fredag 10 januari 2020 - Skrivet av Marie
Vinga fyr och båk

Efter 335 mil och fem dgr var vi hemma på Hönö igen, nästa dag åkte vi till Stockholm för att fira vårt barnbarn som fyllde två år, vi hann!!!

torsdag 9 januari 2020 - Skrivet av Marie
Tournon sur Rhone
Sen kväll i Tournon

Efter drygt 100 mil kom vi till Tournon en fin liten stad invid Rhone här låg vi med båten på vår väg ner till Medelhavet. Nu hade det blivit betydligt svalare ungefär som hemma så fram med varmare kläder. Vi tog en promenad genom stan och åt en bit mat.

Nästa dag körde vi vidare in i Tyskland och efter 70 mil var vi i Heidelberg här var det julstämning

Sen körde vi vidare till Lübeck, till ännu en julmarknad här hade vi lite mera tid så vi hann med att se en del. Det smakade gott med lite glüweihn......

onsdag 27 november 2019 - Skrivet av Marie
Vi lämnar Aguadulce och kör norrut......

I lördags påbörjade vi vår resa norrut och Marie Ros får ligga kvar ute vid hamnpiren över vintern. Vi skulle försöka hinna hem på fem dagar då vårt barnbarn skulle fylla två så vi var tvugna att göra några mil per dag. Vårt första stopp blev efter ca 40 mil då stannade vi i närheten av Xabia där vi hälsade på Olof.

måndag 18 november 2019 - Skrivet av Marie
Fina fina Wilma...

Våran fina skeppskatt Wilma har nu lämnat oss...........

Wilma blev 18 år drygt, hon var en av 8 kattungar som föddes samtidigt. Miranda som mamman hette hade Moa ett par år tidigare fått på sin födelsedag av Henning. Alla 8 kattungarna klarade sig men Wilma var den kattungen som var allra minst och jag bestämde mig för att behålla henne.

Wilma har i alla år varit skeppskatt, många seglingar har det blivit och hon verkar för det mesta ha trivts bra med det utom en o annan gång när hon givit sig ut på äventyr o inte kommit ombord förrän långt senare, då har vi vackert fått vänta och tids nog har hon hoppat ombord igen.

Wilma fick sen börja pendla mellan Gustavsberg och Hönö,  det klarade hon riktigt bra och belöningen blev en massa fisk o skaldjur som Ove serverade, kräftor var nog det hon gillade allra mest. På senare år har hon också rest med oss gm Europa och verkar ha funnit sig till rätta även med det. Hon har varit otroligt lätt att ha med sig överallt. Och när vi väl kommit ner till Spanien och ombord på båten har hon bevakat sitt revir (båten) noga då det också funnits andra katter på piren. Hon har aldrig hoppat iland där men då och då gjort utflykter över till grannbåtarna.

Oj vad vi saknar Wilma...... men vi är också mycket tacksamma att hon fått vara med oss i så många år

onsdag 13 november 2019 - Skrivet av Marie
Stora, hajar......
Akvariet i Roquetas de Mar

En av dagarna gör vi ett besök i Almeria, där hittar vi både leksaksaffär och chokladaffär. Leksaksaffären var nog klart populärast. På vägen därifrån passerar vi också platsen där det står en staty av John Lennon.

Sen blir det mera strandhäng och när det är dags för att vila kan vi andra sätta oss o äta på chiringuiton alldeles intill.

Jollen måste ju också prövas det blev en liten roddtur i hamnen.

Innan det var dags för dem att åka hem gjorde vi också en tur till Akvariet i Roquetas de Mar. Det var ett uppskattat besök för både barn och vuxna med många stora hajar och rockor som man fick klappa om man tordes.

måndag 11 november 2019 - Skrivet av Marie
Vi får besök .......

Äntligen, som vi längtat, helt underbara dagar tillsammans med barn o barnbarn i Aguadulce

lördag 12 oktober 2019 - Skrivet av Marie
Bara bad o lata dgr
Ove transporterar solstolarna till stranden

Efter sjösättningen när det mesta arbetet med båten var klart så har vi mest varit på stranden. Det är fortfarande mkt varmt dygnet runt och vattentempen är 24 grader så man orkar inte göra så mkt annat. Värmen tar också hårt på Wilma men hon har hittat bra plats i skuggan under solkapellet.

lördag 28 september 2019 - Skrivet av Marie
Äntligen sjösättning

Efter tre dagars arbete, så mkt vi nu orkade i värmen det blev såklart en del strandhäng under parasollet o många bad emellanåt men på kvällarna kunde vi jobba en hel del. Så var det dags för sjösättning o båten åkte i med hela soltaket på. Motorn startade och allt fungerade som det skulle, sen tog vi oss hela 25 meter till vår hamnplats, här ligger vi bra och ser ingen anledning till att röra på oss ännu på ett tag.

Efter det åt vi en rejäl frukost och sen blev det en hel dag på stranden.

Wilma tar det bra hon var den enda som fick vara kvar ombord under själva sjösättningen , hon såg lite fundersam ut för denna gången var hon ute på däck när båten åkte i sjön.

Det är nog lite i varmaste laget även för en katt så hon ligger mest i skuggan under soltaket på däck och all vaken tid går åt till att bevaka de andra katterna som promenerar fram o tillbaka på piren, då o då hoppar de också ombord men då fräser Wilma ifrån oftast sker detta på natten så då får Ove gå upp o jaga iväg inkräktarna.

fredag 27 september 2019 - Skrivet av Marie
Aguadulce
Utsikt från Marie Ros

Efter en vecka o 350 mil är vi framme i Aguadulce. Den här gången höll vi oss ganska långt österut på vår väg ner till Spanien och det är hittills den närmsta vägen för oss. Det var heller inte så många vägtullar vare sig i Frankrike eller Spanien. Det blev en trevlig resa med bra väder och många fina ställen att övernatta på.

Allt var ok med båten när vi kom och det var mycket varmt och hamnkontoret var inte öppet, så vi började med att gå till Belgo bar i hamnen där vi åt en sen lunch, det smakade bra. Sen kunde vi gå till hamnkontoret där vi blev väl mottagna o fick kvittera ut en nyckel så vi kunde komma in till båten.

När båten har stått på land under så lång tid är allt utvändigt ganska smutsigt så det var bara att sätta igång och spola av så att vi kunde ta oss in i båten och göra iordning för att kunna bo i den. Det tog sin lilla tid vid midnatt var vi någorlunda klara med det mest nödvändiga och vi tog oss lite gazpacho och en getostmacka sen var det inte långt till kojen.

torsdag 26 september 2019 - Skrivet av Marie
Spanien
Roses

Vi kör på slingriga små vägar från Medard en Forez bitvis med tät dimma så vi ser inte så mkt av den fina utsikten men ju längre ner vi kommer så lättar dimman, vi får också lite regn men det är fortfarande varmt och när vi passerar gränsen till Spanien kommer solen tillbaka.

Vi hittar ett fint hotell i Roses nere vid havet.