltvannsdusj hver gang det fløy over oss på vei til slippstedet. Nå om dagen kommer det masse hardt tiltrengt  regn.

Elba er blitt vår foreløpige favorittøy i Middelhavet, vi har vært i den ene flotte bukten etter den andre og badet i krystallklart vann.

Hovedstaden Portoferrairo er en meget gammel by med en særdeles viktig strategisk havn fra gamle dager for å kontrollere denne delen av Middelhavet.

Det er utvunnet  jernmalm her på øya fra uminnelige tider, ser tydelig store rødbrune felt i steinformasjonene mange steder, siste gruven ble nedlagt for ca 20 år siden.

Byen har faktisk også et jødisk område - da byen skulle bygges opp ble jøder invitert til å delta i handelen i byen, det gikk ikke så bra,

de var visstnok litt for flinke!  Etter hvert  er mye av sporene utslettet  - bl.a jødiske gatenavn  er fjernet og erstattet med italienskklingende.

Havnen i byen er særdeles travel med mange  fergerederier som konkurrerer om passasjerene til fastlandet,.Lystbåthavnen er en perle- omkranset av eldgamle hus og befestninger fra gamle dager.Her  er det viktig å bestille plass på forhånd for overnatting, nå på høsten er prisene litt moderert ."Bare" Euro 68 for vår båt pr.natt.

Det er også en svær ankringsplass for de som ikke vil til eller ikke får plass i havnen.

Kloakksystemet  i byen er nok ikke helt moderne, etter hvert regnskyll lukter det friskt av kloakk i havnen og innbyr definitivt ikke til bading.

Om et par dager setter vi kurs mot fastlandet for å hyre på amerikanske venner som skal seile med oss en stund.

Comment Earlier Comments (1)
Saturday 2 September 2017 - Written by Per Ole Harnes
På kryss og tvers mellom Italia og Korsika
Bøyefortøyning utenfor Bastia på Korsika.

Etter Livorno gikk turen til den Italienske øya  Capraia som ligger ca 35 nautiske mil sydvest, øya er for det meste nasjonalpark og det er strenge restriksjoner på hvor man kan bevege seg. Det er heller ikke tillatt å ankre opp utenom et par steder , det bor noen fastboende der som livnærer seg av turisme og fiske. Rutebåt til fastlandet en gang i døgnet. Mange gjestebåter i havna.

Neste dag bar det videre mot Korsika, mannskapet har vært der tidligere med bil, men ikke på de østligste delene. Bastia som vi lå i første natten er en gammel og litt forsoffen by, det skremte tydeligvis ikke bort turistene som det var mange av. Dyr, men deilig fiskemiddag i restaurant i havnen. Skippperen glemte å spørre kelneren om prisen på dagens fisk; som var Dorade til 70 euro for kiloen! Neste dag ble det proviantering og videre ferd sydover.

Taverna marina ble neste havn, glovarmt i luften.36 grader, vi fikk vasket klær og båt og stelt mennesker og dyr. Marinaens matbutikk var et bord med litt hermetikk, brød,vann og vin - til gjengjeld for det magre utvalget ble man tilbudt hypnose av ekspeditøren! Kanskje noe for Rema?

Natt nummer to i marinaen ble vi angrepet av små fluer som invaderte båten, sikkert 1000 stykker ombord, vi åpnet alle luker og vinduer og dro til havs.Ned med det franske og korsikanske gjesteflagget og opp med det italienske igjen.

Kursen ble satt mot den Italienske øya Elba som er Italias 3. største. Ingen av oss hadde vært der tidligere. Det viste seg å være en perle av en øy, massevis av bukter med hvite strender .Høye grønne åser midt på med masse vegetasjon.Virket som det var kun italienske og tyske turister der? Det produseres bl.a mye god vin på øya og bakverket var fantastisk.

Øya har hatt en brokete historie, den mest kjente herskeren er kanskje Napoleon som hadde eget fyrstedømme der ca et år før han dro i det fatale slaget i Waterloo.Elba ble senere innlemmet i Italia så sent som i 1861.

Vi ble liggende i en koselig bukt for anker sydøst på øya, der kom det jamen inn en norsk båt til med et ungt par som var tur i Middelhavet, første norske båt på denne høstturen.

Fremdeles ca 26 grader i vannet så det bades ofte og lenge.

Sunday 27 August 2017 - Written by Per Ole Harnes
Liguriske kysten og Toscana
Portofino - en perle på den Liguriske kysten.

Etter San Remo ble det langsom seilas sydøstover, heldigvis ble det litt mindre trafikk av store yachter og deres tilbringerbåter som gikk dag og natt.

Vi har holdt oss unna de marinaene på denne Italienske kysten som er kjent for å ha særdeles høye priser, et unntak var Genoa som "bare" skulle ha 80 Euro for en natts opphold. Noen ganger må vi ligge i en by med litt større supermarkeder for å få handlet nødvendige forsyninger og å fylle diesel.

