tisdag 14 augusti 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Sines – Lagos, Algarve (P)75 Nm
Hamnen i byn Sines

Strande Vasco da Gama i SinesHär i Sines skulle vi kunna stanna för alltid. Det är lagom varmt på dagarna, lagom kallt om nätterna, lite turister, billigt att leva, trevliga invånare, mysiga caféer och barer. Liiite kallt i vattnet men vill man att badet ska svalka så är 15-16 grader helt perfekt. Efter flera fantastiskt fina dagar i den mysiga byn Sines var det dags att åka vidare till Lagos på Algarvekusten.

Soluppgång i Sines

Precis som när vi lämnade Cascais så visade prognosen nordliga vindar men det blåste sydliga med en kraftig dyning på 2 m. Ska man gå 75 Nm så går det inte att kryssa i 2-3 m/s utan farten måste ligga på 5-6 knop. Vi beräknade ändå att det skulle ta ca 12 timmar till Lagos. Det går ju inte att gå i mörker här då man inte ser fiskeredskapen då och det är för stor risk.

Kryss med revad genuaVi gav oss därför iväg precis när det ljusnade kl 06:30 från hamnen i Sines. Ett stim delfiner dök upp precis utanför hamnen. Sen blev det timmar med motorgång och när det började blåsa vid lunchtid så var det gennakern som gällde men den hade vi tyvärr inte hissat.

Dyningarna gjorde att vi kände oss båda lite spyfärdiga men vi visste att vinden skulle öka sussesivt under dagen och vi gå mer österut vilket betydde halvvind. Så vi avvaktade och fortsatte med motorgång. Vi hissade storen för att stabilisera båten i dyningen, vilket hjälpte.

Äntligen framme vid Cabo Vicente

Vi hann inte passera Cabo Vincente innan vinden vridit till NV 12-15 m/s och nu blev de sista 20 Nm med halvvind/kryss och korta vågor med revad genua en tuff segling. De sista distansen med Lagos i sikte blev sååå lååånga denna låånga dag.

Äntligen fångat delfinerna på bild När vi la till på besöksbryggan i Lagos för incheckning i receptionen var kl ca 18:30 och vi kände oss trötta och soldränkta. Nu fick jag i alla fall möta delfinerna jag så länge jagat om än på land!

lördag 11 augusti 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Cascais – Sines (P) 52 NM
Vasco da Gama ser ut över stranden och Atlanten i Sines

Nu lämnar vi Cascais för vidare färd till MedelhavetSolen sken som vanligt på klarblå himmel när vi gav oss av på morgonen från Cascais. Nu kändes det att vi var färdiga här och redo för nya ställen. Vi blev ganska besvikna då det var rak motvind på 2-3 m/s när vi kom ut ur hamnen. Prognoserna hade lovat nordliga vindar 6-7 m/s! Det fick bli motorgång i alla fall till att börja med.

Lastfartyg som ankrat på kollisionskurs

Det fanns inte bara fiskeredskap att väja för utan även en stor tanker som låg mitt i vår väg. Det är allt bra konstigt på det stora havet. När det blev dags för lunch och jag kom upp i sittbrunn med brickan full med mat hörde jag ett hemskt piskande ljud. Jag frågade båtmeken om han visste vad det var! Det är nog ett flygplan svarade han men jag såg då inget flygplan i luften. Nej.. det var en fiskeboj vi fastnat i som piskade mot skrovet och vi rörde oss knappt framåt. Nu reagerade båtmeken och snabbt backade vi oss loss.

IGennakersegling till Sinesnget nät i propellern som tur var. Båtmeken är förlåten då han är synskadad med lite tråk får han tåla om ”flygplanet”.

Efter lunch kom nordvinden och nu kunde vi rulla ut gennakern igen. Nu fanns det heller inte några fiskeredskap då djupet till botten var mer än 500 meter och ekolodet kunde inte visa djupet.

Strandboulevarden i solnedgång i Sines

Vi fick nu ett par timmars fin segling innan vi var framme i Sines. Här låg hamnen precis vid sidan om stranden och det var fortfarande folk på stranden. Här badade dem fast vattnet nu efter blåsten knappast var varmare än 15 grader.

