lördag 10 december 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Hönö

Nu är vi hemma igen över jul o nyår.

Tack alla ni som följt oss och för alla roliga o fina kommentarer vi fått.

Önskar er alla en riktigt GOD JUL o GOTT NYTT ÅR!

fredag 25 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Stora Bältbron igen

Nu är vi på väg hem och denna gång passerar vi högt ovanför Stora Bältbron. Det är nu drygt 3,5 månader sen vi lämnade Hönö och vi har varit på väg ganska precis 3 månader innan vi kom till Aguadulce i Spanien där vi nu lämnar båten över vintern. Det tog oss 3 veckor från Hönö till Travemünde, 6 veckor på kanalerna från Travemünde till Port St Louis och 3 veckor på Medelhavet från Port St Louis till Aguadulce som ligger strax väster om Almeria på Costa del Sol kusten. Sen tar det bara 4 tim att flyga hela långa vägen hem!!!

Mycket segling blev det hela vägen ner till Travemünde men på Medelhavet har det varit mycket motorgång. Medelhavet är ett antingen eller hav. Antingen blåser det ingenting eller så blåser det alldeles för mycket. På kanalerna har vi inte behövt tänka på väder o vind där har vi bara tuffat på så sakteliga.

Det har varit en riktigt härlig resa och vi har besökt många fina ställen på vår väg till Spanien.

onsdag 23 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Almeria
Den mooriska fästningen Alcazaba

Regnet det bara öser ner så vad gör man då? Jo vi åkte till Almeria och besökte saluhallen. Sen tog vi en promenad upp till Alcazaba en moorisk fästning från 1000-talet. Om det inte hade regnat så förbaskat mycket hade vi haft en riktigt fin utsikt däruppifrån. I morgon ska det bli sol igen.

måndag 21 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Cueva de Nerja

Vi åker till grottan i Nerja. Den upptäcktes 1959 och öppnades för allmänheten året därpå och är en av världens största och vackraste grottor. Det var mycket fascinerande att gå omkring därinne och formationerna av stalaktiter och stalagmiter ser ut som konst. Man håller fortfarande på att utforska grottan som är 32 m hög så hela ytan är ännu inte öppen för allmänheten. Här brukar man också ha en musikfestival varje år.

söndag 20 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Härlig dag på havet

Vi passar på att njuta av sol och bad så länge vi kan. Badtemperaturen är fortfarande ok och när solen är framme blir det riktigt varmt så det var skönt med en tur ut på havet.

lördag 19 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Granada
I bakgrunden Allhambra och Sierra Nevada

Efter ett par dagar i båten var det dags för nästa utflykt. Vi tog bilen till Antonio i Almunécar som ligger strax öster om Nerja och ca 14 mil från Aguadulce. Han tog oss med till Granada där han är född och visade oss runt. Granada är en stor universitetsstad med drygt 200 000 inv och här finns mycket att se. Vi hann också med att ta oss upp till Allhambra som sedan 1984 är med på UNESCOs världsarvslista. Där gjorde vi ett kortare besök så dit vill vi återvända igen.

Dan därpå promenerar vi runt i Almunécar och spanar så klart ut över havet, då ser vi långt långt ut en segelbåt som visade sig vara Bojan på väg till Malaga. Efter att vi ätit lunch tillsammans med Antonio i Almunecar var det sen dags för oss att åka till Malaga och möta Moa som kom med flyg från Stockholm.

tisdag 15 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Frigiliana

Vi har nu haft härliga dagar högt över havet hos Mia o Philip. Frigiliana ligger uppe i bergen och har ca 2 500 inv och nere vid havet ligger Nerja som närmsta samhälle. Även Wilma som också var med fick sköna dagar då hon äntligen kunde röra sig fritt. Hon var lite skeptisk till poolen som hon rundade med stor försiktighet.

fredag 11 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Bojan seglar vidare
Bojan på väg ut ur hamnen i Aguadulce

Nu seglar Bojan vidare söderut mot Gibraltar och vidare till Kanarieöarna. Det ska bli spännande att följa deras resa och vi önskar dem många härliga seglatser framöver. Vi far nu också vidare söderut men nu med bil på väg mot Frigiliana, Almunecar och Granada.

tisdag 8 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Aguadulce

Nu ligger vi med båten i Aguadulce som är en av de hamnar på Costa del Sol där vi funderat på att ha båten över vintern.  Här är riktigt fint och det är en väl skyddad hamn och vi har nu fått en plats till ett bra pris. Det känns skönt att vara framme och vi kan nu ägna oss åt att städa och fixa det som behöver göras med båten. Vi kommer också hyra en bil för att kunna hälsa på våra vänner och se oss omkring.

Efter Alicante seglade vi vidare till Torrevieja och därefter till Cartagena som har en fin hamn väl skyddad mellan de höga bergen. I båda hamnarna är det en del båtar som övervintrar. Utmed denna kuststräcka blev nu bergen mer svarta och det var många grynnor vi behövde hålla ut för. När vi sen rundade Cabo de Palos innan Cartagena var det märkligt nog nästan helt stilla annars har det blåst och varit stora böljor när vi rundat uddarna.

Efter Cartagena seglade vi till Garrucha där fick vi stanna ett par dagar eftersom det nu blåste en del. Ingen vidare hamn för den vindriktningen som var men vi hittade en brygga där det inte rullade så mycket. Här fanns långa fina sandstränder och vi hade för övrigt sol och varmt i havet så det blev sköna baddagar i Garrucha.

Sen blev det äntligen en mellandag med lite lugnare vindar så vi ställde in siktet mot Almeria drygt 50 nM. Vi lämnade Garrucha vid 7-tiden och det var lugnt, först när vi skulle runda Cabo Gata blev det både stora böljor och en del vind men när vi rundat och kommit in på Costa del Sol hissade vi segel och efter 9 tim på havet la vi till i Almeria. Men nu har det blivit kyligarr helt plötsligt är det bara 17 grader i vattnet jämfört med 23 som vi hade dan innan.

Dan därpå blev en kort sträcka hela 5 nM till Aguadulce.

onsdag 2 november 2016 - Skrivet av Ove och Marie
Alicante

Efter Valencia kommer vi in på Costa Blanca kusten. Utmed denna kust blir bergen högre men precis som tidigare är strandremsan kantad av både små och stora hotellkomplex. Undrar just hur många hotellplatser det finns utmed spanska kusten. Vädret är nu riktigt fint och det är mycket varmt så det blir ett och annat dopp under gång. Ove fiskar också varje dag och mycket fisk blir det, mest Bonito och en o annan Makrill. Det smakar mycket gott. Vi tar natthamn i Denia och därefter Altea båda mysiga små städer. Efter Altea rundar vi Punta Bombarda och när vi kommit förbi udden tornar alla skyskrapor upp sig i Benidorm man skulle nästan kunna tro att det är New York. På vår fortsatta färd mot Alicante dyker ett gäng delfiner upp och leker runt båten det är alltid lika skoj att se.

Vi kom tidigt i hamn i Alicante och gick direkt upp och åt paella, godast hittills vi slog också på stort med en förrätt och efter detta var vi riktigt mätta. Sen promenerade vi runt i stan och när det mesta av maten sjunkit undan började vi kvällspromenaden upp mot kastellet. Det var till en början lite trögt att gå men vi fick en fin utsikt över staden med ca 330 000 invånare. På nervägen promenerade vi genom den gamla delen av Alicante med många små fina hus dekorerade med olika mönstrade kakelplattor, mycket blommor och en och annan liten servering utanför.