lördag 1 augusti 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Lemmer - Ketelmeer(NL) 12 Nm
Ett stilla Ijsselmeer

När vi lämnade Lemmer var det tyst och stilla på lördagsmorgon. Lite rester av föregående kvälls festival hittade vi på båten i form av skräp. Vi hade sovit gott med öronproppana långt in i öronen.

Vi hade bara en sluss ut ur kanalen i Lemmer till innanhavet Ijsselmeer. Den vackraste av alla slussar i Holland. Nu hade vi bara en segling kvar över innanhavet till vårt mål för årets etapp av vår resa till Medelhavet. Havet låg precis stilla och luften stod stilla, solen sken och värmen kändes ända in under sjöstället. Dags att ta på kortbyxorna efter allt regn och all blåst! Men det var ju nu vi skulle få vår sista segling. Vindmätaren visade 0,7 m/s! Vi gick sakta med motor och nöjt av värmen och solen.

Det var massor med båtar ut på Ijsselmeer. Allt från stora pråmar till minsta roddbåten. Ännu har vi inte badat i år. Ska det bli årets första dopp idag? Nää.. det känns inte riktigt bra det gröna vattnet och all yrkestrafik. Vi gick vidare under bron in till Ketelmeer och nu närmade vi oss vår nya hemmahamn.

Vi var båda lite spända när vi närmade oss Ketelhaven och när vi kom fram visade det sig att vi hade en sista sluss och en bro att passera innan vi var framme. Nu började vi strula och hade svårt att lägga till vid väntbryggan till slussen. När det var dags att lägga till i slussen, vi som har slussat i Göta kanal i 25 år, så strulade tilläggningen igen. När slussdörren hade stängt så åkte vi ner 5 m, sen öppnade både den sista bron och den sista slussen på den här etappen och vi var inne i en ny kanal. Efter ett par hundra meter var vi framme vid vår nya hemmahamn.

Vi lade till på den plats vi fått, efter mailkonversation med en av de ansvariga för hamnen. Direkt fick vi hjälp att lägga till av en vänlig man som också frågade om vi behöver handla för då kunde han skjutsa oss till affären som ligger en bit bort. Vi tackade vänlig nej och tog istället fram våra cyklar. Vi cyklade de 4 km det är till den närmsta byn, Dronten, för att kolla upp tågtider och biljettköp då vi dagen efter skulle åka till Schiphol för vidare flyg hem till Sverige.

Nu kändes det att vi var framme och den första etappen av "Resan till Medelhavet" var slut.

Tack för mig och välkommen åter nästa sommar, år 2016, då vår nästa etapp på ”Resan till Medelhavet” startar.

Hälsningar Cathrine

Övrigt Wikepedia Ijsselmeer
Länk till fotoalbum: Ketelmeer
fredag 31 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Dokkum - Lemmer(NL) 45 Nm
En riktig "holländare"

När vi lämnade Dokkum såg jag den första väderkvarnen och kom genast att tänka på att det är ju faktiskt väderkvarnar som vi förknippar Nederländerna med. ”Holländare” är ju egentligen en typ av väderkvarn som var vanlig här i landet förr för att pumpa vatten. Nu började jag leta väderkvarnar och helt plötsligt såg jag väderkvarnar överallt. Snart hade jag räknat till 22 stycken.

Sedan Groningen har vi åkt efter en speciell led på kanalerna som heter ”Staande Mastroute”. Det är kanaler som går genom Holland från Delfzijl till Willhelmstad och där man kan gå med masten på segelbåten hela vägen. Vi har en särskild bok där leden finns beskriven för att vi ska hitta bland alla tusentals kanaler. Nu har vi kommit till en del av ”Stande Mastroute” som heter Prinsessan Margeritas kanal. En bred kanal (men ibland väldigt smal) med mycket fritidsbåtar och yrkestrafik.

Nu åkte vi dock fel bland kanalerna igen, precis som förra gången (år 2011), då jag styrde och har sedan dess fått höra att jag tog en dike istället för kanalen. Nu var det båtmeken som gjorde likadant och plötsligt befann vi oss i byn Wergea igen med sin lilla kanal som var lika bred och djup som båten. Den lilla bron öppnades av invånarna själva. Nu var vi där igen men det gick bra den här gången också!

