2018 - april 2018
måndag 30 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Bordeaux
La Cité du Vin

Vi kom till Bodeaux på en söndag och söndagar är det alltid ngn matmarknad nere vid floden Garonne. Denna söndag var det baskisk matmarknad och då vi haft flera goda smakupplevelser av det baskiska köket så gick vi in på marknaden. Där fanns mkt smått o gott - ost, charkuterier, öl o vin m m. Mätta o belåtna åkte vi sen vidare till hotellet.

I byggnaden på bilden ovan kan man få se o lära mycket om vin samt vinprovning, det är dessutom fin utsikt över Bordeaux från våningen högst upp. Men man bör ha några timmar på sig i denna byggnad och tiden ville inte riktigt räcka till för det så det får bli en annan gång.

söndag 29 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Bilbao
Guggenheimmuseet

Vi hade egentligen tänkt övernatta i Bilbao men det var svårt att hitta hotellrum och då vi gärna ville besöka Guggenheimmuseet stannade vi till i Bilbao dan därpå för ett kortare besök, det var en upplevelse.

Sen fortsatte vi på småvägar mot Biarritz och vägarna var verkligen små ibland fanns det knappt utrymme för att mötas så sista biten tog vi autostradan istället. Vi stannade sen till ett kort tag i San Sebastian en fin liten stad invid Atlantkusten som vi fick njuta av i regnet. Efter ytterligare 5 mil hade vi passerat gränsen till Frankrike och kom nu till Biarritz där vi tog in på ett litet mysigt hotell med en värdinna som tog väl hand om sina gäster. Sen tog vi en promenad ner på stan det regnade lite o var ganska folktomt men vi hittade en trevlig baskisk krog där det bara fanns ett ledigt bord och som inte var bokat. Där åt vi en supergod middag.

lördag 28 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Folk fest i Baskien

Vi kör vidare norrut utmed vägen ser vi många snöklädda bergstoppar och småningom kommer vi till en liten stad som heter Vitoria Gasteiz några mil söder om Bilbao. Efter 35 mil har temperaturen sjunkit hela 20 grader det är nu bara 9 grader och mössa o vantar hade inte varit fel.

Vi tar en kvällspromenad med förhoppningen om att hitta ngn trevlig restaurang, det var inte svårt när vi kom till den gamla stadskärnan fanns det många ställen att välja på. Vi började med en tapasbar det var mkt folk ute och vi fick veta att det var en särskild kväll då många var ute och firade. Vad de firade lyckades vi inte ta reda på men de firade ordentligt med mkt god mat o dryck o musik.

fredag 27 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Madrid
Mercado San Miguel

Vi kör vidare mot Madrid det är fortfarande mkt varmt. Vi stannar i Valdepenas o äter en sen lunch invid det vackra torget Plaza Espana.

Väl framme i Madrid hittar vi ett bra hotell nära palatset. Vi ger oss iväg ut på stan, mycket folk, härlig stämning och småningom kommer vi till Mercado San Miguel, här är det trångt men vi tar oss in o köper lite tapas o varsitt glas Cava. Sen går vi vidare vi ser mkt poliser på stan o det är avspärrat för biltrafik på många ställen, snart förstår vi varför, stor demonstration i centrala Madrid men det är relativt lugnt ändå. Vi avslutar kvällen på en uteservering i närheten av hotellet.

torsdag 26 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Mezquita i Cordoba

Vi går upp tidigt för att hinna med o se lite mer av Cordoba innan vi åker härifrån. Vi promenerar iväg till den gamla staden idag igen, tar bron över floden Guadalquivir o väl framme bestämmer vi oss för att gå in i katedralen. Mezquita som ursprungligen var en morisk moské färdigställd på 900-talet men som på 1200-talet byggdes om till en katedral av de kristna och används av Romersk - katolska kyrkan. Otroligt vackert. Vi hinner inte med så mkt mer då vi behöver hämta Wilma och checka ut från hotellet. Här finns mkt mer att se och Cordoba är en härlig stad att vara i så hit vill vi gärna återvända.

onsdag 25 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Cordoba

Vi lämnar Aguadulce i ösregn och kör mot Cordoba. När vi närmar oss Granada upphör regnet och vi kan se de snöklädda bergen i Sierra Nevada men snön är inte längre vit utan rödrosa, här har det också kommit nederbörd med ökensand.

