Till Medelhavet Etapp 3 - augusti 2017
tisdag 29 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ria Pontevedra – Ria de Vigo (ES)15 Nm
Hamnen i Vigo sedd uppifrån berget

I skydd för regnet när vi lämnade SanxenxoDet regnade när vi vaknade i Sanxenxo. Ingen av oss hade sovit speciellt bra då det hade varit tivoli och disco i hamnen till ca kl 06. Lite småtrötta beslutade vi oss för att lämna detta ”discoställe”, trotsa regnet och fortsätta till Vigo. Det var regnställ på när vi gav oss iväg. Båtmeken fick ta rodret och jag satte mig i skydd under sprayhooden. Inga segel skulle blötas ner så nu var det motorgång som gällde.

Framför berget vår nya vinterhamn i VigoNär vi kom in i Ria de Vigo slutade det att regna och sikten blev bättre. Nu kunde vi se berget och hamnen i Vigo framför oss som vi nu ska ha som hemmahamn i 10 månader. Precis som förra året när vi var på väg till vår vinterhamn i Frankrike var vi lite spända.

Ett stim av delfiner mötte oss i Ria de VigoPlötsligt ropade båtmeken ”delfiner”! Nu kom ett helt stim med delfiner simmande och hoppande. Jag slängde mig på kameran och började jaga dem och efter 2 års jagande lyckades jag nu filma en av besökarna vid båten. (Du kan se den på YouTube på länken nedan). Det är en fantastisk känsla att se dessa djur så mjukt och lekfullt röra sig i vattnet. Nu var denna regniga dag räddad.

Vår nya hemmahamn i VigoBåtmeken ringde hamnkaptenen och frågade var vi skulle lägga till. Här pratade de bra engelska och en man kom ut till bryggan och hälsade oss välkomna och hjälpte till att lägga till. Det gör de alltid här i Spanien vilket är väldigt bra. Vi gick bort till hamnkontoret och checkade in och precis som tidigare år så blir det lite förvirring innan de förstod vilka vi var och att vi hade en överenskommelse per mail om ”long stay”. Precis som tidigare år så ordnade det sig till slut.

Vy över Vigo i från hamnens omgivningarVi gick sedan omkring och bekantade oss med omgivningarna i vår nya hemmahamn. Vi kunde konstantera att här kommer vi att få motion i den kuperade terrängen. Backe upp och backe ner till mataffären, tvätteriet och restaurangerna. Nu kommer vi att se yngre ut för varje dag som går då båtmeken läst en artikel från forskning som visar att de som motionerar minst 30 minuter och blir svettiga ser yngre ut!

Bäst med en jolletur till närmsta strandenVi fann en fin strand ca 300 m från hamnen dit vi lättast tar oss med jollen eller varför inte lite motion över berget med fötterna eller cykeln! I båda riktningarna en rejäl uppförsbacke och en rejäl nedförsbacke.

Nya utmaningar i omgivningarna nästa år

Nu känns det att vi är framme och den tredje etappen av vår resa till Medelhavet är slut. Det dags att börja förbereda säsongens slut och tvätta och vaxa båten, byta olja, ta bort segel, städa, tvätta, vakuumpacka, ta upp båten och täcka den. Sen är det hemfärd till Sverige från Vigos flygplats alldeles i närheten av hamnen. Därifrån till Madrid-Amsterdam och sedan vidare hem.

Tack för mig och välkommen åter nästa sommar, år 2018, då vår nästa etapp på ”Resan till Medelhavet” startar.

Övrigt Delfin på besök i Ria de Vigo
Övrigt Delfiner i Ria de Vigo
måndag 28 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Vilgarcia – Ria Pontevedra 25 Nm (ES)
Fint sandbygge på stranden i Sanxenxo

En långsam segling till Ria de PonteverdeEfter ännu en stranddag och en promenad i Vilgarcia gav vi oss iväg i regnet på förmiddagen söderut till Ria de Pontevedra. Ju längre ut mot havsmynningen vi kom desto finare blev vädret och när vi kom fram var det strålande sol och vi ankrade upp vid stranden i Sanxenxo. Här möttes vi av ett stort stim delfiner.

Stranden i SanxenxoEfter att ha blivit varvade av vattenskotrar, drakflygare, färjor, motorbåtar och trampbåtar när vi låg för ankar gav vi upp och gick in till hamnen i Sanxenxo istället och gick till stranden för att bada.

Den största Benetau jag sett, 64 fot

I hamnen låg båtar stora som hus. Jag hade inte sett så stora båtar sedan vi var i La Rochelle. Bl a en 64 fot stor Benetau Ocean och en 70 fot stor tävlingsbåt för Volvo Ocean Race som sjösattes i hamnen och ytterligare en som låg vid bryggan, med holländsk besättning.