En del seglar på kanalen vilket inte är tillåtet i svenska kanaler. Ett krav när man seglar i kanalerna här är att man har motorn igång så att man snabbt kan styra undan vilket framgår av särskilda skyltar utmed kanalen. För att få åka på Holländska kanaler måste man ha ett internationellt kanalcertifikat så man känner till alla regler. Det har vi tagit, både båtmeken och jag på Medborgarskolan.

Helt plötsligt när vi åkte i Prinsessan Margeritas kanal kom en polisbåt och vinkade till oss att stanna. Jag tänkte direkt att nu skulle de kolla om vi hade kanalcertifikat men då skrek polisen till oss att vi ska köra intill den högra kanten i kanal. Mittendelen av kanalen är till för de stora båtarna. Vi bler lite konfunderade, båtmeken och jag, då vi givetvis kan de sjöregler som gäller och vi faktiskt höll oss till höger när vi mötte andra båtar i kanalen. Vi har ju också en ganska stor båt! Snart upptäckte vi dock vad polisen menade med stor båt då det mot oss kom en riktigt stor och lång pråm dundrande. Här gällde det att hålla sig undan intill den högra kanalbanken!

Det tog oss en och en halv dag att nå Lemmer fast sträckan inte är så lång då det tar tid vid varje bro. Vi hade hoppats att vi skulle klara det på en dag men vi insåg på eftermiddagen att vi inte skulle hinna innan broarna stängde så vi tog in på en sidokanal där vi hittade en liten mysig hamn för natten.  Väl framme i Lemmer tog vi en kajplats i byn centrum. Här var årets festival i full gång! Det fick bli öronproppar i natt om det skulle bli någon sömn!

Nu börjar vi tycka att det är lite tradigt här på kanalerna. Det är skönt att vi snart är framme vid vår vinterhamn som är vårt mål den här semestern.

Övrigt Holländare
Länk till fotoalbum: Lemmer
onsdag 29 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Groningen - Dokkum(NL) 35 Nm
En av alla husbåtar som holländarna bor på i Groningen

Nu var det inte konvoj längre men det kändes som det då vi startade från Groningen när vi låg och väntade på första broöppningen kl 9.00 i centrala Groningen. Morgonen var kall och klar. Det kändes som höst, en septemberdag. Nu förstod jag varför jag hittade ett stort lönnlöv i sittbrunnen igår.

Det var fantastiskt fint genom Groningens centrum med husbåtar och den fina stadsmiljön från hansatiden.Efter att vi passerat staden glesades det ut mellan båtarna men vi var tolv båtar som höll ihop i slussarna och broöppningarna.

Snart märkte vi att till varje sluss var det kappkörning om vem som kom in först och fick bäst plats. Det blåste en hård västlig vind 12-18 m/s och det var svårt att styra båten i den trånga kanalen i väntan på broöppning och slussning i blåsten. Vi hängde på och drog ifrån, tog plats i nästa sluss men det här var inget för oss svenskar på semester så vi drog ner på farten och lämnade trängseln till förmån för egen broöppning och slussning.

Regnet började ösa ner, det blixtrade och åskan dånade och om det kunde gå vågor i en kanal så skulle det gjort det idag. Vindbyarna nådde mer en kuling och våra vänner på S/Y Equarter gav upp och tog land medan vi fortsatte till Dokkum.

Väl i hamn tyckte vi inte det var någon idé att ta av de dyngsura sjöställen utan vi gav oss av på en promenad i den mysiga byn. Snart hittade vi ett trevligt ställe och båtmeken frågade om det var okey att komma in med dyngsura sjöställ. Servitrisen log och sa att för hennes del var det okey så vi gick in. Det var värmande och mättande med god mat och lite mindre gott vin. Nu saknade vi våra nya seglarvänner.

Vid kajplatsen i Dokkum fick vi också höra av våra båtgrannar att det stått i tidningen om de båtar som gått in i slussen via "torra land" med tidvattnet. Slussen som annars inte används längre hade öppnats för båtkonvoj pga av den trasiga bron i Delfzijl. Nu förstod vi varför människor sent på kvällen kom ut ur sina hus och vinkade och fotograferade oss när vi passerade i kanalen. Häftigt!