Efter Granada kör vi på småvägar genom böljande landskap, det är grönt och här är många olivodlingar, mandelträden blommar fortfarande uppe i bergen vi ser stora fält med vallmo o många andra vackra blommor. Sagolikt vackert. När vi närmar oss Cordoba är det riktigt varmt knappt 30 grader.

Väl framme i Cordoba installerar vi Wilma på hotellet o tar sedan en promenad runt i den gamla delen av Cordoba.

tisdag 24 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Upptagning o hemresa
Marie Ros på väg upp

Dagen innan vi tog upp båten fick vi ett riktigt oväder över oss, det regnade, åskade och kom rejäla vindbyar så det kändes som vi låg på kryss i hamnen. Dan därpå lyste solen igen men hela båten var täckt med fin ökensand som kommit med regnet. När det blev dags för oss att ta upp båten började det så klart att blåsa igen o vi hade fullt sjå att ta oss ut från kajplatsen men allt gick bra o vi fick en bra plats på land någorlunda skyddad.

måndag 23 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
När kaffetörsten är svår.....
Ove maler kaffebönor
lördag 21 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Frigiliana

Nu har det blivit riktigt varmt, det är fortfarande ganska blåsigt men vindarna är nu ljumna. I söndags var vi i Frigiliana hos Mia o Philip det blev en underbar dag med mkt sol o bad men framför allt fick vi njuta av barnbarnet, det var ett tag sen sist.

Det har inte blivit så mkt bad då vatten tempen legat runt 14 grader så det var riktigt skönt att få ta ett dopp i poolen. Nu när värmen kommit stiger vatten tempen och idag är det 17 grader.

lördag 14 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Granada
Fika i Albaicin, i bakgrunden Alhambra

Idag tog vi bilen till Granada ca 17 mil, när vi kom fram parkerade vi uppe i Albaicin. Därifrån har man fin utsikt över Alhambra o Sierra Nevada. Det var mycket folk o vi hade riktigt fint väder sol o värme o ingen blåst.  Vi promenerade runt i många timmar fikade, shoppade och lunchade. På hemvägen körde vi norr om Sierra Nevada och passerade Gaudix, ett litet samhälle där en del bor i grottor.

onsdag 11 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Almunecar

Vi har varit i Almunecar ett par dgr o hälsat på Antonio. När vi kom dit i måndags gick vi direkt på vinprovning det var mkt gott o trevligt. Sen kom regnet, hela tisdagen öste regnet ner, det blåste rejält och på många ställen runt om i Spanien snöade det en hel del. Det har kommit så pass mkt snö i Sierra Nevada att man kommer hålla  liftsystemet öppet en bit in i maj vilket är mkt ovanligt. Senare på tisdagskvällen åkte vi till Malaga och mötte Moa som kom med flyget från Sthlm.

tisdag 3 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Sierra Nevada

När vi häromdagen på väg till Granada fick se att det var ganska mycket snö i Sierra Nevada så bestämde vi oss för att åka dit ngn dag och åka skidor. Idag såg det ut som om det skulle bli bra väder så i morse for vi iväg med bilen. Det tar drygt två tim att komma dit, vägen upp dit var bra men vi kunde inte se de snöklädda topparna då allt var insvept i dimma. Väl framme parkerade vi bilen o bytte om o när vi kom ut ur garaget så sken solen för fullt, vi hyrde skidor o köpte liftkort sen fick vi en fin dag i backen med härlig skidåkning, rejält med snö och fint väder.

måndag 2 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
Påskafton i Granada

Framme i Granada parkerar vi bilen i Albaicin där vi bodde ett par nätter för ett år sen. Vi promenerar runt, det är mycket folk ute med anledning av påskfirandet och härifrån har man fin utsikt över Alhambra och Sierra Nevada.

Vi promenerar sen ner i Granada för att se påskprocessionerna

söndag 1 april 2018 - Skrivet av Ove och Marie
På väg till Granada
Grönskande allé i Berja, ett litet samhälle en bit upp i bergen.

Vi tar bilen och åker på småvägar upp i bergen. Vi åker utmed kanten av Sierra Nevada bergen i Alpujarraområdet. Vi passerar många små fina byar o får många vackra vyer.

På håll kan vi se att det är mkt snö i Sierra Nevada och vi blir sugna på att åka skidor.

Mandelträden har blommat ut men vi såg några enstaka träd som fortfarande blommar.

På den nedersta bilden passerar vi Lanjaron ett litet samhälle där vi stannade och åt en god middag. Härifrån kommer också det flaskvatten som vi brukar köpa.