När vi checkat in som alltid är en lång procesedur här i Portugal då en massa papper ska fyllas i, kontrolleras, skrivas på och kopieras innan man är incheckad tog vi oss en kort promenad in till den lilla byn längs strandboulevarden i solnedgången. I den lilla byn stod upptäcktsresande Vasco da Gama staty då han var född i Sines.

torsdag 9 augusti 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Utflykt till Sintra (P)
Utsikt från slottet Pena Palace, Sintra

Efter värmen är det nu väldigt blåsigt med nordliga vindar på 15-25 m/s och höga vågor och vi bestämde oss för att stanna ytterligare några dagar i Cascais. Här finns ju fina bad och vi har också upptäckt nya genuina kvarter en bit ovanför hamnen. Det var när vi skulle posta våra röster till Valmyndigheten i Sverige som vi letade efter ett postkontor som vi upptäckte boendekvarter med små butiker och små kvarterskrogar som till kvällen dukade upp på gatorna.

Vi hade också ett utflyktsmål till staden Sintra kvar som vi ville klara av innan vi gav oss av härifrån. Sintra ligger i bergen ovanför Cascais ochhar anor från 1100-talet och är upptagen på Unescos världsarvslista. Vi konstaterade att det med tåg och buss skulle ta ca 2 timmar dit så vi tog en Uber-taxi vilket visade sig vara ett bra val då vi var där på ca 30 minuter från hamnen i Cascais.

Vi fick också en pratstund med chauffören om leverne och vanor i Portugal vilket alltid är intressant. Portugiserna pratar väldigt bra engelska och ännu har vi inte mött någon som inte kan engelska. Portugiserna frågar oftast var vi kommer ifrån och när vi säger Sverige kommer förstås Zlatan på tal i denna fotbollsnation.

Det blåste även här och vinden var kall uppe på berget så det var tröja som gällde när vi tog lunch utomhus. Efter att ha vandrat runt i den gamla stadsdelen med det palatset, Palacio National de Sintra, från 1300-talet tog vi en Tuk-Tuk för vidare utflykt högre upp på berget.

På vägen upp passerade vi Castelo dos Mouros, en morisk borg från 700-talet. och klev sedan av för att vandra sista biten upp till Pena Palace, ett slott från romantiken med tillhörande park på över 200 hektar. Slottet var verkligen speciellt både med sina olika fasader och olika husdelar. Här var också en fantastisk utsikt.

Nu återstod bara vandringen tillbaka ned till byn Sintra och hemfärden till Cascais. Vandringsleden ner var helt fantastisk och gick som en slingrande stig med trappor genom en park med träd, blommor och vattenfall nerför berget.

Länk till fotoalbum: Sintra
tisdag 7 augusti 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Utflykt till Lissabon (P)
Utsikt över delar av Lissabon och floden Tajos utlopp i Atlanten

De senaste heta dagarna med vinden från Afrika har fått båtmeken att fundera på luftkonditionering i båten. Ett nytt bra projekt till nästa år säger han stolt och bläddrar frenetiskt i sina kataloger med båttillbehör och googlar! Den som lever får se!

Vi var tvungna att inväntade svalare väder innan vi kunde åka in till centrala Lissabon och iag var det normal temperatur på ca 25 grader. Vi gav oss iväg tidigt med tåg från Cascais station och det tog ca 35 minuter till Lissabon. Vägen in bestod av förorter till Lissabon med en massa stop för av- och påstigning. Lissabon på sina sju kullar var kuperat och vackert i solskenet.

Väl framme gick vi av en slump direkt på matmarknaden vilket vi alltid gillar att gå omkring på och där blev det första fikastoppet. Här fanns massor av fisk och grönsaker och en del med olika restauranger, caféer och barer med gemensamma bord i mitten. Fantastiskt mysigt!

Överallt åkte det Tuk-Tuk med turister då det var jobbigt att gå uppför backarna. Vi tog en ”Hop off Hop on” guidad tur uppför och nedför gatorna för få en uppfattning om staden och se på en del sevärdheter. Därefter promenerade vi omkring och bara nöjt av de fina gränderna med sina mysiga caféer, utsikten över hustaken och floden Tajos mynning ut i Atlanten, de blommande bougainvilleorna, de vackra fasaderna och butikerna med konstverk, keramikfat och skålar. Jag kunde inte låta bli att köpa mig en fantastiskt vacker blå keramikskål.

