2017 - mars 2017
onsdag 29 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Sierra Nevada
3398 m ö h

Efter en knapp timmes bilfärd från Granada var vi framme i Sierra Nevada. Vägen hit var bra trots minusgrader och en del snöande dagen innan. De sista 1,5 milen bjöd på en hisnande utsikt över höga bergstoppar och små byar långt nere i dalen. Väl framme på 2100 m fick vi vårt rum och kort därefter kommer också Henning, Angelica, Mia o Philip. Det var kul o ses och nu skulle vi ha tre dagar tillsammans i Sierra Nevada. Vädret var riktigt fint strålande sol, ingen vind och ngn minusgrad. Vi gick direkt till skiduthyrningen - Telemark till Henning och slalomskidor till oss andra. En sån fin dag måste vi upp på toppen man vet aldrig hur vädret blir de andra dagarna. Vi hann med att åka en del men det var också lockande att sitta i solen så när vi såg Henning o Angelica i champagnebaren lite senare så föll vi också för frestelsen att slå oss ner o ta en öl.

Nästa dag blåste det en hel del och liftarna till toppen var stängda vi fick hålla oss i lågzon vilket innebar trevlig lunchkrog i lä och med en kortare förflyttning champagnebar i lä. Inte mkt skidåka den dagen förutom för Angelica o Ove som fick oanade krafter och tog några extra varv. Mia o Philip såg hela tiden till att vi hamnade på trevliga krogar där vi åt lunch eller middag och till kvällen blev det italienskt - mycket gott.

Nu hade vi en skiddag kvar som bjöd på riktigt fint väder det hade blivit kallt och snöat en del under natten så det såg lovande ut. Vi tog oss upp till toppen med förhoppningen om att kunna se havet och Atlasbergen i Marocko men sikten var inte så god och backarna var ganska så isiga. Senare på dagen när solen värmt upp o tempen låg på plus så smälte snön undan mkt fort men vi hann att njuta av en hel dag i backen ändå. Sen åkte vi alla hem till Mia o Philip i Frigiliana där vi åt en mycket god middag och dan därpå hade vi en riktig slappdag vid poolen. Efter att termometern varit på minus några dgr så var det nu rejält med plusgrader igen.

söndag 26 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Alhambra
Nasridpalatset

Vi fick kliva upp tidigt för att hinna till den guidade turen vi hade bokat kl 9 på Alhambra. Alhambra ligger inte så långt från vårt boende ca en halvtimmes promenad, nu hade det blivit riktigt kallt under natten -5 så det vara bara att ta på vinterkläderna. Vi hade strålande sol och frampå dagen blev det riktigt skönt i solen ändå.

Vi fick en guidad tur på spanska, trots att vi var ute i god tid och bokade så var det fullbokat och denna tur var det som fanns kvar till ett vettigt pris. Vi förstod ju inte så mkt men hade läst på en del innan. Vi fick se Alcazaba, Nasridpalatsen och Sommarpalatset, lite väl mkt på en FM men det var en upplevelse och helt otroligt vackert. Det grönskar och blommar en hel del och man kan ana hur det kan se ut om några veckor när allt slagit ut.

Efter denna långa tur var vi tvungna att vila benen så vi gick till en Parador där vi åt lunch och delade en flaska bubbel. Där satt vi i nästan 3 tim sen fortsatte vi promenera runt i Alhambra, ner till Granada och sen upp till vårt boende igen. Efter denna intensiva dag var vi mycket trötta när vi kom tillbaka till Casa Larga.

fredag 24 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Albaicin, Granada
Plaza Larga i Albaicin, Granada

I torsdags packade vi bilen och körde till Granada. På vägen stannade vi och hälsade på Antonio som bor i Almunecar, det var kul att ses igen. Vi åt lunch tillsammans på en trevlig krog i kvarteret och sen tog vi en promenad runt i stan. Vi var också där i november förra året och hälsade på, då tog vi en tur upp till Granada och Allhambra där Antonio visade oss runt. Det var en upplevelse och vi kände då att vi gärna ville åka dit igen.

Sagt och gjort när vi ändå var på väg till Sierra Nevada passade vi på att stanna i Granada ett par nätter. Vi hittade ett mysigt litet boende Casa Larga beläget vid Plaza Larga mitt i den gamla delen av Granada, Albaicin. Det ligger högt upp och gatorna var mkt trånga som tur var hade vi en liten bil så vi lyckades passera med ngn centimeters marginal på ett par riktigt trånga ställen. Jag lyckades också köra mot enkelriktat, kom upp på ett litet torg och stoppade upp hela trafiken som kom från andra hållet, så det var bara att backa nerför igen och då tyckte jag att det var Ove's tur att köra, det gick alldeles utmärkt såklart.