Dimman drar in i havsviken på kvällen i Sanxenxo

På kvällen tog vi en promenad utmed strandboulevarden och fick se solen gå ner bakom kvällsdisen och ett fantastiskt bygge i sanden på stranden. Det var sandslott och figurer byggda i den våta sanden som lystes upp med ljus. Så fint!

lördag 26 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Utflykt till Santiago de Campostela (ES)
Vi anlände till Utflykt till Santiago de Campostela (ES) med tåg

Idag har vi varit i Santiago de Campostela som är huvudort i den region, Galicien, vi nu är i. Staden är känd för sin katedral där Jesus lärjunge Jakobs grav finns i katedralen och för att alla Europas pilgrimsleder slutar där. Den gamla delen av staden är också ett värsarv enligt Unesco.

Vi tog tåget från Vilgarcia på förmiddagen och det regnade lite grann när vi gick till tåget. Nu när vi hittade tog det inte mer än 10 minuter att gå dit från båten. Resan till Santiago de Campostela tog ca 40 minuter med regionaltåget och i varje vagn fanns en monitor som gav information på spanska och engelska om väder, hastighet, vilken station vi var på och vilken sträcka tåget skulle åka och när det skulle vara framme på varje station. Likaså var det en röst som ropade ut varje station innan vi var framme både på spanska och engelska.Här har Östgötatrafiken lite att lära.

Vi flanerade i den gamla staden som var otroligt vacker med sina byggnader, valv och gränder. Fasader med smidesbalkonger, skulpturer och i bästa fall blommor. Överallt caféer och affärer. Många av besökarna på gatorna var vandrare med ryggsäckar och stavar.

Den stora katedralen var vacker men renoveringar pågick. Den var så stor att det inte gick att fånga hela katedralen på bild utanför. När vi kom dit var det lång kö för att komma in. Vi ställde oss i kön, om man nu kan kalla det för kö här i Spanien. Här fick vi hela tiden vara på alerten så att vi inte blev omsprungna av spanjorerna. Inne i katedralen dignade det av guldmålade skulpturer men det var inte så lugnt som man kan förvänta sig, utan här var det mycket folk som trängdes för fotografering och köande in till aposteln Jakobs grav. Här fanns också möjlighet till bikt för den som behövde.

Till sist fick vi dock vårt lystmäte då vi hittade de stora saluhallarna. Här fanns allt från hemodlad potatis till hummer och ostron att ta med hem eller att äta på plats med ett glas vin eller öl. I saluhallarna kan jag gå timvis men när båtmeken tyckte att det räckte gav vi oss hem igen med tåget till Vilagarcia. Nu hade vi tur och hamnade på ett tåg som inte stannade förrän vi var i Vilagarcia och resan tog bara drygt 10 minuter.

Övrigt Wikipedia Santiago de Campostela
Länk till fotoalbum: Capostela
fredag 25 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Caraminãl - Vilgarcia (ES) 5 Nm
Dimma i Ria de Aurosa

Idag gick vi vidare in i Ria de Aurosa till Vilagarcia. Här ska vi ta tåget till Santiago de Campostela.

Fin morgon när dimman lättade i CaraminalDet var dimma i Caraminãl när vi vaknade men när den lättade gav vi oss iväg. Ju längre in i rian vi kom ju mer dimma blev det igen. Nu fick vi sätta på radarn och försöka se alla musselodlingar och eventuellt andra båtar. Vi gick sakta med motor.

Sakta fart i dimman med hjälp av radarMusselodlingarna syntes tydligt på radarn men plötsligt dök det upp en stor fläck på radarn som vi inte sätt tidigare. Det var en större fiskebåt som kom från sidan mot oss. Fiskebåten hade ingen AIS så det var tur att vi hade radar så att vi upptäckte den. Vi saktade ner och släppte fram fiskebåten.

Dimman lättar vid VilgarciaPrecis när vi kom fram till Vilagarcia lyfte dimman och solen kom fram. Hamnkaptenen mötte oss och anvisade en bra plats på en av bryggorna. Nu planerade vi morgondagens utflykt till Santiago de Campostela och tog en promenad för att rekognosera var tågstationen låg och köpa tågbiljetter till morgondagens utflykt.

Det blev en fin kväll och vi tog en sväng på stan. Barerna och caféerna var fulla med familjer och det var mycket folk i rörelse.

torsdag 24 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ria de Muros – Ria de Aurosa/Caraminãl (ES) 35 Nm
En tur med jollen till stranden är aldrig fel

Andra natten på ankring i Ria de Muros blev en stökig då det blåste ca 10 m/s och det skvalpade i båten. Båtmeken och jag flyttade runt till akterkabinen och salongen för att få lite lugn sömn. På morgonen rök det fortfarande på berget efter skogsbranden. Musselplockarna var tillbaka och plockade för fullt i vattnet vid stranden.

Musselodling i Ria de AurosaVi bestämde oss för att lätta ankar och åka vidare till Ria de Aurosa. Vi skulle till hamnen i byn Riberia. Idag var det fin vind och vi fick en härlig slörsegling till Riberia. Överallt i viken var det musselodlingar som vi fick hålla undan för.

