tisdag 29 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Koper, 26 – 30.10

Vintern kommer även hit, fast det egentligen inte märks på annat än att båtarna vid bryggorna är inpackade och sålunda inte åker ut ens på veckosluten. För oss som är vana vid betydligt kyligare förhållanden är detta rena sommaren – och vattnet är fortsättningsvis nära 20oC. Juniorerna och kappseglarna har det bra här i Koper då de behändigt kan göra ett litet träningspass dagligen om de så vill – och ganska ofta verkar de göra det också.

Masten kom ner utan större märkligheter – det börjar finnas litet rutin i det redan. Några timmar senare var den redan i ett stiligt paket. Det största jobbet var ändå framför – att få båten innanför med alla kläder etc. i ett hyggligt skick för vintern. Två stora väskor väntade även på att bli fyllda, med allt som skulle hem till Finland.
Motorn och vattensystemet måste också få sin vinterservice med olje- och filterbyten.
Tre dagar höll vi på med packandet, fixandet och servicen men till slut var hon klar för att lyftas upp den 30.10.

Den gamla delen av Koper med hamnarna och de fina strandpromenaderna blev bekanta för oss under våra dagar och promenader med Boris här. En riktigt fin stad (igen!) med mycket historia och fantastiska byggnader från den venetianska tiden. Vi fick mycket hjälp av den verkligt trevliga personalen på varvet, allt från receptionisten, killarna som jobbade med båtarna till varvets chef. Han fixade nämligen en bekant veterinär som kunde ge Boris medicinen mot inälvsmaskar och slå stämpeln i passet. Allt gick på 15 min och inte tog han ens något betalt. Veterinären sa att det var en gåva från Slovenien till oss, det var hyggligt! Detta är något som finska myndigheterna kräver, det duger alltså inte att du själv ger medicinen till din hund före hemresan.

Som allt roligt i livet så tar vår seglats på Medelhavet slut här – om eller var den fortsätter återstår att se nästa vår. Åtminstone kommer vi att ha en hel hop med otroliga minnen och massor med bilder från fantastiska ställen vi besökt under färden genom vårt Europa. Och myggbett …

TACK för alla trevliga och uppmuntrande kommentarer! Vi önskar dig en skön vinter och tackar för att du följt med oss på vår seglats via denna blogg!

Länk till fotoalbum: The Voyage, week 44
fredag 25 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Koper, 25.10

Sista dagen på Medelhavet och Adriatiska havet var grå och trist både vad gällde vädret och kanske även humöret. Men som av ett under följde ett dussin delfiner vår färd mot Koper. Det var som om de kommit för att säga adjö till oss. Klart att vi försökte fota dem men det är inte lätt som vi konstaterat tidigare. Men nu var de så nära att någon bild blev det ändå.

Väl framme i Koper kunde jobbet med att göra masten klar för avmastning börja.  På morgonen skall den ner och packas ordentligt för transporten.

Vi tog en snabb promenad i den gamla delen av Koper, något som vi nog hinner med lite utförligare under kommande dagar.
På kvällen blev det en utomordentligt god avokadopasta i båten.

torsdag 24 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Piran, 24.10

Nu är det dags att glömma kunan och igen vänja sig vid euron – vi har kommit till Slovenien. Hamnen i Piran är liten men efter det korta och vänliga tullbesöket lade vi till vid en nästan tom brygga. Efter lunchen gick vi runt på stan som ligger vackert på en udde. Piazzan, Tartini Square är stans hjärta och omgivet av vackra medeltida byggnader, bl.a. venetianska huset. Kyrkan och kyrktornet syns lång ut på Adriatiska havet då de ligger högt uppe på en kulle. Dit klev vi och beundrade den hänförande utsikten över de terrakotta färgade tegeltaken och havet. St Georges barock kyrka och klocktorn från 1100-talet är de mest kännspaka sevärdheterna här.
I butikerna kunde man märka eurons inverkan – nu var det inte så billigt mera …
Middagen åt vi på båten då vi nu försöker få tomt i skåpen – kocken gör sitt bästa att åstadkomma en läcker måltid av pasta, ris, couscous och en burk tomatsås, tonnfisk samt något färskt.
Vi har inte hittat något hamnkontor eller någon hamnkapten så det återstår att på morgonen se vad hamnavgiften här i Sloveniens första hamn är.

tisdag 22 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Umag, 22 - 23.10

22.10
Kroatiens sista utpost före Slovenien var målet för dagens etapp. 6m/s från sydväst var inte mycket men förde oss ändå sakta norrut. Sträckan var knappt 20 Nm så vi utnyttjade vindkraften.
Enligt vår bibel (pilot book) skulle det i Umag inte finnas mycket att se så man kunde lika gärna ta det lugnt ute på havet.
Framme i ACI marinan fick vi igen en plats vid en betongpir vilket gör klivet iland litet utmanande då vattenhöjden här stiger och sjunker med ca 1 meter! Ligger man vid en ponton så märks det ju inte.
Promenaden till staden visade att den var ganska intetsägande, men en verkligt liten gammal stad fanns här också, dock ganska stängt verkade allt vara. Torget med klocktornet var vackert.