Vi kom så småningom till vårt boende, där öppnade vi fönsterluckorna så att Wilma kunde sitta och titta ut på alla katter som promenerade på taket nedanför, hon släppte dem inte med blicken. Wilma fick också vara i Antonios lägenhet medan vi åt lunch i Almunecar tidigare på dan och nu kom hon till ställe nr två som måste undersökas, mycket att stå i för Wilma. Under tiden tog vi oss en promenad ner genom arabkvarteren och sen vidare mot området runt katedralen nere i stan. Vi hittade en tapasbar Los Diamantes, ett litet ställe med mycket folk. Vi lyckades så småningom beställa, vi fick in ölen och sen kom där flera olika tallrikar med ngt helt annat än det vi trodde att vi beställt, men det var supergott. Mätta och belåtna promenerade vi uppför berget igen det var tungt men vi kom upp och fick njuta av en härlig utsikt över Allhambra med Sierra Nevada i bakgrunden och en kall öl.

söndag 19 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Cabo de Gata

Vi åkte till Cabo de Gata en knapp tim bilväg från hamnen rakt österut. Cabo de Gata är en nationalpark som ligger i Spaniens sydöstra hörn och sträcker sig en bra bit norrut. Vi nöjde oss med att titta på fyren och omgivningarna där omkring. Där fanns många fina stränder som inte alltid var så lättillgängliga, märkliga klippformationer och en hel del växtlighet trots att det är mycket torrt i detta område. Vi fick oss en rejäl promenad sen tog vi oss ner till en av sandstränderna där vi tog ett dopp och åt lite lunchmackor.

I början av veckan hade vi två hela dagar med åska, regn o mycket blåst. Men det va bra för då upptäckte vi att båten läcker ovanifrån på sina ställen och listan på saker som måste göras blev helt plötsligt lite längre. Sen kom solen tillbaka igen men blåsten höll i sig hela veckan runt 20m/s. Vi hade vinden in från sidan så båten lutade hela tiden mer eller mindre och sakerna stod inte kvar där vi hade ställt dem. Vi försökte fixa lite med båten invändigt men efter ett tag blev vi ganska så trötta av allt blåsande, vi gick då upp från hamnen för att söka lite lä o en plats i solen vilket vi hittade på en av barerna ovanför stranden.

måndag 13 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Sjösättning

Förra veckan tog vi upp båten på land och efter ett par dagars arbete kunde vi sjösätta igen. Vi har målat, putsat o fejat så nu är "MarieRos" så fin och det mesta är nog klart för att segla iväg.

När vi väl sjösatt så får vi se den danska båten Fortuna på väg in i hamnen. Vi träffade dem på de franska kanalerna i höstas de har övervintrat i Benalmadena och är nu på väg hemåt. Det var roligt att ses igen.

Vi har annars haft en riktigt skön vecka med mycket sol och värme vattnet är nu 18 grader så det har blivit en hel del bad. En dag åkte vi också till Frigiliana för att hälsa på Mia o Philip och tillsammans med dem körde vi kustvägen ner till Marina de l'Este där vi åt lunch. Men i natt började det blåsa, regna och åska så när vi vaknade i morse kunde vi se att bergstopparna ovanför oss var snöklädda och det är inte riktigt lika varmt längre men om ett par dagar blir det sol igen.

söndag 5 mars 2017 - Skrivet av Ove och Marie
Flamenco

Vi har haft en härlig vecka i Aguadulce vädret är riktigt bra och Ove har badat det är nog 16 grader i vattnet. Vi börjar så sakta anpassa oss till  båtlivet igen, även Wilma ser ut att trivas. I tisdags var det helgdag här man firade Andalusiens dag, alla affärer var stängda men alla restauranger o barer var öppna och det var mycket folk ute o festade.

Idag har vi tagit en tur upp till Enix o Felix två bergsbyar som ligger en dryg halvtimmes bilresa från hamnen och 800 m ö h. Där har vi vandrat i bergen ett par timmar, fortfarande blommar både Mandelträden och Mimosan på sina ställen det är så vackert.

Igår kväll var vi och såg flamencodans i en liten lokal nere i hamnen ett måste när man är i Spanien. Det var riktigt bra.

Annars har vi mest fixat en del med båten och förbereder upptagning på tisdag FM. Botten behöver målas m m. sen sjösätter vi på onsdag igen och hoppas att vi blir klara med allt då.