Vi avstod från platsen i Riberia pga av fågelskitTyvärr fanns det dock ingen bra plats för oss i hamnen när vi kom fram till Riberia. Den enda plats som fanns var på den yttre bryggan som var full med måsar och fågelskit. Det gillade inte båtmeken så vi fick gå vidare ytterligare 3 Nm till hamnen i Caraminãl.

Stranden i CaraminalHär fick vi en bra plats i hamnen. Det fanns en fin strand inte långt från hamnen och vi tog jollen som vi nu hade pumpat upp, till stranden. Vi puttrade sakta med den lilla motorn och båtmeken tyckte att det gick alldeles för sakta. Jag tyckte dock att det var alldeles tillräckligt.

Mysig innergård på restaurangen i CaraminãlPå kvällen gick vi ut och åt på en av byns restauranger. Ett riktigt mysigt ställe (NOJIRA) med en vacker innegård med fikonträd. Tyvärr öppnar inte restaurangerna här i Spanien som serverar middag, förrän kl 20:30-21 och maten serveras inte förrän kl 21:30-22. När vi går hem så kommer de flesta spanjorer för att äta.

onsdag 23 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ankring i Ria de Muros

Motionssim i tidvattenströmDet kan för utomstående tyckas lite tråkigt att ligga ankrad på svaj utan landtag men inte här i alla fall. Förutom härliga bad kunde jag motionssimma i strömmen utan att komma någonstans bakom båten när jag simmade.

Fiskare på besök vid frukostenPå morgonen när det var lågvatten kom fullt av professionella plockare av musslor utmed hela stranden. Både de som gick i vattnet och plockade och de som snorklade omkring och dök ner på djupare vatten inte långt från båten. Mitt i frukosten kom en fiskebåt och drog en trål bredvid båten och fångade en massa fisk.

Skogsbrand på andra sidan vikenSenare upptäckte vi en skogsbrand på sluttningen mittemot som snabbt spred sig i vinden. Två flygplan och tre helikoptrar åkte hela dagen och kastade vatten från luften. Planen gick ner i viken och fyllde på vatten och upp igen.

Spanska tullen på besökSedan dök plötsligt spanska tullen upp vid båten i en gummijolle och bad att få komma ombord och det skulle fyllas i en massa papper och passen kontrolleras innan de var nöjda och tackade för sig.

Draggande segelbåt i vikenPå eftermiddagen blåste det upp i viken och plötsligt var det en svenskflaggad båt som draggade. Ankaret hade släppt och båten rörde sig oroande mot en fransk båt i viken. Plötsligt blev det oroligt i båtarna runtomkring den draggande båten och alla spejade efter besättningen på båten men de var tydligen inte ombord. Båtmeken hade sett att de tidigare tagit jollen in till den närliggande byn. Vi hade inte träffat på den svenska båten tidigare så vi visste inte vilka de var men nu gällde att försöka få tag på dem.

Nu började båtmeken och jag vårt detektivarbete. Vi började med appen Marine Traffic där vi såg namnet på båten och MSI-numret. Därefter gick vi till Transportstyrelsen register på båtnamnet och MMSI-numret styrkte att det var rätt båt. Båtmeken letade upp den registrerade ägarens telefonnummer och ringde honom. Han hade dock sålt båten och visste bara namnen på nya ägaren. Nu googlade vi efter telefonnumret men vi fick ingen träff som stämde. Båtmeken chansade och ringde men det var ingen som hade segelbåt i Spanien. Till slut fick vi med hjälp av Google träff på en trolig maka till ägaren och ett mobilnummer. Båtmeken ringde igen och nu hade vi hittat rätt  och de kom snabbt ut med sin jolle till båten och allt ordnande sig. Nu gav de upp ankringen och när de åkte in till hamnen kom de förbi och tackade oss av hela sitt hjärta.

tisdag 22 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Muxia – Ria de Muros (ES) 35 Nm
Det mytomspunna Kap Finisterre i solsken och stilla vatten

Idag har vi passerat den mytomspunna udden Kap Finisterre som på galiciska heter Cabo Fisterre. Fisterre betyder ”världens ände” vilket man trodde att det var förr i tiden. Båtmeken har läst flera hemska seglingsberättelser om tjock dimma, höga vågor, hårda vindar och hemsk dyning vid Fisterre så vi var båda lite oroliga och vi hade därför väntat på ”rätt väder” vilket det skulle bli idag.

När vi lämnade Muxia var det bleke med lite dyning från nordväst och lite soldis. Riktigt bra väder att passera Fisterre i tyckte vi. Först passerade vi Europas västligaste fastlandsudde Cabo Torinana, innan det var dags för Fisterre. Ju närmare Fisterre vi kom ju klarare blev det och vinden ökade lite men aldrig till någon seglingsvind men vi var lättade när vi väl hade passerat och ankrat upp i Ria de Mura. Nu var vi framme vid spanska västkusten där det finns rior (havsvikar) stora som innanhav utan dyning och stora vågor. Härligt! Här ska också vattnet vara bräckt längst in i riorna.