Etter Genoa ble det en praktfull seilas langs Cinque Terre  som ligger på verdensarvlisten. Var som et sammenhengende postkort. Første natten ble det stopp i koselige og fasjonable Portofino som har vært samlingssted for "the rich and  famous" i lang tid.  Neste stopp ble utenfor skipsbyggerbyen  La Spezia hvor sluttutrustningen av Kronprins Haakon foregår , det var like før avreise til Norge for forskningsfartøyet med isbryteregenskap. Skal ha base i Tromsø. Imponerende båt.  Fikk sett den på nært hold da vi forlot byen.

Laang tur deretter langs Toscana - ganske kjedelig kyst , men med høye fjell  i bakgrunnen ,passerte nær Pisa  men  var for langt unna til å se det skjeve tårn.

Natten ble tilbragt på anker utenfor Livorno - først fyrverkeri kl.2400, så startet nattklubben på land med særdeles høy musikk til k. 0400. Kl. 0700 begynte cruiseskipene og fergene med sine høye tutesignaler for ankomst og avgang.

Bortsett fra siste natten så har vi det utmerket, mye bading og  utprøving av lokal mat og drikke.

Kursen settes mot øyene mellom Italia og Korsika.

Sunday 20 August 2017 - Written by Per Ole Harnes
Au revoir France
Monaco passeres.

Ferdig  med Cote d'Azur  og inn  mot den Liguriske kyst.

Fint å komme vekk fra den travle kysten mellom Toulon og Monaco, ustanselig trafikk med nærgående superyachter i full  fart og utallige racerbåter og seightseeingbåter.

Reparasjon  av drikkevannmaskinen etter innkjøpte deler i St.Tropes, fint å slippe å bære  drikkevannet fra  butikken, vannet på tanken er drikkelig, men i varmere strøk  er watermakervann prima.

Ufattelig mange fritidsbåter ute, har ligget på anker i en uke nå og vi ligger alltid sammen med båter fra mange nasjoner på ankringsplassene. Vanntemperaturen er 26 grader så det blir mye bading.Nansen dusjes minst en gang om dagen - ser ut som hun liker det.

Klokka er for lengst lagt bort så vi legger oss en stund etter det er mørkt og står opp når det har vært lyst en stund.

Første stopp i Italia ble San Remo, fornem gammel by.                                               Vi har  ikke vært i en marina på en uke.                                                                  Dårlig  med ankringsplasser på denne delen av den italienske kysten så det blir nok mye marinaer fremover. Benytter sjansen til å kjøre vaskemaskinen ombord og utvendig og innvendig båtvask.

Ser frem til å utforske det italienske kjøkken - starter med pasta  første kvelden.

Sunday 13 August 2017 - Written by Per Ole Harnes
På vei mot Italia
Fatale konsekvenser av feilnavigering tett ved "vår" marina.

Som du ser av billedteksten så havarerte denne tomasteren ved innløpet til Port St.Louise da den gikk på en sandbanke. Innløpet er godt merket grunnet store skip går inn og ut til den store havnen. Skipperen har sannsynligvis ikke fulgt merkingen og båten er tapt.

Da vi startet på høstturen vår ga synet av havaristen oss en påminnelse om å følge merkingen uansett hvor fristende det er med en snarvei.

Etter ankomst til Navy service ble vi møtt av en særdeles skitten båt, brukte to dager på å få av det værste  av støv og skitt. Selvfølgelig ble det litt mekking og vi la også på et nytt lag med bunnstoff. Mistralen , er en sterk vind som er typisk for området skulle vise krefter og det tok nesten en uke før den ga seg, i mellomtiden ble det også tid til litt sosialisering med noen av mannskapene til de over 1000 båtene som hører til på opplagsplassen. Mange båter var der for å ta ned mast og rigg og gå på elvene til nordeuropa, andre kom motsatt vei og skulle ha masten på igjen.

Båten ble sjøsatt uten dramatikk og vi skulle teste ut utstyret før vi satte til sjøs, selvlaget kortslutning til alle lysene i salongen og det ble også oppdaget en stor vannlekkasje på ferskvannsmaskinen som lager alt drikkevannet vårt.

Ingen ting  av de overnevnte er så viktige at de stopper oss fra å dra videre, ruten går forbi St.Tropes og Monaco  før vi seiler inn i italiensk farvann.

Eneste skår i gleden er at mistralen har blåst bort det varme badevannet og etterlatt oss med 18 grader i vannet, men temperaturen kommer fort tilbake.

Tuesday 6 June 2017 - Written by Per Ole Harnes
Sommerpause i seilasen.
Marecat løftes på land.

Etter  et par måneders  flott seilas på Costa Brava i Spania og på azurkysten av Frankrike skal Marecat få seg en velfortjent pause når mannskapet reiser til Norge.

Sosiale begivenheter og familiesaker kutter ned på lengden av vårseilasen.

Marecat ligger på den gigantiske opplagsplassen til Navy Service i Port st Louise sammen med 1100 andre båter av alle kategorier.

