Resa - juni 2014
Nu är det midsommar
lugnt i kanalen

20 juni

Glad midsommar önskar vi er alla. Vi har nu tagit oss upp till Epinal som är den högsta toppen på vår resa. Vi har hittills avverkat ca 81 slussar uppför och har väl ungefär lika många nerför. Lilla Saone är en vacker flod och Vosges är en vacker kanal men mängden av slussar gör att det är svårt att njuta de korta sträckorna mellan dessa. Vädret är vackert och vi har precis avnjutit en riktig god middag  med potatis och rökt lax, naturligtvis jordgubbar och grädde som efterrätt.

söndag 15 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Saone
Lyon

15 juni

Den 13 juni gick vi från Lyon till Marcon där vi träffade ett svenskt par Gustav och Eva som vi såg första gången i Saint  Port Louis. De hade vinkat när vi äntrade hamnen men vi såg ingenting. Vi fokuserade helt på om djupet räckte. Efter trevlig pratstund i båten somnade vi trötta in och vaknade inte förrän kl 8.00 nästa dag. kl 9.00 kom vi iväg och snart såg vi Eva och Gustav bakom oss. Målet blev Charlon sur Saone där vi tog en gemensam middag på en fin fiskrestaurang som drevs av en svensktalade fransk proffskock och hans svenska fru. En riktig höjdamiddag med kanontrevligt sällskap. Idag har vi tagit oss till Auxonne där ”Lilla Saone” börjar. Ligger nu i en trevlig hamn och tar det bara lugnt för kvällen. Vi har blivit lite varnade att det kan bli problem med djupet p g a för lite regn. Men vi hoppas på det bästa.

torsdag 12 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Slutspurt i Medelhavet
Carpe Diem har blivit en motorbåt

11 juni

Vi seglade utmed spanska och franska kusten, en rutt som ni kan följa om ni går in på ”vår position”. Det var relativt tufft med vindar upp till 20m/s (Mistralen) men vi följde kusten och vinden kom från nordväst så vi slapp höga vågor. I Port saint Louis tog vi ner masten och Carpe Diem är nu en motorbåt.

torsdag 12 juni 2014 - Skrivet av Bernt Marita Johansson
Rhone
Stora slussar i Rhone

12 juni

Nu har vi segat oss igenom Rhone som gav mer motström än vi hoppats på. Floden är stor och bitvis väldigt fin. I Arles låg vi förtöjda vid en restaurangpråm mot att vi lovade att äta där. Det är väldigt ont om ställen att förtöja för natten och man måste planera väl. Avingon hade en fin kajplats och vi fick en riktigt härlig vandring i den fina gamla delen av staden. I Viviers försökte vi gå in då de lovade ett djup på 2 m vilket inte var sant. Vi kom som tur var loss och gav oss till slussen där vi fick lov att övernatta vid väntepontonen. Valence blev nästa stopp och där kunde vi ta oss till sjömacken men djupet vid pontonerna räckte inte så även här fick vi gasa oss loss ur leran och gå tillbaka till sjömacken. Här provianterade vi än del samtidigt som vi kollade in omgivningarna. En hel skolklass med kanoter upptog marinan när vi skulle gå nästa dag. De tyckte det var kul att snacka engelska och hälsade oss välkomna. Nu har vi hamnat i Lyon och nästa etapp blir Saone.