Länk till fotoalbum: Dokkum
tisdag 28 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Bad Nieuwerschans - Groningen(NL) 30 Nm
En trefilig broöppning i kanalen i Holland

Efter natten vid järnvägsbron var det dags att gå vidare i konvojen. Alla stod beredda, när bron öppnade kl 9.00, klara att åka. Gårdagens genomsura sjöställ var ännu inte riktigt torrt men det gjorde inget för snart var vi genomsura igen. Ömsom i sol ömsom i spöregn öppnades bro efter bro.

Kom nu att tänka på broarna i Kielkanalen som vi åkte under. Nu var det olika brokonstruktioner som öppnades istället när vi skulle passera. Vi gick timme efter timme genom det holländska landskapet med fält och betande kor och får. Så var vi äntligen framme i Groningen. Nu var vi här igen! I lördags med tåg och nu tre dagar senare med båt. Det var trångt i hamnen. Då stod hon där plötsligt, hamnkaptenen med sin megafon, och skrek åt oss var vi skulle lägga till.

Så snart vi lagt till gick vi iland och frågade efter sjökortet som skulle komma per brev från Hjertmans men det hade tyvärr fortfarande inte kommit. Nu kunde vi inte vänta på det längre.

Sen firade vi tillsammans med våra båtvänner Birgitta och Björn med champagne. Vi hade mycket att fira. Vi hade kommit förbi den trasiga bron. Vi hade klarat tidvattnet, strömmarna och vågorna på Nordsjön. Vi skålade för oss (båtmeken och mig) då det på dagen var 42 år sedan vi träffades. Det firade vi också med en trerätters överraskningsmeny med vin på en av Groningens restauranger på tu man hand. En fantastiskt god middag!

Länk till fotoalbum: Groningen
tisdag 28 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
En speciell dag

Idag är det en speciell dag för mig. Det är 42 år sedan jag och ”min båtmek” blev ett par. Många äventyr har vi upplevt tillsammans under alla dessa år. Efter våra barns födelse är nog ”Resan till Medelhavet” vårt största äventyr tillsammans. Tack för att du finns!

måndag 27 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Delfzilj – Bad Nieuwerschans(NL) 22 Nm
På väg i konvoj med åskan mullrande i kanten

I regn, dimma och åskan mullrande i kanten gav vi oss av på måndagseftermiddagen från hamnen i Delfzijl. Vi var sju båtar i konvojen. Fem holländska och två svenska båtar. Vinden var sydlig 6-8 m/s och strömmen gjorde att vi på tomgång gjorde 4 knop. Vi hade inget för att ta ut seglen för då skulle vi komma fram för tidigt. Vi fick inte komma före vattnet till ”landområdet”. Vi fick inte komma för sent för bron och slussen som skulle öppna kl 18. Vi visste inte vart vi skulle eller när vi skulle vara framme. Det vi visste var att konvojen skulle ta oss till Groningen.

När vi närmade oss slussen in i kanalen var det vatten som i en ränna och runt omkring oss var det leriga fält och havsvattnet var alldeles brunt. Vi åkte sakta i rad efter de björkruskor som gällde som sjömärken på ”landområdet” och plötsligt fastnade en av båtarna i leran. Den sista båten var en holländsk grundgående stor djonk och den drog loss båten som fastnat. Det högg ett par gånger under vår köl men vi gled vidare. Alla glid vi in i den öppna slussen och när dörren stängdes bakom oss kunde vi andas ut. Nu var tidvattnet, vågorna och strömmarna borta!

Vi gick sedan i kanalen timma efter timma och passerade ytterligare en sluss och ca tio broar när det till slut tog stopp vid en järnvägsbro någonstans. Här la vi alla till tätt på varandra utmed väntbryggan. Klockan hade nu blivit 22 och det var mörkt, regnet stod som spön i backen, vi var genomblöta och frusna och tågen passerade dundrande på bron. Då kröp vi ner i den varma ruffen, tog fram resterna av ostarna, vinet och tände ljusen på bordet. Nöjda med att nu hade vi i alla fall kommit vidare.

