Till Medelhavet Etapp 3 - juli 2017
måndag 31 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Capbreton (FR) – Hondarribia (ES) 25 Nm
Äntligen dags för lite tapas i Spanien

Nu har Frankrikes industrisemester börjat och det märktes i Capbreton som var full med turister. Vi hade fått en plats i hamnen precis vid ”bussfärjan” som gick över havsinloppet till stranden på andra sidan och den körde fram och tillbaka framför fören på S/Y Maron ideligen hela dagen och fiskebåtarna som hade sina hamnplatser rakt framför fören likaså vilket störde oss lite. Vi gick därför till hamnkontoret och bad att få byta plats i hamnen så vi kunde stanna kvar ett par dagar och det gick bra.

Det positiva med fiskebåtarna var förstås att de hade fiskmarknad varje dag vid sina båtar. Här fanns lokal färsk hummer, havskräftor, trollkrabba, tonfisk, makrill, ostron, musslor och massor med andra för mig okända fiskar. Vi köpte fisk och skaldjur och kokade i båten. Det går inte att få tag i dillkronor här i Frankrike så jag hade köpt med mig torkade dillfrön vilket fungerade nästan lika bra. Ett bra tips från min mor.

I mataffären fick jag idag för första gången tag i en basilikaplanta här i Frankrike. Vi brukar ha en hink med planterade färska örter ombord och nu hittade jag äntligen en planta att plantera. Men var fick man tag på jord? Inte på den supermarket som vi var på och inte i blomsteraffären. Då cyklade båtmeken iväg till ett längre bort beläget Intermaché (stormarknad) och kom hem med en jordpåse. Nu får vi leta vidare efter fler färska örtplantor att plantera i hinken. Här fick vi också tid för lite sol, bad, bunkring och tvätt.

Sen var det dags att åka vidare till Spanien! Tack och farväl Frankrike för den här gången! Vi lämnade Capbreton vid lunch då vi behövde högvatten för att ta oss ur hamnen. I horisonten såg vi de Spanska bergen. Efter en stund fick vi lite vind i seglen och kunde slå av motorn och det kändes skönt. När vi kom fram till Hondarribia som låg vid gränsen var vi lite spända. Hur skulle det gå med språket och rutinerna vid ankomst här i Spanien? Vi förstod givetvis inget som stod på skyltarna på pontonen men i hamnboken ”South Biscaya” stod det att gäster skulle lägga till på bryggan med den gula lampan och sedan anmäla sin ankomst på hamnkontoret. Så gjorde vi och på hamnkontoret pratade personalen engelska och vi checkade in oss som vanligt och blev tilldelade en plats i hamnen. Nu var vi i Baskien i Spanien! Dags att hissa ny besöksflagga.

Knappt hade vi lagt till innan vi bestämt gick upp till gamla staden och in på en bar. Här skulle det ätas tapas och drickas Riojavin. Vi hittade ett mysigt ställe med massor av tapas på bardisken. Nu frågade vi bartendern hur det hela gick till när man beställde. Han gav oss en tallrik och sa att det var bara att välja och plocka och sedan visa honom hur många man hade tagit och betala. Det smakade fantastiskt gott och Riojavinet var utmärkt. För ett glas vin betalade vi 1,70 Euro!

Länk till fotoalbum: Hondarribia
fredag 28 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Arcachon – Capbreton (FR) 63 Nm
Sand, sand, sand hela vägen till Capbreton

Vi fick inte lämna Arcachon förrän fredag då vi inte fick passera skjutområdet pga av pågående militära aktiviteter fick vi besked om av marinkontrollanten. Det var inte vad vi planerat men det var bara att bita i det sura äpplet och stanna kvar en dag extra. Inte nog med det utan när vi vaknade på torsdagen var det också ”Kalmarregn” här i Arcachon. ”Kalmarregn” är ett begrepp som vi i familjen hittade på efter ett par våta dagar i Kalmar för många år sedan. Det är väldigt fuktig och dimmig luft som upplevs som regn men det kommer inte uppifrån utan man blir bara blöt i en slags dimma.

Vi bestämde oss dock för att göra en cykelutflykt till den stora sanddynan ”La Dune Pilat” cirka en mil utanför Arcachon. La Dune av Pilat är den största sanddynan i Europa. Vi hade tur med vädret och när vi kom fram till sanddynan så lyfte molnen och ”Kalmarregnet” upphörde. Efter en svettig promenad uppför sanddynan till toppen fick vi njuta av utsikten och känslan av att befinna sig i en öken. Vi var dock inte ensamma i ”öknen” som var full av besökare på toppen.