Precis som i andra portugisiska städer var gator och torg belagda med de vita och svarta, kantiga och ojämna stenarna. Svåra att gå på och hala efter otaliga steg men vackra med sina mönster i oändlighet. Jag vågar inte tänka på hur hala de måste vara i backarna när det regnar!

Länk till fotoalbum: Lissabon
lördag 4 augusti 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Tillbaka i Cascais (P)
I havet var ända stället det gick att vara när det var närmare 50 grader varmt

Ett stort antal klisterlappar på bagaget hjälpte inte för att bagaget skulle komma framÄntligen semester igen! Med flyg från hemstaden till Lissabon via Amsterdam var jag framme redan klockan 11 på förmiddagen. Tyvärr var mitt bagage inte lika snabbt i Lissabon. Det var bara att ställa sig i den långa kön för ”missing bagage” och anmäla saknat bagage. Det hjälpte tydligen inte med alla klisterlappar som satt på bagaget för att det skulle komma rätt. Samma sak hände båtmeken förra veckan då han åkte hit.

Det återhittade bagagetVäl ute i ankomsthallen mötte en svettig båtmek upp. När vi klev in i den luftkonditionerade Uber-taxin stod termometern på 42 grader ute. Idag är det lite för varmt, sa taxichauffören. Det var i dag de afrikanska vindarna skulle ge iberiska halvön upp mot 50 grader enligt prognoserna och redan på förmiddagen var det hett!

Den vackra stranden Praia Grande do GuinchoBåtmeken var väl förberedd på denna heta dag och hade bokat en vespa. Vi packade badutrustningen och begav oss på vespan till stranden, Praia Grande do Guincho. Det fläktade skönt när vi åkte och ibland kände vi den heta vinden från Afrika. På stranden blåste det och där tillbringade vi eftermiddagen och kvällen för att svalka oss i det 17-gradiga vattnet.

Tillbaka på S/Y Maron i Cascais

Vid midnatt var det fortfarande 35 grader varmt och en het fönvind svepte in i båten. Det var lika varmt inne i båten som ute och vi somnade båda under bar himmel i sittbrunnen och jag hade det svala sommartäcket som madrass. När vi vaknade ett par timmar senare kröp vi ner i kojen under täcket.

fredag 6 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Framme i Cascais (P)
En av stränderna i Cascais

En av de vackra kakelfasaderna i CascaisIdag var det sista semesterdagen för denna gång. Vi har haft ett par sista fina och soliga dagar i Cascais om än blåsiga. Vi började med att ta fram cyklarna och tog oss en tur i omgivningarna. Det var inte långt in till centrala Cascais och det var närmare att gå strandpromenaden än att cykla. Cascais känns genuint och modernt med både gamla och nya byggnader. Många fina kakelfasader att njuta av.

Många på svaj i viken utanför CascaisVi trivs bra på vår hamnplats och med hamnens faciliteter. Gott om restauranger, affärer och annan service som man ev har behov av. Vi har en trevlig båtgranne från Belgien som vi fått lite kontakt med. Hamnen känns trygg och säker med låsta grindar (med elektriska grindöppnare förstås). Många båtar ligger också på svaj ute i viken.

Ett fantastiskt sandslott

I Casais och runt omkring finns flera stränder och det är fint men kallt vatten som inbjuder till bad förstås. Lite trångt på stränderna mot vad vi är vana vid. Stranden var full med aktiva ungdomar som spelade  fotboll i timmar!
Här fanns också proffesionella sandbyggare som gjorde fantastiska verk i sanden.

På väg hem från Lissabon

Vi gjorde ett besök till Centralstationen som vanligt för att kolla hur man bäst tar sig till flygplatsen i Lissabon inför hemresan. Något man alltid behöver göra för att känna sig trygg inför hemresedagen.

Nu hade vi nått semesterns mål och vi ska nu återvända hem ett par veckor innan det är dags för den långa sommarsemestern då vi fortsätter vår segling till Medelhavet och till Almerimar i Spanien. Nu ska "Prinsen" och hans föräldrar ta över och husera i båten här i Cascais men först ska farmor och farfar träffa "Prinsen" hemma.

torsdag 5 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Nazaré - Cascais (P) 65Nm
Fin segling till Cascais

...och fiskebojar, fiskebojar, hela vägen fiskebojar...