Länk till fotoalbum: Någonstans
måndag 27 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Väntan i Delfzijl
På utflykt med pendeln till Groningen

Nu har vi legat här i Delfzijl på att stormen skulle dra förbi och att bron i Eemskanal ska bli reparerad i tre dagar. Här har vi småfixat och latat oss i regnet och stormen. Passade på att sy om duschdraperiet så att det passade utrymmet i duschen på min ”Båtsymaskin” jag fick på senaste födelsedagen av familjen. Satte surdegen på matning igen. I lördags gjorde vi utflykt till Groningen med pendeltåget. Där hittade vi riktigt fina ostaffärer och vinbutiker att shoppa i. Vi gjorde ett besök ner till hamnen och frågade efter vårt paket med det nya sjökortet men det hade inte kommit något paket till oss enligt hamnkaptenen.

Idag fick vi nytt besked om att bron öppnas tidigast på fredag. Nu börjar det bli problem för oss då vi ska flyga hem från Schiphol, Amsterdam, på söndag! Vi måste först ta oss till hamnen utanför Amsterdam där vi ska lämna båten. Egentligen vet vi inte om bron öppnar på fredag heller. Efter dagens besked är många upprörda i hamnen och nu planeras andra vägar.

Några holländare på bryggan planerar en konvoj via en kanal ca 15 Nm härifrån på ”torra land”, -0,70 m, som ska vara möjligt att gå i tidvattnet. Där finns det slussar och broar som dels sköts manuellt av oss själva och av brovakter som öppnar efter anmälan 24 timmar innan. Om vi går ihop flera stycken båtar så kan vi säkert få upp broarna och ev slussar ändå. Vi och Equarter beslutar oss för att hänga på.

Nu blev det plötsligt bråttom. Tidvattnet stiger under eftermiddagen och vi måste lämna hamnen. Snabbt fixar jag en Pasta Carbonara så vi har mat under kvällens färd. Dags att ge oss av på en nytt spännande äventyr.

fredag 24 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Kvar i Delfzijl
Kontakten med omvärlden

Idag skulle vi slussa in i Eemskanal i Delfzijl och vidare till Groningen men strax innan vi skulle ge oss iväg kom en holländsk båt tillbaka och de ombord berättade att bron innanför slussen var trasig och gick inte att öppna. En pråm hade kört in i bron. Det fanns inget besked om när den kunde öppnas igen. Det kunde ta allt från någon timme till hela dagen att reparera bron. Nu blev det en väntan på besked om att bron var reparerad. Vi konstaterade att öppnade den inte före kl 16:30 så skulle vi få vänta till nästa dag då bron i Groningen bara hade öppet till kl 19 och då skulle vi inte hinna dit.

Vi försökte nu sysselsätta oss i båten med lite småfix då vi inte ville lämna båten i väntan på bron. Efter duschning, frukostdisk, bäddning, förmiddagskaffe, lunchlagning (torskfilé i pepparrotssås med ris), lunchdisken tog jag fram dammsugaren och drog ett varv i båten. Det tar ju inte så lång tid sen satt jag lite otålig igen och väntade.

Började skriva på texten till bloggen i mitt Worddokument då jag låg efter några dagar och vi fortfarande inte har något internet. Jag känner mig alltid lite olustig utan internet. Vet inte vad som händer där ute i världen. Läser alltid nyheter och väder regelbundet på nätet och håller kontakt med barn och vänner. Det kan tyckas löjligt att man inte klarar sig utan nätet men för oss seglare så är väderprognoserna en del av säkerheten precis som annan säkerhetsutrustning ombord.

När det väl finns wifi i hamnarna brukar det inte fungera när alla börjar surfa som ligger i hamnen. Vi har dock en alldeles förträfflig liten antenn som ”båtmeken” monterat på en stång på akterpulpiten som har en sladd med USB-kontakt i andra änden som jag trycker in i min bärbara dator. Vips så har jag all wifi i hela hamnen och det fungerar alldeles utmärkt att ladda upp både texter och bilder till bloggen.

torsdag 23 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Norderney(DE) – Delfzijl(NL) 32 Nm
Dags att byta gästflagga till Nederländerna

När vi vaknade på morgonen i Norderney hade många båtar redan lämnat kajen. Detta då man antingen går med högvattnet tidigt på morgonen vid 06-tiden eller vid lunch. Vi hade bestämt att vi skulle ge oss av kl 12 då vi skulle ta en genväg till Delfzilj som går över torra land där det bara finns vatten vid flod. På sjökorten är det ritat som land (grönt) med vattendjup angivna med minusvärden.