När vi gav oss iväg från Arcachon nästa morgon sken solen och vi fick se sandynan Pilat i solsken när vi passerade söderut. Det blev en lång dag med motorgång då medvinden låg på 1-2 m/s med dyning på ca 1,5 m. Vi gick utmed land som bestod av sand, sand och sand. Vi såg knappt en enda båt på hela dagen.

Vi startade med fullt seglarställ på men allt efterson dagen gick åkte mer och mer av kläderna av och när vi kom fram till Capbreton var det kortbyxor och linne som gällde igen trots att klockan var 20 på kvällen. Dyningen slog hårt in i hamnen och S/Y Maron vaggade fortfarande när vi lagt till vid bryggan. Hamnkapten överraskade oss med en flaska lokalt vitt vin som välkomstgåva vid incheckningen och utlovade en natt fri från hamnavgift om vi stannade i 3 nätter. Det var lockande.

Sedan var det dags att avsluta kvällen på en fiskrestaurang och fira att det idag var 44 år sedan jag och båtmeken blev ett par! Mycket har vi upplevt tillsammans under alla dessa år.

Länk till fotoalbum: Capbreton
tisdag 25 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Medoc – Arcachon (FR) 75 Nm
Den vackra byggnaden La Grand Théàtre i Bordeaux

Vi fick ett par ”väntdagar” i Médoc pga av höga vågor och höga vindar. Vi gjorde en tågresa till staden Bordeaux St-Jean med sina vackra byggnader längs med floden La Garonne under vår väntan på bättre väder och vindar. Vi hittade ytterligare en fantastisk och enslig strand med bad trots att det blåste höga vågor. Symaskinen kom fram och jag sydde och lagade lite båtdynor.

Vi gav oss iväg med högvattnet kl 7 på morgonen för att få medströms ut ur havsinloppet och vi hade ca 12 timmars segling framför oss innan vi skulle vara framme i  högvattnet i Cap Ferret, inloppet till Arcachon, som låg söderut. Vi fick inte komma fram till inloppet för tidigt och inte för sent för att få rätt djup. Om vi inte gav oss iväg idag så skulle vi bli kvar i Médoc ytterligare en 4-5 dagar som prognoserna såg ut.

Vi var väl förberedda med bredda baguetter, folieformar med färdiglagad lunch (spagetti och köttfärssås) och middag (rester från gårdagens risottokok) och lite mellanmål. Vi visste att det skulle bli en ganska stökig segling efter flera dagars hårda vindar och det blev det också. Till en början vind upp till 10 m/s som sedan minskade till till 6-8 m/s. Besvärligast blev utloppet från Médoc och inloppet till Arcachon då det grundade upp och vågorna blev högre. För övrigt blev det en fin slörsegling på mellan 5-9 knop men med en för det mesta grå himmel, svart hav och ganska rejäl dyning på 2 m från nordväst som gjorde att vi gungade rejält. När man seglar så många timmar så märker man både hur vädret och vindarna varierar under dagen som man kanske inte tänker på annars.

När vi seglar hela dagar brukar vi dela in dagen i entimmas pass. Där jag har en egen timma då jag är fri från navigering, spaning etc. Sedan har båtmeken en fri timma och sedan har vi en timma tillsammans och så rullar det på.

När vi kom fram till Cap Ferret, inloppet till Arcachon, var vi tvungna att ropa på VHF att vi var på ingående och försäkra oss om att ingen skjutning pågick då detta är ett skjutområde för militären. Här behövde man också tillstånd att gå in i inloppet pga risker vid för lågt vatten och för höga vågor vid ett stort sandrev och vi var lite oroliga för att vi inte skulle få tillstånd att passera. Vi var dock välkomna in genom passagen både enligt marinen och hamnkaptenen och vi fick även en hamnplats tilldelad direkt på VHF.

När vi angjorde bryggan började det regna och klockan var strax över 19. Det hade tagit oss ca 12 timmar och våra beräknaringar av tidvatten och strömmar hade stämt. Vi hade haft fin vind och strömmen med oss hela dagen. Nu kände vi oss trötta och vi somnade så fort mörkret sänkte sig över Arcachon.