Vi passerade Cabo da Roca på väg till CscaisI går tog vi en rejäl seglingsetapp på 65 Nm till Cascais. Det var en fin vind på 3-6 m/s från V-NV under hela dagen. När vi gav oss iväg fick vi några regnstänk på oss men snart sken solen över oss igen. På med solskyddsfaktor 50 och solhatt. Som vanligt var det bäst vind när vi kom fram till Cascais vid kl 20 på kvällen. Båtmeken kände sig nöjd då vi ca 40 Nm kunde segla med den nya gennakern vilket annars hade betytt motorgång i den först så låga vinden.

---fiskebojar, fiskebojar...Vi såg knappt en båt på hela dagen, förutom fiskebåtar förstås, och det känns lite ensamt här på Atlanten. Ett stim delfiner gjorde oss dock sällskap ett tag. Som vanligt var det spaning på fiskeredskap/bojar som gällde och hur stort havet än är så får man väja för fiskeredskap.Nu valde vi ändå att gå långt ut från kusten men det spelade inte någon roll. Till och med i hamninloppet till Cascais var det fullt med fiskebojar trots fiskeförbud enligt sjökortet.

Vår nya hamnplats i CascaisHär i hamnen i Cascais hade vi reserverat hamnplats en månad då vi ska lämna S/Y Maron och fara hem ett tag för att hälsa på Prinsen. Damen i receptionen skulle precis stänga för dagen när vi kom in men var snäll nog att checka in oss först. De var väl förberedda på att vi skulle komma och hade en bra hamnplats reserverad åt oss. En vänlig man guidade oss sedan till hamnplatsen i den stora hamnen.

Väl skyddade bakom den höga piren ligger S/Y MaronDet var en lång dag i sol och blåst och vi kände oss ganska så slut när vi kom ner i ruffen efter ankomstregistrering och iordningställande av all seglingsutrustning. Som tur var hade vi färdiga pizzaslices som vi köpt på en pizzeria i Nazaré som nu smakade fantastiskt gott innan vi stupade i säng väl skyddade bakom den höga piren i Cascais.

tisdag 3 juli 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Figuera da Foz- Nazaré (P) 35 Nm
Utsikten på berget från den gamla Nazaré

Vindarna har inte varit med oss sista tiden och det blev motorgång hela vägen från Figuera da Foz till Nazaré. I Nazaré fanns det en allmän hamn och en privat hamn och vi var lite villrådiga var vi skulle ta vägen när vi kom in i hamnområdet. Då visslade en man på bryggan i den privata hamnen på oss och vinkade att vi skulle lägga till där vilket vi gjorde. Det visade sig att Club Naval de Nazaré vara ett bra val. När vi senare cyklade bort till den allmänna hamnen låg den avsides och öde på ett hamnområde med fiskfabrik och fiskebåtar.

I Nazaré stannade i flera dagar och cyklade runt på utflykt till den gamla byn uppe på berget. Uppför berget cyklade vi dock inte utan det gick en bergbana rakt upp för berget där både vi och cyklarna fick åka till en mindre kostnad. Uppe på berget var det en fantastisk utsikt. Nedför berget cyklade vi dock och då gick det undan. Halvägs ned gjorde vi stopp för att handla då det låg en supermarket väl till pass.

Här på Lidl kunde vi köpa kefir och naturell youghurt så nu behöver jag inte göra egen fil. Häri Portugal har de annars ett stort utbud av varor precis som hemma. Det är till stor del importerade varor förutom grönsaker, frukt och nötter som oftast är lokalt producerade.

Vi hade också en dag på den fantastiska stranden i Nazaré. Här fanns också de gamla portugisiska damerna som torkade fisk i solen och sålde. Lukten var dock inte så trevlig i närheten av torkställningarna och vi vågade inte provsmaka fisken. På stranden stoltserade de tradionella livräddningsbåtarna konstruerade av en portugis. Rader med hytter i tyg fanns på delar av stranden där man kunde få skugga då det rådde parasollförbud.

På en liten tom bar i gränden såg vi Sverige besegra Schweiz. Vi fick be barägaren sätta på rätt kanal så vi kunde se matchen. Barägaren förstod inte vilka lag det var som spelade men blev glad när vi blev glada över målet. Är ni från "Swess" eller "Swiss" frågad han.

