2018 - oktober 2018
tisdag 30 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Lata dagar i Aguadulce ......

Så fort vädret är ok tar vi en heldag på stranden. Vattnet är fortfarande varmt över 20 grader men det är inte alltid den rätta badkänslan vill infinna sig då vädret är lite ostadigt så vi passar på att utnyttja de fina dagarna.

Och när vi inte är på stranden så jobbar vi en del med båten för att få den iordning.

Även Wilma verkar trivas bra och har anpassat sig till båtlivet igen, hon ligger mest i skuggan under soltaket på däck.

En av dagarna tog vi en tur till Malaga för att hälsa på Eva o Gillis.

måndag 15 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Aguadulce, dags för sjösättning.....

Efter 18 dgr och 544 mil var vi framme i Aguadulce. Det har varit en härlig resa, vi har fått se många fina platser och har haft riktigt fint väder. Vi har också tagit oss tid att stanna ett par dgr på några ställen vilket har varit skönt.

Då vi bara hade 12 mil att köra den sista etappen så kom vi till båten mitt på dan och hade då gott om tid för att hinna fixa i ordning det viktigaste innan det blev läggdags. Det var strålande sol, 30 grader varmt o allt var ok med båten.

Vi fick veta att det kunde bli sjösättning först på onsdag veckan därpå så vi tog det lugnt kommande dgr och passade på att bada och vara på stranden en hel del. Men måndag morgon väcktes vi av travelliften som kom körandes för att flytta de båtar som stod i vägen för oss och efter ett tag förstod vi att de också tänkte sjösätta vår båt. Nu blev det bråttom då vi inte gjort någonting inför själva sjösättningen, Ove fick åka o handla det som behövdes, vi tvättade, polerade, målade m m m m och som sista båt åkte vi i sjön den dan - vi hann!!! Även om det blev lite stressigt så är det alltid skönt att komma i sjön.

söndag 14 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Costa del Sol
Benslmádena

Efter två veckor kom vi ner till solkusten. Vi stannade till i Benalmádena där vi träffade ett gäng från Hälsö. Det blev ett par kvällar med trevligt umgänge o god mat.

Sen åkte vi vidare till Almunecar för att träffa Antonio som tog med oss ut på tapasrunda i Almunecar. Det var skoj.

lördag 13 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Sevilla
En av alla broar över Rio Guadalquivir som rinner genom Sevilla

Efter Ayamonte körde vi 14 mil inåt landet till Sevilla, där var vi för ett år sedan men vi ville gärna se lite mer av staden.

Först en siesta. Sen blev det långpromenad som vi avslutade med en god middag i de gamla flamencokvarteren.

fredag 12 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Algarvekusten
Ayamonte

Ayamonte är ett fint litet samhälle på Algarvekusten som gränsar till Portugal här stannade vi två nätter. Vi åkte ut till Isla Canela här var också vattnet varmare igen så det blev en hel del bad.

torsdag 11 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Portugal
Porto

Vi fortsatte vidare över gränsen och in i Portugal där vi stannade till i Porto för att försöka få tag på ett hotellrum för natten. Det var inte så enkelt så vi fortsatte till det lilla samhället Espinho strax söder om Porto. När vi körde på en av gatorna för att leta hotell så stod där en man o vinkade in oss det såg ok ut och visade sig vara ett riktigt trevligt litet hotell alldeles intill stranden och med en fantastisk frukost i deras kök. Härifrån kunde vi ta tåget till Porto för att få se lite mer av den staden. Och här fick vi också njuta av solnedgången nere på stranden. Det var något svalare i vattnet men Ove badade så klart. Vi blev kvar ett par dgr hittade trevlig krog med mycket god mat och där både kypare och restauranggäster sjöng Fados, så det blev två riktigt fina kvällar i Espinho.

Vi fortsatte sen till Lissabon men det visade sig vara svårt att få hotellrum så vi fick nöja oss med att köra runt lite i Lissabon innan vi fortsatte ner till Algarve kusten där det inte heller gick att få tag på ett hotellrum. Så det blev till slut Ayamonte i Spanien som ligger precis på gränsen till Portugal dit vi kom mitt i natten till ett riktigt bra hotell.

onsdag 10 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Cabo Fisterra
Världens ände

Efter 10 dagar kom vi till Cabo Fisterra. Vi har kört på småvägar i norra Spanien och för det mesta har vi följt vandringsleden Santiago de Compostela. Vi har sett många vackra vyer och många vandrare utmed vägen. Uppe vid fyren hade vi en fantastisk utsikt över Atlanten.

Vi åkte sen vidare till Santiago de Compostela där vi åt lunch och promenerade runt. Här på torget framför katedralen hade många trötta men glada vandrare samlats för att fira. Vi hittade sen ett Casa Rurales-Casal de Folqueiras vid kusten strax norr om Vigo där vi övernattade.

tisdag 9 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Många fina fiskesamhällen.......
San Vicente de la Barquera

På vår väg utefter Atlantkusten passerade vi många små fina fiskesamhällen, Saint Vicente de la Barquero, Ribadesella, Luanco, Cudillero, Luarco och kom så småningom fram till A Coruna i Galicien.

Cudillero

Luarco

La Coruna

måndag 8 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Parque Nacional de Los Picos de Europa
Canga de Onis

Vi lämnar kusten o åker upp i bergen till Nationalparken Picos de Europa som sträcker sig från Kantabrien i öst och vidare in i Asturien västerut och är 2600 m som högst. Vi kom till ett litet samhälle Canga de Onis där vi stannade till. Sen körde vi vidare upp i bergen till Covadonga till den heliga grottan.

söndag 7 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Biarritz, San Sebastian, Santander.......
Biarritz

Efter fem dagars bilresa var vi nere i Biarritz. Nu har temperaturen stigit o även vattnet är varmt. Populärt surfställe men vi nöjde oss med att doppa tårna. Här besökte vi samma krog som i våras La table Basque, som serverade baskisk mat, det var supergott.

Dan därpå passerade vi St Jean de Luz sen åkte vi in i Spanien och stannade i San Sebastian ett par tim för lunch.

Vi hittade sen ett bra hotell i Laredo med fin trädgård o egen uteplats för Wilma.

Dan därpå stannade vi till i Santander, här finns många fina sandstränder.

lördag 6 oktober 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Briare, Loiredalen
Briare

Vi lämnar Hönö 23/9 o på vår väg söderut passerar vi många fina platser. Första stopp blev strax söder om Lübeck där vi stannar över natt på ett mysigt hotell med bra krog invid Elbe Lübeck kanal.

Vi fortsätter sen vidare in i Holland här hittar vi också trevligt ställe att övernatta på i Loosdrecht invid en sjö med stora kanalsystem runtom. Loosdrecht ligger mellan Amsterdam och Utrecht.

Sen vidare in i Frankrike där vi hamnar i Loiredalen, här stannar vi ett par dagar i Briare och i Amboise. Vi gör också ett besök i Sancerre och tar oss så sakteliga fram på slingriga vägar i det vackra landskapet.