Länk till fotoalbum: Arcachon
fredag 21 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Vintur i Bordeaux-området
Rader av vinstockar i Haut-Médoc

Redan kl 9 stod vi klara för avfärd på hamnkontoret då de hade lovat att skjutsa oss till byn där biluthyrningsfirman låg. Killen som körde oss körde precis som alla fransmän på småvägarna som om det var biljakt och båtmeken mådde illa redan i första kurvan. Som tur var så var det bara ett par kilometer dit. Han lovade sedan att hämta oss där igen på kvällen vilket var väldigt snällt av honom.

Vi hade hyrt en ”liten bil” som visade sig vara en Twingo. Tyvärr kunde vi inte förstå hur man fick igång farthållaren och blev inte ett dugg klokare när jag försökte läsa den franska bruksanvisningen till boken men det fick gå utan farthållare.

Rutten vi planerat började norr om staden Bordeaux på Médoc-halvön upp till norra delen av halvön som omfattar vinområdena Haut-Médoc och Médoc. Vi startade med Chateau Siran i Margaux-distriktet som låg längst söderut och där fick vi prova fina viner med olika blandning av druvorna cabarnet savignon och merlot som är de vanligaste druvorna i de det här området. Sedan bar av till det stora kända Chateau Margaux, vars vin båtmeken förälskat sig i förra året på en restaurang i Redon. Tyvärr hade de ingen vinprovning eller försäljning på vingården utan hänvisade alla besökare till en butik i byn. Nu blev båtmeken lite besviken men i butiken hittade han i alla fall sitt favoritvin.

Nu gick färden vidare bland vinfälten till Chateau ”Hej å Hå” som båtmeken säger som har lite problem med synen och franskt uttal! Vi passerade och besökte chateau i Haut-Médoc, Moulis, Listrac, Saint-Julien. Pauillac, Saint-Estèphe och till slut Médoc. Ett paradis för oss vinälskare! Nu var bagaget på Twingon full av vinkartonger och vackra vinpåsar med vinflaskor från gårdarna vi besökt. Nu fick vi bråttom tillbaka till biluthyrningsfirman då vi hade en tid att passa.

Stolta över våra viner bar vi dem ner till båten. Men var skulle vi nu förvara flaskorna? Vi skapade ett provisoriskt ”vinförråd” i våra ”Mamutryggsäckar” och kilade fast väskorna mellan den nedpackade jollen och mjuka gästtäcken i den ena akterruffen.

Länk till fotoalbum: Medoc 3
torsdag 20 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Cykelutflykt med Google Maps
På språng över savannen efter stranden och havet

På morgon fick vi byta hamnplats en fjärde gång på uppmaning av dagens hamnkapten. Sedan ägnade vi förmiddagen åt att planera en vintur i Bordeaux på fredag.

Efter lunch tog vi fram cyklarna för att ta oss till en enslig strand. Jag studerade kartan av Medoc-halvön noga och valde en strand ca 5 km bort från hamnen och tog ut en färdbeskrivning för cykel på Google Maps. När vi hade cyklat en stund blev vägen allt mindre behaglig att cykla på och till slut fick vi gå och leda cyklarna i sanden. När inte det gick längre för att sanden var så djup och båtmeken sa att cyklarna skulle ta skada av all sanden parkerade vi cyklarna och gick sista biten.

Vi låste förstås fast cyklarna ordentligt vid en stolpe trots att vi inte sett en människa på flera kilometer och att vi nu befann oss på någon form av savann eller öken där det tom var svårt att gå utan cykel! Nu gick vi till fots ytterligare en bit mot det håll vi hörde havet. Trots värmen och den besvärliga sanden imponerades jag av de otroligt fina växter som levde i sanden.

När vi väl fick syn på havet bakom en hög sandkulle var det lika mycket savann till innan man nådde havet. Nu gav vi upp och återvände till våra fastlåsta cyklar och ledde dem tillbaka till vägen som var cykelbar. Nu tog båtmeken kommandot och cyklade resolut till den allmänna stranden inte långt från hamnen. Här fanns det fint vatten att bada i för den som ville.

Länk till fotoalbum: Medoc 2
onsdag 19 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Oléron – Medoc (FR) 50 Nm
Atlanten såg oinbjudande ut när vi gick från Olereon

När vi vaknade var det mulet. Det var första gången sedan vi kom till La Rochelle. Det var också svalare luft, riktigt behagligt. Vi hade planerat att vi skulle ta oss runt Olérons norra udde och gå längs västsidan ner till Medoc-halvön i Bordeaux. Vi lämnade hamnen ca kl 10:30 när tidvattnet hade stigit tillräckligt mycket så vi kunde ta oss ut från hamnen.