S/Y Equarter hängde på då de kände sig trygga med oss som åkt här ”på torra land” en gång tidigare (när vi hämtade S/Y Maron från Breskens). När vi närmade oss ”landområdet” var det bara ett hav med björkruskor som sjömärken. Strax stod vi på! En holländare ropade till oss från sin båt att vi skulle gå närmare ruskorna. Vi tog oss loss och närmade oss ruskorna och nu flöt vi vidare längs ”ruskleden”. När vi passerat ”landområdet” kunde vi ta ut seglen i den västliga vinden på 5-8 m/s till nästa ”landområde”.

När vi närmade oss kändes det lite pirrigt. Det hade gått många timmar sedan vi lämnade Norderney. Där vi skulle åka var djupet angivet med -0,7 m. Det betydde att för att vi skulle kunna åka där måste vattnet stigit med 2,5 m eftersom vi behöver minst 1,80 m för att inte stå fast. Vi räknade med att det skulle ha stigit 2,9 m tills vi var där. Skulle våra beräkningar stämma? Nu hade vi bra vind i seglen så vi tog ner dem och gick med motor. Då kunde vi själva reglera farten över ”landområdet”. Det stämde, vi gled lätt över marken. När vi passerat hissade vi seglen igen och nu hade vi massor vatten under kölen resten av färden.

När vi angjorde hamnen i Delfzijl var det kväll och det var dags att byta besöksflagga igen. Nu var vi i Nederländerna. Därefter blev det att fylla på vatten då vi hade snustorrt i tanken. Till sist en snabb promenad till centrum där vi köpte med ett par hämtpizzor som vi glupskt åt, med ett glas vin, i dagens sista solstrålar i sittbrunnen.

Länk till fotoalbum: Norderney - Delfzijl
onsdag 22 juli 2015 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Langeoog - Norderney(DE) 22 Nm
Ebb vid kajen i Norderney

Dagens hemska färd var planerad och väl förberedd och det gjorde den lite bättre trots både höga vågor, motvind (V 6-10 m/s), regntunga moln och motström. Vi hade inget val då det skulle råda samma väderförhållanden hela veckan och till helgen visade prognosen på orkanvindar upp till 31 m/s och regn! Vi skulle till Groningen inne i den holländska kanalen som börjar i Delfzijl. Vi skulle dela upp sträckan etapper och den första skulle gå till Norderney, en av de ostfrisiska öarna som låg längre väster ut. Vi gav oss av kl 13 då vattnet stigit så mycket att vi kunde komma ut från hamnen. Vi gjorde sällskap med den svenska båten S/Y Equarter som vi träffade i Langeoog.

Många båtar var i rörelse på havet trots vädret och när vi närmade oss Norderney så var vi femton båtar som skulle lägga till samtidigt som tre färjor lämnade och angjorde hamnen. Smått kaos! Vi fick till slut en plats på lastkajen. Vi hann knappt sätta fast oss förrän fler båtar kom in och ville lägga sin båt på vår då hamnen var full.

När alla båtar väl satt fast så var vi tre båtar i bredd utmed hela kajen. Då började vattnet sjunka och de närmsta timmarna blev det ebb och vattnet sjönk ca 3 m vid kajen vilket gjorde att våra tampar i land behövde släppas lösare och lösare, för varje timme, så vi inte blev hängande i luften.

När vi sjunkit ner från kajen hade vi inte någon möjlighet att ta oss iland utan vi blev kvar ombord hela kvällen. Vi hade en trevlig kväll ombord med våra nya båtvänner Björn och Birgitta som låg förtöjda med S/Y Equarter på vår båt.

Vi hann knappt somna förrän det var dags att justera tamparna igen för oss som låg närmast kajen. Nu började vattnet stiga och flera gånger under natten fick styrman/båtmeken gå upp och spänna våra tampar igen. Ingen vidare nattsömn här!