2019 - maj 2019
lördag 11 maj 2019 - Skrivet av Marie
Langø
Langø hamn

Sista natten på vår resa hem från Spanien bokar vi ett rum i Langø nära Nakskov på Lolland. Vi bodde hos en dansk familj som har sitt hus alldeles nere vid hamnen i Langø härligt ställe med en fantastisk utsikt. Senare på kvällen tog vi en tur in till Nakskov.

fredag 10 maj 2019 - Skrivet av Marie
Sparris e gott
Gasthaus i Laggenbeck

Vi kör o kör många mil passerar gränsen till Tyskland och stannar vid en liten ort som heter Laggenbeck som ligger ett par mil från Osnabrück. Det är ganska mycket trafik på de tyska vägarna och det har regnat i stort sett hela tiden, när vi väl är framme är vi både hungriga o trötta. Så det smakade mkt bra med en jätteportion med sparris och tillbehör.

onsdag 8 maj 2019 - Skrivet av Marie
St Jean St Maurice sur Loire

Innan vi lämnar St Jean St Maurice äter vi en supergod frukost som värdparet ställt i korgar utanför dörren.

De visar oss sedan runt i sitt hus o visar bilder på hur det sett ut innan renoveringen. Vi försöker göra oss förstådda så gott det går vår franska är inte den bästa o de pratar inte engelska men det funkade ganska bra ändå.

Sen kör vi vidare till Epinal en stad som vi passerade när vi gick kanalerna 2016.

tisdag 7 maj 2019 - Skrivet av Marie
Millau
Floden Tar som rinner genom Millau

Millau ännu en fin liten stad belägen djupt nere i en dalgång omgiven av höga grönskande berg. Här har man byggt en bro mellan två bergstoppar när den var klar 2004 var den världens högsta bro med sina 342m.

När vi lämnar Millau tar vi vägen över bron och fortsätter vår resa genom det grönskande landskapet.

Efter ca 40 mil kommer vi till en liten by St Jean St Maurice sur Loire som är högt belägen invid Loirefloden. Här är riktigt lugnt o fridfullt vi har bokat en lgh i ett 1700talshus som är nyrenoverat och med en mkt vacker utsikt. Ute i trädgården går hönsen omkring så vi fick också köpa färska ägg. Vi tog en promenad på kvällen och hittade en liten restaurang i byn där vi åt en god middag.

måndag 6 maj 2019 - Skrivet av Marie
Figueres och Cadaques
Figueres

Vi lämnar Girona och kör några mil norrut till Figueres där Salvador Dalí är född. Här finns ett museum en märklig byggnad med en del av hans konst.

Vi åkte sen vidare ut till kusten och till Cadaques nära gränsen till Frankrike. I bakgrunden ser man de snöklädda topparna på Pyreneerna.

I Port Lligat hade Salvador Dalí både ett hus och sin ateljé.

Sen körde vi vidare in i Frankrike och en bit norrut till en liten stad som heter Millau vägen dit var mkt vacker, höga berg och djupa dalar och det mesta har just slagit ut.

söndag 5 maj 2019 - Skrivet av Marie
Montserrat

Vi börjar dagen med att ta en tur upp i Montserratbergen det är soligt o varmt o väl uppe fick vi fin utsikt över landskapet.

Sen kör vi vidare till Andorra där fanns en del snö uppe på bergstopparna men det blev ingen skidåkning då säsongen var slut. När vi sedan skulle köra ut ur Andorra fick vi veta att vägen rasat så det var bara att vända tillbaka in i Spanien igen.

Vi bokar sen rum strax söder om Girona och på detta hotellet finns också en restaurang, vi hann precis beställa innan köket stängde o maten var supergod.

lördag 4 maj 2019 - Skrivet av Marie
Albarracin

Innan vi fortsätter vidare norrut tar vi en promenad runt Sagorbe så vi också får se det i dagsljus. Ett mysigt litet samhälle som vi gärna återvänder till.

Sen siktar vi in oss på Teruel i Aragonien på väg dit mulnar det på och småningom börjar det regna så vi kör bara runt lite i Teruel. Den staden får vi försöka se lite mer av en annan gång.

Vi kör vidare till en liten stad Albarracin som spanjorerna själva utsett till "Spaniens vackraste stad" En fin liten stad belägen högt uppe på en bergskam med en mur runtomkring. Här var riktigt fint trots regn och endast 6 grader. När vi lämnade Aguadulce hade vi 30 grader. Här promenerar vi runt ett par tim.

Vi kör sen vidare mot Zaragossa som vi också bara kör igenom. Zaragossa är en större stad och här behöver man nog stanna ett par dagar. Sen åker vi vidare mot Monistrol de Montserrat där vi bokat rum för natten. Det hinner bli mörkt innan vi är framme och sista biten på smala slingriga vägar uppe i bergen med fullt av vildsvin invid vägkanten var lite stökig.

Efter ca 60 mil är vi framme i Montserrat vi får ett fint rum med utsikt över berget, tyvärr hade restaurangen hunnit stänga men vi hitta en trevlig bar med lite gott käk.

fredag 3 maj 2019 - Skrivet av Marie
Sagorbe
Complejo Rural La Belluga

Nu är vi på väg norrut efter ca 50 mil tog vi in på ett litet hotell i den lilla staden Sagorbe. I den byggnaden som numera är hotell har man tidigare tillverkat olivolja men det finns också ett olivoljemuseum med lite försäljning i huset.

VI kom till Sagorbe ganska sent på kvällen men hann in på en bar där vi fick lite tapas och en öl det smakade gott.