Vi satte segel utanför hamnen då det var en fin sydvästvind på 5-7 m/s. Atlanten såg mörkt och oinbjudande ut. När vi rundade udden fick vi en hård kryssvind som efter ett tag öppnade upp till halvvind. Nu gick det i upp till över 9 knop med en lätt medström från sidan! S/Y Maron gungade i den höga dyningen utifrån Atlanten och de metershöga vågorna fån sydväst. Idag gick det inte att laga mat nere i båten utan det fick bli en värmd pizza i gasugnen till lunch. Jag som aldrig varit sjösjuk kände hur det försiktigt drog i sjösjuketarmen när jag var i ruffen!

När vi närmade oss havsviken Gironde var vi i Bordeaux-området. Bordeaux såg inbjudande ut med sin långa fina stränder och är ju också vinälskarens Mekka. I havsviken Gironde fick vi dock en mindre trevlig motström på 2 knop och de sista distanserna blev sega. Motorn tuggade oss sakta framåt. Klockan var över 20 på kvällen när vi angjorde hamnen Port Medoc på norra Medoc-halvön.

Det fanns inga hamnplatser reserverade för ”visitors” i hamnboken så vi la till längst ut på en av pontonerna i hamnen men blev genast bortkörda av en frusterad tysk dam. Då försökte vi på ytterligare en tom plats och vi blev då direkt tillsagda av en fransman att här var alla platser redan reserverade. Vi la i alla fall till där och gick upp till hamnkontoret och blev då hänvisade till en annan plats så det var bara att flytta båten igen.

När vi lagt till för tredje gången den kvällen återstod det bara av dagen att laga och äta lite kvällsmat. Båtmeken gjorde basilikapesto och jag fixade pasta som vi åt med lite lufttorkad skinka och färska tomater.

Länkar
Övrigt Bordeauxområdet
Länk till fotoalbum: Medoc 1
tisdag 18 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
La Rochelle – Oléron (FR) 15 Nm
Badstranden saknade vatten och bestod av lera och sand

Efter gårdagens förberedelser, inför de kommande seglingsetapperna, kändes det redan när vi vaknade att det var äventyr på gång. Nu var vi färdiga med La Rochelle och det var dags att lätta ankar och fortsätta vår ”Resa till Medelhavet”.

Målet för dagen var hamnen St Denis på ön Oléron. Ön Oléron är Frankrikes andra största ö efter Korsika. Hamninloppet var tidvattenberoende så vi fick inte komma dit för tidigt utan i högvatten vilket betydde vid lunchtid. Vi fick en fin segling med sydliga vindar och vi var framme som beräknat. I hamnen var det fullt med båtar och vi fick lägga oss utanpå en segelbåt med amerikans flagga. Vi blev hjärtligt motatagna och kaptenen ombord på båten önskade oss ”Welcome to Oléron”.

Efter en stunds vila gick vi iväg för att bada. Utmed stranden fanns det små badstugor. Men nu var det lågvatten så det fanns inget vatten vid stranden. Det var bara att börja vandra i sanden/leran iklädd badskor för att nå det grumliga vattnet som fanns ett par hundra meter ut för ett svalkande bad.

Tänk att här hade vi kommit med S/Y Maron för bara några timmar sen och nu låg de bojar som markerat farleden in i hamnen på botten i leran. Facinerande var också de konstverk i form av ”lerspiraler” som hade bildats i små högar där tidvattnet strömmat ut.

Länk till fotoalbum: Oleron2
söndag 16 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Lite båtmek i La Rochelle (FR)
Dags att förlänga skotskenan till spinnakerbommen

Lördagens förmiddag gick åt till att hitta en cykelaffär som sålde ABUS-lås! Båtmeken hade bestämt att det var det bästa låset. Vi hittade till slut ett riktigt bra och dyrt(!) cykellås i rostfritt stål och vi köpte var sitt. Nu var båtmeken nöjd!

