Till Medelhavet Etapp 4
torsdag 28 juni 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Porto – Ria de Averio – Figuera da Foz(P) 99 Nm
Hamnen i Porto från andra sidan floden

Färdiga hål på broarna för fiskespön i PortoVi stannade inte mer än en natt i Porto trots att det är väldigt fint då vi var där förra året ett par dagar. Vi åkte då tåg när vi låg i spanska Vigo. Vi hann ändå bekanta oss lite mer med Johan och Maria på M/S Samantha och promenera in till centrum. På vägen såg vi konstiga hål med jämna mellanrum på broarna och efter en stund såg vi ett par som fiskade på en av broarna och förstod då att hålen var hållare för fiskespön.

Det ända sällskapet vid ankring i Ria de AverioNu passade det bra att ge sig iväg igen då vindarna, vågorna och dyningarna var gynnsamma. Vi sa hejdå till våra nya vänner i S/Y Samantha på kvällen innan och gav oss iväg tidigt på morgonen. Nu fick vi en riktigt fin segling med den nya gennakern. Vi tog natthamn på svaj i Ria de Averio och här fick vi en fin kväll för ankar där vi badade och sedan grillade ombord. Det ända sällskap vi hade under kvällen var tomma småbåtar och en skrattmås på bojen intill.

Mjölk som kokas till filmjölkNästa dag var mulen och utan vind och utan dyning. Nu blev det en tröttsam motorgång innan vi kunde hissa segel och segla den sista timmen. På marinan kunde hamnkaptenen bra engelska och erbjöd oss att sitta ner och se på WM-matchen på hans TV medan han fixade med inchekningen. Efter tog vi en kort promenad på byn för att handla mat. Här i Portugal har vi haft svårt att hitta bra fil/youghurt till frukosten och vi bunkrade filmjölk som vi tog med från Sverige. Nu började den ta slut och jag bestämde mig då att göra egen fil. Så nu blev det koka av. Efter två dygn var filen klar och fullt ätbar till flingorna!