I byn fans det gott om affärer för shopping. En vanlig vara är väskor och skor av kork. Postugal är stora producenter av kork bla vinkorkar som är en stor exportvara. Korken är ju dock ett hotat träd idag och jag avstod från att köpa korkvaror trots att de var väldigt fina.

Länk till fotoalbum: Nazare
torsdag 28 juni 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Porto – Ria de Averio – Figuera da Foz(P) 99 Nm
Hamnen i Porto från andra sidan floden

Färdiga hål på broarna för fiskespön i PortoVi stannade inte mer än en natt i Porto trots att det är väldigt fint då vi var där förra året ett par dagar. Vi åkte då tåg när vi låg i spanska Vigo. Vi hann ändå bekanta oss lite mer med Johan och Maria på M/S Samantha och promenera in till centrum. På vägen såg vi konstiga hål med jämna mellanrum på broarna och efter en stund såg vi ett par som fiskade på en av broarna och förstod då att hålen var hållare för fiskespön.

Det ända sällskapet vid ankring i Ria de AverioNu passade det bra att ge sig iväg igen då vindarna, vågorna och dyningarna var gynnsamma. Vi sa hejdå till våra nya vänner i S/Y Samantha på kvällen innan och gav oss iväg tidigt på morgonen. Nu fick vi en riktigt fin segling med den nya gennakern. Vi tog natthamn på svaj i Ria de Averio och här fick vi en fin kväll för ankar där vi badade och sedan grillade ombord. Det ända sällskap vi hade under kvällen var tomma småbåtar och en skrattmås på bojen intill.

Mjölk som kokas till filmjölkNästa dag var mulen och utan vind och utan dyning. Nu blev det en tröttsam motorgång innan vi kunde hissa segel och segla den sista timmen. På marinan kunde hamnkaptenen bra engelska och erbjöd oss att sitta ner och se på WM-matchen på hans TV medan han fixade med inchekningen. Efter tog vi en kort promenad på byn för att handla mat. Här i Portugal har vi haft svårt att hitta bra fil/youghurt till frukosten och vi bunkrade filmjölk som vi tog med från Sverige. Nu började den ta slut och jag bestämde mig då att göra egen fil. Så nu blev det koka av. Efter två dygn var filen klar och fullt ätbar till flingorna!

onsdag 27 juni 2018 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Viana do Castelo – Povao de Varzim - Porto (P) 40 Nm
Här var det pekfingret som gällde för att komma ut på bryggan

Fiskeboj att väja för i dimmanNär vi åkte var det dimma som låg kvar hela dagen. Det blev motorgång och nu fick vi träna på radarn för första gången i år. Det besvärliga var dock alla fiskebojar som låg tätt hela vägen till Povoa de Varzim där vi gjorde stopp för dagen. Då båtmeken är synskadad blev det en tröttsam dag för mig att spana efter fiskebojar som vi var tvungna att väja för.

Oservad grindöppnare enligt båtmekenI hamnen fick vi förutom de vanliga dokumenten vid incheckningen lämna fingeravtryck. De hade nämligen ”fingerprintacess” till grindarna ut på bryggorna och till duschanläggningarna. Här fick vi också göra bekantskap med de första elektriska grindöppnarna som sakta sakta öppnades efter det att vi identifierat oss med pekfingret. Nu mådde båtmeken ganska illa då han även är ”grindmek” till vardags då vi har elektriska grindar hemma där vi bor. ”Så illa och så sakta ska inga grindar gå” grymtade båtmeken varje gång vi passerade.

Äntligen lite fin gennakervindPå kvällen spelade Portugal fotbollsmatch i VM och när målet kom vrålades det i alla vrår i byn. Husen i gränderna var dekorerade med portugisiska flaggor, tröjor halsdukar och handukar överallt. Här fick vi tid att fixa de sista attiraljerna till den nya gennakern innan vi gav oss vidare. Nu väntade vi bara på de rätta vindarna. Äntligen fick vi bra gennakervind och gav oss iväg mot Porto. När vi kom fram till Porto sken solen igen. I hamnen hittade vi S/Y Samantha från Sverige och vi hälsade på Johan och Maria från Göteborg som skulle vara ute ett och halvt år med Karibien och USA som mål.