Spennende øyeblikk når båten ble løftet opp av vannet på en bevegelig plattform som ble tauet av en stor traktor, første gangen vi har blitt landsatt på denne måten.

Vi kommer sterkt tilbake i begynnelsen av august hvor ferden går til Italia, der skal amerikanske venner mønstre på for en periode.

Monday 29 May 2017 - Written by Per Ole Harnes
Cote d;Azur
Ankring for natten utenfor Cassis.

Flotte dager i sjøen, som det ofte er her i dette området så enten blåser det ikke i det hele tatt ellers så blåser det alt for mye.

I det siste har det vært alt for lite, det har blitt mye motorkjøring.  Første destinasjonen var Port St. Louise som er lokalisert i nærheten av  hvor elven Rhone har sitt utløp. Nederste delen av elven er kategorisert som " not navigable" så det er konstruert bro og sluse i byen og en kanal leder opp fra havet og all trafikk ledes gjennom byen. Det er en blanding av store elvebåter og seilbåter uten mast som enten kommer fra Rhone eller båter som er på vei den lange turen til nordeuropa gjennom elver og kanaler.

Sommeropplagsplassen til Marecat er lokalisert nærheten av byen så den ble sjekket ut, gode venner har hentet bobilen i Spania og den ble parkert der. Våre venner mønstret på for tur langs Cote d.Azur så første stopp ble Marseille.

Bryggeplass i byens yachtclub med parkettplass til byens historiske sentrum og det yrende livet på havna med lystbåter og ferger til mange destinasjoner.Mange turbåter som gikk ut derfra til den nydelige kysten med sine klipper og pene bukter.

Etter Marseille gikk turen videre langs kysten med  badestopp i en bukt,overnatting på svai  i en annen  flott bukt sammen med flere andre seilbåter. De fleste franske - ikke så mange andre nasjoners båter å se foreløbig. Vannet var så klart at vi kunne se ankeret på 20 meters avstand

22 grader i sjøen = badetemperatur..

Sunday 21 May 2017 - Written by Per Ole Harnes
Mistral og gourmetmat
Fransk skalldyroppsetning for to personer.

Fire dagers venting. I Frontignan på at Mistralen skulle gi seg, det ble mye friske tak i riggen, men vi lå godt fortøyet inne i en kanal til en av brakkvannsjøene i Frontignan.

Golfe Du Lion som denne enorme bukten utenfor heter er kjent for mye vind, nordvestvinden kommer fra Atlanterhavet  og får stor fart når  den passerer nordsiden av Pyreneene  og går over de slake  åsene ned mot Middelhavet.

Herfra kan man ta båten via Canal du Midi gjennom Frankrike  inn på de store elver og kanaler til nord og til Atlanterhavskysten. Flere båter kom fra innlandet og skulle få påsatt mast og rigg.

Området  rundt innsjøene er preget av vinmarker hvor det produseres Muskatellvin, det utvinnes også mye salt på gammelt vis med solfordampning, mye er nok for å vise turistene

Byen har også mange små en og tomanns fiskebåter som holder seg nær kystlinjen, de lokale restaurantene nyter godt av friske råvarer og besetningen ombord i Marecat har gasset seg i havets goder.

Ferden videre gikk til Port Camargue -  verdens nest største lystbåthavn med  5000 båter, bare  lystbåthavnen i SanDiego er større ! Havnen er bygd opp på flere gigantiske kunstige øyer med leiligheter og båter tett i tett. Ingen hus har mer enn 4 etasjer.

Comment Earlier Comments (1)
Sunday 14 May 2017 - Written by Per Ole Harnes
Tilbake til Frankrike
Trikoloren på plass i masten.

Opp med trikoloren og ned med det spanske gjesteflagget etter 18 måneder ute av Frankrike.

Siste havnen i Spania ble Roses, nydelig by som ligger i en åsside sydvestvendt i en stor bukt. Virker som det var franskmennenes "Strømstad" . De kommer nok ikke i stort antall for billig vin og flesk, men de matglade franskmennene stormer de mange spesiaforretningene for spanske skinker.

I Roses møtte vi også den første norske båten denne sesongen, de var også på vei nordøstover.

Avreisen derfra nordover  etter 3 dager i havnen rundt det store fjell og fjordpartiet var krevende, høye åser og dype fjorder produserte fallvinder mellom 1 til 15 sekundmeter som kastet sog over oss. Ble noen luftige timer innen vi kom lengre ut på havet.

Passerte grensen til Frankrike med utsikt til østligste delen av Pyreneene med snedekte topper i det fjerne.

Første  havnen i Frankrike ble Saint-Cyprien, ligner på mange andre små fiske og turistbyer, kryr av restauranter og barer og 1200 lystbåter i havna.Massevis av hobbyfiskere på moloer og langs strendene, en stor lagune med sidekanaler går innover i landet så et perfekt sted for utflukt med jolla.

Det er også mange  små fiskebåter som hører til her, de bøter garn på brygga og selger fangsten direkte fra små boder.Masse mennesker som vil ha fersk fisk så et yrende liv på formiddagen,selv på en søndag.