23.10
Väderrapporten lovade uppehälle för idag så vi beslöt att som en avslutning på vår månad i Kroatien spela en runda på Golf Club Adriatic som liggen endast 10km från Umag. Det blev en skön runda med ett trevligt par från Slovenien. Inget hisnande resultat men med bara en par rundor denna sommar kan man inte vänta sig så mycket. Huvudsaken var ändå att se nya vyer och samtidigt spela golf. Naturen var verkligt vacker och omväxlande här.
En god risotto i Najans salong fick avsluta seglatsen här – i morgon bär det av mot Slovenien.

tisdag 22 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Porec, 21.10

Vi hade märkt att folk talade mycket italienska i kuststäderna på halvön Istria, det var inte frågan om italienska turister utan städerna är tvåspråkiga. De har ju en lång gemensam historia med Italien.

Ju närmare Sloveniens gräns vi kommer desto kortare blir dagsetapperna :)
Nu hann vi knappt ut ur hamnen i Vrsar då vi redan kunde se följande mål. Men en fin stad kom vi till igen. De flesta städerna här verkar ha ett långt förflutet och en fin gamla stan. Så även Porec, som är den främsta bad- och turistorten på halvön.

Den mest kända sevärdheten här är Euphrasius basilika från 500-talet (ett av UNESCOs världsarv) vars mosaikgolv och otroliga bysantiska guldmosaik är vida kända. Den ljusa stenarten som använts i gatustenarna och byggnaderna gör staden mer luftig än normalt.

söndag 20 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Vrsar, 19 - 20.10

19.10
Vårt turistvisum i Kroatien går ut först 24.10 så etappen till Vrsar var inte mer än ett stenkast. Men en ny stad och en hälften billigare (men bättre) marina väntade.
Vi försökte bonga delfiner i ett område som reklamaffischerna på Rovinjis strandpromenad påstod vara delfinernas hem. Men varken vi eller den andra segelbåten som åkte den vägen såg en skymt av delfiner – reklamprat eller så var de bara inte hemma. Så vi puttade sakta till Vrsar, den följande lilla staden längs med Istrias västkust med en bra hamn. Hamnen används effektivt som vinterhamn för både tyska, österrikiska och italienska båtar som parkerat här i långa rader.
Klev upp till kyrkan som ligger högst uppe på kullen med staden omkring sig. Härifrån var utsikten jättefin över öar, fjärdar och det öppna havet.

20.10
Solen lyste och vädret var ypperligt för att tvätta däcket. Eftersom seglatsen närmar sig sitt slut var det på tiden att försöka få bort saltet som samlats på de mest märkliga ställen. Efter några timmars tvättande såg däcket igen ut som det skall – vackert jämngrått. Marinans duschar etc. var fina och splitternya, även tvätt- och torkmaskin fanns, vilket genast utnyttjades. På eftermiddagen började molnen hopa sig på himlen, kanske det utlovade regnet ännu kommer.

Här fanns grönområden precis invid hamnen så Boris njöt också att få gå och snusa på gräs, buskar och träd.

lördag 19 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Rovinj, 18.10

På morgonen gick vi på en lång promenad i underbart väder och kollade en del av de många sevärdheter den fina nationalparken erbjuder. På vägen till Rovinj såg vi igen delfiner. Denna gång verkade det som en delfinfamilj, två större och en liten delfin som sakta simmade och dök runt båten på avstånd. De var uppenbarligen lite skygga då de inte vågade visa sig nära båten. Roligt var det i varje fall att se dem!

Rovinj är en mycket vacker stad speciellt sedd från havet, med hus i olika pastellfärger och en stor basilika högst uppe på kullen. En rundvandring i staden passade bra före solen gick ner. Man märker att vintern kommer då man under dagen bra klarar sig med shorts och t-blus men så fort solen gått ner behövs långbyxor, strumpor och varm fleece.

lördag 19 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Brijuni, 17.10

Morgonkaffe med varma (choklad) croissanter och uppdatering av bloggen på hamncaféet innan starten norrut.
Saknade åter vind så Yanmaren förde oss sakta förbi ön Brijuni då vi plötsligt såg något som liknade en golfbana på ön. Efter en stunds googlande svängde vi om och körde in i en fin hamn. Ön är en naturpark med allt från fina beacher till ruiner av antika romerska villor och en safari med en massa exotiska djur, bl.a. Kroatiens enda elefant. Mest är ön känd för att Jugoslaviens president Tito använde ön som sitt sommarresidens och bjöd då in världens grädda till Brijuni. Kändisar som bl.a. Elizabeth Taylor och Richard Burdon har vistats på denna otroliga ö.