Vi ankrade på ca 9 meters djup med ca 35 m ankarkätting ute. Att ligga på svaj med ankare ger en frihetskänsla. Att inte ha några grannbåtar tätt intill, bada från båten i det kristallklara vattnet och att normalt alltid ha lä i sittbrunnen är härligt. Nu är det inte riktigt så här att man alltid har lä i sittbrunnen då båten lägger sig i strömriktningen istället för vindriktningen när strömmen är starkare. Detta gjorde att när det var lågvatten och båten vände var djupet bara drygt 2 m och vi behöver minst 1,80 för att inte stå på!

Här fick vi dock en fin kväll med bad och grillning. När det blev mörkt speglade sig ljusen från byn Muros i det nästan stilla vattnet.

Länk till fotoalbum: Fisterra
söndag 20 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
A Coruna – Muxia (ES) 45 Nm
Solnedgång i Atlanten vid Muxia, Galicien

S/Y Maron i hamnen CorunaVi har haft ett par härliga dagar i A Corona. Vi flyttade oss efter första natten från Porto Nautico till Porto Coruna som låg lite utanför city då det var väldigt skvalpigt i cityhamnen. Lite skumpande får man dock räkna med i alla hamnar. Nu kände i alla fall båtmeken att S/Y Maron låg bra och vi kunde ge oss ut på lite utflykter.

Herkulestornet i A CorunaFörst ut var en av världens äldsta fortfarande aktiva fyr Torre de Hercules. Fyren är ett antikt romerskt fyrtorn, 55 m högt och står på en klippa som är 51 m hög och fyrljuset lyser på 106 m höjd. Fyren är nära 1 900 år gammal och ett av Spaniens nationalmonument och värdsarv enligt Unesco. Här var det en fantastisk utsikt.

Vänkompassen i A CorunaI närheten precis vid havet fann vi också den stora kompassen som är en symbol för Galiciens relation med de övriga regionerna i Spanien.

Citystranden med vågor i A Coruna

Besök på stranden för lite bad var naturligtvis ett måste. Det fanns två stränder att besöka. En familjestrand i lä och en längre strand med vågor som ständigt rullade in. Då fick vi också en cykeltur runt staden som hade fina cykelbanor. I city många vackra byggnader och fina gränder och inte minst en massa enkelriktade gator. Samtidigt kunde vi njuta av alla de konstfulla statyer som fanns runt om i staden.

Serranoskinkor i rader i taket på vinbaren

Givet var också att besöka city med alla sina restauranger, barer och caféer. Där baren med den lufttorkade skinkan, brödet, olivoljan, osten och riojavinet tillsammans med vännerna på S/Y Albatross var den klart bästa.

Shoppingvagnar på rad i mataffärenDet blev också en sväng till den lokala mataffären där vi upptäckte att det inte var inne med ryggsäck för att packa de köpta varorna i utan den typ av shoppingvagn min mormor hade förr. De stod fint parkerade och fastlåsta vid entrén i butiken.

Efter ett par härliga dagar i A Coruna var det dags att segla vidare. Efter flera dagars blåst var det nu hög dyning och motvind igen. Trots alla vackra berg vi passerade och att vi lämnade Biscayabukten och intog Atlanten igen, kunde jag knappt hålla mig vaken i den tröttsamma motorgången och den vaggade dyningen.

Vackra berg utmed Spanska AtlantkustenNär vi kom fram till Muxia hälsades vi välkomna på bryggan av en glad svensk som var besättning på en av de norska båtarna som låg i hamnen. Dagens höjdpunkt fick bli solnedgången i Atlanten även om molnen i horisonten skymde solens sista strålar.

onsdag 16 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Viveiro – A Coruna (ES) 52 Nm
De vita vackra fasaderna i A Coruna

Runt Veveiro var bergen ganska höga och solen kom inte upp över berget förrän vi avgick från hamnen ca kl 8. Morgonen var kall och klar och havet ganska lugnt. Det kändes som om det bara var vi och fiskebåtarna ute. Efter ett par timmar fick vi dock motvind igen och prognoserna var fel igen.

Idag passerade vi Spaniens nordligaste udde, Bares, så nu åker vi söderut igen. Nu blir också delfinerna vanligare och idag såg jag ett stort stim på ca 20 delfiner som kom simmande förbi båten. När vi kom fram till A Corona la vi till i hamnen Nautico och båtmeken kände sig så nöjd och vi skålade med ett glas Cava. På bryggan låg det nu fem svenska båtar tillsammans med danska, norska, tyska, holländska och franska båtar. A Coruna är verkligen en hamn där seglare från olika länder möts. Alla på väg till Medelhavet, Kanarieöarna eller Karibien. Ja en av de vi pratade med skulle tom segla jorden runt. Vi önskar S/Y Lilla Anna med besättning god tur på seglingen runt jorden!

