Resa - maj 2014
Catagena
Uteserveringar överallt

18 maj

Efter att fått vända in igen mot hamnen p g a allt för stark vind och motsjö tar vi oss in i staden och gör ett besök på en mysig restaurang Pimiento. På vägen får vi uppleva ett storslaget spanskt bröllop med fyrspann och hundratals finklädda gäster. Nästa dag gör vi ett nytt försök och får till en början en ganska lugn färd. Vi seglar mot Catagena och när vi närmar oss blir sjön allt oroligare och vinden ökar betydligt, skönt att vara i hamn. När vi lägger till får vi hjälp av ett dansk par som har fått problem med motorn.  Vi ligger intill en annan svensk (betydligt större) båt som visar sig också ha motorproblem. Staden är vacker och många är ute och tar sig en söndagspromenad. Det visar sig att även vi har fått lite läckage från ett diselrör. Bernt tar fram sin verktygslåda och drar en koppling vilket visar sig hjälpa, puh! Redan nästa dag tar vi oss vidare och får kanske vår bästa segeltur hittills. Målet blir Santa Palo där vi plötsligt får ligga vid en fingerponton vilket är ovanligt då de flesta hamnar har moringslinor. Man blir alltid trevligt bemött av hjälpsamma marineros. Hungriga och trötta går vi till en fin kinesisk restaurang och äter gott, portionerna är ordentligt tilltagna och vi lär oss att inte beställa för mycket nästa gång.

Denia
Gamle Masetti på sin fina hoj

20 maj

Nästa hamn blir Denia. Dit tar vi oss med god fart och helt ok segling men som vanligt tar det i ordentligt en timme innan vi når hamnen. Vi stannar en natt extra och fyller på vårt telefonkort så vi kan ha internet även om inte hamnen erbjuder det. Vackert väder och vi njuter av glass på ett café, skönt att vara på land en dag.

Tuffa seglingar till San Pobla och Benicarlo
Soluppgång innan ens vindarna har vaknat.

22 maj

Vi stiger upp före soluppgången och förbereder oss för en heldag på sjön. Tankar innan vi ger oss ut och ska enligt prognosen få en lugn dag. Det blir det inte, jobbigaste seglingen hittills, på väg att vända men fortsätter. Vi får både kulingvindar och sjön emot oss. Vi går förbi den stora hamnen Valencia och når San Pobla där vi måste spola båten ordentligt då den är vit av salt. Vi lägger oss tidigt utan att ens försökt ta oss in i samhället. Sover gott och tar oss nästa dag vidare till Benicarlo ca 65 nm. Även här fick vi starka vindar, upp till 17 m/s och hög sjö. Men i baken vilket är stor skillnad. Inser att vi måste hitta en bättre vädersajt.

Vi rundar Cabo de Gata
Bernt i det blå!

9 maj

Sticker tidigt och seglar hela dagen, ganska mulet och först fram mot kvällen klarnar det. Vi lägger oss för ankare i viken utanför La Herradua. Det ser hyggligt lugnt ut men natten blir gungig och sömnen därefter. Nästa dag är det fortfarande disigt men sikten är hygglig. Vi har fått tips från ett danskt par att Almerimar ska vara en bra hamn. När vi lagt till och gått en runda känns det som att komma till ett ganska ödsligt ställe med tomma gator och långt ifrån det vi sett innan. Här hade vi tänkt proviantera en del mat men affären är stängd för renovering så vi får allt vänta tills vi kommer till nästa hamn. Golf är nog det stora dragplåstret till denna ort och säsongen är inte igång. Vi stannar två nätter och har god vind när vi seglar vidare och rundar Cabo de Gata utan problem. Vi lägger oss för ankare i en stor vik där vi badar i det kristallklara vattnet. Bernt passar på att kolla lite under båten och rengör logg och ekolod. Under natten får vi tyvärr flytta p g a att vinden vänder helt. Trots höga berg är det svårt att hitta lä då vinden följer berget ner och bildar fallvindar. Natten blir orolig och gungig men ankararet håller fint och vi kan sova några timmar.