Efter lunch var det dags för lite båtmek i värmen! Skotskenan till spinnakerbommen på masten behövde förlängas. Skenan hade vi med oss från Sverige som båtmeken hade köpt från Benns. När han nu öppnade paketet med skenan visade sig att det inte var samma sort som den vi redan hade som nu skulle förlängas. Nu blev båtmeken sur på Benns. Nu är båtmeken inte den som surar länge utan strax var han på lösningsstigen. Vi var ju i La Rochelle där massor av båtar byggs så här måste det ju finnas massor av skotskenor. Båtmeken slängde sig iväg på cykeln och var borta någon timme men väl tillbaka hade han en skena som passade som förlängning till den vi hade. Nu var det bara för mig att vinscha på. Båtmeken skulle upp i masten för att borra och popnita!

När vi var klara var vi genomsvetta båda två och vi gick till den närliggande stranden Minimes. Inte den finaste stranden men nu fick den duga. Lufttemperaturen var över 30 grader och vattentemperaturen runt 24 grader! Därefter blev det en svalkande alkoholfri öl. Riktigt gott faktiskt.

Länk till fotoalbum: Båtmek
söndag 16 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Seglingstur till Fort Boyard
Fort Boyard där "Fångarna på fortet" spelas in utanför La Rochelle

Idag gjorde vi slag i saken och tog en seglingstur till Fort Bouyard, känt från TV-programmet ”Fångarna på fortet”. Vi såg siluetten av fortet i horisonten redan när vi kom till La Rochelle och jag sa då direkt till båtmeken att ”dit vill jag åka”. Vi hade en fin vind i seglen ut till fortet och på vägen hem ankrade vi upp utanför en strand och badade till kvällen. När vi skulle segla tillbaka till hamnplatsen i La Rochelle hade vinden mojnat och det fick bli motorgång.

När vi lagt till i  hamnen kände vi hur varmt det verkligen var. Termometern inne i kabinen visade 30 grader! Det blev den första riktigt varma natten och nu behövdes inte ens våra nya sommartäcken.

Länk till fotoalbum: Fort Bouyard
fredag 14 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Nationaldag i La Rochelle
Mitt trasiga lås efter stöldförsöket

Frankrikes nationaldag och kronprinsessans födelsedag. Grattis Frankrike till stormningen av Bastiljen år 1789! Grattis Viktoria på 40-årsdagen!

Det märktes redan på morgonen att det var helgdag i Frankrike då det var mycket folk i rörelse. Vi cyklade dock till supermarket och bunkrade ordentligt med mat o vatten. När vi kom till våra cyklar som stod fastbundna i cykelstället vid änden av pontonen upptäckte vi att någon försökt stjäla våra cyklar under natten. Med sadelstången hade de försökt vrida låsvajern varv efter varv för att den skulle gå av men de hade misslyckats på båda cyklarna!  Tack för det låset säger jag till cykelhandlaren i Calais där jag köpte låset förra året. Nu fick vi inte tag i några nya lås då cykelaffärer var stängd på nationaldagen men det gick att använda låsen fortfarande och cyklarna tog vi ner på bryggan till båten.

På kvällen gjorde vi som alla fransmän (och kvinnor) gick ut på stan och flanerade. Här firades nationaldagen med mat, dryck, torgförsäljning, tivoli, konserter, gatumusikanter och gemenskap. Kvällen avslutades med ett storslaget fyrverkeri över flodmynningen och fransmännen applåderade.

Länk till fotoalbum: Nationaldag
torsdag 13 juli 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Tillbaka i La Rochelle (FR)
Château des ducs de Bretagne i Nantes

Nu är vi tillbaka hos S/Y Maron i La Rochelle. På resan hemifrån via Amsterdam och Nantes till La Rochelle fick vi ett par timmars väntan i Nantes tills tåget till La Rochelle skulle gå och vi bestämde oss för att turista lite i Nantes. Vi gick till turistbyrån och införskaffade karta och broschyr om närliggande sevärdigheter. Efter besök i den vackra katedralen kom plötsligt tröttheten över oss. Vi hade ju gått upp kl 04:30 hemma på morgonen. Vi la oss då i skuggan på gräset i vallgraven kring Château des ducs de Bretagne och tog oss en tupplur istället.

Med tåget kom vi sedan till La Rochelle vid 19-tiden och då var det bara att, fixa elen, fylla vatten, sätta på kylen och varmvattenberedaren, vädra, ta fram cyklarna och införskaffa lite frukost till nästa morgon. Sedan bäddade jag om i förpiken med de nya medhavda svala sommartäckena från IKEA. Dags att sova…