Det var ganska skumpigt och oroligt i hamnen Nautico då småbåtar, färjor och fiskebåtar åkte förbi så vi tog en promenad upp på stan för att äta. De vackra vita fasaderna på husen lyste i solskenet. Fasaderna består av små inbyggda smala balkonger vilket är vanligt i städerna här i Spanien. Jag funderar faktiskt på vad de är till för då de är för smala för att användas som balkonger. Är de solskydd för fasaderna tänker jag? Det var mycket folk ute på restaurangerna i de smala mysiga gränderna som var kantade av små tavernor och barer i A Coruna.

Länk till fotoalbum: A Coruna
tisdag 15 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ribadeo – Viveiro (ES) 30 Nm
Soluppgång i Viveiro

Den 15 augusti var det helgdag i Spanien. Det är katolska Maria Jungfru himmelsfärdsdag fick vi veta på hamnkontoret i Ribadeo redan när vi checkade in. Det var bra att vi också fick veta att affärerna skulle vara stängda i två dagar pga av helgdagen så vi kunde handla under måndagen. Ribadero var en skumpig hamn där båtar åkte ut och in och utanför hamnen som slog in och S/Y Maron gungade.

Vi gick därför nu vidare till Viveiro och det var motorgång som gällde. Väderrapporten hade lovat växlande låga vindar och låg dyning men vi fick en motvind på ca 4-6 m/s och en ganska skumpig färd. När vi kom fram hade vi storstädning av båten både invändigt och utvändigt. Vi var knappt iland då storstädningen tog tid och vi skulle avgå tidigt nästa morgon igen. Vi hade nu A Coruna som mål. Dit har båtmeken alltid längtat och nu var vi så nära. Vi fick en trevlig kväll ombord på S/Y Maron tillsammans med besättningen på S/Y Albatross som hade gjort oss sällskap till Viveiro.

Länk till fotoalbum: Viveiro
söndag 13 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Gijon - Ribadeo (ES) 60 Nm
Medvindssegling på Biscaya till Ribadeo

Vi gick upp ganska tidigt (med våra mått mätt) då vi hade en lång dag framför oss. Den andra svenska båten S/Y Albatross hade redan gått när vi la ut från hamnen i Gijon. Vi började med motorgång och jag såg flera stim med sardiner som hoppade på ytan. Nu var det dags att börja spana efter delfiner tänkte jag och plötsligt dök det upp två stycken en bit från båten.

Vinden ökade allt eftersom dagen gick till 8-12 m/s och vi hissade fulla segel och spirade genuan och vi forsade fram i medvinden upp till 10,5 knop. Då hade vi också vågorna och strömmarna med oss. Vilket drag och vilken härlig seglingsdag vi fick till slut! Vi tog in på S/Y Albatross som är en 48 fot Hallberg Rassy och båtmeken var stolt. Vi ropade upp S/Y Albatross och de förklarade att de hade kappsegling med oss men de hade fått reva i den starka vinden.

S/Y Albatross var ändå i hamn i Ribadeo före oss och de bjöd in oss i båten innan vi tillsammans gick ut för att äta på en av restaurangerna i hamnen. Här fick hunden Charlie följa med sin husse och matte in på restaurangen och ligga gömd under bordet när vi åt. Vi fick en märklig upplevelse då servitrisen inte förstod engelska och ville inte ta emot våra beställningar utan ville styra vad och när vi skulle äta och maten serverades lite hur som helst. Kvällen blev sen innan all maten hade serverats och ätits upp men roligt hade vi tillsammans med besättningen på S/Y Albatross och Charlie.

Länk till fotoalbum: Ribadeo
lördag 12 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ribadesella - Gijon(ES) 30 Nm
Här stod vi på grund innan tidvattnet lagt grundet i dager. Puh!

Idag hände det som inte ska hända! När vi lämnade S/Y Sally vinkade de till oss och önskade oss en bra tur. Men vi hann inte många meter innan båtmeken skrek ”Faa….” och vi stod fast på ett grund! Vi försökte backa men vi kom inte loss från grundet. Nu behövde vi hjälp och vi vinkade åt en mindre motorbåt som kom och försökte dra oss loss men lyckades inte. Tiden gick och det skulle bli lågvatten så båten började lägga ner sig i det grunda vattnet. Nu var det bråttom! Då kom Håkan från S/Y Sally till undsättning och en större motorbåt ut och hjälpte till. Efter ett par försök så lyckades de dra oss loss och ut på fritt vatten. Tack alla som hjälpte oss!

Efter den persen var vi genomsvetta och skakiga och de snälla människorna på bryggan hjälpte oss att lägga till igen. Båtmeken gick för att ersätta och tacka de på motorbåten som hjälp oss men de ville inte ha någon ersättning men gärna ett par flaskor vin som båtmeken erbjöd dem.