Garruchas fina park
Garrucha

12 maj

Ganska trötta angör vi Garrucha efter en guppig seglats med mycket vind emot. En trevlig stad med bra butiker nära så här passa vi på att bunkra en del. Man blir förvånad av hur vackra parker det finns i alla städer och här har man klippt träden lite speciellt. Vinden ökar och vi får ligga kvar tre nätter vilket gör att vi hinner se en hel del.

fredag 16 maj 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Juan Montiel Marina (Aguilas)
"First Mate" tar igen sig!

15 maj

Efter att studerat en tysk båt som gav sig iväg i vågorna beslutade vi oss för att våga oss ut. Med både segel och motor gick det ganska bra att möta den höga sjön emot oss den första delen av resan. Aguilas var vårt mål och när vi närmade oss blev sjön allt oroligare. Vi valde den nyare hamnen Juan Montiel Marina strax söder om Aguilas. Hamnen är stor med få båtar så plats finns och trots höga pirar blåser det regält så man blir lite trött av gunget. Priset är lite högre men det visar sig vara de bästa duschar hittills på resan. Vi vandrar runt, tar oss högt upp på en klippa och besöker även hamnen i Aguilas. Äter på en mysig restaurang vid en park och tar det lugnt. Vinden ligger på in mot stranden så vi väljer att avstå från att bada

lördag 10 maj 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Fuengirola
Internationell fiesta

Puerto de Fuengirola är målet idag. Solen skiner och vinden svag, det blir motorgång hela vägen. När vi kommer fram är det fullt på besöksbryggan så vi lägger till vid tankstället. En snäll hamnvärd kommer efter en stund och visar oss in. I staden pågår en internationell fiesta med massor av länder som presenterar sig med mat, kläder, suvenirer och fram för allt musik. Vi hittar både Norge, Finland och Danmark men tyvärr saknas representanter från Sverige vilket är märkligt då detta verkar vara ett riktigt svenskställe med svensk radio bl a. Trevligt men trångt och hög volym överrallt. Stranden är fin och badet härligt. Restaurangerna har hyggliga priser så vi äter en del ute. Matilda har längtat efter Sangria så det unnar vi oss i en av hamnens restauranger. Nästa dag tar vi oss en lång promenad till en fästning och besöket fiestan en andra gång.

lördag 10 maj 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
På väg till Benalmadena
Fundersam skeppare "Var är vi?"

5 maj

Med 6 M kryssar vi oss fram till Benalmadena. Detta är en jättehamn med massor av plats. Det känns nästan som att hamna i en Disneyfilm då byggnaderna liknar Alladins värld. Stranden ligger strax bakom hörnet så dit tar vi oss snabbt. Här i hamnen är det en hel del kommers, massor av butiker och restauranger. Vi äter gott i båten på kvällen och nästa dag tar vi oss med buss till Malaga. Matilda ska flyga tidigt nästa dag och har bokat ett rum så hon kan komma till flyget i tid. Vi går runt i staden och hittar en fin park som ledet oss upp till en utkiksplats. Därifrån vi kan betrakta hela staden uppifrån. Vi äter gott på en japans restaurang och kl 20.00 lämnar vi Matilda och tar oss tillbaka till båten. Hon flyger hem och allt funkar som förväntat vilket är skönt. Oj, vad fem dagar gick snabbt.

onsdag 7 maj 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Marbella, Matilda besöker oss
Lummigt i Marbella

3 maj

Till Marbella tog vi oss snabbt men hamnade i en otrolig dimma. Det blev att hålla noga utkik hela vägen vilket alltid är lite jobbigt. Vi kom till en riktig turistort med en hel del svenska runt om oss. Matilda kom den 2 maj med buss från Malaga och tog, med sin resvana, sig snabbt ner till vår hamn, vilket var skönt. Som mamma är man alltid lite orolig. Efter två dagar med dimma vaknade vi med strålande sol redan tidigt. Den långa stranden var inbjudande och vi började med att njuta av bad och sol. Därefter besökte vi stadens gamla del med alla dess vackra stråk. parker och otroliga stenläggningar på torg och småvägar. Restauranger och fina småbutiker kantade dessa gator så man blir sugen på både det ena och det andra. Stannade och åt på en mysig men dyr restaurang i ”Apelsinlunden” som vi kallade stället.