2018 - maj 2018
måndag 28 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Namngivning på Vinga

Det vackra vädret håller i sig och väl hemma på Hönö igen var det bara några dagar kvar till namngivning av vårt barnbarn. Det blev en riktigt härlig dag med namngivning inne i Båken ute på Vinga.

Vi har haft fina dagar i Spanien även om vädret inte varit som det brukar, det har varit  lite kyligt och blåst väldigt mycket så den rätta badkänslan har inte velat infinna sig. Men då vi haft bilen med oss ner har vi kunnat åka runt och se en hel del istället. Vi har också fått se en del av norra Spanien på vår väg hem och många andra vackra ställen utmed Atlantkusten och vidare utmed Engelska kanalen, det har varit en härlig resa i sig med många städer och platser vi gärna skulle vilja besöka igen.

Vi önskar nu er alla en riktigt skööööön sommar med mycket sol o salta bad!

söndag 6 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Nijmegen
Fint hotell inne i gamla stan i Nijmegen

Vi kör vidare ut mot kusten till Zeebrügge där vi promenerar runt lite, sen åker vi vidare in i Holland här hamnade vi i långa köer på motorvägen, det har annars flutit på väldigt bra under vår resa men nu fick vi köa i två timmar så vi hann inte så långt som vi tänkt men hamnade så småningom i Nijmegen som ligger invid Rhen. Härigenom går också Maas kanalen som rinner gm Holland, Belgien o Frankrike men då byter namn till Meuse.

Vädret är fortfarande fint så vi passar på att sätta oss i solen nere vid Rhen innan solen går ner.  Sen går vi tillbaka till hotellet som också har en trevlig restaurang med god mat.

Nästa dag kör vi vidare på småvägar genom Tyskland och tar in på ett litet hotell invid landsvägen strax söder om Lübeck invid Elbe Lübeck kanal. Här passerade vi augusti 2016 när vi gick kanalerna ner till Medelhavet, ett mkt vackert naturområde för friluftsliv o rekreation. Det blev en skön kontrast till alla storstäder vi passerat.

Sen är det bara en dagsetapp kvar till Hönö via Puttgarden/Rödby och Helsingör/Helsingborg.

lördag 5 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Brügge
Ölväggen i Brügge

Vi lämnar Hornfleur o Frankrike, kör vidare in i Belgien till Brügge. Där hittar vi ett mysigt hotell på en av gågatorna i den gamla delen av staden o får ett rum som ligger högst upp med utsikt över hustaken.

Vi promenerar sen ut på stan vädret är nu bättre strålande sol o hyfsat varmt vi sätter oss på en av alla barer invid en av alla kanaler o njuter av en öl i solen.

Brügge är en mysig stad att promenera runt i o väl värd ett besök här finns många gamla vackra byggnader att titta på o små fina kanaler överallt o mycket god mat. Här finns också choklad, öl o spetsar en masse o vi fyller bilen med en del.

torsdag 3 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Mont Saint Michael

På väg från St Malo gjorde vi en avstickare till Mont Saint Michel ett franskt kloster i Normandie på gränsen till Bretagne. Detta kloster ligger på en ö i Engelska kanalen o Mont Saint Michel är en egen kommun med 44 inv och betraktas som ett världsarv enligt Unesco. Vi promenerade upp till klostret varifrån vi hade fin utsikt och tog sen en rundvandring inne i klostret.

Sen körde vi vidare på kustvägen i Normandie genom små fina badorter och förbi de långa sandstränderna som under 2:a världskriget blev ett stort slagfält i samband med landstigningen av de allierade.

Så småningom kom vi till den lilla staden Hornfleur en mysig liten stad som ligger där Seine rinner ut i Engelska kanalen.

onsdag 2 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
St Malo
Tidvattnet på väg ut

Vi lämnar La Rochelle o kör vidare mot St Malo på vägen stannar vi o äter lunch i Dinan, ännu en liten mysig gammal stad. Här var mkt avspärrat då det var ngn cykeltävlingen som gick genom staden och vi fick sen svårt att ta oss ut ur staden.

Vi kör sen vidare mot Bretagne och St Malo som ligger invid Atlantkusten. Här hittar vi ett bra hotell i den gamla delen av staden innanför ringmuren och vi kollar sen in staden. I St Malo  är tidvattenskillnaden 10 meter just nu så när vi kom dit kunde man promenera ut till den lilla ön som syns på bilden men senare på kvällen när tidvattnet stigit var det inte längre möjligt.

tisdag 1 maj 2018 - Skrivet av Ove och Marie
La Rochelle

Fem mil utanför Bordeaux ligger den lilla staden St Emilion som har gett sitt namn åt den berömda omkringliggande vinregionen. Vi åkte dit och fann en massa vinbutiker och vi gick runt o provsmakade i den fina gamla staden.

Sen körde vi vidare till La Rochelle där vi hittade ett jättefint hotell till ett bra pris. Vi tog sen en promenad runt staden som ligger alldeles invid Atlantkusten, en fin liten stad med ca 75 000 invånare lagom stor för en kvällspromenad. Här utanför ligger också Fort Boyard. Vi slank in på en pub med många öl från olika lokala bryggerier, vi fick provsmaka en del och bland alla sorter fanns också svensk öl, men vi beställde till slut in ett par olika öl från de omkringliggande bryggerierna, de var goda. Sen behövde vi äta, här finns många ställen o vi hamnade på en trevlig krog idag igen med mycket god mat o dryck.