Nu kunde vi kontrollera om vi fått några synliga skador eller läckor. Båtmeken dök i vattnet och försökte undersöka roder och köl och allt verkade vara helt. Inget läckage inne i båten heller. Nu kunde vi andas ut. När vi återhämtat oss var det dags för oss att ge oss iväg igen och nu på rätt sida om de röda bojar som markerade farleden ut. Den här gången var det jag som styrde oss ut ur hamnen.

Inte något ont som inte har något gott med sig, för nu fick vi i alla fall segla efter dagar med motorgång. Både vindarna, vågorna och strömmarna var med oss. Luften var sval och klar och utsikten fantastisk. För första gången var horisonten slät och inte guppig vilket betydde att vågorna inte var så höga ute på Biscaya. Vi seglade sakta och kom inte fram till Gijon förrän det var kväll. När vi lagt till hamnen dök ett par svenskar upp vid båten och hälsade på oss. Det var besättningen på S/Y Albatross som likt oss var på väg till Medelhavet.

Efter en lång dag tog vi oss en promenad upp på stan där det var härlig feststämning denna lördagskväll.

Länk till fotoalbum: Gijon
fredag 11 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Santander – Ribadesella (ES) 60 Nm
Solens sista strålar över husen i Ribadesella

Nu har vi legat stilla i Santander och väntat på bättre väder ett par dagar. Vi har hunnit med en hel del bra saker under tiden. Båtmeken lyckads få hit paketet han väntade på genom Natalie på hamnkontoret som så snällt hjälpte till och ringde transportfirman. Så nu har vi grillat igen!

Hamnen låg långt utanför staden så vi har hunnit cykla en hel del mellan skurarna. Mataffären låg ca 4 km bort och vi behövde handla. Jag hittade en kompis till min basilikaplanta. En persilja som nu stolt växer i hinken. Båtmeken har mekat kylskåp då vi har haft svårt att hålla riktigt kallt och den har dragit för mycket ström. Nu är kylelementet flyttat och kylen lite extra isolerat med en simdyna. Vi cyklade också ca 1 mil för att köpa en plexiglasskiva som också ska ner i kylen.

Så hann vi förstås med en stadsvandring och kikade på katedralen. Då tog vi faktiskt bussen till centrum. Första kvällen vi skulle ta bussen till centrum fick vi ge upp då vi inte hittade busshållplatsen. Andra kvällen hittade vi den med hjälp av en karta från hamnkontoret. Då visade sig att vi hade varit på rätt ställe redan första kvällen men det syntes inte att det var någon busshållplats. Ingen skylt tex som visade att det var en aktiv busshållplats. Båtmeken hann med en klippning av håret medan jag fick vänta på baren bredvid. Jag lyckades också få en ”iskaffe” när jag beställde en irish coffee av den spanska engelsktalande servitören och den var inte god!

Vi lämnade hamnen i Santander ca kl 9 nästa morgon och vi skulle gå till en ria vid San Vicente de la Barquera men när vi kom dit efter 6 timmars motorgång så var det inte tillräckligt djupt i lågvattnet för att ankra. Vi fick snällt gå vidare till nästa hamn Ribadesella som låg ytterligare ca 6 timmar bort. Det kändes förstås inte speciellt roligt så det var tur att det var så fantastiskt vackert utmed kusten, att solen sken och att dyningen inte var högre än att jag kunde göra lite tortillapizzor i ugnen framåt kvällen.

När vi kom fram vid 20-tiden badade de fortfarande på stranden. Då det var fullt på gästbryggan fick vi lägga oss utanpå S/Y Sally som låg förtöjd på bryggan. Nu fick vi njuta av de sista solstrålarna som lyste vackert på husen och bergen i Ribadesella.

Länk till fotoalbum: Ribadesella
måndag 7 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Ria de Santoña - Santander(ES) 29 Nm
Flygplatsen alldeles intill hamnen i Santander

Idag visade väderprognoserna att det skulle bli regn och hårda vindar de kommande dagarna. Om vi inte gick vidare idag skulle vi bli kvar här. Vi beslutade oss för att gå vidare till Santander då båtmeken fick besked om att paketet vi väntade på inte hade kommit fram ännu. Han kunde ju ta tåg/buss till Laredo senare och hämta paketet. Santander är huvudstad i regionen Kantabrien med ca 200 000 invånare.

Vi gick med motor och dyningen var tidvis både hög och tät. Upp till 2 m och 5-6s tätt. Det var ingen rolig etapp och vi rörde oss knappt där vi satt i båten fastspända och gungade och med de mörka molnen omkring oss. När vi anropade hamnen Darsena de Molnedo i centrala Santander, på VHF, fick vi inget svar. Vi fick hålla undan för de stora färjorna som la ut från färjeterminalen. Vi gick då vidare in i inloppet, Canal del Carrejo, till Marina de Santander och där fick vi napp. En bra och skyddad plats från all dyning. Hamnen låg precis bredvid Santanders flygplats och planen landade/startade över oss.