Hamnavgiften var dyr men Green Feen billig så det jämnade ut sig. Green nummer 8 !!Golfbanan är en s.k. naturgolfbana (Brijuni Old Golf Course, grundad 1921) i en fantastisk miljö. Banan var annars ganska normal men greenerna var helt olika det vi var vana vid. Greenerna bestod av grövre sand, underlaget var alltså rätt hård. Det gick fint att putta men att få bollen att stanna på ”greenen” var svårt. Vädret var soligt och varmt som en fin sensommar dag i Finland.
Förutom golfbanan var allt annat stängt så på kvällen var det helt dött i hamnen. Bara en annan båt hade förtöjt där. Satt länge ute i sittbrunnen och beundrade solnedgången samt fullmånen, kocken skönt insvept i sjalar och plädar.

torsdag 17 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Pula, 15 – 16.10

15.10
På morgonen väntade vi att klockan skulle bli 9 och att bron skulle öppnas. Då kunde vi köra in i kanalen som var hela 50m lång och vidare ut på havet mot Istria och staden Pula. Havet var igen idag spegelblankt så vi puttrade vidare.
Vid 2-tiden såg vi på avstånd delfiner och hoppades att få se dem närmare. En halv timme senare hade vi en mängd av dem alldeles i närheten av båten. De var inte lätta att fotografera då de rörde sig snabbt förbi och ner i djupet igen. Härligt att få beundra dessa vackra djur som följde med vår båt en stund. Då vi åkt förbi kanske 100 m började delfinerna med något som såg ut som en höjdhoppstävling, ja de hoppade högt upp i luften och vackert ner igen. Helt fantastiskt!!
Framme i Pula och ACI hamnen var bryggorna rätt fulla men inget liv i båtarna, de låg här för vintern. En del väl inpackade andra mindre väl.
Pula är huvudstad på halvön Istria och en viktig hamnstad. Före mörkret hann vi besöka den sjätte största amfiteatern som fanns ett par hundra meter från gästhamnen. Som tur ligger denna imponerande arena ännu i Pula. Under 1500-talet tänkte venetianerna flytta hela byggnaden sten för sten till Venedig, men en senator från Pula motsatte sig idén! Arenan är ännu i aktiv användning för konserter och dylikt så den har delvis restaurerats.
På kvällen åt vi middag i marinans restaurang, som var utmärkt.

16.10
Eftersom vi inte har speciellt bråttom vidare stannade vi en extra dag i Pula. Det blev mera minnesmärken och lite shopping. Shoppandet här är billigt så några par jeans mm kom med i båten…
Hela besättningen hade äntligen tid att gå och frisera sina hår och pälsar.
På fiskmarknaden inhandlades några fiskar av märket dorade, som blev en utomordentligt god middag på kvällen.

torsdag 17 oktober 2013 - Skrivet av Jan Lindblad
Osor, 14.10

Det fina vädret och den tomma bryggan gjorde att kaptenen beslöt tvätta bort det gula från båtens sidor och samtidigt vaxa lite. Även sittbrunnen fick sig en omgång tvättmedel och är nu ljus och fin.

Vid 3-tiden kastade vi loss och styrde mot Osor över ett spegelblankt hav.
Osor är en liten by som ligger vid kanalen mellan de långa öarna Losinj och Cres. Kanalen förkortar rutten västerut mot Istra avsevärt och byggdes redan före romarnas ankomst. Osor hade varit en mycket viktig hamn redan långt före medeltiden.
Vi kom fram först vid 7-tiden på kvällen så ficklamporna kom i användning. Hittade i mörkret en plats vid en ponton, gästhamn eller inte. Byn såg inte speciellt tilldragande ut från hamnen. Vi tog en runda i den rätt mörka och tomma byn, som visade sig vara mycket trevlig med många byggnader som hade anor från romarriket. Här fanns även fina statyer och skulpturer som alla hade med musik att göra. Vi kunde läsa att det ordnas årligen en musikfestival i byn. Hittade en mysig liten restaurang som var öppen, säkert den enda. Vi tog ett glas vin och njöt av lugnet.