Här skulle vi nu få stanna ett par dagar och invänta bättre väder. Vi behövde handla mat och försöka få tag i paketet från Sverige.

Länk till fotoalbum: Santander
söndag 6 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Bilbao (Getxo)- Ria de Santoña (ES) 25 Nm
Stilla och ingen dyning i rian vid Laredo

I hamnen i Getxo såg vi för första gången på årets resa en svensk båt. Vi fick syn på den svenska flaggan som vajade i aktern då de låg på samma ponton som vi. Vi gick förstås dit, nyfikna som vi var och hälsade på besättningen på S/Y Sally. Båtmeken hade haft lite koll på S/Y Sally genom appen MarinTraffic där det går att söka på båtar som har AIS och se deras position och nationalitet mm, så han visste att de var oss i hälarna.

Vi skulle nu vidare till Laredo då båtmeken hade ett paket från Sverige som hade skickats till turistinformationen i Laredo. Paketet innehöll en reservdel till vår Magmagrill då båtmeken ”tappat” en bottenplåt i havet när han gjorde rent grillen sist vi använde den. När vi kom fram till rian där Laredo låg var det så vackert och lugnt innanför berget att vi beslutade oss för att lägga oss på svaj utanför Santona istället för att gå in i hamnen i Laredo. Laredo såg inget inbjudande ut med sina stora hotellkomplex. Paketet hade ju heller ännu inte kommit fram till Laredo så vi skulle ju ändå få vänta. Det var första gången vi låg i en ria som en vik kallas i Spanien. När vi var klara med ankringen gick solen i moln. Då började vi med lite vinschvård. Vi monterade isär två av vinscharna och rengjorde och smörjde delarna med fett innan vi monterade ihop dem igen. Nu gick de som smort!

Sedan kom S/Y Sally och ankrade upp i rian. Nu fick vi möjlighet att bjuda in dem till S/Y Maron och bjuda på vårt nyinköpta Riojavin från Haro. Nu fick vi både höra och berätta för varandra om våra seglingsupplevelser och planer. Tiden går fort när man har trevligt och kvällen blev sen.

Övrigt Vad är AIS?
Övrigt Marine Traffic
Länk till fotoalbum: Laredo
torsdag 3 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Zumaia - Bilbao(ES) 55 Nm
Den vackra spanska nordkusten innan Bilbao

Igår hade vi en fin dag på stranden i Zumaia där de stora vågorna slog in. Vi hoppade och dök när vi badade så det kändes som ett riktigt träningspass. Stranden låg vackert inklämd mellan de stora klipporna. Klippor som slipats av havet i tusentalsår. På stranden fanns solskydd och stolar uppsatta för besökare att använda helt gratis. Sanden var mörk och blev så het i solen att vi knappt inte kunde gå barfota i sanden.

Nu var det dock dags att fortsätta. Det var en fantastiskt stilla morgon med sol och ingen vind. Det bankade på i varvet så någon frukost i sittbrunnen blev det inte idag heller.

Jag börjar bli ganska trött på att ta fram och ta bort åtta stycken fendrar varje gång vi ska lägga till/ut. Den late i mig började nu fundera ut en lösning för detta vilket jag idag testade på båtmeken. Jag satte fast en seglingshållare (ett gummiband) i mantåget som jag fäste runt varje fender som jag ställde upp mot mantåget. Nu tyckte inte båtmeken att det fungerade så bra då genuaskotet slog mot de främre fendrarna när de stod på däck men de övriga gick bra. Det kändes skönt!

Vi hade en lång dag framför oss till Bilbao och det fanns ingen vind. Nu fick vi istället sitta lugnt i båten och gunga med i dyningen och njuta av utsikten längs med den spanska kusten. Så otroligt vackert. Det vart en riktigt het dag och vi gjorde badstopp i en ria(vik) för att svalka oss.

När vi närmade oss inloppet blev vi väldigt förvirrade då varken vårt papperssjökort eller digitala sjökort på plottern stämde med verkligheten. Det skulle enligt sjökorten vara en lång pir som skulle möte en annan pir med vindkraftverk på där farleden gick mellan pirändarna. Nu saknades den ena piren och det var helt öppet men vi vågade inte chansa utan gick till inloppet som om piren fanns. Alldeles i onödan visade det sig sedan.

Vi valde att lägga till hos båtklubben (Martimo Del Abra) som låg en bit från havsmynningen men inte i Bilbao utan i Getxo, en av förorterna till Bilbao. Bilbao är huvudstad i regionen Baskien. Med förstäder har Bilbao cirka en miljon invånare. Centrala Bilbao hade ingen hamn för fritidsbåtar. En man mötte oss på bryggan och vinkade in oss på en ledig plats. Precis vid hamnen låg en strand där människorna badade när vi la till. Vattnet såg inte så klart och fint ut som tidigare ställen med det kan man ju förstå vid en stor hamn- och industristad. Där kändes det inte som vi ville bada. Båtklubben hade dock ett poolområde alldeles i närheten av båten som vi hade tillgång till.

Länk till fotoalbum: Bilbao
torsdag 3 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Kvar i Getxo, Bilbao (ES)
Utsikten i hamnen i Getxo, Bilbao

Besök i poolen

Spanjorskorna på ryggläge i poolenDå det fortfarande var närmare 30 grader varmt fick det bli ett besök till båtklubbens poolområde. Nu kunde jag också passa på att motionssimma. Det gör visserligen spanjorerna i havet med en boj i ett snöre på ryggen men det är inget för mig. Spanjorskorna simmade dock inte utan de intog ryggläge i poolen och pratade med varandra när de badade. Inget motionssim för båtmeken heller som intog ryggläge i en av solstolarna vid poolen.

Tapasprovning i Bilbao City

Guggenheimmuseet i BilbaoVi tog tunnelbanan från Getxo till Bilbao för att promenera omkring. När vi skulle gå till tunnelbanan hade båtmeken kollat på kartan där alla tunnelbanestationer var markerade och sa att han visste var den närmsta låg. När vi kom dit visade det sig att det inte var någon tunnelbanestation utan en taxistation! Nu hade vi tur för alldeles intill taxistationen låg turistbyrån. Nu fick vi hjälp av dem att hitta till tunnelbanestationen. Det tog ca 20 minuter med tunnelbanan till Guggenheimmuseet där vi startade vår rundtur. På vår promenad provade vi pintxos och vin på fyra olika barer och vi var överens om var de var godast när vi sent om sider tog tunnelbanan tillbaka till hamnen.

Vintur i Rioja

Riojas vincentrum HaroNär vi gav oss iväg till Bilbao för att hämta elbilen, båtmeken bokat åt oss, för en vintur i Rioja regnade det. Efter det att vi kört runt-runt i Bilbao ett par gånger kom vi ut på rätt påfart till motorvägen och vidare till Riojas centrum, byn Haro. Regnet upphörde på vägen till Haro. På de torra kullarna växte vinstockarna med Tempranillo och Garnacha. I Haro låg vinhusen så tätt att vi kunde gå till fots mellan dem. Här fick vi prova och köpa fantastiska Riojaviner.

Länk till fotoalbum: Bilbao2
tisdag 1 augusti 2017 - Skrivet av Cathrine Cedergren
Hondarribia - Zumaia (ES) 23 Nm
Den stora piren och de "små" maskinerna som arbetatde på piren i Zumaia

Idag var det molnigt och ingen vind men dyning när vi gav oss iväg från Hondarribia. Nu såg dock landskapet helt annorlunda ut utmed den spanska kusten. Berg som avlöste varandra så långt jag kunde se och grönklädda kullar med skog och vinodlingar. Ibland en inklämd sansstrand mellan klipporna. Fantastiskt vackert. Vi tog fram de nya spanska papperssjökorten för att få en överssikt över hur den spanska kusten såg ut och för att kunna följa vilka byar vi passerade som låg inklämda på bergssluttningarna medan vi gick för motor. Navigationen gör vi ju med elektroniska sjökort på plottern.

När vi kom fram till Zumaia möttes vi av en enorm pir som man också höll på att förstärka. Grävmaskinen såg ut som en leksaksbil mot den stora höga piren. Innanför piren hittade vi en väl skyddad hamn utan vare sig störande färjetrafik, fiskebåtar eller dyning. Här låg byn på slutningen med sina vackra hus på andra sidan floden. Man kan tro att vi är i alperna sa båtmeken när han såg de alpliknande husen på sluttningarna.

Men vad var det som bankade och levde? Jo här vid småbåtshamnen låg också ett varv där man bygger stora plåtfartyg! Nu hade vi inget val utan det var bara att lägga till på tankbryggan och ge sig upp till hamnkontoret för incheckning. Hamnkontoret var stängt för siesta men när vi ryckte i dörren kom en kvinna och öppnade och sa att vi var så välkomna ändå! Hon kunde inte engelska och vi inte spanska men efter en stund förstod vi ändå varandras och hade vi hade en plats i hamnen som båtmeken var nöjd med.

När vi lagt till tog det inte lång tid förrän spanjoren i grannbåten började prata med oss. Vi blev glatt överraskade då fransmännen knappt tilltalat oss i de franska hamnarna. Spanjoren ställde frågor och tipsade om god mat och gott vin i byn. Han gjorde också klart för oss att vi var i Baskien-land med eget parlament, regering och flagga men som tillhörde Spanien.

Här behövde vi således cyklarna då det var en bit till byn men den var väl värd ett besök med sina vackra byggnader och sina mysiga uteserveringar fulla med pintxos, vin och semestrande spanjorer.